Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ditt bygge är det roligaste och ballaste alla kategorier här!
Din inställning till saker och ting är om inte annat imponerande. Hur gör du för att bara se allt som kul och spännande? Har du överhuvudtaget hört talas om uttrycket att ge upp?
Har släkt i Rävlanda, måste höra om de vet om det här bygget. Känner igen ett och annat även om jag har säkert 30 mil dit. Vägen till Hällingsjö är kul,(tror det heter så, ner genom byn, runda kyrkan och voila, tivoli) lite taskigt skick sist jag körde där i våras bara.
Om/när jag kommer till metropolen Rävlanda igen, hoppas jag att jag får kolla ditt bygge, snälla?

Kör på, följer projektet,(precis som om du skulle lägga av utan uppmuntran, tror knappt det).

Om man skulle tya smörja kedjan, njaaeeääj..... en annan dag.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ditt bygge är det roligaste och ballaste alla kategorier här!
Din inställning till saker och ting är om inte annat imponerande. Hur gör du för att bara se allt som kul och spännande? Har du överhuvudtaget hört talas om uttrycket att ge upp?
Har släkt i Rävlanda, måste höra om de vet om det här bygget. Känner igen ett och annat även om jag har säkert 30 mil dit. Vägen till Härryda är kul,(tror det heter så, ner genom byn, runda kyrkan och voila, tivoli) lite taskigt skick sist jag körde där i våras bara.
Om/när jag kommer till metropolen Rävlanda igen, hoppas jag att jag får kolla ditt bygge, snälla?

Kör på, följer projektet,(precis som om du skulle lägga av utan uppmuntran, tror knappt det).

Om man skulle tya smörja kedjan, njaaeeääj.....

Nä men ser man på någon som har släckt i lilla Rävlanda, jajjamensan härryda vägen till hindås e kanonväg o åka ruskit fort långt över 200km/h utan problem, men vägen mellan Hindås - Rävlanda ( hindås rakan ) e uruselt skick rent av o undrar när dom ska asfaltera om Hindås rakan, för så länge jag har bott här över 20år o mins så har dom inte assfalterat om den rakan en enda gång :( Var någonstanns kan din släckt bo? Eller något namn/efternamn så kanske jag känner dom, vem vet :)

Om dom inte har har hörtalas om de så kanske dom har hört något monster som har kört igenom Rävlanda några gånger på sistonde, den hörs om inte annat :D

Jag tror du tängte på Hällingsjö vägen som e kurvig o trevlig o sen rundar man kyrkan, kyrkan på vänstersidan o sen e de rakt fram så e skolan på höger o sen e de några hundra meter sen e de Rävlanda Centrum :) annars om man kör hindås - Rävlanda o rundar kyrkan så e man förbi Rävlanda, men du va väldigt nära ute :)

Jo har hört för att man ska lägga av när allt skiter sig men jag har ju knapt börjat med bygget, så de e bara fortsättao se den bli färdig en tid :) hoppas i år, måste ut o köra litye i snön i vinter, de e ju så skoj :D kanske slänga på ett par dubbdäck så kan jag ha den till vinter race :yoparty

Ja du man måste ha en attityde på bygget o se bygget som skoj om man ska lyckas, man kan ju inte vara nedlåtande då blir inget bra, mitt intresse ligger i o skapa saker o jag älskar de :)

Smörja kedjan:va nä de behövs inte, när den börjar bli lite rostig o gnislar så e de dags med lite olja o sen går den många mil till :D

Har du vägarna förbi så självklart kan du kolla förbi o se hur de går med bygget om jag inte hinner färdigställa den innan :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Jag tror du tängte på Hällingsjö vägen som e kurvig o trevlig o sen rundar man kyrkan, kyrkan på vänstersidan o sen e de rakt fram så e skolan på höger o sen e de några hundra meter sen e de Rävlanda Centrum :) annars om man kör hindås - Rävlanda o rundar kyrkan så e man förbi Rävlanda, men du va väldigt nära ute :)


Har du vägarna förbi så självklart kan du kolla förbi o se hur de går med bygget om jag inte hinner färdigställa den innan :)


Vi har nog skrivit förbi varandra. Du måste ha börjat svara innan jag ändrade från Härryda till Hällingsjö, klart det är det senare, min miss. Fattar inte varför det inte kommer upp på "visa svar".
Det där med min släkt kan vi ta när vi råkas, tycker jag. Känner att jag har endel att hämta i ditt synsätt. Tänkte på hur du tacklade skeptiker och folk som jag tyckte narrade dina idéer i början. Skall väl erkännas att även jag blev lite orolig för din fortsatta hälsa emellanåt. Hoppas du får ordning på dina motorproblem.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vi har nog skrivit förbi varandra. Du måste ha börjat svara innan jag ändrade från Härryda till Hällingsjö, klart det är det senare, min miss. Fattar inte varför det inte kommer upp på "visa svar".
Det där med min släkt kan vi ta när vi råkas, tycker jag. Känner att jag har endel att hämta i ditt synsätt. Tänkte på hur du tacklade skeptiker och folk som jag tyckte narrade dina idéer i början. Skall väl erkännas att även jag blev lite orolig för din fortsatta hälsa emellanåt. Hoppas du får ordning på dina motorproblem.

Jo jag skrev om dig innan du han ändra, jag vart lite snabb i vändnigarna, händer ofta har jag märkt at man ska ändra så har någon redan hunnit svara, man e kvikk i mellan åt :)

Japp hällingsjö vägen till Rävlanda e dunder trevlig o komma körandes på, den e tillräkligt bra för o köra tillräkligt snabbt på i dom kurvigapartiern eller köra sakta o bara njuta av kurvorna o de lantliga landkapet innan man runder kyrkan o några hundra meter så e man i Rävlanda Centrum :)

Jo har hittat några inlägg där dom e väldigt negativa på bygget men jag tycker de bara e kul läsning :) sen e de just bilderna, man ser inte helheten så de kan se väre ut på bild en vad de värkligen e oftast, i vissa vinklar e den hel go i i andra ser den bara knas ut :D

Så klart vi kan ta de då när vi råkas :)

Jo mina motorproblem e inget skoj o hanskas med, hälst vill man dom ska vara skott säkra o håller hur många mil som hälst, men motorn e ju som sakt 19år gammal med runt slängan 6000mil på sakerna utan kolvar som e 4000mil, så fasligt långt tycker jag den inte har gott, men tror problemet ligger forfarande i 4ans vevstakslager, men de botar man genom o skaffa fram en 1100cc vev/vevstakar/cylinderad med kolvar o bytter sakerna på min o ut o börna :yoparty man kan ju vara lite gladare o ha minst 25+ hk :D
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR

Har bara skummat igenom tråden lite men ska trådskaparen sälja orginal motorn?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

men de botar man genom o skaffa fram en 1100cc vev/vevstakar/cylinderad med kolvar o bytter sakerna på min o ut o börna :yoparty man kan ju vara lite gladare o ha minst 25+ hk :D

Hade du inte redan typ 170 hk? Då blir det ju nästan tvåhundra hästar! Det är ju vad alla trimmare drömt om, och så kommer du o slår dem på näsan:yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har bara skummat igenom tråden lite men ska trådskaparen sälja orginal motorn?

Menar du honda cr250R 85a motorn har jag redan sålt, eller menar du den motorn jag har nu ZX10 motorn?

Hade du inte redan typ 170 hk? Då blir det ju nästan tvåhundra hästar! Det är ju vad alla trimmare drömt om, och så kommer du o slår dem på näsan:yoparty

Nja vet inte exsakt hur många hk jag har i machiner men föra killen hade bänkat den med gammla kolvarna när han hade trimmat den o då hade motorn gått 6000mil, nu sitter de 4000mils kolvar i :) Effekt får jag alldrig nog av :yoparty
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har man rivit bygget igen :( lika bra o kolla över vad problemet låg i motorn, o va ingen skoj syn när man rev den.

Jag har rivit motorn i monekyler igen samma sak som sist, 4ans vevstakslager va kört, va tillplattat o bara gled runt på vevaxseln, men 1-3an vevstackslager e inte minsta repa på :)

Jag får la leta reda på tills jag hittar en vev med vevstakar o cylinderad på 1100cc o slänga på min om jag inte hittar en 1000vev med vevstakar. men funderar o plocka ut 4ans vevstake o pluga oljetilförseln på 4ans vevstakstapp på veven så länge så har man något o köra med så länge så har jag ju 3 cylindrar så länge, alltid något med 750cc i stället för 1000cc.

Undra bara hur belasningarna kommer bli med bara 3 vevstakar ? någon som provat o köra med 3 kolvar i stället för 4 på en 4 cylindrig motor ?

Fattar inte hur jag orkar med bygget i bland, kan de inte komma något posetivt med bygget :rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC00952.JPG
    DSC00952.JPG
    105.4 KB · Visningar: 171
  • DSC00963.JPG
    DSC00963.JPG
    131.5 KB · Visningar: 101
  • DSC00964.JPG
    DSC00964.JPG
    135.6 KB · Visningar: 129
  • DSC00965.JPG
    DSC00965.JPG
    133 KB · Visningar: 122
  • DSC00966.JPG
    DSC00966.JPG
    137.4 KB · Visningar: 152
  • DSC00970.JPG
    DSC00970.JPG
    133.7 KB · Visningar: 110
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har man vart på mitt skrälle igen:)

Denna gången har man högtryckstvättat alla motordelar, förhåpnigsvis har all olja/smuts försvunnit från den, ska högtryckstvätta den 1 gång till innan jag e helt nöjd :)

Så hur går de med bygget? jag har börjat med fästerna på svingen som går till de undre stötdämpar länkachet.

Bygga från svingramen till motorfästerna senare när jag tvättat av motorn 1 gång till, så jag kan mätta o få kedjan rätt o höjden rätt så jag får ramen kortare denna gången.

Tar lite bilder senare på bygget hur de går.
 

JPG

Ny
Gick med
14 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
01, Honda CB 600F
Har precis läst genom tråden, du är fan en skön kille.
Lycka till
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har precis läst genom tråden, du är fan en skön kille.
Lycka till

Tackar tackar :)

Så nu ska man bjuda med några byggbilder :D blev inte så mycke gjort igår för de kom någon annan som skule vist ha hjälp med sin mopped, så den tog upp all tid :(

Om man kollar på 2 av bilderna så kommer inte motorn sticka ut mycke bredare en svingen :)
 

Bifogat

  • DSC00978.JPG
    DSC00978.JPG
    119.3 KB · Visningar: 104
  • DSC00977.JPG
    DSC00977.JPG
    136.3 KB · Visningar: 106
  • DSC00976.JPG
    DSC00976.JPG
    136 KB · Visningar: 131
  • DSC00982.JPG
    DSC00982.JPG
    135.2 KB · Visningar: 104
  • DSC00987.JPG
    DSC00987.JPG
    112.1 KB · Visningar: 103
  • DSC00989.JPG
    DSC00989.JPG
    130 KB · Visningar: 90

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu har man hittat en 1100cc cylinderad med kolvar o vevstakar, men med krokig vev :huvet
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Du är min idol!
fortsätt med det du gör :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Säg till när du blir less på byggandet, så kan du hämta min ZX6R för 29K ;)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Visserligen en 6a ja, men fågan är vad som blir stadigast i slutändan :D
Vad jag vet så hade de inte hunnit utveckla hojjarna så mkt på Flintas tid :tummenupp

Nja inte stadigast, de e ju fortast som räknast :tummenupp

Dena ramen jag bygde nu gick ju spikrakt upp till runt 160km/h utan problem :)
NÄsta ram kommer vara betydligt strycktåligare :)

Nä jag vet glömde montera mina sten hjul ju :( men har fått några goa mail på den :D

Här kommer ett urval vad man fått ha skoj till :D

hej. har du ingen motor till den. mina sandaler är
utslitna så jag kan inte springa. finns det
möjlighet och svetsa dit ett ak4 fäste. jag tänkte
ha den som flyktfordon efter jag har skjutit ner
nån. hur stor motor håller ramen för? den ser ut
och vara byggd utav vattenledningsrör. jag har en
tomahawk raketmotor hemma som jag inte har nån
användning av. den kanske passar. du är inte
intresserad av ett byte. jag har en fiat ritmo -84
+ att du kan få med 3 brunstiga kameler.

tjenna riktigt sugen på hojjen prutar till 99e
tusen råter som en riktigt turbo hojj tänk dej en
riktigtbrant bake kan säkert komma upp i en 30km
riktigt turbo juh =)

Hej
Intresse finnes för denna hybrid....dock saknar
jag polacken som med svenskt bistånd skall putta
på då jag tar en söndagstur....ev. kanske du kan
slänga in en grek då de påstaås ha kvar olympiska
gener....
Michael

Går den på bakhjulet?????
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du är min idol!
fortsätt med det du gör :tummenupp

Självklart :)

Här kommer några byggbilder till på åbäket :D

Fjädern e bara tillfälig bak.

Har gjort en lowrider av mitt första bygge :D
 

Bifogat

  • DSC00997.JPG
    DSC00997.JPG
    135.9 KB · Visningar: 211
  • DSC00998.JPG
    DSC00998.JPG
    133.9 KB · Visningar: 125
  • DSC01000.JPG
    DSC01000.JPG
    141 KB · Visningar: 127
  • DSC01001.JPG
    DSC01001.JPG
    132.7 KB · Visningar: 124
  • DSC01002.JPG
    DSC01002.JPG
    127 KB · Visningar: 98
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top