Hej
Sedan sista uppdateringen har jag mest väntat på att få tillbaks hjulen.
Jag har använt tiden till att dels beställa lite delar till det nya elsystemet. En M-unit, M-button samt kablage. Beställde direkt från Motogadget i Berlin. Skönt att slippa mellanhänder vid ev garantiärende.
Jag har också forskat lite i vad det är för framskärmsfästen jag fått levererat av Öhlins med den nya gaffeln. Fästena har Öhlins nr 21665-09 (främre fäste) resp 21665-10 (bakre fäste). Vid googling på detta framgår att det verkar vara fästen för Yamaha R1 från 04-ish och upp. Dessa framskärmsfästen verkar även delas av Yamaha FZ1 i motsvarande årsmodeller.
Detta visade sig ganska positivt, ty dessa framskärmar tyckte jag faktiskt var snygga till min hoj. Ovanligt klassisk och stilren form för att vara till en modern sporthoj. Dessa framstänkor finns även som aftermarket i både glasfiber och kolfiber. Se nedanstående bild. En sån som lackas svart skulle passa estetiskt tror jag. Då skulle jag spara mycket jobb jämfört med att bygga egna sidobeslag i metall till en universalskärm.
Här nedan är en bild från Ebay på en sådan aftermarketstänka som passar både FZ1 och R1.
View attachment 426516
Kostar ca 1500:-. Det enda kruxet för mig är nu att jag har ett 120/70-18" framhjul, medan Yamaha R1 och FZ1 förstås har ett 120/70-17" framhjul. Mitt hjul kommer alltså att ha ca 12-13mm större radie.
Dock sitter ju ofta fabrikstillverkade stänkor inte så nära framhjulet, ngt man ofta snyggar till på garagebyggda hojar, genom att sänka skärmen lite. Så det kan ju hända att en R1/FZ1-skärm passar perfekt till mitt 120/70-18" framhjul, dvs att det är tillräckligt mycket frigång kvar.
Men för att vara säker vore det toppen om ngn hade en lös R1/FZ1-framskärm. Det spelar ingen roll om det är en originalframskärm eller om det är sk race-plast/aftermarket-kopia. Som jag kunde få låna och testa innan köp. Någon som har en sån?
Om jag inte får tag på en framskärm jag kan låna, så vore det till god hjälp om någon R1- eller FZ1-ägare kunde ta ett mått och kanske bild på hur mycket frigång skärmen har på dessa cyklar? Om det är säg 20mm eller mer, då funkar det nog även med mitt 18"-hjul. Men annars måste jag plasta och modda.