Cbr 900rr årgång 92 restaurering

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Katten på råttan, råttan på repet, repet på….

När en sak händer så påverkar det hela arbetsflödet. När jag för några veckor sedan skulle ta tag i lysena fram så hade jag tänkt att jag skulle polera bort några repor som fanns på den vänstra lyktan som var ganska djupa, men det var görbart. Så hade ”glasrepbortagnings medel” och satte igång att polera.

IMG_1784.jpeg
IMG_1786.jpeg

Allt gick bra, och jag bestämde mig ganska snart att jag inte skulle orka ta bort alla repor, men tyckte att det var OK ändå.
sen skulle jag putsa upp reflektorn inuti och gjorde rent, såg bra ut, störde mig lite på att det blev små märken efter vattnet på reflektorn så jag tog alkohol för att torka av så det inte blev märken efter!
MEN det var då det började skita sig, reflektor materialet reagerade genom att bli matt på vissa ställen, och efter ett antal panikåtgärder så hade t.o.m. kromet släppt på några ställen ?
Trodde fan inte att det skulle släppa! Någon annan som varit med om samma?
IMG_1801.jpeg

Panikbeställde ny lykta som jag hittade, den kom fram efter en vecka, och det visade sig vara fel sida!! Ännu mer panik, beställde en till som var rätt sida, men när jag fick hem den så var den i ett jävla dåligt skick…suck.

Lyckades hitta en komplett setup ifrån en kille i Portugal som hade sparat den som en extra till sin Cbr900rr, ända sedan 93, så den var jättefin.
Fick hem den precis efter Jul, så den gjordes rent och fin med vatten och såpa.
Gjorde även rent de gamla delarna som satt på innan, behandlade alla bultar och skruvar.
IMG_1803.jpeg

Satte sen ihop en helt komplett enhet som ser ny ut! Plus att jag har lyktor i reserv om jag behöver det i framtiden ?

IMG_1895.jpeg
ÄNTLIGEN kan jag sätta ihop fronten, jag har velat se det här ”facet” på hojen länge nu, äntligen kan han börja se respektabel ut igen.
IMG_1898.jpeg

Så nu åkte fronten på igen, fick äntligen sätta dit nya klipps och byta ut till nya bultar, nya fina (gamla) blinkers åkte också på, så jävla snyggt!

IMG_1902.jpeg
IMG_1903.jpeg

Nu saknas bara vindskärmen, sen börjar det ta sig! Skärmen ska få bli ”blekt” först, vill se om det gula översta lagret försvinner, annars få jag slipa bort det.

Så på med väteperoxid och under UV ljus i ett dygn så får man se hur det ser ut imorgon.
IMG_1905.jpeg

Förhoppningsvis så ser den bra ut imorgon, och sen blir det till att bleka andra sidan om det funkar. Sen polera upp den och sätta dit på hojen igen ?

Det som står på tur efter att fronten är klar är att fixa till lite plast på höger bak där det fanns ett skrapmärke, så där blir lite ”spot repair” och få färgen att få en snygg övergång till den gamla. Sen är det lite småfix, och sen får jag vänta till våren då jag ska byta olja och filter, innan jag sätter dit alla kåporna undertill.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mycket bra jobb! Har bara snabbläst men gillar din inställning! :tummenupp :tummenupp

Gillar också att du sätter tillbaka originalblinkerserna. Jag har kvar mina och den nyaste är MHRF-försäkrad .

Körde en likadan som din på 90-talet i Skottland. FireBlade, Fighter Bomber, lärde jag mig i det militära att det betydde. En gatukämpe som man kunde bomba med. :hihi
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Katten på råttan, råttan på repet, repet på….

När en sak händer så påverkar det hela arbetsflödet. När jag för några veckor sedan skulle ta tag i lysena fram så hade jag tänkt att jag skulle polera bort några repor som fanns på den vänstra lyktan som var ganska djupa, men det var görbart. Så hade ”glasrepbortagnings medel” och satte igång att polera.

View attachment 493658
View attachment 493659

Allt gick bra, och jag bestämde mig ganska snart att jag inte skulle orka ta bort alla repor, men tyckte att det var OK ändå.
sen skulle jag putsa upp reflektorn inuti och gjorde rent, såg bra ut, störde mig lite på att det blev små märken efter vattnet på reflektorn så jag tog alkohol för att torka av så det inte blev märken efter!
MEN det var då det började skita sig, reflektor materialet reagerade genom att bli matt på vissa ställen, och efter ett antal panikåtgärder så hade t.o.m. kromet släppt på några ställen ?
Trodde fan inte att det skulle släppa! Någon annan som varit med om samma?
View attachment 493660

Panikbeställde ny lykta som jag hittade, den kom fram efter en vecka, och det visade sig vara fel sida!! Ännu mer panik, beställde en till som var rätt sida, men när jag fick hem den så var den i ett jävla dåligt skick…suck.

Lyckades hitta en komplett setup ifrån en kille i Portugal som hade sparat den som en extra till sin Cbr900rr, ända sedan 93, så den var jättefin.
Fick hem den precis efter Jul, så den gjordes rent och fin med vatten och såpa.
Gjorde även rent de gamla delarna som satt på innan, behandlade alla bultar och skruvar.
View attachment 493661

Satte sen ihop en helt komplett enhet som ser ny ut! Plus att jag har lyktor i reserv om jag behöver det i framtiden ?

View attachment 493662
ÄNTLIGEN kan jag sätta ihop fronten, jag har velat se det här ”facet” på hojen länge nu, äntligen kan han börja se respektabel ut igen.
View attachment 493663

Så nu åkte fronten på igen, fick äntligen sätta dit nya klipps och byta ut till nya bultar, nya fina (gamla) blinkers åkte också på, så jävla snyggt!

View attachment 493664
View attachment 493665

Nu saknas bara vindskärmen, sen börjar det ta sig! Skärmen ska få bli ”blekt” först, vill se om det gula översta lagret försvinner, annars få jag slipa bort det.

Så på med väteperoxid och under UV ljus i ett dygn så får man se hur det ser ut imorgon.
View attachment 493666

Förhoppningsvis så ser den bra ut imorgon, och sen blir det till att bleka andra sidan om det funkar. Sen polera upp den och sätta dit på hojen igen ?

Det som står på tur efter att fronten är klar är att fixa till lite plast på höger bak där det fanns ett skrapmärke, så där blir lite ”spot repair” och få färgen att få en snygg övergång till den gamla. Sen är det lite småfix, och sen får jag vänta till våren då jag ska byta olja och filter, innan jag sätter dit alla kåporna undertill.
Att hitta nytt eller i nyskick till en 92:a då har man inte lite gödsel under skorna, då har man det upp till knäna.
Gläds med dig, jäklar så fin den blir.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
:bow Grymt Imponerad av arbetet du lägger ner -hade inte vågat rulla en meter själv om jag putsat på den nivån du gjort :crash
Tack! Jag längtar tills när jag kan ta ut den till våren ? sen blir det att åka till Nora på 90s sport bike revival i Nora.
Mycket bra jobb! Har bara snabbläst men gillar din inställning! :tummenupp :tummenupp

Gillar också att du sätter tillbaka originalblinkerserna. Jag har kvar mina och den nyaste är MHRF-försäkrad .

Körde en likadan som din på 90-talet i Skottland. FireBlade, Fighter Bomber, lärde jag mig i det militära att det betydde. En gatukämpe som man kunde bomba med. :hihi
Tack. Bladen är en jäkla grym och cool hoj.
Att hitta nytt eller i nyskick till en 92:a då har man inte lite gödsel under skorna, då har man det upp till knäna.
Gläds med dig, jäklar så fin den blir.
Hahaha, ja jag tror jag hade tur, om inget annat så är det ”dammsuget” på lyktor nu!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hittade det här guldkornet.


Den passar bättre i denna tråd med den rätta tidsandan. :tummenupp
Jag kör, körde, inte på det viset vanligtvis. Men vet att man men denna hoj hinner upp i "the magic ton" mellan rondellerna i Fort William. :kär
Jag var ute en eftermiddag och gasade lite men försöker alltid ligga under radaren. Men när jag kom ifatt en bil och såg de norska plåtarna så gld jag förbi i 140. Mph :hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Den passar bättre i denna tråd med den rätta tidsandan. :tummenupp
Jag kör, körde, inte på det viset vanligtvis. Men vet att man men denna hoj hinner upp i "the magic ton" mellan rondellerna i Fort William. :kär
Jag var ute en eftermiddag och gasade lite men försöker alltid ligga under radaren. Men när jag kom ifatt en bil och såg de norska plåtarna så gld jag förbi i 140. Mph :hihi
Jag hade alla de där filmerna med FastBikes och Performance Bikes på VHS, förutom att jag lusläste alla brittiska MC-tidningarna som fanns. De var ju bara såååååå långt före alla svenska tråktidningarna... ! :)

RIP Ronnie Smith och Gus Scott, dåtidens roligaste MC-journalister...
 

Bifogat

  • Am7I3f2.jpg
    Am7I3f2.jpg
    86.7 KB · Visningar: 12

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jävlars vad fin den blir!:fakta En sån har jag varit sugen på länge, hur sitter du på den?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jävlars vad fin den blir!:fakta En sån har jag varit sugen på länge, hur sitter du på den?
Tack så mycket!
Jag sitter som en Kung, är 180cm och är ganska proportionerlig med armar och ben. Sadeln är lite hal när man inte har skinnställ, annars är det inte mycket jag kan klaga på. Känslan när man sitter på en hoj som just denna, legendariska hojen, är svårslagen.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag tog mig an vindskärmen idag, man får lite mer bråttom när man ser bitar falla på plats.

Som jag skrivit tidigare så lyckades jag få tag på en originalskärm som var den som satt på när man köpte hojen -92. Fick pynta en bra slant, men det var det värt. Jag har sett väldigt få Cbr900rrn som har denna skärmen kvar, tror att många bytte ut skärmen mot en tonad, och sen 20-30 år senare ångrat och varit tvungna att sätta på en kopia.

Det coola med originalet är att den är helgjuten, detta var nytt för mig. Alla ”aftermarket” skärmar har en list som är i gummi längst upp istället.

Började med att tvätta den gamla skärmen, den har gulnat lite på ytan antagligen ifrån solen.
IMG_1906.jpeg
Den fick sen ligga under UV ljus på vars en sida med väteperoxid gel under två dygn.
Såg ut så här då. En klar skillnad.
IMG_1917.jpeg

Putsade sen upp den med grov polering.
IMG_1918.jpeg

Och slutligen polering med en finare pasta, jag nöjer mig här för tillfället, som ni vet så är jag inte ute efter perfektion.
IMG_1920.jpeg

Dax att prova på hojen ? jag har bara satt den på plats utan bultarna vid speglarna och inga ”klipps” som håller i skärmen på kåpan, utan den bara ligger på plats.

IMG_1921.jpeg
IMG_1922.jpeg
IMG_1924.jpeg

Under nyår så får kåporna ”sola” solarium under UV, man återställer dekalernas vita delar, jag kommer lägga en post om det lite längre fram där man ser före och efter.
IMG_1925.jpeg

Gott nytt år!! ?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tack så mycket!
Jag sitter som en Kung, är 180cm och är ganska proportionerlig med armar och ben. Sadeln är lite hal när man inte har skinnställ, annars är det inte mycket jag kan klaga på. Känslan när man sitter på en hoj som just denna, legendariska hojen, är svårslagen.
Kan tänka mig att det är en jävla feeling! :) Skulle den funka om man är några centimeter längre? :) Och återigen, vad fin den blir! :)
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Återigen big thumbs up för ett riktigt fint restaureringsjobb??

2014-07-19 15.24.49.jpgBytte kåpglaset till ett "double bubble" på min gamla Blade, helgjutet utan gummilist..?
Gjorde stor skillnad om man gillar att köra (för) fort.. ?
Keep up the good work!
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Kan tänka mig att det är en jävla feeling! :) Skulle den funka om man är några centimeter längre? :) Och återigen, vad fin den blir! :)
Exakt så är det! Jag kan tänka mig att det är perfekt med några cm till, att lägga på lite längd på armarna gör nog bara sittställningen bättre. Och för benen är nog samma.
Så brutalt vacker motorcykel. En personlig favorit och du gör ett grymt jobb!
Tack, det är faktiskt jäkligt kul att kunna dela med sig här på SH, otroligt peppande.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Hittar man en Fireblade i dom färgerna ifrån 1992, idag, för 25tkr (som annonsen) då kan man skratta sig lycklig.
Jag skulle vara glad om jag kunde hitta en första generationens Fireblade för 25 lax öht. om den inte är ett totalt vrak... Sen får det gärna vara närmare än 50 mil enkel resa...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte ang snacket om körställning tidigare så minns jag en kort provkörning på en kompis CBR900 -92 då, 94-95 ca. Jag körde då en GSXR750 -90 med fällknivsposition för benen och styret låångt fram.
När jag körde Hondan var det som att stå och köra, samt styret i en behaglig position nära kroppen. Mycket vilsam körställning. Den bulliga tanken var dock kanske lite väl bullig...
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tänkte ang snacket om körställning tidigare så minns jag en kort provkörning på en kompis CBR900 -92 då, 94-95 ca. Jag körde då en GSXR750 -90 med fällknivsposition för benen och styret låångt fram.
När jag körde Hondan var det som att stå och köra, samt styret i en behaglig position nära kroppen. Mycket vilsam körställning. Den bulliga tanken var dock kanske lite väl bullig...
Hur lång är du? :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top