Caferacer av en CB900 Boldor

Dr.Bike

Guest
Kanske doktorn i tråden skulle låta bli att tulla på medicinförråden...?
(Vad är det för gammal serie, Prins Valiant?)

:D JA fytusan...too much medicine. Det är Blixt Gordon m/ä

DR BIKE: Det kommer en beställning av topp jobb till vintern! :tummenupp

Du är en klok man som lägger ut jobbet under vintern. Tack. Fler borde låta bli att komma med andan i halsen på vårkanten och säga: Jag behöver grejerna nyyyyyyyss! :D

Last edited:

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CB900 Boldor
Nu jävlar! Nu har ja börjat pilla lite med ett baklyse också som ska sitta i bakdelen så det inte syns så mycket och så sitter reg skylten på plats.
Så satte jag dit framskärmen också. ja tycker det blir rätt ok...

Kom gärna med tips, trix, ris och ros!

Bifogat

• DSC00243.JPG
    DSC00243.JPG
    128.9 KB · Visningar: 171
  • DSC00237.JPG
    DSC00237.JPG
    228.7 KB · Visningar: 407
  • DSC00241.JPG
    DSC00241.JPG
    221 KB · Visningar: 216
Last edited:

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CB900 Boldor
Nu är det nära att få den kvar, ja ska byta blikers imorrn men det är nog det sista... Får se vad det blir i vinter!? :rolleyes:

Baklyset sitter på och det är både 5w och 21w i varje del om man säger så, får se vad dom säger på bilprovningen också. OBS, bakspegeln var bara ett snedsteg! :D

Bifogat

• DSC00248.JPG
    DSC00248.JPG
    211.5 KB · Visningar: 197
  • DSC00250.JPG
    DSC00250.JPG
    204.8 KB · Visningar: 269
  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    189.3 KB · Visningar: 246

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
På sätt och vis stabiliserar den.
Men:
En motorcykel är beroende av vissa självsvängningar för att stabilisera sig själv.
De flesta har väl sett vad som händer när piloten ramlar av efter en riktig tank-slapper?
Hojen går plötsligt spikrakt.
En styrdämpare kan bota styrfrossa.
Men det vanligaste på äldre hojar är att wobblingen består av ett stilla gung om man matar på för mycket effekt genom snabba kurvor.
Beror på att ramen inte lyckas hålla hjulen riktigt i linje.
Breda eller slitna däck gör det värre.

Gungningar....
Det räknas inte som vobbel...

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CB900 Boldor
paulthependler skrev:
Den har kommit och motsvarar mina förväntningar...

Hojjen är inte bes för det andra jag beställde kom inte i tid så jag hann inte få den bes, i sista sekunden fick jag tag på en cykel som jag kunde låna, åkte och hämtade den, lastade och sen bar det iväg till grannkommunen för uppkörning. Tog på mig alla kläder och körde in på området och till min förtvivlan upptäckte att hastighetsmätarn inte fungerade. Så jag ringde till personen som jag lånade den av och fick höra att den funkade ibland och ibland inte, vilket detta givetvis var... Så det gick ju inte så bra när jag itne visste hur fort jag körde.

Det var ju lite tråkigt men så kan de vara...

I övrigt rullar det på i sin vanliga lunk, suger efter att få hojjen klar försvann lite men det kommer nog tillbaka, kortet väntar nog till nästa vår, det har varit mycket utgifter med kläder och hoj och allt inom en månad.
[/QUOTE]

Jag citerade ett PM som jag skickade till en medlem här på forumet som nu har lovat att han ska håna mej lite... :näsblod Sparka på den som ligger bara :D :D

Så nu är det lite stillestånd dock mest pga att jag håller på att göra om köket men lite för att ja sumpade det också! :huvet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Buhu... och så lite gnäll..[/QUOTE]

Lovat och lovat....

Stanna du i köket, bara. Du kan ju göra piffiga kaffeanrättningar; mackiatå, kaféålä o annat skit, närmaste café du kommer med den inställningen!

Har själv en adept som missmodigt skjuter upp uppkörningen hela tiden. Nu är ju jag en dryg lärare, men det blir problem när eleven inte tar till sig,(äldre än jag), och än mindre tar sig tid att övningsköra. Det här är min 25e säsong och jag har hunnit göra massor av misstag, ngn nytta skall man väl ha av dem?

Gillade för övrigt stuket på den hojen, tom så jag började leta annonser...

Vad skall du ha för den nu när du lessnat, komsikomsi?

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Hej shysst bygge, ser riktigt bra ut.
Själv köpte jag en -81a 750 som jag fick i lådor och håller på att bygga ihop. Tänkte göra nåt liknande fast med cafébakända.
Hojen är snart klar för bes med orginalbakända då.
Ett problem jag har är att jag fick bara med en 1100 motor....kan det gå igenom besiktning tror ni?? Den passar i ramen efter ett par små justeringar.

Edit: en bild, dock är den nästan klar idag.

Bifogat

• DSC00449x.jpg
    DSC00449x.jpg
    74.3 KB · Visningar: 142
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Ett problem jag har är att jag fick bara med en 1100 motor....kan det gå igenom besiktning tror ni?? Den passar i ramen efter ett par små justeringar.

NÄÄ, det går aldrig, men du kan få byta 1100 motorn mot en 750 av mig:D

Jodå, det borde gå. Men du bör nog kolla upp motorfästena. 1100 är väl gummiupphängd, medans 750in är stum. Stum är faktiskt mycket bättre.
Vet inte riktigt hur man löser det på bästa sätt. Med någon typ av distanser borde det gå.

Mats

Donner

Gick med
27 Aug 2007
Hoj
NÄÄ, det går aldrig, men du kan få byta 1100 motorn mot en 750 av mig:D

Jodå, det borde gå. Men du bör nog kolla upp motorfästena. 1100 är väl gummiupphängd, medans 750in är stum. Stum är faktiskt mycket bättre.
Vet inte riktigt hur man löser det på bästa sätt. Med någon typ av distanser borde det gå.

Mats

Okej ja motorn sitter på plats och den är gummiupphängd. Jag har kapat bussningarna lite sen passade den bra i ramen. Ser ju likadan ut som en 750 motor så det borde funka genom bes tycker jag. Vi får väl se när det är dax.....vilket förhoppningsvis är detta året iaf.

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CB900 Boldor
Det verkar som ett lovande bygge! :tummenupp

Jag hade problem med att det inte kom nån soppa till förgasarna, efter lite felsökande så hittade jag en vacumklocka som styr soppaflöded men den verkade ju funka sådär... Men nu startar den och går hyggligt.
Men i samma veva plockade jag också bort luftburken och efter det så måste jag åka lite på choke för att den ska gå och varva, tror ni att jag måste ställa på soppaflöded när jag tog bort den för att den får mer luft?!

Donner

Gick med
27 Aug 2007
Hoj

Jag hade problem med att det inte kom nån soppa till förgasarna, efter lite felsökande så hittade jag en vacumklocka som styr soppaflöded men den verkade ju funka sådär... Men nu startar den och går hyggligt.
Men i samma veva plockade jag också bort luftburken och efter det så måste jag åka lite på choke för att den ska gå och varva, tror ni att jag måste ställa på soppaflöded när jag tog bort den för att den får mer luft?!

Japp den får nog för mycket luft, har hört nåt om att dom funkar bäst med orginal luftburk. I annat fall får man bestycka om förgasarna så den får mer soppa. Jag stod i valet mellan orginal luftburk eller öppna filter men monterade orginalet till slut.

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera

Originalförgasarna funkar helt klart bäst med original luftburk.

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Känns ofta som om Honda från den tiden alltid var snålt ställda från fabrik och mådde gott av att få lite mer soppa.
Hade en CBX 1000 som fasen behövde chok på sommaren när man startade den på morgonen.

Överlag kan man säga att förgasarna mår riktigt bra av en genomgång.
Det tillsammans med en uppsättning tändspolar från t.ex Fireblade brukar göra mycket gott.

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CB900 Boldor
Tack för alla bra tips!

Sören: Är det nån spec modell eller passar alla?

Ska man öka mkt och den går snålt från början eller är det bara att prova sej fram?

Dr.Bike

Guest
Var till <micke> här på forumet idag och lånade lite rekvisita för min värmepumsinstallation, och han bygger likaledes en caferacer på en gammal Bål-dåre.
Och den kommer bli riktigt najs!
Hoppas han lägger upp en tråd om den!
Bara den egentillverkade gaffelstabilisatorn var värd ett par bilder alltså... :bow

Tack för alla bra tips!

Sören: Är det nån spec modell eller passar alla?

Ska man öka mkt och den går snålt från början eller är det bara att prova sej fram?

Prova dig fram, men ½-3/4 ut på blandningsskruven brukar vara bästa medicinen, för detta hänger med hela registret, sen lyfter du nålarna med M3 brickor (en eller två brickor under).
Huvudmunstycket är ju inte med och leker förrän nästan full gas, varför det alltid är så förunderligt att alla ska byta det FÖRST.
Men visst peta i ett större även där. Ett eller två steg.
Om du kör med orig.burk, glöm inte modda den för bättre andning.

M.v.h

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras