Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kanske avslöjar nedanstående uttalande av Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport, något om huruvida Audi tänker fortsätta eller sluta tävla i MotoGP med Ducati?

”We believe F1 and Audi do not fit so long as the technology has no relevance to the development of our production cars.”

Kanske blir Crutchlow mycket lång i ansiktet om ett år när Audi offentliggör en liknande pressrelease som BMW nyligen presenterade?

http://grandprix247.com/2013/07/05/audi-questions-sense-of-formula-1-for-car-manufacturers/
Audis främsta racingengagemang är LeMans-prototyper, där de nära nog är ensamma i sin klass då Peugeot dragit sig ur och Toyota är under uppbyggnad. Men nästa år kommer koncernsyskonet Porsche med i leken så de drar sig nog ur där också. Audi driver även Lamborghini, men inget fabriksstall finn att finna där heller.
Kan undra vad som händer med i DTM, liknar F1 i teknik, kanske drar de sig ur där också då? Finns ingen koppling till gatbilstekniken där.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ducatifabriken införde japanskt arbetssätt på 90-talet, med tanke på hur MotoGP ser ut så kanske bättre att fortsätta på den linjen än att införa tyskt? Gobmeier kommer ifrån BMW Motorrad, som ju inte rosat prototypracingen direkt (men enligt rykten har de skissat på en satsning mer än en gång). Trevligt att Dovi hälsar på, men kvantitet ersätter inte kvalitet. Rossi > Dovi.
Lite elakt kan man väl säga att Audis affärsidé är att bygga en billig BMW av VW-delar? I prototypracing ska man inte följa, man ska sikta på att leda :)

Även om jag inte heller har sett några övertygande bevis på att Audi skulle innebära någon stor förändring för Ducatis MotoGP-satsning så är ändå Audis tidigare framgångar inom prototypracing (Le Mans) värda att uppmärksammas, där man helt klart vågade pröva ett nytt koncept. Med andra ord, Audis eventuella principer för masstillverkning av personbilar har ganska lite med deras racingavdelning att göra.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
VM-vinnare med Dovi/Cal vid ratten innan 2015?!
Nope, det tror inte jag heller på men det beror inte på att hojen inte presterar under säsongen 2015. Skiten skall trots allt köras till en VM-titel och det tror jag inte någon av dessa herrar är kapabla till.
Rejsvinster, det kommer de att ta, absolut!

Titeln 2013 - 2014 - 2015 kommer att tillhöra MM och Lorenzo. De mest kompetenta förarna på de mest kompletta hojarna.

Ducati kommer däremot att ta en titel långt innan Sugkuki gör det och det var väl så diskussionen startade ;)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
VM-vinnare med Dovi/Cal vid ratten innan 2015?!
Nope, det tror inte jag heller på men det beror inte på att hojen inte presterar under säsongen 2015.
Rejsvinster, det kommer de att ta, absolut!

Onekligen intressant optimism ang tidernas bojsänke. Jag gör en notering i min bok om kommande race vinster 2015.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...Audis eventuella principer för masstillverkning av personbilar har ganska lite med deras racingavdelning att göra.
Audis Le Mans-racer (med dieselmotor) hade väl visst relevans för utveckling/marknadsföring av Audis personbilar?

Det verkar däremot vara en berättigad fråga om Ducatis attraktionskraft förutsätter framgångsrikt deltagande i MotoGP.

Detta gäller möjligen alla motorcykelmärken. Hur har de senaste tio årens GP-racing med superavancerade fyrtaktsmotorer förbättrat de japanska sportmotorcyklarna? Svaret är ju att ett tyskt märke som aldrig har tävlat i GP-racing i sitt första försök kunde slå undan fötterna på de fabriker som tävlar i MotoGP. Vad hade de alltså för nytta av de miljarder (?) som har spenderats på jätteavancerade V4-motorer och superintelligent elektronik?

:confused:

Att Audi tävlar med superstarka och superavancerade dieselmotorer kan skenbart ge resultat i form av dieselmotorer i personbilar som är starka, rena och drar 0,4 liter / mil. Men det gör ju även Volvos senaste diselmotorer, så vad är alltså vitsen med att tävla i prototypracing? Image, hör jag någon säga. Men det verkar ju inte skada Lamborghinis eller Porsches image att de inte tävlar i prototypracing. Så varför tävlar man i prototypracing? Av tradition? Fåfänga?
 

Bifogat

  • 2009-audi-q7-v12-tdi-diesel-taillight-and-liftgate-badge-photo-230745-s-1280x782.jpg
    2009-audi-q7-v12-tdi-diesel-taillight-and-liftgate-badge-photo-230745-s-1280x782.jpg
    98.4 KB · Visningar: 91
  • epcp_0811_01_z+audi_motor_racing+tdi_v12_engine.jpg
    epcp_0811_01_z+audi_motor_racing+tdi_v12_engine.jpg
    88.3 KB · Visningar: 87
  • audi-r8-v12-widescreen-15.jpg
    audi-r8-v12-widescreen-15.jpg
    250 KB · Visningar: 88
  • w080013_large.jpg
    w080013_large.jpg
    41.9 KB · Visningar: 85
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kanske ska man skilja på produktutveckling för massproduktion och utveckling för prototypracing? Lin Jarvis sitter väl i Italien och filar på Yamaha M1 och HRC sitter i Japan. Suzuki hade sin bas i England likt de flesta F1 team? Kawa var i Holland?
Tüskt må vara en kvalitetsstämpel i flera sammanhang, men i roadracing så har de lite att bevisa.
Senast tyskar var i topp i RR så var de östtyskar som hoppade av till Japan och lärde dem :glömdet

Även Hondateamet är baserat i Europa. Aals i Belgien. Men alla fabrikerna sköter nog en hel del från Japan. Men ska man få till det i roadracing så behövs det Europeer att sätta ihop det av någon anledning.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
ett tyskt märke som aldrig har tävlat i GP-racing i sitt första försök kunde slå undan fötterna på de fabriker som tävlar i MotoGP. Vad hade de alltså för nytta av de miljarder (?) som har spenderats på jätteavancerade V4-motorer och superintelligent elektronik?

:confused:

Att Audi tävlar med superstarka och superavancerade dieselmotorer kan skenbart ge resultat i form av dieselmotorer i personbilar som är starka, rena och drar 0,4 liter / mil. Men det gör ju även Volvos senaste diselmotorer, så vad är alltså vitsen med att tävla i prototypracing? Image, hör jag någon säga. Men det verkar ju inte skada Lamborghinis eller Porsches image att de inte tävlar i prototypracing. Så varför tävlar man i prototypracing? Av tradition? Fåfänga?

När Yngwie Malmsteen klev upp på den internationella musikscenen förändrades mångas approach till hur man kan spela gitarr och vad man kan göra med den.
Att harva på år efter år med samma konkurrens garanterar inte topputveckling.

Angående Volvo/Audi är mina erfarenheter att det ena fabrikatet tar sig igenom besiktningen år efter år, det andra inte.
Plus att det ena mörket faktiskt tar tag i sina misstag, det andra duckar.

Om det har med prototypracing att göra eller inte låter jag vara osagt.

Cal gör för övrigt helt rätt som kör för Ducati nästa år. Måste kännas som rena tipsvinsten.

Kunde jag ta ett jobb som gjorde mig skuldfri på ett år men sabbade min utstakade karriär skulle jag inte tveka en sekynd.
Dessutom med optionen att toppa den utstakade karriären även om sannolikheten är mindre.

