"Close call" - tråden. Har du varit nära att smälla på vägen? dela med dig?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hips vips glider en mörk liten bil (Merca A 140) in i mitt körfält, rakt över heldragen linje och det är väl på sin höjd en fot som skiljer i avstånd från att jag kör rakt in i sidan på bilj-veln. Bromsar och viker höger, sen blir det lite hopp och skutt eftersom jag nöp frambromsen och inte hann med kopplingen..
Det är ett utmärkt tillfälle att hänga sig på tutan och gestikulera vilt med fingret.
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Igår var jag 2dm från att hamna på sjukhus eller bårhuset!!

Låg och gled längs en kurvig väg omgiven av skog längs den sköna finnerödja vägen mellan åtorp och Finnerödja (E20) i örebro län.
Låg i kanske 110km/h och bara gled i en högerkurva dom just skulle öppna upp sig då jag ser en bil från höger på en grusväg som är på väg ut för att åka åt motsatt håll.
Börjar misstänksamt att bromsa då jag "anar" att denna bil kanske kör rakt ut.
Mycket riktigt så kör damen i en svart Golf II rakt ut får syn på mig och tvärstannar mitt i körbanan.
Har nu fått ner hastigheten till kanske 90Km/h och påbörjar en väjning åt vänster för det är enda platsen av vägen som är ledig,
plötsligt så får hon för sig att gasa på och blockar den enda möjligheten så jag istället får väja igen mot höger.
Jag kunde ha rört bakljuset på golfen med knät om jag velat :skrämd
Åkte säkert i 50-60km/h när ja passerade bilen.
Hade jag nitat fullt från början så hade det sagt SMACK så jag hade otrolig tur som kunde slinka förbi...

Efter det fick ja hålla mig lugn dom kommande 3 kurvorna innan det kändes bättre :)
 

IronMike

Guest
Körde en liten repa tidigare idag.. Tog av från nynäsvägen mot lisma, drog på lite på vägen mellan länna-lisma, i slutet av debn sträckan så finns ett krön, och sen ett litet industriområde.. Rätt skönt å gasa på där, oftast så är det ganska tomt med aktiviteter där efter arbetstid. Slog av på gasen lite extra, för jag tänkte att det "känns som att bara för att det brukar va lugnt här, så är det säkert något hinder på andra sidan krönet", mkt riktigt, en BILJÄVEL (inga kommentarer om vad som satt bakom ratten) men bilfan har stannat 30 meter bakom krönet, för att göra u-sväng på huvudleden..jag hann få ner farten, och blockade hans idiotiska försök till u-sväng, så han inte kom runt. Jag skrek åt han, men han kolla först bort helt ignorerande, rutorna nere och typ en dimma av marijuhana rök, jag slog då näven i taket så det blev en fin buckla, å skrek (kanske lite väl tilltaget) "ser jag dig igen din jävla apa så ska jag döda dig".. Seriöst, han hade lika gärna kunnat orsakat någons död :( nu kanske han tänker till nästa gång, får man hoppas iaf. Jag vart lite medtagen efteråt, när jag tänkte på hur många som skadas, hur många familjer som splitrats pga av en motorcyklists död, pga av somliga billisters fumliga handlingar :huvet
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Var på väg norrut på E6:an i Lördags natt runt 01-tiden. Tänkte med fel huvud så en cruisefart på 200+ i nattmörkret kändes lagom :näsblod.

Hade helljus på vid just detta tillfälle som tur var, hann se nånting längst fram i ljusbilden. Slog av på gasen och svängde undan. Missade en död grävling med nån dm i närmare 200 knyck...idiot!!

Höll ett mer vettigt tempo resten av den resan...
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
HÅRFINT!

Ett stycke blå Volvo svängde ut mitt framför mig för ca 2 år sedan. Jag vejar kraftigt vänster ( jag håller ca 70km/h). Dock har har inte föraren uppmärksamat mig utan fortsätter svänga för att fullborda sin planerade U-SVÄNG....

Kände att det var jävligt nära så jag vänder tillbaka för att prata med föraren som stannat vid vägkanten. Föraren var en mor med 3 skrikande ungar i bilen. Efter ett kort meningsutbyte ska jag dra vidare. Slänger dock ett snabbt öga på cykeln då jag ser BLÅ FÄRG FRÅN BILEN PÅ LJUDDÄMPAREN.

