Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
dorfen skrev:
2545806 Det e faktiskt inte en dum ide men det löser ju inte problemet med försäkringen. eller det går kanske att försäkra den utomlands också:confused: :confused:

Ne men du får myyyyycket mera över att betala med :D

Säg så här 7,5 basbelopp är pesionsgrundande d.v.s. ca 27K/mån. Av detta går 18% till pension. 30% av dessa 18% får du dra av i deklarationen. Med andra ord så kan det vara bra att skatta dessa i Sverige... det är en liten trygghet iaf och så framstår du som en ärlig medborgare som inte nolltaxerar. Allt över 25,5k betalar du statlig skatt på, vilket ligger på 50%. Vad får du för de 50%? Jack shit!

Så, nu gör du så här istället, du öppnar ett bolag i ngt skatteparadis där det är 1-10% skatt. Du ser till att skaffa en fignerad ägare i det bolaget och anställer dig själv där. Detta bolag ska i sin tur ägas av ett off shore-bolag (stavning), vilket leder till att du kan behålla 100% :D :D Helt skyddad från insyn :tummenupp . Sen finns det lilla problemet att få in pengarna i Sverige... men nej det e inget problem

Så nu har vi helt plötligt råd att betala en 1000%-ig höjning av trafikförsäkringspremien

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
HanneZ skrev:
2545838 Haha, du har redan planterat den största grodan genom att tro att politiker "placerar" kostnaden i trafikförsäkringen just för att det är den man inte kan välja bort. Vart fan skulle dom annars lägga den?

Du upprepar dej & jag får väl göra detsamma. Politiker har aldrig haft svårt att få till det som de vill. Så de kan nog peta in avgifter på ett eller annat sätt som de vill.

Förklar gärna ditt uttalande med att de skulle de vilja ha bort dem som inte har råd med sin egen hobby. Du kanske kan lära mej nåt nu, men jag tvivlar.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ullis skrev:
2545861
Förklar gärna ditt uttalande med att de skulle de vilja ha bort dem som inte har råd med sin egen hobby. Du kanske kan lära mej nåt nu, men jag tvivlar.

Det blir billigare för svenska folket om de slipper betala skatt som är till för att finansiera ett fåtal personers hobby.

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
RSV4 R
Även om jag får 1000:- mer i månaden efter skatt så lär det ju inte gå + med min Golf GTI och min 954 :(. Hoppas på att det inte är så illa som alla tror. Vill ju köra försäkrat

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Loffe1 skrev:
2545892 Även om jag får 1000:- mer i månaden efter skatt så lär det ju inte gå + med min Golf GTI och min 954 :(. Hoppas på att det inte är så illa som alla tror. Vill ju köra försäkrat
Köp en Golf CL och en CB250 istället så skall du nog kunna köra försäkrat även efter nyår.

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
RSV4 R
Klart att jag kan betala för min egen hobby. Men då vill jag även slippa betala för andras (div sporter). Har inte kostat staten en krona sedan skolan för 10 år sedan. Synd att inga politiker vill se gruppen Ensamstående hårt jobbande. Krävs nog en hård satsning på dom nästa val har jag hört :)

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Loffe1 skrev:
2545921 Klart att jag kan betala för min egen hobby. Men då vill jag även slippa betala för andras (div sporter). Har inte kostat staten en krona sedan skolan för 10 år sedan. Synd att inga politiker vill se gruppen Ensamstående hårt jobbande. Krävs nog en hård satsning på dom nästa val har jag hört :)

Jag håller fullständigt med dig!
Ska vi starta ett parti?:D

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Loffe1 skrev:
2545892 Även om jag får 1000:- mer i månaden efter skatt så lär det ju inte gå + med min Golf GTI och min 954 :(. Hoppas på att det inte är så illa som alla tror. Vill ju köra försäkrat

Är i samma sits med både lite roligare bil och sporthoj. Alla ni som hyllar förslaget för tycka vad ni vill. Jag kan inte se det på nåt annat sätt än att det kommer att försämra min personliga ekonomi.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ullis skrev:
2545861 Du upprepar dej & jag får väl göra detsamma. Politiker har aldrig haft svårt att få till det som de vill. Så de kan nog peta in avgifter på ett eller annat sätt som de vill.

Ja, och precis där ska den ligga. Ingen annanstans. Du skrev själv att politikerna ville få bort hojåkare, vilka är det som försvinner om det inte är dom som inte har råd?

Personligen tycker jag att om man nu ska lyfta ur kostnader för skador vid trafikolyckor(som är åt helvete för dom som MÅSTE ha bil, frågan är hur stor ändringen blir för ett vettig bruksbil) så ska man även göra det andra tveksamma hobbys så som kampsporter etc. Det är inte vettigt att ett helt folk ska betala för en mindre grupps nöjen. Att barn som spelar fotboll ska betala sina egna kostnader däremot är helt jävla galet, vi har problem med överviktiga, rastlösa, småglin som springer på stan och välter motorcyklar. Inte barn med knäskador.

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
För min del får det räcka nu, jag kommer att vänta till förändringen har slagit igenom för min försäkring. Om det visar sig att försäkringen stiger med mer än 1000 - 1500 kr/år så kommer jag att sluta åka på gatan och ta licens för att återvända till banorna.

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Det går ju alltid att bara ha hojen påställd NÄR den används.
Skapar en snuskig pappersexercis men är säkerligen värt det.
Detta drabbar i första hand försäkringsbolagen (dom blir INTE glada) men i mina ögon får dom helt enkelt skylla sig själva.
Jag kommer inte att sluta köra vare sig bil, mc eller skoter bara för en sådan här bagatell.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Dyrt kommer det bli i alla fall, man får väl fixa en strypning på papperet.

Undrar hur värdet på våra sporthojar kommer att påverkas om försäkringen nästan fördubblas.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
TopperHarley skrev:
2546248 Kampsport är betydligt midre skadedrabbat än de flesta breddidrotter, belastningen på samhället är obetydlig. Läs gärna mer på http://www.kampsportsfakta.se.

(Ursäkta off topic :näsblod )
Jo det må va möjligt, men det är inte riktigt det jag vill få fram. Motorcykelnkörning anser nog den större delen av befolkningen att det är nöjeskörning och en ganska tveksam hobby. Om man nu ska "hänga ut" den så borde man även göra det med andra "tveksamma" hobbys. Det är lite lättare att motivera att samhället ska betala för att barn ska röra på sig gentemot att äldre ska köra omkull o skada sig. Det enda svensson ser och hör om på TV är "vansinneskörningar" och dom flesta tycker sporthojskollektivet är en klunga idioter.

Mjölnaren75 skrev:
2546252 Dyrt kommer det bli i alla fall, man får väl fixa en strypning på papperet.

Undrar hur värdet på våra sporthojar kommer att påverkas om försäkringen nästan fördubblas.
Att strypa hojen för att få lägre premie har väl inte fungerat på 15 år? :va

Last edited:

Andy-a

...Kör med insidan av skallen...
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Trajja 955i -99 streetfighter-såld. Ducce Monster 900
Dyra försäkringar

Tjena på er.. visst är de skit att de skall "chock" höja trafikförsäkringarna.
Men ni får ju inte glömma at de även sänker inkomstskatten vid årsskiftet.

Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer/månad
Tjänar du 16 700/månad - får du 626 kronor mer/månad
Tjänar du 25 000/månad - får du 890 kronor mer/månad
Tjänar du 33 300/månad - får du 935 kronor mer/månad
Tjänar du 41 600/månad - får du 935 kronor mer/månad

Så även om man åker på att betala ett par tusen till på försäkringen så kommer man ju ha ett anntal tusen mer i plånboken ialla fall.. eller hur :tummenupp

//Andy

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
HanneZ skrev:
2546262 Jo det må va möjligt, men det är inte riktigt det jag vill få fram. Motorcykelnkörning anser nog den större delen av befolkningen att det är nöjeskörning och en ganska tveksam hobby. Om man nu ska "hänga ut" den så borde man även göra det med andra "tveksamma" hobbys. Det är lite lättare att motivera att samhället ska betala för att barn ska röra på sig gentemot att äldre ska köra omkull o skada sig. Det enda svensson ser och hör om på TV är "vansinneskörningar" och dom flesta tycker sporthojskollektivet är en klunga idioter.

Jag håller med! Och även jag tycker det är rimligt att man betalar för de kostnader man orsakar.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Andy-a skrev:
2546279 Tjena på er.. visst är de skit att de skall "chock" höja trafikförsäkringarna.
Men ni får ju inte glömma at de även sänker inkomstskatten vid årsskiftet.

Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer/månad
Tjänar du 16 700/månad - får du 626 kronor mer/månad
Tjänar du 25 000/månad - får du 890 kronor mer/månad
Tjänar du 33 300/månad - får du 935 kronor mer/månad
Tjänar du 41 600/månad - får du 935 kronor mer/månad

Så även om man åker på att betala ett par tusen till på försäkringen så kommer man ju ha ett anntal tusen mer i plånboken ialla fall.. eller hur :tummenupp

//Andy

Det är ju inte klar hur mycket det höjs ännu med det har spekulerats i en tredubbling. För min del innebär det 15000x3-935x12=33780. Detta innebär en höjning på 18780 SEK för min del och då blir det inga tusenlappar över i plånboken, tvärtom.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024