Hur kommer Cal påverka Ducatis försäljning i UK tro?
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Även Hondateamet är baserat i Europa. Aals i Belgien. Men alla fabrikerna sköter nog en hel del från Japan. Men ska man få till det i roadracing så behövs det Europeer att sätta ihop det av någon anledning.
Det som är intressant är att man alltid pratar om Hondateamet, Yamahateamet, Ducatiteamet osv. Dessa team består ju av människor som går till sitt jobb varje dag. En del av dem är ingenjörer som har stora kunskaper om "sina" delar av hojen och de får lön för denna kunskap. Vad är det som säger att DucAudi inte kan locka över några av dessa med hjälp av en pöse pengar (det var ju det Cal prioriterade framför sportsliga framgångar på kort sikt) och därmed få till sin hoj på relativt kort tid, säg ytterligare ett år?
De har väl skiftat från FTR till Eskil Suter för byggandet av ramen och annan feedback och det har nog skett andra rockader som bara de mest insatta bara vet om.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är rätt kul att läsa hur idioterna på superbikeplanet.com krishanterar att deras Nicky har fått sparken och blir ersatt av en orakad engelsman.

Det finns ju en viss risk att det inte blir några amerikaner kvar alls, i alla fall inte på prototyper. Blir onekligen intressant att se vad de skriver om world's greatest country inte längre är representerat. Byta till utförsåkning och Ted Ligety...?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
VM-vinnare med Dovi/Cal vid ratten innan 2015?!
Nope, det tror inte jag heller på men det beror inte på att hojen inte presterar under säsongen 2015. Skiten skall trots allt köras till en VM-titel och det tror jag inte någon av dessa herrar är kapabla till.
Rejsvinster, det kommer de att ta, absolut!

Titeln 2013 - 2014 - 2015 kommer att tillhöra MM och Lorenzo. De mest kompetenta förarna på de mest kompletta hojarna.

Ducati kommer däremot att ta en titel långt innan Sugkuki gör det och det var väl så diskussionen startade ;)
Så varje gång Ducati vinner ett race 2015 så bjuder jag på kaffet, varje gång Suzuki är före Ducati i ett race så står du för kaffet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kanske ska man skilja på produktutveckling för massproduktion och utveckling för prototypracing? Lin Jarvis sitter väl i Italien och filar på Yamaha M1 och HRC sitter i Japan. Suzuki hade sin bas i England likt de flesta F1 team? Kawa var i Holland?
Tüskt må vara en kvalitetsstämpel i flera sammanhang, men i roadracing så har de lite att bevisa.
Senast tyskar var i topp i RR så var de östtyskar som hoppade av till Japan och lärde dem :glömdet

Även Hondateamet är baserat i Europa. Aals i Belgien. Men alla fabrikerna sköter nog en hel del från Japan. Men ska man få till det i roadracing så behövs det Europeer att sätta ihop det av någon anledning.

Alla japanska märken ritar, konstruerar och bygger sina racehojar i Japan. De "baser" man har i Europa är inget annat än trailergarage där man har sina trailers mellan tävlingarna och möjligtvis lite reservdelar. Inga ingenjörer åker någonsin till dessa garage. Däremot åker de flesta japanska ingenjörer hem för att rapportera mellan vart annat / vart tredje race och även de inhyrda "västerländska" ingenjörerna och chefsmekanikerna gör så med jämna mellanrum. Inte heller några mekaniker (förutom trailerförarna) åker någonsin till dessa garage. Däremot spenderar mekanikerna hela januari i Japan, för att lära sig årets hojar och för att bygga ihop årets hojar innan de skickas till den första Sepang-testen. Uppdateringar, service och reparationer sker sedan under tävlingshelgerna (en normal GP-weekend för ingenjör och mekaniker är normalt onsdag till måndag).

