CB 600 Hornet

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Tjena, vänder mig till dom som borde kunna ge ett bra svar istället för att skapa en ny tråd.

Har precis sålt min gamla men fina FZ 750 för att kunna köpa en nyare hoj. Funderar på en ny Hornet eller ER6. Får dom för nästan samma pris nu i hösttider.

Nån som har testkört ER6 och kan jämföra mot Hornet 600? Några synpunkter på valet?

Har tidigare testkört en Hornet 98:a och en ny ER6 och med tanke på de två så ligger absolut ER6 i ledningen. Hjälp mig att välja!!
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
provkör en hornet som är -03 eller nyare....helt annan hoj.
Honda ändrade massor på horneten till -03 och ännu lite mer till -05.
Dessutom har -03 och framåt katalysator och den får man plocka bort eftersom mc inte har några krav på katt.
Utan katten så får man ett helt gäng pigga pållar till.
Sedan e ju smaken som baken....men enligt mig så e horneten jäkligt mycket snyggare än er-6:an....fast jag e kanske lite partisk
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Well skrev:
2522903 provkör en hornet som är -03 eller nyare....helt annan hoj.
Honda ändrade massor på horneten till -03 och ännu lite mer till -05.
Dessutom har -03 och framåt katalysator och den får man plocka bort eftersom mc inte har några krav på katt.
Utan katten så får man ett helt gäng pigga pållar till.
Sedan e ju smaken som baken....men enligt mig så e horneten jäkligt mycket snyggare än er-6:an....fast jag e kanske lite partisk


Håller med när det gäller utseendet. Tycker att ER6 är lite fulsnygg medans Hornet:en på nåt sätt definerar hur en mc borde se ut. Kan dock inte komma ifrån att ER6 var så attans kul. Någon som har utväxlingsschema för Hornet? Det jag saknade på 98:an var att den var otroligt segt på lägre varv...?

ER6:
 

Bifogat

  • er6-utväxling.gif
    er6-utväxling.gif
    6.6 KB · Visningar: 112
Last edited:

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Försäkra en Hornet 900

Halloj!

Som det ser ut nu så köper jag mig en hornet 900 inom en snar framtid, en -04:a. Ngn som har tips rörande försäkringar/försäkringsbolag?? Är 25 och bor i Stockholm, har tillgång till garage. Vore grymt schysst om nån hade några tips eller så!

Tillönskar alla er en bra vecka! :)
 

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Honda
Cozy P skrev:
2522923 Halloj!

Som det ser ut nu så köper jag mig en hornet 900 inom en snar framtid, en -04:a. Ngn som har tips rörande försäkringar/försäkringsbolag?? Är 25 och bor i Stockholm, har tillgång till garage. Vore grymt schysst om nån hade några tips eller så!

Tillönskar alla er en bra vecka! :)

IF honda försäkring:tummenupp
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Well skrev:
2522903 provkör en hornet som är -03 eller nyare....helt annan hoj.
Honda ändrade massor på horneten till -03 och ännu lite mer till -05.
Dessutom har -03 och framåt katalysator och den får man plocka bort eftersom mc inte har några krav på katt.
Utan katten så får man ett helt gäng pigga pållar till.
Sedan e ju smaken som baken....men enligt mig så e horneten jäkligt mycket snyggare än er-6:an....fast jag e kanske lite partisk

Stämmer det verkligen? Som jag förstått det är Horneten i princip oförändrad idag jmf första årsmodellerna. De enda ändringarna är väl en kosmetiskt uppdatering -03 och -05. Utöver kosmetika har -05 och framåt också en porrig framgaffel i guld. Motor m.m. är i princip exakt samma sak vilket säger en hel del om hojen, omåttligt populär trots en nästan 10 år gammal konstruktion visar att Honda har hittat rätt.

Jag var väldigt nöjd med min 600 -98 förutom att den var aningen surrig på motorväg och svag på låga varv. Det är dock något som alla 600-kubikare dras med. Horneten är en riktigt kul stadshoj!
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Såg precis bilderna på Hornet 600 - 2007 .... :va

Jaha, med den designen blev min 2004 mer eftertraktad på marknaden.
Man har tagit det sämsta från ER6-n och Suzukis fula avgas. :huvet

09.jpg
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Fredr28 skrev:
2526328 Såg precis bilderna på Hornet 600 - 2007 .... :va

Jaha, med den designen blev min 2004 mer eftertraktad på marknaden.
Man har tagit det sämsta från ER6-n och Suzukis fula avgas. :huvet

Vad håller de på med?? :zpy :gråta

Är säker på att en av Hornet starkaste säljpunkter var just den stilrena designen. Nu är det fördärvat.

Det enda positiva är väl att det är en ny motor?
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Fredr28 skrev:
2526328 Såg precis bilderna på Hornet 600 - 2007 .... :va

Jaha, med den designen blev min 2004 mer eftertraktad på marknaden.
Man har tagit det sämsta från ER6-n och Suzukis fula avgas. :huvet

09.jpg


Tycker att 07:an var en riktigt snygg motorcykel men det skulle heta nåt annat än Hornet!!!

En Hornet ska ha mer klassiska drag.
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
than skrev:
2529420 Tycker att 07:an var en riktigt snygg motorcykel men det skulle heta nåt annat än Hornet!!!

En Hornet ska ha mer klassiska drag.

Hmmm, men "hatten" (klumpen med instrumenten) ovanför lampan är gräslig.

