Tack för alla snälla kommentarer allesammans!
Nästa steg i installationen av motorn i ramen fick bli att tillverka det övre motorfästet. Valde 4 mm stål. Valde bort rostfritt, bla eftersom det kommer bli mycket svets i denna detalj, och då är det risk att rostfritt slår sig till den grad att det blir skrot av alltihop. I synnerhet när man är amatör som jag och svetsar i snigeltempo.
Gjorde först en pappmall
Sedan med hjälp av borrande, sågande och filande...
...så kom tillslut formen över till plåten. Nästa steg var att bocka de bägge öronen 22.5 grader, Dvs hälften av 45 grader, vilket som många vet är cylindervinkeln på de flesta motorer av HD-typ . 4mms stål är svårbockat... Gick inte med händerna, nej inte ens med tänderna.
Så jag fick bygga ett bockningsverktyg så att jag kunde använda hydraulpressen.
Sen gick det bättre!
Nu återstod den svårare 90-gradersbockningen. Denna måste hamna exakt rätt. Så jag gjorde noggranna ritsar och beräknade in materialtjockleken. Man måste räkna måtten så att man utgår från plåtens neutrallager, dvs mitt i materialet, då blir det rätt. Träningsbockade på lite skrotbitar.
Men bockningen gick bra. Som honverktyg offrade jag ett litet billigt maskinskruvstycke, vars ovankant på käftarna jag runtat av, så att det inte blir märken i plåten. Verktyget funkade mycket bra till bockningar mellan 0 - 90 grader. Iom att honverktyget är ställbart, så klarar jag även olika materialtjocklekar. Så det här enkla bockningsverktyget kommer jag ha användning för fler ggr i framtiden. För den som inte har en hydraulpress, men vill bygga ett likadant verktyg, så funkar nog ett sånt här verktyg också i ett tillräckigt stort skruvstycke.