Lin Jarvis (och Livio Suppo hos Honda) har inget med det tekniska att göra och jag skulle bli imponerad om någon av dem ens kan skilja framhjulet från bakhjulet. Deras jobb är att hantera förarnas kontrakt, sponsorer och marknadsföring, vilket de verkar sköta alldeles utmärkt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det verkar däremot vara en berättigad fråga om Ducatis attraktionskraft förutsätter framgångsrikt deltagande
Att Audi tävlar med superstarka och superavancerade dieselmotorer kan skenbart ge resultat i form av dieselmotorer i personbilar som är starka, rena och drar 0,4 liter / mil. Men det gör ju även Volvos senaste diselmotorer, så vad är alltså vitsen med att tävla i prototypracing? Image, hör jag någon säga. Men det verkar ju inte skada Lamborghinis eller Porsches image att de inte tävlar i prototypracing. Så varför tävlar man i prototypracing? Av tradition? Fåfänga?
Lite långt ifrån topic men;
Audi var ett väldigt dåligt varumärke, som gjort en imponerande resa upp i premiumsegmentet - det började med turbomatad femma och fyrhjulsdrift i rallyskogen på 80-talet.
Porsche lever väldigt mycket på sin racingtradition, och köparna har upplevt dessa framgångar. Med jämna mellanrum satsar de på att bli bäst, Le Mans 2014 är de tillbaka med F1-föraren Mark Webber.
Lamborghini bygger drömbilar, redan ifrån början mer avsedda för posters i pojkrummen än racing.

Så för Audi och Porsche är det nog viktigt att ibland bevisa sig på tävlingsbanorna, men de verkar välja sina klasser väl och där de kan vinna. Ducati passar nog inte in, och vinster spiller inte automatiskt över på Audis namn. Vem vill egentligen att ens italienska sportmotorcykel med torrkoppling och desmodromiska ventilstyrningar ska förknippas med en Audi Q5 TDI?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Lin Jarvis (och Livio Suppo hos Honda) har inget med det tekniska att göra och jag skulle bli imponerad om någon av dem ens kan skilja framhjulet från bakhjulet. Deras jobb är att hantera förarnas kontrakt, sponsorer och marknadsföring, vilket de verkar sköta alldeles utmärkt.
Det trodde jag verkligen inte. Trodde de var djupt tekniskt kunniga, men är alltså bara administratörer med stort ansvar?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Audis Le Mans-racer (med dieselmotor) hade väl visst relevans för utveckling/marknadsföring av Audis personbilar?

Ja, så kan det nog ha varit. Min poäng var dock den omvända, dvs att om Audis personbilstillverkning hade en trist stämpel på sig, så kunde ändå racing-avdelningen göra ganska intressanta grejer. Deras inverkan skulle alltså, teoretiskt, kunna innebära positiva förändringar för Ducati Corse.

D Vad är det som säger att DucAudi inte kan locka över några av dessa med hjälp av en pöse pengar (det var ju det Cal prioriterade framför sportsliga framgångar på kort sikt) och därmed få till sin hoj på relativt kort tid, säg ytterligare ett år?

Är det verkligen pengarna som varit Ducatis problem? Företaget som sådant har väl ändå gjort vinst de senaste åren?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det trodde jag verkligen inte. Trodde de var djupt tekniskt kunniga, men är alltså bara administratörer med stort ansvar?

Lin Jarvis och Livio Suppo bestämmer över en väldans massa pengar, men ingen av dem har något att säga till om då det gäller teknik. De är - precis som du säger - rena administratörer som ansvarar för anskaffning av förare, förarnas kontrakt, anskaffning av sponsorer och liknande saker. Då det gäller själva motorcyklarna är det istället två herrar vid namn Kitagawa (Yamaha) och Nakamoto (Honda) som bestämmer.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Är det verkligen pengarna som varit Ducatis problem? Företaget som sådant har väl ändå gjort vinst de senaste åren?

Utan att vara insatt i det aktuella fallet så är det ju så att en tävlingsbudget inte direkt följer ett företags resultat utan hur mycket pengar man väljer att avsätta.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top