Casey Stoner to test for HRC

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så du rankar Hayden som en bättre förare än Pedrosa?

Intressant fråga! :tummenupp

Jag säger definitivt inte idag.
Men när Hayden vann var han bäst av alla.
Och om inte Peddo tar en titel, är nog Hayden bättre historiskt också.

Men det är bara mina två... :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var ju faktiskt Dovis ord. Och när PERRA på SH påstår att Dovi har dålig verklighetsförankring så är det faktiskt DU som är larvig.
Nu avsåg jag inte Dovi i mitt svar till Henrik men jag tycker det blir lite larvigt när man som Dovi dissar Rossi utan att själv ha presterat mer än en enda vinst i MotoGP. Hans ord väger ganska lätt och det kanske är frustration av sin egna, relativt mediokra, karriär som lyser igenom?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag säger definitivt inte idag. Men när Hayden vann var han bäst av alla.
Och om inte Peddo tar en titel, är nog Hayden bättre historiskt också.
För den som i desperation räknar racevinster, snabbast varv osv är Pedrosa självklart den bättre föraren av de två. Men tyvärr kvarstår det faktum att Hayden faktiskt lyckats med det som MotoGP går ut på: Att vinna titeln.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men du tyckte att resultaten skulle tala för sig själv. :)
Tom VR själv erkände att ingen annan kunde köra Duccen som CS.
Casey was the only one rider that could be fast with the Ducati; all the other guys that tried have destroyed not only their careers, but also their minds. So congratulations to Casey.
http://www.gpone.com/en/201211068759/Rossi-I-didn-t-realize-Stoner-s-value.html#ixzz2bgNCOGNy


VR har nu utan tvekan det bästa trackrekord totalt sett men hans talang räckte inte enbart 2006, 2007, 2010, 2011, 2012 och sannolikt inte 2013.

En rad omständigheter måste stämma för att någon ska vinna en titel, skadorna har visat sig ganska avgörande tycker jag. :)
Finns väl ingen som påstått att inte Casey var den som lyckades bäst på Ducatin?

Nej, talang räcker inte enbart och det är precis det jag vill få fram. Casey hade "turen" att hamna på den bästa hojen 2007 men när förutsättningarna jämnades ut 2008 så räckte inte hans "supertalang" till. Det kan man ju tycka att den borde ha gjort om man var "the standout rider of his era".
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som jag förstod det så fick de kolfiberchassit i mitten av 2008-säsongen, fast 8 månader för sent. Stoner ville alltså ha det från start den säsongen men fick det inte förrän i mitten av säsongen. Och kronologiskt sett verkar det konstigt, men han bad kanske om chassit redan efter nån test 2007?Så uppfattar jag det men jag kan ta konstruktiv kritik om jag missförstod. :)
Då hörde vi ungefär samma sak :)

Det får iaf mig att se på Caseys tid hos Ducati lite annorlunda. Han ville ha kolfiberchassit som ledde till det som kändes som oändligt många framhjulssläpp och som ledde in Ducati på det spår som så småningom skulle göra hojen till ett bojsänke.

Det är såklart lite mer avancerat än så men den bild jag hade tidigare av Ducati var att Casey inte fick igenom några önskemål alls i princip.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5868209 skrev:
För den som i desperation räknar racevinster, snabbast varv osv är Pedrosa självklart den bättre föraren av de två. Men tyvärr kvarstår det faktum att Hayden faktiskt lyckats med det som MotoGP går ut på: Att vinna titeln.
Tyvärr? En av de bästa säsongerna, både på TV och på forumet :D
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Finns väl ingen som påstått att inte Casey var den som lyckades bäst på Ducatin?

Nej, talang räcker inte enbart och det är precis det jag vill få fram. Casey hade "turen" att hamna på den bästa hojen 2007 men när förutsättningarna jämnades ut 2008 så räckte inte hans "supertalang" till. Det kan man ju tycka att den borde ha gjort om man var "the standout rider of his era".



Så du förnekar sanningen i det VR själv uttrycker Casey was the only rider that could be fast with the Ducati.
Upplever du att han har fel och anser att du själv vet bättre än självaste Valentino Rossi som är väldigt initierad om vad det innebär att köra motogp och Ducati.

Så enligt din logik vann hade VR turen att köra bästa hojen 2008 och 2009.
Hur vet man om det är enbart är bästa hojen eller om det är en kombination av utveckling med team, förare och hoj som ger resultaten ?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5868279 skrev:
Jag menade historiskt, när vi tittar tillbaka på deras karriärer om de hade avslutas i dag :)
Javisst, om man tittar historiskt och till hela karriären så har den ena tillhört toppen i fler år än den andra, men den andra har tagit sig hela vägen till en VM-titel.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så du förnekar sanningen i det VR själv uttrycker Casey was the only rider that could be fast with the Ducati. Upplever du att han har fel och anser att du själv vet bättre än självaste Valentino Rossi som är väldigt initierad om vad det innebär att köra motogp och Ducati.
Nej, varför skulle jag göra det?

Jag skrev: "Finns väl ingen som påstått att inte Casey var den som lyckades bäst på Ducatin?"

Kanske inte världens bästa meningsuppbyggnad så här kommer en annan variant:
"Casey var den som lyckades bäst på Ducatin!"

Tydligt nog? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Damn, jag hoppas att DP lyckas ta titeln i år, om inte för någon annan anledning så för att det ska bli slut på åtminstone en av de här diskussionerna. XD
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
P€RRA;5868211 skrev:
Finns väl ingen som påstått att inte Casey var den som lyckades bäst på Ducatin?

Så du förnekar sanningen i det VR själv uttrycker Casey was the only rider that could be fast with the Ducati.
Upplever du att han har fel och anser att du själv vet bättre än självaste Valentino Rossi som är väldigt initierad om vad det innebär att köra motogp och Ducati.

Läs igen så inser du att du försöker motbevisa någon som håller med dig...:tungan

Ingen förnekar att stoner va bäst på ducatin...
Att han t.om tog en titel på den berodde givetvis på hans talang, men han hade även lite medvind med skräddarsydda bridgestone däck som bevisligen var bättre än michelin däcken, då Rossi helt plötsligt vann över han igen så snart han också fick bridgestone.

Angående uttrycket "standout rider of his era" tycker jag inte passar in på Stoner... det var väl Dovis ord och får stå för honom och de som håller med. Under hans tid så vann han 28,5% av mästerskapen (om jag räknar rätt) och det i sig känns inte som någon "standout rider"... framförallt inte när två andra har samma andel för samma period. Sen kan jag förstå att man vill hylla hans lite utmärkande körstil, som faktiskt är frän och påminner lite mer om tiden 2003-2004 när TC:n inte var så utvecklad som den är idag.

Rossis tid 2001-2009 kan man kalla "standout rider of his era", (om "era:n" hade stannat där) med 77,7% mästerskapstitlar av möjliga 9st.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Angående uttrycket "standout rider of his era" tycker jag inte passar in på Stoner... . Under Soners tid så vann han 28,5% av mästerskapen (om jag räknar rätt) och det i sig känns inte som någon "standout rider"... framförallt inte när två andra har samma andel för samma period.
Värt att tillägga att Stoner inte varit samma påläggskalv som en del andra. Fick inte en fabrikshoj första året, och följt av det tveksamma "nöjet" att köra Ducati i en massa år. Eftersom övriga världsmästare körts fabrikshoj ifrån Honda eller Yamaha så skulle man kunna se Stoner som 50% när han haft de förutsättningarna :rolleyes:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Värt att tillägga att Stoner inte varit samma påläggskalv som en del andra. Fick inte en fabrikshoj första året, och följt av det tveksamma "nöjet" att köra Ducati i en massa år. Eftersom övriga världsmästare körts fabrikshoj ifrån Honda eller Yamaha så skulle man kunna se Stoner som 50% när han haft de förutsättningarna :rolleyes:
Ja, Ducatin var riktigt usel 2007. Stackars Casey :D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top