Casey Stoner to test for HRC

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rossi körde med Bridgestone hela säsongen 2008. Lorenzo och alla andra Yamahaförare var kvar på Michelin. Pedrosa var den som bytte under säsongen, på San Marinos GP då det var totalt sex race kvar.

Ducati, Suzuki och Kawasaki körde med Bridgestone hela säsongen medan Yamah och HRC hade en blandad påse enligt ovan.

http://www.crash.net/motogp/news/79879/1/official_rossi_to_bridgestone.html

Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Det är väl därför man brukar låta bli och låta resultaten tala istället. Alla som vinner en VM-titel har en talang utöver det vanliga.

Då har du erkänt att CS har en större talang än VR att vinna på en Ducati.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
P€RRA;5867512 skrev:
Att Dovi inte lägger så stort värde vid pokaler är kanske inte så konstigt med tanke på att han själv under alla år bara lyckats vinna ett race, och då under speciella förhållanden.

Är man "the standout rider of his era" kanske man ska vinna lite mer än två titlar på sju säsonger. Under samma period vann Rossi och Lorenzo två var men det är Stoner vi ska minnas. Jisses...
Min tolkning av Dovis uttalande är att han betygsätter Stoner som förare, inte resultaten för det är ju riktigt som du säger att Lorenzo och Rossi tog lika många titlar. Jag tror också att förarna sinsemellan inte sitter och putsar pokaler mellan loppen eller sitter läser historiktabellerna om vem som har flest titlar osv. Dom tävlar mot varandra i racen och deras betygsättning av andra förare kommer från hur de ser dom på tävlingshelgerna som konkurrenter på banan eller som teamkamrat. Det jag har läst/sett/hört när andra förare uttalar sig om Stoner är att han var "standout" när det gäller själva körningen, sen är ju inte det = motgp titlar. Vanlig publik betygsätter ju antagligen förarna utifrån helt andra kriterier som t ex antal titlar, hur mycket man jublar på prispodiet osv...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min tolkning av Dovis uttalande är att han betygsätter Stoner som förare, inte resultaten för det är ju riktigt som du säger att Lorenzo och Rossi tog lika många titlar. Jag tror också att förarna sinsemellan inte sitter och putsar pokaler mellan loppen eller sitter läser historiktabellerna om vem som har flest titlar osv. Dom tävlar mot varandra i racen och deras betygsättning av andra förare kommer från hur de ser dom på tävlingshelgerna som konkurrenter på banan eller som teamkamrat. Det jag har läst/sett/hört när andra förare uttalar sig om Stoner är att han var "standout" när det gäller själva körningen, sen är ju inte det = motgp titlar. Vanlig publik betygsätter ju antagligen förarna utifrån helt andra kriterier som t ex antal titlar, hur mycket man jublar på prispodiet osv...

Så är det så klart. De som är nära varandra på banan ser ju vad de andra gör som de inte själva kan göra. Stoner får mycket positiv feedback från de andra förarna, liksom Lorenzo får det av de andra för han har också en stil som de andra inte kan emulera tex.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Då har du erkänt att CS har en större talang än VR att vinna på en Ducati.
Så kan du tolka det om du vill. Eller så tittar du på fakta och ser att Stoner presterade sämre och sämre på Ducatin mellan 2007-2010 och att ingen faktiskt vet vad Rossi hade presterat om han också fått fyra säsonger på Ducatin :)

Det är nästan omöjligt att jämföra prestationer när förarna inte sitter på samma hoj samma år. Det är tex lättare att jämföra Rossi och Lorenzo när de körde Yamaha 2008-2010. Eller Pedrosa och Stoner hos HRC 2011-2012 osv.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Min tolkning av Dovis uttalande är att han betygsätter Stoner som förare, inte resultaten för det är ju riktigt som du säger att Lorenzo och Rossi tog lika många titlar...
Förstår hur du menar men för mig låter det lite som när en förlorare försöker förklara varför det blev förlust.

Finns väl ingen som betvivlar att Stoner var en gudbenådad förare men att han skulle vara så mycket bättre än Rossi och Lorenzo håller jag inte med om. De är olika typer av förare där Stoner gärna bjöd på en grym sladd medan Lorenzo körde kliniskt trist och i slutänden stod som vinnare. Att det ser häftigt ut är ju inte samma sak som att det är bra :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bara en fundering: tror ni bridgestone skulle kunna göra ducatin till en vinnarhoj idag?

Med enhetsdäcken så måste de bygga hojar som passar till däcken till skillnad mot tidigare då de byggde däck som passade hojens behov. Michelin flög ju in däck till de europeiska racen över natten så de däck man hade på fredagen var inte samma som på lördag och söndag då de utvecklades över helgen.
Så mitt svar på din fråga är nej. Ducati måste bygga en hoj som kan vinna med de däck som finns.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Med enhetsdäcken så måste de bygga hojar som passar till däcken till skillnad mot tidigare då de byggde däck som passade hojens behov. Michelin flög ju in däck till de europeiska racen över natten så de däck man hade på fredagen var inte samma som på lördag och söndag då de utvecklades över helgen.
Så mitt svar på din fråga är nej. Ducati måste bygga en hoj som kan vinna med de däck som finns.

Håller helt med. Kunde bara inte släppa tanken på att det gick o designa ett däck som gjorde ducatin jämställd.. Eller nästan då..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Håller helt med. Kunde bara inte släppa tanken på att det gick o designa ett däck som gjorde ducatin jämställd.. Eller nästan då..

Det vore ju helt klart lite intressant. Ducatis val att från början jobba med Bridgestone var ju för att om möjligt få ett övertag då de var Bridgestones fokus vilket de aldrig varit om de valt Michelin. Det betalade sig ju också så till den grad att Michelin inte är kvar vilket visade sig vara en del av Ducatis nedgång. Ohh, the irony.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
P€RRA;5867127 skrev:
Det är väl därför man brukar låta bli och låta resultaten tala istället...