Avgaset är ungefär lika stort som hojen i övrigt. Om man nu måste vara "trendig" och ha avgaset på sidan under hojen så kunde man väl valt en diskretare modell ala R6 i.a.f.

Gillar inte bak skärmen.

Så om man byter avgas, byter instrumenten och tar fram sågen och kapar bakskärmen kan den blii snygg, men varför inte köpa en annan hoj då?

Ett snabbt haffsverk i Photoshop så har den blivit snyggare:
 

Bifogat

  • 09_remade.jpg
    09_remade.jpg
    29.5 KB · Visningar: 164

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Fredr28 skrev:
2529612 Hmmm, men "hatten" (klumpen med instrumenten) ovanför lampan är gräslig.

Avgaset är ungefär lika stort som hojen i övrigt. Om man nu måste vara "trendig" och ha avgaset på sidan under hojen så kunde man väl valt en diskretare modell ala R6 i.a.f.

Gillar inte bak skärmen.

Så om man byter avgas, byter instrumenten och tar fram sågen och kapar bakskärmen kan den blii snygg, men varför inte köpa en annan hoj då?

Ett snabbt haffsverk i Photoshop så har den blivit snyggare:

Nu blev den ju faktiskt snygg!
Men vette fan om det är en hornet :va
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
2007_Honda_CB600F_Hornet_r.jpg


Här är en annan variant verkar det som :va undrar när de officiella bilderna kommer? Ser iallafall inget vidare ut enligt mitt tycke. En riktig misslyckad designstöld från fz1/fz6 o denna bilden vet jag inte vad jag skall tycka om :D
Snygg tank iaf
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
trasher84 skrev:
2531351

Här är en annan variant verkar det som :va undrar när de officiella bilderna kommer? Ser iallafall inget vidare ut enligt mitt tycke. En riktig misslyckad designstöld från fz1/fz6 o denna bilden vet jag inte vad jag skall tycka om :D
Snygg tank iaf

Bilderna längre upp i tråden är de officiella. Fler bilder med olika färger på hojen finns här Hondamc.se
 

mr_majzoo

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Tibro
Hoj
Hornet 600 -06
Mr Mac skrev:
2531377 Bilderna längre upp i tråden är de officiella. Fler bilder med olika färger på hojen finns här Hondamc.se

någon som hittat något om spec. på motorn? Kommer den ligga i samma effekt/vrid som föregångaren tro? Jag tyckte allt att den såg rätt bra ut :tummenupp
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Mr Mac skrev:
2524767 Stämmer det verkligen? Som jag förstått det är Horneten i princip oförändrad idag jmf första årsmodellerna. De enda ändringarna är väl en kosmetiskt uppdatering -03 och -05. Utöver kosmetika har -05 och framåt också en porrig framgaffel i guld. Motor m.m. är i princip exakt samma sak vilket säger en hel del om hojen, omåttligt populär trots en nästan 10 år gammal konstruktion visar att Honda har hittat rätt.

Jag var väldigt nöjd med min 600 -98 förutom att den var aningen surrig på motorväg och svag på låga varv. Det är dock något som alla 600-kubikare dras med. Horneten är en riktigt kul stadshoj!

Jodå. Det stämmer (äger en -03 själv och har polare som har haft tidigare modeller)
-03 så hottades motorn upp i grundutförande men det vara bara för att kompensera effektförlusten som man fick när man monterade katalysator på hojjen.
Eftersom det (som jag tidigare sa) inte finns några krav på att ha katalysator på hojjen (även om den sitter på original) än så länge, så är det bara att köpa ett trevligt system från en hornet -02 eller äldre. Sedan kan man göra som jag gjort och slänga dit ett slipon och man har helt plötsligt en ruskigt pigg hoj.
Uppgifterna om katalysator har jag fått från 3 olika vänner på Svensk Bilprovning efter att dom har kollat upp om man måste ha den eller inte.
Det sjöna i hela kråksången är att hojjen fortfarande klarar dB-kraven på SBP för den har "bara" 102dB.:yoparty
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
mr_majzoo skrev:
2531592 någon som hittat något om spec. på motorn? Kommer den ligga i samma effekt/vrid som föregångaren tro? Jag tyckte allt att den såg rätt bra ut :tummenupp

specs.jpg


Specen ser dock bra ut.
Insprutning.
Bantat några kilo.
Fått några hk mer.

Om den nya ramen är bättre eller sämre återstår att se.
 

Smallstone

Svart, Snabb, och MIN!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Veddige
Hoj
Hornet -08
trasher84 skrev:
2531351
2007_Honda_CB600F_Hornet_r.jpg


Här är en annan variant verkar det som :va undrar när de officiella bilderna kommer? Ser iallafall inget vidare ut enligt mitt tycke. En riktig misslyckad designstöld från fz1/fz6 o denna bilden vet jag inte vad jag skall tycka om :D
Snygg tank iaf

Den hojen var ju riktigt snygg! :yoparty
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Har bestämt mig för Hornet 900!! En lackfråga till nån med erfarenhet.

Det finns ju en lackvariant till bla Hornet 900 -03 som är matt/mörkgrå och alltså inte klarlackad. Riktigt läckert men måste den inte vara väldigt repkänslig och svårare att få ren mm?
 

Bifogat

  • hornet900_matt.jpg
    hornet900_matt.jpg
    9.6 KB · Visningar: 121
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top