Sedan sist så har jag svetsat loberna på de tre (av fyra) Redshift 615-kammarna som behövde timas om.
Kar läst på mycket om detta samt kollat med Tassen och Karling.
Rätt nervöst att svetsa så nära de härdade loberna. Man anlöper till blått en bit in på loben. Men iom att man bara svetsar på grundcirkelhalvan så antar jag att det är därför man klarar sig.
Jag använde enl rek 308 (rostfri) tigrod. Svårt att få till snygga fogar eftersom man måste arbeta snabbt så att man inte upphettar materialet för mycket. På bilderna har jag dock putsat bort anlöpningstonerna med scotchbrite. Svetsade varje lob i 2 omgångar med mellankylning med tryckluft.
Kollade även med nålfil på kanten av loben närmast svetsfogen ang härdningen. Den är fortfarande så hård att filen inte tar. Så jag antar att det är lugnt.
Men jag har obehagliga tankar på vad som händer om ngn av dessa svetsar skulle släppa/spricka. Så att loben förskjuts...
Men enligt råden jag fått så gör just presspassningen av loberna på axlarna att svetsarna håller för mer än man tror. Det blir ju ingen fläkning, utan rent jämfördelat skjuv i hela svetsen, så jag antar att det är därför det håller. Förhoppningsvis...
Efter att jag svetsat kamloberna återmonterade jag dem i motorn och mätte upp dem för att förvissa mig om att inte timingen dragit sig åt ngt håll under svetsningen. Men mätningen visade att inget hänt under svetsningen, samma mätresultat. Skönt.
Sedan återmonterade jag original S&S600-kammarna i motorn och mätte upp dem.
De uppvisade liknande förskjutning som de andra kammarna.
De specade värdena för denna kam syns i excelbilden nedan.
Cyl 1
In: 22/54
Ex: 57/23
Cyl2
In: 17/60
Ex: 61/19
Eftersom 600-kammarna ska få sitta kvar för nästa bänkning så monterade jag dem "skarpt" med assembly lube, loctite på kamkåpsskruvarna osv.
Efter mätningen fortsatte jag sedan att färdigställa motorn för bänkning, renblåste och återmonterade stötstänger och stötstångsrör. Ställde ventilspel, återmonterade kamtrigger, sensorplatta osv.
Väntar fortfarande på min customtillverkade vänster sidokåpa från Phil Little Racing, som ska dölja Shoraibatteriet, flögs från USA den 11e enl usps-trackingnr. Men sedan dess har ingen uppdatering skett, finns ej heller i Postens trackning.
Väntar även på mina Öhlinare från Kumlins, så att jag kan montera ihop bakändan på hojen.
Här är en gammal instruktion gällande kamlobssvetsning på XR750 som jag tröstar mig med i oron för mina svetsar.
http://enfieldracing.com/doc/INSTRUCTIONSCAMLOBESrev1.doc
De verkar svetsa mycket kortare ( likhet med Tassen). 3 st punktsvetsar med bara 3/16" längd (ca 4.7 mm). Men åas har jag ju tyngre och större ventiler, mer lyft samt säkerligen hårdare fjädrar. (200 lbs sätestryck) än i den "lilla" XR750-motorn
Här är S&S instruktion för ProStock-kammar. S&S svetsar utefter hela bascirkeln som jag gjort. På bilderna i deras instruktion ser man samma blåanlöpning som jag fick, känns ju betryggade.
http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1162.pdf
Det är ju en balansgång: för mycket foglängd och värme så kan axeln slå sig för mycket och härdningen bli alltför påverkad i loben.