DET ÄR NÄRA JÄVLAR! :jisses
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Ligger och kör mellan bilarna och trottoaren nånstans inne i stan, längre fram är det rött, längst fram står en buss. När jag har halva busslängden kvar innan rödljuset slår det om till grönt och jag drar på gasen. Det läskiga var att några personer var kvar på övergångstället som bussen skymde för mig. Det hade kunnat bli något intressant, man rycker till så där så att musklerna nästan knyter sig när man flyger fram som en torped mitt genom en folksamling. Nu tar jag det lugnare i precis den situationen, som annars är väldigt vanlig om man kör mellan bilarna.
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Hade min close encounter för 25 minuter sen då jag kommer och glider i max 35 km/h på väg mot en korsning inne i centrala Stockholm. Fritt i mitt körfält, men stopp i det till vänster om mig pga vänstersvängande lastbil. Tar det ändå försiktigt eftersom man aldrig vet..

Hips vips glider en mörk liten bil (Merca A 140) in i mitt körfält, rakt över heldragen linje och det är väl på sin höjd en fot som skiljer i avstånd från att jag kör rakt in i sidan på bilj-veln. Bromsar och viker höger, sen blir det lite hopp och skutt eftersom jag nöp frambromsen och inte hann med kopplingen..

Fyra rödljus och sisådär 700 meter senare ligger jag 15-20 m före och stannar för rödljus, idioten kör mot rött och svänger vänster.

Förare av TSZ 161, hoppas du snubblar på mattkanten och dör en ond, bråd död. (Har kollat upp ägaren och det var inte hon som körde, om hon inte ser väldigt manlig ut..)

Det enda jag är nöjd med är att jag inte låste bakbromsen i detta läge. :tummenupp
Det är min granne :arsele :huvet

Det var åtminstone det för en vecka sedan, tror att han lyckades sälja bilen i helgen. Dock kan han inte köra bil för fem öre, inte heller hans fru, så det hade lika gärna kunnat vara han.

Mvh
 
Last edited:

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Först vill jag säga: JÄVLAR vad nära det var, tur du klarade dig roller!

Det är den som kör sist in i rondellen som bär ansvaret, om båda kör in samtidigt så ligger felet hos dig som ska fortsätta ett varv till och byta fil INNAN avfarten enligt regelverket. Hur vet jag detta? Jo, en kollega krockade i exakt samma situation, fast med bil. Men då han kört in i rondellen innan den yttre bilen så fick han rätten på sin sida (tvärt emot vad polisen som kom till platsen påstod).

Kör smart i sommar folks!
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Förra säsongen var det en 745,a me släp som inte såg mig när jag var typ 20 meter ifrån hans utfart för han stirrade sig blind på en bil han skulle "stressa" ut innan hinner kasta mig över till vänstersidan o vika av till höger sen för att undvika bli klämd fick jag lyfta högerbenet över hans motorhuv o när manövern led mot sit slut o jag fick vika av åt höger för att "runda" fanskapet så karvar jag ett fint hål i hans kofångare med min fotpinne, Tvär vänder o åker fram till han (han stanna direkt) o frågar vad i helvete han håller på med med inställnignen att nu jävlar ska han få stryk ser en totalt Vättskrämd kille i 30 års åldern med en lika vättskrämd flickvän bredvid o han säger bara förlåt som fan men jag missa dig totalt o fråga hur det gick, gick bra men tänk o prova vrida huvet åt vänster nästa gång du svänger ut. Detta va med Husan jag hadde förra sommaren o så har man nästan blivit prejad av div bilar som svängt när man ligger i filen bredvid fullt synligt bara vrida på skallen o titta ut genom fönstret men som sagt backspeglarna är tydligen bara till för prydnad, o så var det en gammal gubbe som jag hoppas dog i hjärtattack som svänger ut framför mig ser han klart o tydligt när han kommer fram till korsningen o bara kollar åt höger o sen bara svänger ut?? För fan i en T-korsning finns det 2 håll det kan komma fordon ifrån!!
Annars har man klarat sig hyffsat fint bara 2 små mer eller mindre självförvållade vurpor me husan men nu har man ju bytt till honda 929 =P
 

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Örebro
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
3 gånger...

1. Stod vid ett rödljus i stockholm, 2 filigt jag står till vänster och en bil till höger om mig. Jag ser framför mig att det är kö på korsande gata. Jag får grönt kör iväg och ser i ögonvrån från höger att en biljävel kör mot rött och stannar i mitt körfält typ 10 framför. hinner tänka oh shit!, nu hinner jag inte bromsa, slänger en snabb blick till höger och ser att jag ligger ca 2 m framför bilen i höger körfält. reser lite på mig och kör arm manövern höger vänster missar bilen med nån cm. Och man hör sig själv svära "J*vla bil J*vel!". Man kunde lika gärna ha lekt stålmannen över bilens baklucka!

2. Står vid ett rödljus vid en korsande väg, får grönt ska köra till höger, börjar glida fram ser i ögonvrån att det kommer en bil i hög fart från vänster och jag tänker han kommer fan inte stanna för rött!, så jag tvärnittar bågen och bilen svissar förbi ca 1 dm från mitt framhjul. Jag åkerikapp bilen och slår ett hårt slag på höger ruta på bilen och skriker "Jävla idiot!".

3. Åker i värmdö tillsammans med en annan kille, han drar på över ett krön och jag hänger på efter krönet ser jag en bil på höger sida som har solen i ögnen, så polarn passerar bilen och sen väljer bilen att svänga rakt ut framför mig, Jag ställer mig på bromsarna bågen hoppar fram, bilen märker att jag kommer och ställer sig på gasen och hinner precis försvinna bort medan jag kör nästan på gruset vid väggren.

Man kan ju säga att hjärtat hoppar över nåt slag när sånt händer!
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Man ska inte hyvla bort asfalt...

Var med om en lite spännande sak på min första hoj!
Körde en Yamaha SZR660 som kanske toppade 170.
Iaf så hade jag och flera kompisar varit på ghostrider dagen utanför Tierp
för att kika på stunt o annat skojj.
Åker hem ganska tidigt då det var lite långdraget och tar vägen mellan E4'an
och gimo. Efter denna så svänger jag och polaren som hängde in på en väg mot Alunda.

Åker på denna lilla 70 väg i alla dess kurvor, hastigheten ligger mellan
70 och 80. Gasar på över ett krön och ser en vänsterböj en bit fram. Släpper
av gasen och förbereder mig på att ta denna. Men prescis i samma veva ser
jag att det är något konstigt med asfalten. Till min STORA fasa ser jag att de
hyvlat bort asfalten eller något och lagt ut ljust grus i samma färg som asfalten. . . . .
Iaf så bromsar jag för kung och fosterland innan jag når gruskanten.
Han kanske bromsa i 10 meter. och ungefär då börjar den där vänsterböjen.
Men jag kunde inte svänga på gruset så bra, så vad ser man då till höger dit
jag är på väg?
Jo ett stort jävla krondike med smågranar och brunslock. GAAAH.
Hinner tänka "SKIT" och sedan är man nere i diken. har dock ej ramlat helt
av utan har båda händerna på styret och har ena vaden kvar på sadeln.

Åker jojo nere i diket och missar först brunnen där nere och sedan två mindre
granar som kanske var 1,5 meter höga. (kör som en jojo fram och tillbaka
där nere)

Till slut så blir hastigheten lägre och jag gasar mig direkt upp mot vägen och
lyckas även nu sitta kvar på hojjen och utan att ramla.

Hoppar av hojjen och ställer den på sitt stöd, tittar och ser att inget är skadat
bara att jag dragit med mig en mindre skog under hojjen.

Sätter mig på backen och pustar ut samtidigt som kompisen kommer fram och
parkerar sin hoj
Han hade sett mig panik bromsa och hade inga problem att stanna innan gruskanten.

Han småskrattar och säger att han aldrig sett något liknande :rolleyes:

Det hade inte heller jag gjort :gnissla
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Postens lastbil byter fil å tror de är grönt efter att Andreas har paserat honom på sin cykel, när jag ligger mitt på längd mässigt på lastbilen, så byter fan skapet fil å börjar trycka upp mig mot räcket, guuuuu va mysig kännsla :näsblod
 

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Det är ett utmärkt tillfälle att hänga sig på tutan och gestikulera vilt med fingret.

Det var exakt vad jag gjorde. Det verkade dock inte orsaka någon större reaktion hos individen i fråga. :gnissla Var är kEtTinGgeNget när man behöver dem.. :va

Det är min granne :arsele :huvet

Det var åtminstone det för en vecka sedan, tror att han lyckades sälja bilen i helgen. Dock kan han inte köra bil för fem öre, inte heller hans fru, så det hade lika gärna kunnat vara han.

