CB 600 Hornet

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Nu när vintern står för dörren å löven har tapetserat våra goa vägar så
undrar jag om det är någon som ska bygga om i vinter och isåfall vad?Kanske
rentav byta hoj och till vad.Själv har jag lite planer på magkåpa,ensitssadel ev.PCIII,å lägga på ett lager klarlack på mina nya plastdelar,men man vet ju aldrig om Honda släpper en ny Hornet 1000 som det rycktas om kanske man uppdaterar lite.Men först å främst så ska den hem från mc ortopeden efter den lilla vurpan.Själv är man färdig hos ortopeden
å nästan helt läkt.Måste väcka liv i denna annars så bra tråden som har legat nere en stund!?
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
hmm, Vinterns planer e att rensa bakdelen(Till S-racings 2 runda lysen bakdelen) byta drivpacket +5 bak o -1 fram, magura fatbar, ufo twin lyse, cykeldator+lite dioder för hel,blink,neutral o oljetryck fastsatta på nån durkalu historia(inte riktigt säker på hur jag ska ha det där,hmmmmmm). ja o så då nya sulor o blink + nån sjysst vinkling på skylten..Nån som har nån bra o enkel(läs snygg) lösning på skylt belysning förresten???
 

lillen_le

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 690 ENDURO-08 /Suzuki SV 1000S
HELLÅ ALLA., Har nyss köpt mig en hornet 600-02. har varit lagd av förra ägaren och jag tänke ge mig på och fixa ihop den..

Det visade sig nu ikväll att både övre och undre styrkrona är lite krokiga så dämparbenen pekar lita lustigt..

Då till min fråga.. vad hittar jag ny styrkrona till vettigt pris? har ingen betydelse om det är styling krona eller mer original.

Någon som vet någon som har hornetdelar att sälja? Är även på jakt efter en framskärm och en kåpa fram till hornet S (Stora kåpan fram)

ha de goott bikers!
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
lillen_le;3242009 Någon som vet någon som har hornetdelar att sälja? Är även på jakt efter en framskärm och en kåpa fram till hornet S (Stora kåpan fram) ha de goott bikers![/QUOTE skrev:
:va Kanske kan tänka mig att sälja kåpan på min -01a, ska fundera lite, sen återkommer jag.. ska plocka bort den i vinter men hade tänkt ha den kvar o använda den som besiktnings lyse för att slippa krångel o sånt .. men men ..lite pengar e ju heller inte fel. återkommer som sagt ........... svart e den iaf om du undrade..
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
walters bildelar

:va Kanske kan tänka mig att sälja kåpan på min -01a, ska fundera lite, sen återkommer jag.. ska plocka bort den i vinter men hade tänkt ha den kvar o använda den som besiktnings lyse för att slippa krångel o sånt .. men men ..lite pengar e ju heller inte fel. återkommer som sagt ........... svart e den iaf om du undrade..

walters bildelar i Falkenberg har röd hornet 600 inne, lagd på vänster sida-98
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
samma problem

hmm, Vinterns planer e att rensa bakdelen(Till S-racings 2 runda lysen bakdelen) byta drivpacket +5 bak o -1 fram, magura fatbar, ufo twin lyse, cykeldator+lite dioder för hel,blink,neutral o oljetryck fastsatta på nån durkalu historia(inte riktigt säker på hur jag ska ha det där,hmmmmmm). ja o så då nya sulor o blink + nån sjysst vinkling på skylten..Nån som har nån bra o enkel(läs snygg) lösning på skylt belysning förresten???

Jag har samma problem, men jag tänkte borra några hål i den svarta plastbiten under baklampan, det borde ju lysa lite nedåt då, någon som gjort något liknande??
 

Sjöbusen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Kongsberg
Hoj
n/a
specialverktyg?

Håller på och plockar isär motorn på min hornet -99 och behöver lite specialverktyg enl. verkstadsmanualen för att lossa koppling(center clutch tool) och till svänghjulet(flywheel holder och Rotor puller). Någon som vet vart man kan få tag på dessa eller ännu bättre låna?
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
:va upptäckte precis att det e klart glas på undersidan av dom 2små röda lyktglasen(s-racings powerbronze tailguard). Så nu e ju det problemet med skyltbelysning löst:D :D :D . slarvigt att inte kolla upp sånt när man fick paketet. men men, snart e det dax att börja vinterns ombyggnad..
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
M-styre

Hallo allesammans.
Har skaffat en Hornet S-01, 600.
En rolig hoj med annan karaktär när man är van vid en Vtr. :tummenupp
Nu till min fråga: någon som har provat M-styret som finns på Touringbutiken och som har bilder att visa. Vill ha lite cafe´racer-stuk och kanske behålla kåpan, då man är van vid räser.
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Hallo allesammans.
Har skaffat en Hornet S-01, 600.
En rolig hoj med annan karaktär när man är van vid en Vtr. :tummenupp
Nu till min fråga: någon som har provat M-styret som finns på Touringbutiken och som har bilder att visa. Vill ha lite cafe´racer-stuk och kanske behålla kåpan, då man är van vid räser.

Hm, jag har provat med följande styre till min 600:a
44-7040.jpg


Du får grymma problem med att styret slår i tanken, du måste sätta "klossar" som begränsar utslaget på styret. Nästa baksida är att du måste brottas mer med hojen för att få den att svänga, med ett brett crosstyre svänger den på en 5-öring istället, helt perfekt på kurvuga småvägar.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Ok. Trodde väl att det skulle ta i tanken lite. Frågan är ju bara hur det ser ut med den halva kåpan i hop med crosstyre. Det drar med sig lite om man ska ta bort kåpan o sätta dit lyse och instrumenten och allt. Är fortfarande kvar vid det med kåpa från tidigare hojar. Men vissa av er som har gjort det har fått till fruktansvärt fina cyklar.
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Tänkte att jag skulle byta kylvätska på hojen nu till vintern. Kan man använda longlife glykol till hojen?
 

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Hoj lös
Nu när vintern står för dörren å löven har tapetserat våra goa vägar så
undrar jag om det är någon som ska bygga om i vinter och isåfall vad?Kanske
rentav byta hoj och till vad.Själv har jag lite planer på magkåpa,ensitssadel ev.PCIII,å lägga på ett lager klarlack på mina nya plastdelar,men man vet ju aldrig om Honda släpper en ny Hornet 1000 som det rycktas om kanske man uppdaterar lite.Men först å främst så ska den hem från mc ortopeden efter den lilla vurpan.Själv är man färdig hos ortopeden
å nästan helt läkt.Måste väcka liv i denna annars så bra tråden som har legat nere en stund!?
Det låter bra det det blir snyggt kolla i mitt garage.:tummenupp
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Jag har samma problem, men jag tänkte borra några hål i den svarta plastbiten under baklampan, det borde ju lysa lite nedåt då, någon som gjort något liknande??


Halloj. Jag gjorde följande när jag rensade min bakdel.

Började med att rensa bort all onödig plast.

Tillverkade en platta i aluminium.

Sen använde jag de befintliga 2 hålen i den inre plasten som original baken sitter i. Det enda jag ändrade på var att lägga i 2 distanser mellan plasten och skruvarna. så det inte nöts igenom.

Sen kollade vi ut en vinkel som vi tyckte passade. och bockade till en aluminium plåt som passade i infärstningarna. och svetsade dit den på plåten till skylten.

Ska tilläggas att vi bockade till 2 små öron på den nedre delen av plåten. Så det fanns något att fästa blinkersen i.


Nu till skyltbelysningen!

gjorde följande..

Tog bort original glaset. (efter att ha mätt vart skylten hamande under den)

Sen gjorde kompisen följande. Han tog med den till jobbet. Fräste ur en del på undersidan av glaset. (det är svart plast på min) Sen limmade han dit en genomskinlig bit glas på insidan av baklampan. voila så har man fått skyltbelysning av baklampan :D


Ska lägga upp ett par bilder..
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
De utlovade bilderna.

Ser dock lite annorlunda ut nu. ( Pga en liten vurpa)

Det som är ändrat är följande. Bytt till likadana blinkers fast med kålfiber look.

Nya backspeglar ala custom. Nytt styre. Renthal fatbar mattsvart.

Så här såg den ut när jag köpte den i bak.
bak 03.JPG

och så här efter rensningen.

bak 02.JPG

bak 01.JPG
P8040371.JPG
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Hallå alla kära hornet ägare. Har som innan sagt bestämmt mig för att bli en hornet ägare själv :yoparty
Mitt stora problem är bara att jag inte kan bestämma mig om det ska bli en 600-07a eller 900 :confused:
Har provkört båda hojarna nu men bara under ca 3 min/hoj så det är ju skit svårt att avgöra :huvet
Detta blir min första riktiga hoj då jag köpte en Shadow 600 och övnings körde på under våren tills kortet blev klart i sommras :D så därför kan jag inte själv avgöra vilken som är lättast och behagligast att köra själv och med frugan på pallen ibland lite längre turer som 20-30 mil / dag då och då under nästa sommar :gnissla
Någon/några ägare som kanske har lite tipps och erfarenheter som ni vill dela med er av :tummenupp

Hade varit mycket uppskattat.... :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top