Har dock gjort alla distanser klara så att ISR-pumpen och Storzfotpinnarna passar på den nya drevkåpan och hamnar på samma position som med den gamla HD-drevkåpan.
Det nya kedjeskyddet vart 400 gram lättare än det gamla.
Blir skitsnyggt med nya drevkåpan.
400 gram är massor med vikt.
Men:
Du är säker på att oljeledningsdragningen är en ren designmiss?
Kanske bäst att hålla stenkoll på oljetrycksmätaren när du provkör, så att dragningen inte var en klåparlösning på något skumt pumpproblem?
Jag antar att du kollat så att den nya slangen är ämnad för sugning?
Använder man slangar avsedda för tryck, så kan de kolappsa redan vid lågt undertryck.
Men det vet du förmodligen redan.
Nja.. Grejerna är ju snygga men du tappar allt mer av sleeperfaktorn.
Nipponhaksläppen utblir om du rullar fram en herrcykel med prostockmotor vid rödljuset![]()
Hej
Jo jag ska hålla koll på oljetrycket mer än vanligt den i början. Dessa S&S-motorer har ju dessutom tack vare reedventiler ett undertryck i både vevhus och oljetank. Så oarmerader slangar sugs lätt ihop när det kommer het olja. Det upptäckte jag när jag temorärt monterade transpararent pvc-slang från de externa oljereturerna för att under premiärstarten med järncylindrarna kunna se att oljereturerna funkade. De slangarna sögs ihop strax efter att oljetempen kom upp.
HD- har faktiskt härmat S&S dragning, from 2004 årsmodell så har sportster denna dragning som original. Jag beställde först en sån oem-slang från 04-upp från HD. Men den var slut i sverige, slut i Europa osv. Så jag beställde denna armerade originalslang för bränsle/olja från bombardier istället, den ser dock ut att vara rätt lik den slangkvalité som sitter på de nya sportstrarna, jag har tjuvtittat på 2 stycken nya gummiupphängda sportsrar i vårt garage. Du ser på bilderna att armeringen tom syns på bobardierslangens utsidan. Känns som det är bra skit.
Just att armeringen syns utanpå är inget bra tecken.
Till en sugslang skall den helst sitta på innersidan.
Men känns slangen stadig och bra när man klämmer på den, så funkar det säkert.
Har blivit lite skrämd av folk (kompisarskompisarintejag...) som monterat svindyra hydraulslangar omspunna med blingigt rostfritt för racemässigt utseende.
De kolapsar.
Det här är helgens guldkorn på YT, en 1974 järnsporster som kör 226 km/h utan kåpor. Vilken sång det är i motorn!
[YOUTUBE-ID]DGsVw30XHSA[/YOUTUBE-ID]
226 km/h låter ju kanske inte så mycket.
Järnsporsters har ju varit uppe i 300 km/h. Men den här klassen är utan kåpor och ringa trimning, originalförgasare bla, på hojen i filmen ovan sitter alltså 38mm bendixförgasaren kvar.
I klasser med mer fria tyglar körde Leo Payne över 202mph dvs 325km/h 1970 på en 1957 järnsporster med kåpa, se bild nedan.
![]()
Fint ljud, jag gillade busa ramen med 120" motor. Men
vad har du toppat din till? Om du inte provat gör jag gärna det.
Lyckades hitta två stycken reserbdelsslangar (bra att ha en i reserv) från Bombardier i USA som såg ut att ha lämplig form. Vet inte var de är tänkta att sitta, Bombardier pendeltåg eller vattenskoterNåväl.
View attachment 329530
Är inte det lite väl mycket utmana ödet :dash
Ang. drevkåpa hittade jag en kul grej i en av lådorna med Z1000 delar i garaget. På baksidan av drevkåpan satt det någon form av ljudisolering. Kanske är vanligt förekommande på bekväma cyklar för män med fruar vars har ett för stort inflytande på männen ifråga, men inget jag stött på tidigare.
Usch ja, Kanske visar sig att jag får skaffa en HD-oem slang, de är ju iaf luftvärdiga.
http://www.youtube.com/watch?v=LSTRlAx_YSc
Sån där ljudisolering på insidan av drevkåpor är för att klara typgodkännande i många länder, utstrålat buller.
HD valde ju belt som lösning, men många här har ju säkert sett hur originalframdreven på kedjedrivna hojar ibland har en dämparring av elastomer, just för att dämpa vinandet från kedjan.
Usch ja, Kanske visar sig att jag får skaffa en HD-oem slang, de är ju iaf luftvärdiga.
http://www.youtube.com/watch?v=LSTRlAx_YSc
Sån där ljudisolering på insidan av drevkåpor är för att klara typgodkännande i många länder, utstrålat buller.
HD valde ju belt som lösning, men många här har ju säkert sett hur originalframdreven på kedjedrivna hojar ibland har en dämparring av elastomer, just för att dämpa vinandet från kedjan.
MCM gjorde en test för många år sedan när ljudkraven skulle skärpas,
Vill minnas att de drog upp en "Electra glide" i 60-70 km/h, slog av motorn och mätte ljudet.
Då låg den på gränsen.
Angående filmen: Du vet väl vad "BUB" står för?
Småfjantigt men coolt att en av de stora tillställningarna är namnade efter Big, Ugly Bastard.
Om det nu är sant.
Tjusigt drevskydd må jag säga.![]()
Något OT, men var tvungen att dela med mig av denna grussprättarsportstern
http://www.bikeexif.com/harley-davidson-sportster-2
![]()
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |