Checklista uppkörning...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Fyll hemskt gärna på här gott folk... Skriver upp min lilla checklista på hur man ska köra/uppträda vid uppkörning (Som man kanske inte är så noga med annars).. Klistrar in vad lite kompisar sagt och rekommenderat, likaså körskolan... Kan ju bli en matnyttig tråd för oss alla stackare som ska köra upp snart :tummenupp

____________________________________________________________

1. Garage-svängen: om du sitter nära tanken o klämmer me benen (inte
krampaktigt) runt tanken så känner du bättre hur hojen rör sig. Varva ganska friskt, slira lagom på kopplingen och sitt rakt upp och håll blicken över axeln dit du ska.

2. Alltid blicken långt fram på bromsproven och konbanan!

3. I bromsproven; LÅS EJ BAKHJULET! placera bara foten försiktigt på den och bromsa istället hårt med frambromsen.

7. Serpentinbanan: JÄMN fart! JÄMT tempo!

4. Kom ihåg, Innför högerregel o sånt så räcker det ju inte att bara hålla fingrarna o foten på bromsen, det ser ju inte läraren, utan du måste tända bromsljusen så du tydligt visar att du e berädd på att bromsa.


5. samma sak när du tittar, både ner i gator som du passerar o innför filbyten o sånt. gör en tydlig huvudrörelse. Han/Hon sitter ju ändå en 30 meter bakom och skall ändå kunna se att din hjälm rör sig.


6. KÖR INTE FÖR SAKTA! på 70-vägar och upp; Håll hastigheten. Rör på huvudet så han ser att du kollar! Placera alltid foten tydligt på bromsen i beredskap innan korsningar osv, och titta noga så det syns!


7. Placera dig alltid i mitten på filer osv, så du tar upp lika mkt plats som en bil.
__________________________________________________

Fler tips uppskattas om det finns! Var ju snart 4 år sedan man körde upp för bil, har ju glömt saker. ;)
Får hoppas detta går lika smärtfritt som B-kortet gjorde!

edit: nu när man har MC-kort sedan 2-3 månader så är det rätt taskigt att lyfta en tråd som denna.... ;)
 
Last edited:

stortiger

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
norrbotten
Hoj
Yamaha Thunderace -00
1 Dom börjar med :Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning
ej hela Säkerhetskontroll för det har dom ej tid med.
du kan tex få kontrollera alla lager.

1:14 start i lutning.
Ha foten på bromsen och hitta drag läge
se bak så ingen kommer slå på blinker och åk iväg.
(gjorde så fast slog på blinkers först och såg om någon kom.blev kuggad på fel ordnings följd)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Enl vad jag har hört så blir man kuggad om man inte använder alla fingrar på broms/koppling. Detta är ju idiotiskt men dom menar på att ramlar man så klipper man fingrarna som man inte har utanför broms/kopplings handtaget...(?)

Ett tips bara, någon får gärna bekräfta.
(starta inte en diskussion nu, bara rena fakta :tungan )
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
vågen skrev:
Enl vad jag har hört så blir man kuggad om man inte använder alla fingrar på broms/koppling. Detta är ju idiotiskt men dom menar på att ramlar man så klipper man fingrarna som man inte har utanför broms/kopplings handtaget...(?)

Ett tips bara, någon får gärna bekräfta.
(starta inte en diskussion nu, bara rena fakta :tungan )

Ja dem vill att man använder hela handen för broms :)
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Vid körfältsbyten m,m

Backspegel - blinkers - döda vinkeln. Vrid på huvudet så att gubben ser att du verkligen kollar döda vinkeln innan du flyttar dig i sidled. Det var min lärare noga med.

Ett tips. Har du handtagsvärme på uppkörningshojen se då till att du vet var strömbrytaren sitter och att det är avstängt innan du ger dig ut :D
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Vid garagesväng tyckte jag det var lättare när jag använde växelspaken som extra fotstöd så jag vilade Hela foten på och tittade upp samtidigt.
Kanon tråd förresten :tummenupp
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
stortiger skrev:
1 Dom börjar med :Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning
ej hela Säkerhetskontroll för det har dom ej tid med.
du kan tex få kontrollera alla lager.

1:14 start i lutning.
Ha foten på bromsen och hitta drag läge
se bak så ingen kommer slå på blinker och åk iväg.
(gjorde så fast slog på blinkers först och såg om någon kom.blev kuggad på fel ordnings följd)

Duger inte handbromsen? Måste vara fotbromsen? Eller både och? Visste inte ens start i lutning ingick, dock lär det inte vara några konstigheter... Får bara se till att göra sakerna i rätt följd. :)
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Kay skrev:
Duger inte handbromsen? Måste vara fotbromsen? Eller både och? Visste inte ens start i lutning ingick, dock lär det inte vara några konstigheter... Får bara se till att göra sakerna i rätt följd. :)
Det spelar nog ingen roll vilken broms du använder,men det blir nog lättare för dig och anv fotbromsen.Handbroms å gas kan va lite knixigt att anv samtidigt om man är ovan,lycka till :tummenupp
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
10. Kurvteckniken är viktig, samt att du kombinerar de med växlingen.
Kommer in i kurvan och växlar ned samt lägger dig så långt till
vänster som möjligt och skärkurvan och sedan på med trottlen & växla upp.
Ganska svårt att hålla sig vid 70km/h om man kör så :hihi men dom vill
att man ska göra så. Inte bara köra vid "oljespåret" hela tiden
 

clark73

SVrocker
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Pite
Hoj
hade en Suzuki sv650s k3. miniblink,ART slip-on,TRE mod, har en Suzuki RMx250-93
Vid högersväng i stan så håll långt till höger, ganska nära trottoarkanten.

Om du ska stänna på landsväg så använd Ej blinkers.
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
I allmänhet när du ska stanna till vid en väg så ska du aldrig blinka då det innebär att du "ska" försvinna från vägen.
När det gäller vilken fot som ska sättas ner när man stanna så har jag fått lära mig att det beror på vilket håll man ska svänga... ska du exempelvis svänga vänster är det ju klumpigt att sätta ner högerfoten.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Kanontips! Tack...

Men altså, angående kurvtagningen, de vill altså att man ska ta kortast möjliga väg i sitt egna körfält m.a.o.? Altså skära kurvorna :va
Det sa dom inte till mig... med det kanske var för jag gjorde så automatiskt. jag gör det när jag kör privat naturligtvis, men trodde de på uppkörningen ville att man skulle köra ganska centrerat.
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Tack kay och alla andra som kommit med bra tips!! Det här behöver jag verkligen...kör upp på torsdag 22 april.
 

micklar

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha TDM 850
Kay skrev:
Kanontips! Tack...

Men altså, angående kurvtagningen, de vill altså att man ska ta kortast möjliga väg i sitt egna körfält m.a.o.? Altså skära kurvorna :va
Det sa dom inte till mig... med det kanske var för jag gjorde så automatiskt. jag gör det när jag kör privat naturligtvis, men trodde de på uppkörningen ville att man skulle köra ganska centrerat.



Kör du centrerat kuggar du på detta. Man ska visa god kurvteknik, dvs rakaste spåret och gärna utnyttja hela vägen om sikten medger detta.

Angående vilken fot man sätter ned måste ju vara helt upp till var och en. Jag sätter alltid ned höger eftersom jag vill vara snabb med vänstern och peta i ettan när det är dags att sticka iväg igen.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
I MC-boken står det att man ska sätta ner höger fot. Förmodligen för att man ska kunna växla när man står still.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
micklar skrev:
Kör du centrerat kuggar du på detta. Man ska visa god kurvteknik, dvs rakaste spåret och gärna utnyttja hela vägen om sikten medger detta.

Angående vilken fot man sätter ned måste ju vara helt upp till var och en. Jag sätter alltid ned höger eftersom jag vill vara snabb med vänstern och peta i ettan när det är dags att sticka iväg igen.

Altså får man även komma över på "de andras körfält" (det är ju oftast inga mittmarkeringar på sånna vägar) så länge man har god uppsikt? Altså utnyttja hela vägens bredd, eller bara ens egna halva?
 

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
cRoC skrev:
I MC-boken står det att man ska sätta ner höger fot. Förmodligen för att man ska kunna växla när man står still.

Ja det måste vara det mest naturliga såklart. Det är bra tips för oss nubisar som ska ta kortet. :)
 

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
STHLM norrort
Hoj
Ducatis
Tänk på att inte bli nervös om du kör fel. Det spelar ingen som helst roll sa min uppkörningssnubbe, när jag körde fel väg två gånger pga brus. Bara man vänder på ett snyggt och bra sätt.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ållrajt, kanontips. Nu är det 2 saker jag fortfarande funderar över...

1. Ska jag INTE blinka åt höger om jag ska stanna vid sidan av en landsväg? :va Låter helkass...

2. Spelar det någon roll vilken fot jag sätter ner vid vilka tillfällen? Sätter alltid ner höger eller båda när jag e ute.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top