Mvh

Enligt bilregistret är det samma ägare sen 2004. Men hur som haver så verkar som sagt inte personen ifråga ha alla indianer i kanoten. Osis bara att det verkar omöjligt att få tag i ett telefonnr..
 
Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
höll på att köra om massa bilar på en väg med vajerräcke. det är bara 70 nu för dom håller på att göra det färdigt

kör om en bil på vänster sidan ganska tight:gnissla mitt under omkörningen så ser jag att det är några stora hål där dom har fäst räcket kanske 10-15cm djupa. hann inte tänka så mycket bara efter inte så smart
 

Solid snake

Guest
Vet inte hur många gånger jag har varit nära på att smälla med diverse rådjur och andra djur som finns.

Sist var i tisdags, körde hem vid 23:30 tiden, kör på en väg med skog på båda sidorna av vägen, rätt vad det är så springer 4-5 vildsvin rakt över vägen.

Saktade ju ner och så, det var en bit kvar tills jag var framme där de sprang över så.

Trodde att allt var lugnt igen så jag körde på upp till 70, sen är jag nog inte mer än 5 meter ifrån där de sprang över och då kommer suggan rakt ut i vägen, missar med 20-30cm antar jag, och fan vad stora de är när de är vuxna. :näsblod

Tänkte stanna och samla mig men jag ville inte stanna så nära vildsvinen, de är rätt aggressiva så, speciellt om de har småsvinen i närheten. :näsblod
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
En sån lista kan göras lång, men standardgrejerna finns väl med:

1. Nästan blivit påkörd ett antal gånger pga. folk som inte kollar döda vinkeln innan filbyte. (jag pendlar Stockholm-Södertälje, hände senast i går)
2. Ännu närmre en gång när jag låg i innerfil och hade en kärring i volvo kombi i ytterfil på rondellen vid Bolidenplan. Jag ser henne sitta med huvudet rakt fram och bara kasta om ratten utan att titta eller använda blinkers. Var riktigt nära och ren tur att jag lyckades undvika fanskapet.
3. Gullmarsplansrondellen i Stockholm, mycket lastbil/buss trafik kombinerat med okänd betongblandning skapar otrolig halka. Har fått sladd där även när det är torrt, efter regn så känner man sig som Bambi på hal is och jag undviker faktiskt just den rondellen om jag kan. Känner även flera som åkt omkull där, och brukade få sladd där även med bil när jag var tvungen att åka där innan södra länken fanns.

MVH

/Leo
 

Dominator-Rocks

Guest
Closecall idag!

EN jävla biljävel bryter sig ur en stillastående bilkö utan att blinka :mad: :mad: Det vart å nypa till riktigt jävla HÅRT på bromsarna :skrämd
Men jag låste varken fram eller bak Stolt!

Jävla idiot, började jag gapa inne i hjälmen nu jävlar osv :mad: :4skrika ...... osså fick jag de sen där jävla skylten ÖVNIGSKÖRNING! Då lugnade jag mig en aning....

Men sen när kön började rulla så vart jag förbannad igen och åkte upp gämsides glodde in på föraren knacka i hjälmen och skaka på huvet! (Övningskörerskans far var lagom stolt över sin dotter!) Ja ja mitt knacka å skaka på hjälmen resulterade iaf I att fjortisen fick motorstopp och blev ståeendes :hihi det var min hämd och jag hopppas att hon kollar bakåt och blinkar nästa gång hon byter fil!

Kunde blivit en trist start på sommaren!

Men nu gick dte bra så.......:tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag körde från Enskede till Sveavägen ( och förbi ) med oknäppt hjälm och delat skinnstället, så delat att underdelen låg kvar hemma. Fett close call
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag ställde på och körde hem min motorcykel från mormor förra månaden.Höll rätt bra tempo. Körde efter en väg där jag vet att det finns mycket vilt,kommer över ett litet krön och kollar på hastighetsmätaren och den visar 180km/h.
När jag tittar upp igen så kommer en älg springandes över vägen på vänster sida:skrämd Hinner bara ta på bromsen och försökte väjja,älgen är kanske 2 meter ifrån mig när jag åkte förbi den. Då stannade jag och satte mig i dikeskanten och tog en funderare över livet:näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top