P€RRA;5867512 skrev:
Är man "the standout rider of his era" kanske man ska vinna lite mer än två titlar på sju säsonger. Under samma period vann Rossi och Lorenzo två var men det är Stoner vi ska minnas. Jisses...

P€RRA;5867547 skrev:
Eller så tittar du på fakta och ser att Stoner presterade sämre och sämre på Ducatin mellan 2007-2010...

Jämför man Stoner mot Rossi under tiden de körde tillsammans så krävs det en dåres blindhet för att inte se den röda tråden.. Precis som du skriver ovan så talar ju resultaten för sig. Att han (utöver att vara bättre än Rossi på typ allt) dessutom hade en körstil som fick folk som inte ens gillar racing att bli imponerad säger väl en hel del om vem som i de flestas ögon är "the standout rider of his era".

Antal segrar: 38 - 26
Antal pallplatser: 69 - 60
Antal Pole Positions: 39 - 19
Antal snabbaste varv: 29 - 23
Totalt antal poäng: 1815 - 1702
Varvtid på Duccen @ Valencia 2010: 1:31,799 - 1:33,761 (+1,962)

Gissa vem av dom som körde flest race? Det var inte Stoner iaf. :hihi

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Det skulle väl onekligen gå bättre för Duccen om de fick skräddarsydda däck men frågan är hur mycket Honda och Yamaha skulle förbättra sig om de också fick skräddarsydda däck. Onekligen är det ju så att Bridgestone-sulorna är närmare besläktade med de däck Ducati använde och utvecklade hojen efter än de Michelin som Honda och Yamaha använde. Man kan alltså se det som att Honda och Yamaha har varit bättre på att anpassa sig till och utveckla sig efter Ducatis däck än vad Ducati själva varit även om det är ett något förenklat och överdrivet resonemang.

Lorenzo och Marquez på skräddarsydda däck? Skrämmande tanke... :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jämför man Stoner mot Rossi under tiden de körde tillsammans så krävs det en dåres blindhet för att inte se den röda tråden.. Precis som du skriver ovan så talar ju resultaten för sig. Att han (utöver att vara bättre än Rossi på typ allt) dessutom hade en körstil som fick folk som inte ens gillar racing att bli imponerad säger väl en hel del om vem som i de flestas ögon är "the standout rider of his era".
Om man i sitt försvar av sin favoritförare känner sig underlägsen letar man självklart reda på "bevis" för hur otroligt bra han var. Att resultaten saknar betydelse då det i slutänden är titlar som räknas är inte så noga.

Vidare måste man vara bra enögd (och upprörd?) för att säga att Stoner var bättre än Rossi på allt. Det blir bara larvigt.

När man sen lägger till att Stoner skulle vara "the standout rider of his era" i de flestas ögon har man antingen dålig verklighetsförankring eller så vill man så hemskt gärna att det ska vara så.

Mig veterligen blev det 2 - 2 mellan Stoner och Rossi under den tid de var aktiva samtidigt :)

Smagatusk

Guest
P€RRA;5867736 skrev:
Om jag tolkade honom rätt så testade de kolfiberchassit i mitten av säsongen 2008 och Stoner vill ha det så fort som möjligt men fick det inte förrän 8 månader senare. Korrekt?

Som jag förstod det så fick de kolfiberchassit i mitten av 2008-säsongen, fast 8 månader för sent. Stoner ville alltså ha det från start den säsongen men fick det inte förrän i mitten av säsongen. Och kronologiskt sett verkar det konstigt, men han bad kanske om chassit redan efter nån test 2007?

Så uppfattar jag det men jag kan ta konstruktiv kritik om jag missförstod. :)

Smagatusk

Guest
P€RRA;5867746 skrev:
Vidare måste man vara bra enögd (och upprörd?) för att säga att Stoner var bättre än Rossi på allt. Det blir bara larvigt.

Jag håller med lite där.

P€RRA;5867746 skrev:
När man sen lägger till att Stoner skulle vara "the standout rider of his era" i de flestas ögon har man antingen dålig verklighetsförankring eller så vill man så hemskt gärna att det ska vara så.

Det var ju faktiskt Dovis ord. Och när PERRA på SH påstår att Dovi har dålig verklighetsförankring så är det faktiskt DU som är larvig.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Så kan du tolka det om du vill. Eller så tittar du på fakta och ser att Stoner presterade sämre och sämre på Ducatin mellan 2007-2010 och att ingen faktiskt vet vad Rossi hade presterat om han också fått fyra säsonger på Ducatin :)

Det är nästan omöjligt att jämföra prestationer när förarna inte sitter på samma hoj samma år. Det är tex lättare att jämföra Rossi och Lorenzo när de körde Yamaha 2008-2010. Eller Pedrosa och Stoner hos HRC 2011-2012 osv.

Men du tyckte att resultaten skulle tala för sig själv. :)
Tom VR själv erkände att ingen annan kunde köra Duccen som CS.
Casey was the only one rider that could be fast with the Ducati; all the other guys that tried have destroyed not only their careers, but also their minds. So congratulations to Casey.
http://www.gpone.com/en/201211068759/Rossi-I-didn-t-realize-Stoner-s-value.html#ixzz2bgNCOGNy

VR har nu utan tvekan det bästa trackrekord totalt sett men hans talang räckte inte enbart 2006, 2007, 2010, 2011, 2012 och sannolikt inte 2013.

En rad omständigheter måste stämma för att någon ska vinna en titel, skadorna har visat sig ganska avgörande tycker jag. :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka