Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du med denna förnämliga gaffel få mindre av returfenomenet i växlingar? Vi diskuterade ju det och jag gjorde bort med med att blanda ihop "koddana med morötterna" som det heter i hembygden. Så du inte behöver binda ner den mer.

Nu hänger jag inte med :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, att jag band ner gaffeln på strippen var mest för att få hojen mindre bakhjulsbenägen. Om gaffeln är strappad så måste hojen lyfta framhjulet från marken direkt. Dvs hojen kan inte börja rotera ramen bakåt utan att även börja ta med sig framhjulet upp i luften. Att strappa gaffeln är dock otillåtet i många dragraceklasser, men eftersom detta är en kort gathoj som testkörs på strippen ibland, så har jag gjort så ibland. Det blir lite samma effekt som en längre sving.

Nej jag tror inte att nya gaffeln kommer att minska bakhjulstendensen.
Tvärtom tror jag att den nya gaffeln kommer att ha lite mer sag, dvs korrekt sag, jämfört med den gamla som var lite hårdaste laget efter att jag satte in de linjära racetech-fjädrarna.

Ju mer sag fram desto mer kan ramen få upp rotationshastigheten bakåt utan att behöva lyfta framhjulet.
Jag har ju även haft för hårda fjädrar bak, ngt som som sagt också ska byggas om i vinter.
Så eftersom hojen kommer att bli mindre stum fram och bak, för att få korrekt sag och fjäderstyrka och därmed fjädring/dämpning, så kommer hojen sannolikt bli mer bakhjulsbenägen.

Men bak kan jag då kompensera med fjäderförspänningen på strippen, och fram kan jag fuska med strappning. Strappning är dock farligt och ibland förbjudet. Så det kommer jag bara göra om jag tränat till en bra dagsform, och märker att jag kan få till en bra tid i slutet på en stripdag. Ett tillfälle när det kan vara värt ngt sas. En liten risk man kan ta när allt annat sitter sas.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ok. Tack för ett, som alltid, klargörande svar!

Tack själv.

Min sportster är ju sannerligen ingen optimal striphoj eftersom den inte är sänkt och inte har ngn förlängd baksving (detta för att jag ju mest kör gata och vill kunna svänga med hojen). En 1200cc sportster dragbike kör sannolikt lägre tider än jag på min hoj, trots att jag har högre effekt. Skulle jag köra mot en riktig 1200cc sportster dragbike (alltså med chassie som utnyttjar klassreglerna maximalt) så skulle jag sannolikt torska med uppåt 1 sekund, dragbiken skulle gå över linjen först, men jag skulle sannolikt gå över linjen med högst hastighet, iaf på 402 meter.

På dessa två bilder från Körningen på Kjula i augusti, ser man hur kort min hoj är (oem sportsterlängd). Till råga på allt är ju jag dessutom ganska stor med 187cm, vilket höjer tyngdpunkten ännu mer. Men min hoj är ju en gathoj, en sorts hotrod på två hjul. Kör jag på strippen är det mest för att jämföra mina egna tider, eller mot ngn annan likvärdig gathoj.

kjula20152.jpg

kjula2015.jpg

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är inte min uppfattning, mer en höghållfast legering just för fästen och påkända lastbärande komponenter i fordons- flyg- och försvarsindustrin. Om man ska bocka/forma krävs ju dock rätt värmebehandling för att inte få sprickor och försvagning.

Oki, både jag å andra fått vibration sprickor, kanske gammal legering från förr i tiden då....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej
Den är redan såld tyvärr.
Gick ner till Skåne tidigare i veckan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej
Sedan sista uppdateringen har jag mest väntat på att få tillbaks hjulen.
Jag har använt tiden till att dels beställa lite delar till det nya elsystemet. En M-unit, M-button samt kablage. Beställde direkt från Motogadget i Berlin. Skönt att slippa mellanhänder vid ev garantiärende.

Jag har också forskat lite i vad det är för framskärmsfästen jag fått levererat av Öhlins med den nya gaffeln. Fästena har Öhlins nr 21665-09 (främre fäste) resp 21665-10 (bakre fäste). Vid googling på detta framgår att det verkar vara fästen för Yamaha R1 från 04-ish och upp. Dessa framskärmsfästen verkar även delas av Yamaha FZ1 i motsvarande årsmodeller.

Detta visade sig ganska positivt, ty dessa framskärmar tyckte jag faktiskt var snygga till min hoj. Ovanligt klassisk och stilren form för att vara till en modern sporthoj. Dessa framstänkor finns även som aftermarket i både glasfiber och kolfiber. Se nedanstående bild. En sån som lackas svart skulle passa estetiskt tror jag. Då skulle jag spara mycket jobb jämfört med att bygga egna sidobeslag i metall till en universalskärm.

Här nedan är en bild från Ebay på en sådan aftermarketstänka som passar både FZ1 och R1.
$_12.JPG

Kostar ca 1500:-. Det enda kruxet för mig är nu att jag har ett 120/70-18" framhjul, medan Yamaha R1 och FZ1 förstås har ett 120/70-17" framhjul. Mitt hjul kommer alltså att ha ca 12-13mm större radie.
Dock sitter ju ofta fabrikstillverkade stänkor inte så nära framhjulet, ngt man ofta snyggar till på garagebyggda hojar, genom att sänka skärmen lite. Så det kan ju hända att en R1/FZ1-skärm passar perfekt till mitt 120/70-18" framhjul, dvs att det är tillräckligt mycket frigång kvar.

