Tadao Baba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 4 Dec 2022
- Hoj
- -16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Katten på råttan, råttan på repet, repet på….
När en sak händer så påverkar det hela arbetsflödet. När jag för några veckor sedan skulle ta tag i lysena fram så hade jag tänkt att jag skulle polera bort några repor som fanns på den vänstra lyktan som var ganska djupa, men det var görbart. Så hade ”glasrepbortagnings medel” och satte igång att polera.
Allt gick bra, och jag bestämde mig ganska snart att jag inte skulle orka ta bort alla repor, men tyckte att det var OK ändå.
sen skulle jag putsa upp reflektorn inuti och gjorde rent, såg bra ut, störde mig lite på att det blev små märken efter vattnet på reflektorn så jag tog alkohol för att torka av så det inte blev märken efter!
MEN det var då det började skita sig, reflektor materialet reagerade genom att bli matt på vissa ställen, och efter ett antal panikåtgärder så hade t.o.m. kromet släppt på några ställen ?
Trodde fan inte att det skulle släppa! Någon annan som varit med om samma?
Panikbeställde ny lykta som jag hittade, den kom fram efter en vecka, och det visade sig vara fel sida!! Ännu mer panik, beställde en till som var rätt sida, men när jag fick hem den så var den i ett jävla dåligt skick…suck.
Lyckades hitta en komplett setup ifrån en kille i Portugal som hade sparat den som en extra till sin Cbr900rr, ända sedan 93, så den var jättefin.
Fick hem den precis efter Jul, så den gjordes rent och fin med vatten och såpa.
Gjorde även rent de gamla delarna som satt på innan, behandlade alla bultar och skruvar.
Satte sen ihop en helt komplett enhet som ser ny ut! Plus att jag har lyktor i reserv om jag behöver det i framtiden ?
ÄNTLIGEN kan jag sätta ihop fronten, jag har velat se det här ”facet” på hojen länge nu, äntligen kan han börja se respektabel ut igen.
Så nu åkte fronten på igen, fick äntligen sätta dit nya klipps och byta ut till nya bultar, nya fina (gamla) blinkers åkte också på, så jävla snyggt!
Nu saknas bara vindskärmen, sen börjar det ta sig! Skärmen ska få bli ”blekt” först, vill se om det gula översta lagret försvinner, annars få jag slipa bort det.
Så på med väteperoxid och under UV ljus i ett dygn så får man se hur det ser ut imorgon.
Förhoppningsvis så ser den bra ut imorgon, och sen blir det till att bleka andra sidan om det funkar. Sen polera upp den och sätta dit på hojen igen ?
Det som står på tur efter att fronten är klar är att fixa till lite plast på höger bak där det fanns ett skrapmärke, så där blir lite ”spot repair” och få färgen att få en snygg övergång till den gamla. Sen är det lite småfix, och sen får jag vänta till våren då jag ska byta olja och filter, innan jag sätter dit alla kåporna undertill.
När en sak händer så påverkar det hela arbetsflödet. När jag för några veckor sedan skulle ta tag i lysena fram så hade jag tänkt att jag skulle polera bort några repor som fanns på den vänstra lyktan som var ganska djupa, men det var görbart. Så hade ”glasrepbortagnings medel” och satte igång att polera.
Allt gick bra, och jag bestämde mig ganska snart att jag inte skulle orka ta bort alla repor, men tyckte att det var OK ändå.
sen skulle jag putsa upp reflektorn inuti och gjorde rent, såg bra ut, störde mig lite på att det blev små märken efter vattnet på reflektorn så jag tog alkohol för att torka av så det inte blev märken efter!
MEN det var då det började skita sig, reflektor materialet reagerade genom att bli matt på vissa ställen, och efter ett antal panikåtgärder så hade t.o.m. kromet släppt på några ställen ?
Trodde fan inte att det skulle släppa! Någon annan som varit med om samma?
Panikbeställde ny lykta som jag hittade, den kom fram efter en vecka, och det visade sig vara fel sida!! Ännu mer panik, beställde en till som var rätt sida, men när jag fick hem den så var den i ett jävla dåligt skick…suck.
Lyckades hitta en komplett setup ifrån en kille i Portugal som hade sparat den som en extra till sin Cbr900rr, ända sedan 93, så den var jättefin.
Fick hem den precis efter Jul, så den gjordes rent och fin med vatten och såpa.
Gjorde även rent de gamla delarna som satt på innan, behandlade alla bultar och skruvar.
Satte sen ihop en helt komplett enhet som ser ny ut! Plus att jag har lyktor i reserv om jag behöver det i framtiden ?
ÄNTLIGEN kan jag sätta ihop fronten, jag har velat se det här ”facet” på hojen länge nu, äntligen kan han börja se respektabel ut igen.
Så nu åkte fronten på igen, fick äntligen sätta dit nya klipps och byta ut till nya bultar, nya fina (gamla) blinkers åkte också på, så jävla snyggt!
Nu saknas bara vindskärmen, sen börjar det ta sig! Skärmen ska få bli ”blekt” först, vill se om det gula översta lagret försvinner, annars få jag slipa bort det.
Så på med väteperoxid och under UV ljus i ett dygn så får man se hur det ser ut imorgon.
Förhoppningsvis så ser den bra ut imorgon, och sen blir det till att bleka andra sidan om det funkar. Sen polera upp den och sätta dit på hojen igen ?
Det som står på tur efter att fronten är klar är att fixa till lite plast på höger bak där det fanns ett skrapmärke, så där blir lite ”spot repair” och få färgen att få en snygg övergång till den gamla. Sen är det lite småfix, och sen får jag vänta till våren då jag ska byta olja och filter, innan jag sätter dit alla kåporna undertill.
Last edited: