Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen kunde jag äntligen börja montera ihop insuget "skarpt"
Tvättade spridarna och bränslemanifoldern, monterade nya o-ringar med vaselin på spridarna, monterade dessa och skruvade fast bränslemanifoldern med låsvätska på skruvarna. Sen mätte jag och monterade ihop en AN4 teflonslang från bränsletrycksregulatorn till spridarblocket.
Det är mycket klurande bakom hela detta arrangemang, för att få plats på motorn och samtidigt tex komma åt flänsskruvarna som fäster insuget mot resp topp. Har varit en jäkla massa passande och mätande. Så det är nu skönt att ha tänkt klart hur allt ska sitta för att vara lättmekat och funktionellt och samtidigt få plats. 90-graders 3/8 npt ->AN4 nippeln ut från regulatorn var det en jakt att hitta. Hittade en Ebay-firma i USA som kunde tillhandahålla denna. Används tydligen för oljematning av vissa turboaggregat. Jag vill alltid ha stålnipplar om de ska sitta i gods. Mtp robusthet i gängor och säkerhet mot vibrationer. Hoppas en sån här slang av i tex bromsbänken sprutar det lätt mot de heta avgasrören snett inunder, det skulle vara en mardröm.
Så jag vill göra allt så funkis det bara går.
Nästa steg blir att montera ECU:n på den svart fästplattan ovanpå spjällhuset, samt anpassa dessa kablage för den nya spridarplaceringen. Sedan mating och retur från regulatorn samt undertrycksanslutning från insug till regulator. Allt (inklusive kablage) kommer sitta på insug/spjällhus. Så att man kan demontera spjällhus/trottelhus/luftfilter/bränsletrycksregulator/spridare och bränslemanifolder som en enda enhet, med kablaget kvar .
Tvättade spridarna och bränslemanifoldern, monterade nya o-ringar med vaselin på spridarna, monterade dessa och skruvade fast bränslemanifoldern med låsvätska på skruvarna. Sen mätte jag och monterade ihop en AN4 teflonslang från bränsletrycksregulatorn till spridarblocket.
Det är mycket klurande bakom hela detta arrangemang, för att få plats på motorn och samtidigt tex komma åt flänsskruvarna som fäster insuget mot resp topp. Har varit en jäkla massa passande och mätande. Så det är nu skönt att ha tänkt klart hur allt ska sitta för att vara lättmekat och funktionellt och samtidigt få plats. 90-graders 3/8 npt ->AN4 nippeln ut från regulatorn var det en jakt att hitta. Hittade en Ebay-firma i USA som kunde tillhandahålla denna. Används tydligen för oljematning av vissa turboaggregat. Jag vill alltid ha stålnipplar om de ska sitta i gods. Mtp robusthet i gängor och säkerhet mot vibrationer. Hoppas en sån här slang av i tex bromsbänken sprutar det lätt mot de heta avgasrören snett inunder, det skulle vara en mardröm.
Så jag vill göra allt så funkis det bara går.
Nästa steg blir att montera ECU:n på den svart fästplattan ovanpå spjällhuset, samt anpassa dessa kablage för den nya spridarplaceringen. Sedan mating och retur från regulatorn samt undertrycksanslutning från insug till regulator. Allt (inklusive kablage) kommer sitta på insug/spjällhus. Så att man kan demontera spjällhus/trottelhus/luftfilter/bränsletrycksregulator/spridare och bränslemanifolder som en enda enhet, med kablaget kvar .
Last edited: