Blir'e nå Kjula eller Malmby i sommar, LR? Dels behöver jag trevligt sällskap men skulle även behöva nån att köra ifrån![]()
Något OT, men var tvungen att dela med mig av denna grussprättarsportstern
http://www.bikeexif.com/harley-davidson-sportster-2
Oh! En tvåportsweber med trattar. 36/36 kanske?
En sådan monterade jag på min gamla Volvo 245 -79 som jag hade som förstabil![]()
Efter dessa oväntade utgifter/förseningar var det bara att ta tag i ngt annat. Som jag tidigare nämt så har jag ju beslutat mig för att mäta upp kamtimingen för att utesluta en möjlig orsak till de 20 förlorade hästarna och den stora obalansen mellan cylindrarnas AFR.
I syfte att kunna göra detta beställde jag från JEGS
*En 7" gradskiva
*En mätklocka för tusendels tum
*En sortimentsats olika förlängningsspetsar som passar mätklockan ovan samt min redan ägandes metriska klocka
*Ett TDC stopp
Till skillnad från färdiga köpegradskivor till HD-motorer så ville jag bygga en skiva som går att använda utan att behöva ta bort motordrev och koppling. 7" passar då fint utan att ta i växelpetaxeln som inte går att ta bort utan att ta bort motordrev och kopplingskorg.
Min idé var att utnyttja de lediga 4 slätborrade hålen i motordrevet som syns på bilden nedan.
View attachment 329893
Min tanke visade sig fungera i praktiken. Efter att ha mätt upp delningen borrade jag och monterade 4 stycken 1/4" skruvar med bricka och mutter i skivan. Skruvarna nedsvarvades till rätt diameter (5.2 mm) på utsticket efter muttern som även fungerar som anslag mot motordrevet så att inte gradskivan tar i transkedjan.
View attachment 329894
Jag borrade även upp centrumhålet i skivan med hålsåg, så att jag kan montera en passlig hylsa och dragskaft för att kunna rotera vevaxeln med skivan monterad. Här kan man även se att 7"skivan går klar från växelpetaxeln som sticker ut mellan kopplingskorg och motordrev.
View attachment 329895
Funkar perfekt, skivan sitter glappfritt, centrerat och stadigt.
Nu återstår bara att bygga en adapterplatta i stål att montera på kamsidan av motorn vid mätning, så att jag kan använda mitt magnetfotsstativ.
Håller tummarna att stativet blir tillräckligt stadigt för att kunna mäta på lyftarna med bortplockade stötstänger.
Vill undvika att mäta direkt på ventilerna uppe i topparna, eftersom det är en sån våldsam fjäderkraft på en sån här motor så måste man låsa veven vid alla mätvevvinklar, annars bestämmer ventilfjädrarna hur veven ska stå. Detta slipper jag om jag demonterar mina stötstänger så att fjädrarna kopplas bort. Eftersom jag har quickee-stötstänger behöver jag inte ens lyfta på ventilkåporna för att demontera dessa.
Tanken är att det ska vara en sportsteranpassad mätutrusning som är lätt att använda, så att jag även lätt kan mäta upp mina andra kamaxlar när dessa sitter i motorn. De kammar som sitter i motorn nu är de RedShift615V2 som monterades i före den senaste bänkningen.
Syftet med en sån här in-situ-kammätning att alltså att kolla att kammens (4st kammar på sportster, en kam per ventil) alla lober stämmer med kamspecens angivna tider och lyft, dvs att inget är feltillverkat eller felmonterat. Sportsterkammar kan vara luriga att montera, finns några lömska felkombinationer, i synnerhet om timingmärkena på kugghjulen stansats en aning snett.
Man kan söka på YT på "cam degree" så finns det flera mer eller mindre instruktiva filmer hur det går till.
Insprut i all ära, (när det funkar!) men jag tycker i alla fall att Weber är ganska hardcore!
![]()
Seriöst, nördigt och alldeles underbart!![]()
Seriöst, nördigt och alldeles underbart!![]()
Ser ballt ut, men varför köra med tvåportare om man ändå har den kopplad via ett byxrör till ett enkelinsug? Eller har du ett korsinsug?![]()
Inget korsinsug ännu
Men det är ju lite ballt ändå!
Har aldrig hört en Harley med Weber 45'a förr, så det blir nog en trevlig överaskning!
Måste bara tillverka nya insugsflänsar innan det blir nån test.
(Och porta toppen "lite" till, och kanske montera strokerskivorna som ligger och skräpar, och plocka upp en vassare kam ur kartongen, och högkompskolvar och/eller big bore, och så kanske.......)
Ja, ja. Den dagen, den sorgen!
Fin gradskiva förresten, synd att du har borrat i bruksanvisningen.
Hoppas det går bra med kaminställningarna ändå!![]()
Ja, är inte dom feltajmade kammarna en bidragande faktor i eländet så vet jag inte vad. Men som du säger så får du inte hips vips 20 mindre pollar bara för att kammarna är några grader hit eller dit.
Lyckats reda ut om det är något med bränslet ännu?![]()
Nej inga fel har hittats i bränslekretsen. Spridarna var ju ok, öppningstrycket på regulatorn stämde exakt enligt mätaren jag byggde, 43 PSI/3 Bar vid koll med tryckluft.
Men det stora testet är ju att koppla in mätaren vid nästa bänkning, för att se att den håller trycket vid full effekt. Dvs att pumpen frisk.
Jag ska även köra ett leakdowntest, det är så lätt att göra nu när ändå stötstängerna och kopplingskåpan är bortmonterade (Stängda ventiler och lätt att låsa veven). Då kan jag se hur täta de nya cylindrarna är efter inkörningen i bänken.
En sak att överväga är även att återmontera originalkammen (S&S600) till nästa bänkning. Det skulle ju kunna vara så att min motor + avgassystem helt enkelt matchar 600-kammen perfekt, att det tex är ngn osund resonans som uppstår med både Supertwin samt Redshift-kammarna
OK!
Leakdowntestet bör väl vara positivt nu när du gjort en riktig inkörning. Håller då om inte annat tummarna.
Sen vad gäller S&S kontra Supertwin och Redshift kammarna så känns det ändå som att 20 hästar är lite väl mycket för att bara vara en "osund" resonans. Fast det är klart, osunda resonanser, inte riktigt 100%-timing på kammarna samt eventuella bränslepumpsproblem...
Var för sig behöver dom inte stå för speciellt stora effektförluster men sammantaget kan det säkert vara en betydande skillnad.
"Harley-proof" borde vara en av de tuffaste klassningarna vad gäller vibrationer, värre än värsta milspecen
En regplåt håller tex två somrar, sen är det stjärnmönster av utmattningssprickor runt skruvhålen.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |