CB 600 Hornet

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Hallå alla kära hornet ägare. Har som innan sagt bestämmt mig för att bli en hornet ägare själv :yoparty
Mitt stora problem är bara att jag inte kan bestämma mig om det ska bli en 600-07a eller 900 :confused:
Har provkört båda hojarna nu men bara under ca 3 min/hoj så det är ju skit svårt att avgöra :huvet
Detta blir min första riktiga hoj då jag köpte en Shadow 600 och övnings körde på under våren tills kortet blev klart i sommras :D så därför kan jag inte själv avgöra vilken som är lättast och behagligast att köra själv och med frugan på pallen ibland lite längre turer som 20-30 mil / dag då och då under nästa sommar :gnissla
Någon/några ägare som kanske har lite tipps och erfarenheter som ni vill dela med er av :tummenupp

Hade varit mycket uppskattat.... :tummenupp

Jag har kört bägge dock inte en -07 600. Jag tycker att det är mycket goare att köra 900, man behöver inte varva varje växel till rött för det skall hända något. Och att skjutsa på 900 är mkt bättre, om man inte vill växla som en galning hela tiden. Min åskit iaf men det finns säkert många som har andra åsikter. Nu när jag läste din fråga igen så så jag att du tog kortet i sommras, då hade jag köpt 600 direkt, till att börja med iaf. Så slipper du ofrivilga wheelies m.m.
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Jag har kört bägge dock inte en -07 600. Jag tycker att det är mycket goare att köra 900, man behöver inte varva varje växel till rött för det skall hända något. Och att skjutsa på 900 är mkt bättre, om man inte vill växla som en galning hela tiden. Min åskit iaf men det finns säkert många som har andra åsikter. Nu när jag läste din fråga igen så så jag att du tog kortet i sommras, då hade jag köpt 600 direkt, till att börja med iaf. Så slipper du ofrivilga wheelies m.m.

Jag tog kortet i somras, och jag valde att skaffa 900an direkt. Var också inne på att börja med en mindre i början. men fick rådet att gå på 900an direkt, då alla jag pratat med tröttnat på allt varvande och växlande relativt fort. Och kan bara säga att 900an är väldigt lättkörd och balanserad för sin storlek. Samt att man kan glida omkring på högre växel, men ändå ge på den utan att behöva stampa ner en massa växlar för att det ska hända något. Go for 900!! :tummenupp
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Hehe... Tackar för båda era svar :tummenupp

Båda vilse ledde mig...hahah
Nej skämt och sido :D
Det lutar och har gjort ett bra ta nu åt att det blir en 900 eftersom jag fick för mig under dom "hela" 3 minuterna att det var lite mer av en mc än en leksak även om man säkert dock kan leka med den.:D
600an kändes lite mer som en leksak som jag var tvungen att som Grave_digger skrev växla nästan hela tiden för att det skulle hända något.

:va Detta va inte ett lätt val grabbar :huvet

Hur trivs ni annars på era hojar.
Lääääängtar tills jag får hem den till garaget vilken jag nu än väljer :yoparty
köra runt runt runt där nere när snön faller :tuttar
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Kör på 900an direkt. 600an känns som en plastig moped (ta inte illa upp 600ägare men så är min uppfattning) medans 900 känns mer som en hoj.
Smidig, lättkörd och hyffsad prestanda även om man ganska snart upplever den som "slö".
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kör på 900an direkt. 600an känns som en plastig moped (ta inte illa upp 600ägare men så är min uppfattning) medans 900 känns mer som en hoj.
Smidig, lättkörd och hyffsad prestanda även om man ganska snart upplever den som "slö".

Kör själv en 600 -07:a som jag verkligen inte är missnöjd med. Det är en jäkligt trevlig hoj på många sätt, men som det sagts här ett par ggr: kräver lite varv för att bli rolig. Men ärligt talat, vem skulle inte trivas med en en hoj som nästan sliter armarna av dej när du duttar lätt på gasen, kan ju inte bli roligare :D ? Självklart skulle jag välja en brutalt mycket fetare hoj om jag hade budget för det... Men jag prioriterade att få åka en ny cykel, billig att äga, billig försäkring. Tycker ändå kompromissen är bra, jag har mycket skoj på hojen!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här har ni lite moddade Hornets från Paris salongen det här året.

hornet_1.jpg

hornet_2.jpg

hornet_3.jpg

hornet_4.jpg

hornet_5.jpg

hornet_6.jpg
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Kör på 900an direkt. 600an känns som en plastig moped (ta inte illa upp 600ägare men så är min uppfattning) medans 900 känns mer som en hoj.
Smidig, lättkörd och hyffsad prestanda även om man ganska snart upplever den som "slö".

Som sagt jag tycker 900 är mkr roligare att köra, men har man tagit kortet i sommras så tycker man nog 600 är väldigt kul med, då kan man hellre köra 600 2 säsonger och sedan byta upp sig till storebrodern.
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Helt sant att man kan byta upp sig efter ett par säsonger.
Bara till att välja. liten lätt om du vill varva och växla. den större om du vill åka gött med vrid och relativt bra power :)




Har lite funderingar på modifieringar på min blåa 900a.

ska byta framdäcket till nästa säsong, samt byta drivpaketet. Har då även lite funderingar på att lacka om fälgarna... Har tänkt mig blanksvarta istället för att ha dom matta som dom är original.
Vad tror ni om detta? Vore kul att höra era kommentarer =)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Dom var alla snygga men denna skulle jag gärna ha :drool :drool
 

Bifogat

  • hornet_2.jpg
    hornet_2.jpg
    57.7 KB · Visningar: 170

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Dom var alla snygga men denna skulle jag gärna ha :drool :drool

Kan inget mer än att hålla med dig...! :bow
Hade inte varit fel att ha en sån i garaget...:yoparty

Kör själv en 600 -07:a som jag verkligen inte är missnöjd med. Det är en jäkligt trevlig hoj på många sätt, men som det sagts här ett par ggr: kräver lite varv för att bli rolig. Men ärligt talat, vem skulle inte trivas med en en hoj som nästan sliter armarna av dej när du duttar lätt på gasen, kan ju inte bli roligare :D ? Självklart skulle jag välja en brutalt mycket fetare hoj om jag hade budget för det... Men jag prioriterade att få åka en ny cykel, billig att äga, billig försäkring. Tycker ändå kompromissen är bra, jag har mycket skoj på hojen!

Grattis till din hornet 07-a :D
Hur är den att åka 2 på och att åka lite längre sträckor? Sitter man bekvämt som förare och passagerare? Den är desutom modernare i teknik och motor än 900an....
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Grattis till din hornet 07-a :D
Hur är den att åka 2 på och att åka lite längre sträckor? Sitter man bekvämt som förare och passagerare? Den är desutom modernare i teknik och motor än 900an....

Tja, jag har väl kört 25-30 mil som längst på en dag. Det som kan bli jobbigt för mej är den skarpa knävinkeln jag får (186cm), men det är ju bara sträcka på benen ibland. Annars sitter jag hur bra som helst!

Att ta med passagerare är ju givetvis alltid skojigare om det finns ordentligt med pulver. Har haft med personer som vägt ca 60kg till 100!! Att ta med någon som väger 100 pannor är dock ej att rekommendera, det blir slött. Har dock inte långkört med passagerare, så hur bekvämt dom sitter vet jag inte.

Funderar du på att köpa nytt, vänta tills efter Milano mässan och se om inte nya 1-Liters Horneten dyker upp där. Kan nog vara en rysligt najs hoj.
 
Last edited:

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
Horny 600F
Då så... nu har man handlat lite i UK.

Det var en riktigt trevlig prick som hjälpte mig med
2 system..ena hade han på hyllan så jag köpte det av bara farten
så får jag se vilket jag behåller själv.

Hur som helst så finns det möjlighet att
skicka prisförfrågningar till honom och han säger att det blir 10% i rabatt
om man använder mig som referens.

Hans mail: colin groom på barclaysmotorcycles@lineone.net

PM:a om ni har frågor.


nyfiken......

varifrån beställer du?

johan
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
cb1000r.jpg



CB100083_w800.jpg

Vad tycker ni om denna??????? Den nya cb1000r :yoparty


Själv tyckte jag den va as snygg. Lite konstigt avgassystem, men men kan inte få allt :D

:tummenupp


Vill ha.....!!!!
 
Last edited:

klas killer

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Karlstad
Hoj
CBR 600/CBR 954RR/XR 650R
CB 1000 kommer att bli grym. Är det någon som vet om motorn kommer från nya CBR eller den gamla? Är sugen som fan på en Hornet men vet inte om det blir en 1000 eller 600. 600 kan man få att se riktigt cool ut om man lägger ner sig lite men man vill ju ha lite pulver i motorn. Antar att man får vänta med beslutet till man har provkört båda.:va
 

Bifogat

  • MHORN20083BB_w8001%20copy.JPG
    MHORN20083BB_w8001%20copy.JPG
    66 KB · Visningar: 125

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
CB 1000 kommer att bli grym. Är det någon som vet om motorn kommer från nya CBR eller den gamla? Är sugen som fan på en Hornet men vet inte om det blir en 1000 eller 600. 600 kan man få att se riktigt cool ut om man lägger ner sig lite men man vill ju ha lite pulver i motorn. Antar att man får vänta med beslutet till man har provkört båda.:va

Läste på en annan sida på nätet att motorn kommer från CBR1000-07
och kommer troligtvis ha ca 20-25 hk mindre.
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Jo den är lätt något att fundera på nu under hösten :)
Får nog jobba lite extra på helgerna :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top