Men för att vara säker vore det toppen om ngn hade en lös R1/FZ1-framskärm. Det spelar ingen roll om det är en originalframskärm eller om det är sk race-plast/aftermarket-kopia. Som jag kunde få låna och testa innan köp. Någon som har en sån?

Om jag inte får tag på en framskärm jag kan låna, så vore det till god hjälp om någon R1- eller FZ1-ägare kunde ta ett mått och kanske bild på hur mycket frigång skärmen har på dessa cyklar? Om det är säg 20mm eller mer, då funkar det nog även med mitt 18"-hjul. Men annars måste jag plasta och modda.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det kan ju inte gärna vara mindre än 20mm för däckvärmarna går på smidigt på R1an även med ganska spetsiga bandäck. Hade den generationen på jobbet förut.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det kan ju inte gärna vara mindre än 20mm för däckvärmarna går på smidigt på R1an även med ganska spetsiga bandäck. Hade den generationen på jobbet förut.

Tack! Det var bra info. Jag delar garage med några banåkare, ska kolla in deras däckvärmare.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan vara värt att kika på däckets form också, eftersom det kan var högre på toppen även om innerdiametern bara är en tum större.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Kan vara värt att kika på däckets form också, eftersom det kan var högre på toppen även om innerdiametern bara är en tum större.
Tack.
Ja i värsta fall får jag kapa och medelst plastning förlänga "benen" på stänkskärmen. Det är därför jag vill köpa en aftermarket kopia i glas- eller kolfiber. Så att väv och epoxy är mer kompatibelt jämfört med originalstänkor som ju ofta är i termoplast.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är fel typ av fästen. Så då måste jag bygga nya ben. Och jag vill dessutom ha ben som utgör skydd mot stenskott mot innerbenen. Det brukar ofta se ut så på usd. Se bilden på R1-stänkan ovan.

Finns det inte nåt geni som kan skriva ut en prototyp på de här nya fräcka 3D-skrivarna? Verkar ju finnas de som åstadkommer storverk med de där. Går det inte att "printa" i ett stycke kanske du kan få ihop till en plugg?

Nåt hemskare än fel radie på skärmen finns knappt, äggshape är ingen hit. Finns det nån hoj med upsidedown och 18" hjul? Nån kvasiadventurehoj där man vill ha lite större framhjul. Kanske från 19" allihop...

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Hej
Sedan sista uppdateringen har jag mest väntat på att få tillbaks hjulen.
Jag har använt tiden till att dels beställa lite delar till det nya elsystemet. En M-unit, M-button samt kablage. Beställde direkt från Motogadget i Berlin. Skönt att slippa mellanhänder vid ev garantiärende.

Jag har också forskat lite i vad det är för framskärmsfästen jag fått levererat av Öhlins med den nya gaffeln. Fästena har Öhlins nr 21665-09 (främre fäste) resp 21665-10 (bakre fäste). Vid googling på detta framgår att det verkar vara fästen för Yamaha R1 från 04-ish och upp. Dessa framskärmsfästen verkar även delas av Yamaha FZ1 i motsvarande årsmodeller.

Detta visade sig ganska positivt, ty dessa framskärmar tyckte jag faktiskt var snygga till min hoj. Ovanligt klassisk och stilren form för att vara till en modern sporthoj. Dessa framstänkor finns även som aftermarket i både glasfiber och kolfiber. Se nedanstående bild. En sån som lackas svart skulle passa estetiskt tror jag. Då skulle jag spara mycket jobb jämfört med att bygga egna sidobeslag i metall till en universalskärm.

Här nedan är en bild från Ebay på en sådan aftermarketstänka som passar både FZ1 och R1.
View attachment 426516

Kostar ca 1500:-. Det enda kruxet för mig är nu att jag har ett 120/70-18" framhjul, medan Yamaha R1 och FZ1 förstås har ett 120/70-17" framhjul. Mitt hjul kommer alltså att ha ca 12-13mm större radie.
Dock sitter ju ofta fabrikstillverkade stänkor inte så nära framhjulet, ngt man ofta snyggar till på garagebyggda hojar, genom att sänka skärmen lite. Så det kan ju hända att en R1/FZ1-skärm passar perfekt till mitt 120/70-18" framhjul, dvs att det är tillräckligt mycket frigång kvar.

Men för att vara säker vore det toppen om ngn hade en lös R1/FZ1-framskärm. Det spelar ingen roll om det är en originalframskärm eller om det är sk race-plast/aftermarket-kopia. Som jag kunde få låna och testa innan köp. Någon som har en sån?

Om jag inte får tag på en framskärm jag kan låna, så vore det till god hjälp om någon R1- eller FZ1-ägare kunde ta ett mått och kanske bild på hur mycket frigång skärmen har på dessa cyklar? Om det är säg 20mm eller mer, då funkar det nog även med mitt 18"-hjul. Men annars måste jag plasta och modda.

Tror jag har en skärm du kan låna och mäta med! Påminn mig om jag glömmer leta rätt på den!!..ler

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Finns det inte nåt geni som kan skriva ut en prototyp på de här nya fräcka 3D-skrivarna? Verkar ju finnas de som åstadkommer storverk med de där. Går det inte att "printa" i ett stycke kanske du kan få ihop till en plugg?

Nåt hemskare än fel radie på skärmen finns knappt, äggshape är ingen hit. Finns det nån hoj med upsidedown och 18" hjul? Nån kvasiadventurehoj där man vill ha lite större framhjul. Kanske från 19" allihop...

Fast 17" till 18" är så liten radieskillnad att det är svårt att se. I synnerhet på en så här kort stänka. Samma radieskillnad som att gå från 120/70-17" till 120/80-17".

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati