Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
De här ytterst små skillnaderna i toppfart mellan olika Yamaha beror nog bara på hur föraren sitter, och hur han är byggd. Rossi, som är långsmal, har en liten fördel, antagligen. Men som sagt, väldigt liten skillnad.

Angående Rossis omkörning av Cal. Jag såg BBC-sändningen, och där observerade kommentatorerna att Cal gjorde en dålig utgång på rakan det varvet. Samtidigt gjorde Rossi en bra utgång, och kunde därför slipstreama tidigt, och sedan göra en sedvanligt sen inbromsning. Därför såg det så lätt ut.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om jag minns rätt vad Moody/Ryder/Spalding sa i helgen, så var det sagt att han skulle ha chassit som fabriksteamet började 2012 med. Tror inte de sas nåt om motorn.
Det kan ju vara så att Cal tar för givet att alla förstår att han har de nya motorerna eftersom de bara får använda 5 st i år. Hur som helst låter han väldigt gnällig och tjatar om att han kör med gamla grejor vilket knappast gagnar honom i längden hos Yamaha.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Frågan är ju dock om Pedrosa nånsin kommer vinna ett motogp?
Ett MotoGP? Finns det flera olika?

Om Pedrosa kommer vinna mästerskapet eller inte har väl varit en lika aktuell fråga varje säsong sedan han kom till MotoGP. Vem skulle Honda ersätta honom med som ser snabbare ut?
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Tror att Du övertolkar P€RRA något, Quatar är en bana som premierar effekt, Bridgestone skräddarsydde däck för att hantera chassits egenheter och kvaldäck, antal motorer och förhållandet borr/slag var oreglerat vid den tiden?


Borde inte Honda hojarna dominerat detta race i sådana fall?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Lorenzo hade dock ingen slipstream på hela racet, vilket Cal hade när han satte sina toppfarter...

Det är klart att han har lite sämre hoj än Vale och Jorge, men den största skillnaden i just toppfart är ju ändå Honda gentemot Yamaha, inte fabriksyamma gentemot Tech3 yamma.... Man såg ju tydligt att även Vale fick kämpa på bra för att hänga med hondorna på rakan...

Cal är lite för het tycker jag... Han har ju speed i kroppen, och kan sätta bra varvtider (vilket man ser på kval och träning). Men när det kommer till race så gör han ju i stort sett ALLTID nån miss förr eller senare...

Så är det absolut. Men o andra sidan så hade ju Cal "draghjälp" på rakan typ varje varv men ändå så va Lorenzo långt fram. Menar lite det bara att han viktar alltid resultatet mot materialet och aldrig mot sig själv eller teamet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Borde inte Honda hojarna dominerat detta race i sådana fall?
Ptjaa, dominerade de inte rakorna? Sedan är ju allt relativt, en turbohoj med 400+ hk förlorar ju mer i kurvor än vad den vinner på rakorna - vi pratar ju nyanser när vi pratar MotoGP-hojar:) De facto var det väl svårt för Yammorna (eller närmare bestämt Rossi/Crutchlow) att prångla sig förbi? Jag kommer ihåg ett beramat race där Rossi upprepade gånger tog sig förbi Stoner bara för att bli omkörd som av ett expresslok på långa rakan, det slutade naturligtvis med vinst för Stoner.

Så ja, som dagsformen såg ut i denna premiär tror jag att Honda skulle ha haft än större problem på en knixigare och mer teknisk bana. Och iofs något lättare om banan varit renare...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ptjaa, dominerade de inte rakorna? Sedan är ju allt relativt, en turbohoj med 400+ hk förlorar ju mer i kurvor än vad den vinner på rakorna - vi pratar ju nyanser när vi pratar MotoGP-hojar:) De facto var det väl svårt för Yammorna (eller närmare bestämt Rossi/Crutchlow) att prångla sig förbi? Jag kommer ihåg ett beramat race där Rossi upprepade gånger tog sig förbi Stoner bara för att bli omkörd som av ett expresslok på långa rakan, det slutade naturligtvis med vinst för Stoner.

Så ja, som dagsformen såg ut i denna premiär tror jag att Honda skulle ha haft än större problem på en knixigare och mer teknisk bana. Och iofs något lättare om banan varit renare...

Hondorna har dessutom den fördelen att de knappt har någon förarvikt att släpa på. Den ena halvfiguren väger 59kg, och den andre 51.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hondorna har dessutom den fördelen att de knappt har någon förarvikt att släpa på. Den ena halvfiguren väger 59kg, och den andre 51.

Crutchlow är lika lång/kort som unge MM och väger 7 kilo mer så skillnaden känns knappast avgörande på en motogp-hoj. Lorenzo väger ungefär samma men är lite längre, Rossi är också lätt i kroppen men en riktig drasut med sina 182 cm.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Crutchlow är lika lång/kort som unge MM och väger 7 kilo mer så skillnaden känns knappast avgörande på en motogp-hoj. Lorenzo väger ungefär samma men är lite längre, Rossi är också lätt i kroppen men en riktig drasut med sina 182 cm.

Nej, ingen av förarna är nåt fläskberg, men det är ändå små fördelar som de lätta förarna har. Både i acceleration och bromsning. Men som sagt; det är ingen revolution.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Pedrosa (och Honda) gillade ju inte alls att de fick hänga på 3-4 Kg extra förra året då de designat hojen för en annan viktgräns och då kunde de ändå styra exakt vart denna vikt skulle placeras på hojen.

Att vara liten och lätt i RR är en lika stor fördel som att vara lång i basket.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Nej, ingen av förarna är nåt fläskberg, men det är ändå små fördelar som de lätta förarna har. Både i acceleration och bromsning. Men som sagt; det är ingen revolution.

Hojen väger (minst) 160 kg + 21 liter bränsle + förarvikt / ca 250 hk....
Marquez 0.96 kg/hk, Crutchlow 0.988 kg/hk

sen är det mycket diskutabelt om liten muskelmassa är en fördel när man ska bromsa...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Pedrosa (och Honda) gillade ju inte alls att de fick hänga på 3-4 Kg extra förra året då de designat hojen för en annan viktgräns och då kunde de ändå styra exakt vart denna vikt skulle placeras på hojen.

Att vara liten och lätt i RR är en lika stor fördel som att vara lång i basket.

Hehe, ja det var ju en bra jämförelse!

Kollade precis färdigt på reprisen på Viasat, och på näst sista varvet hade Rossi i allafall 10m lucka till MM när de går ut på rakan. Det var dock nätt och jämnt att han höll undan och, som jag ser det, endast bara för att han bromsar senare än MM som var helt ikapp.

Om vi leker med tanken att de inför en ekipagevikt där de utgår från vad tjockisen ibland förarna väger, alltså att den lättaste föraren får vikta upp hojen till hans ekipage väger lika som fettots, undrar hur det skulle bli då?
Skulle MM fortfarande ha lika lätt att komma ifatt på rakan? Nu kanske han är bra på att få med sig farten ut ur böjen men det skulle vara kul att se skillnaden?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Personligen gillar jag tanken på ekipagevikt av flera skäl men ett av de främsta är att man slipper problem som tex inom backhoppningen där folk svälter sig för att vinna fördelar. Ett annat är att man då faktiskt kan tävla på någorlunda lika villkor med enkla medel (Moto2 införde ekipagevikt till i år).

De som är emot ekipagevikt hävdar att det finns många nackdelar med att vara liten och lätt när man ska baxa runt 160-170 Kg MotoGP-hoj eller Superbike och det stämmer säkert men om inte fördelarna vore större skulle vi inte ha förare som är 160-170 cm och väger 50-60 Kg och som dessutom inte når ner med fötterna till marken när de sitter på hojen.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
ni jmf död vikt med muskler vilket bara är svammel.

Simoncelli blev världsmästare i 250 trots att han troligen var tyngst på griden.
Rossi är 182 cm lång och ingen i vår tid kan mäta sig med honom vad gäller framgångar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
ni jmf död vikt med muskler vilket bara är svammel.

Simoncelli blev världsmästare i 250 trots att han troligen var tyngst på griden.
Rossi är 182 cm lång och ingen i vår tid kan mäta sig med honom vad gäller framgångar.
Vilket inte bevisar något mer än att dessa båda herrar hade/har något extra, förutom längden och vikten.

Fundera istället på varför inte alla förare är av medellängd och vikt :7peta
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
P€RRA;5778269 skrev:
Vilket inte bevisar något mer än att dessa båda herrar hade/har något extra, förutom längden och vikten.

Fundera istället på varför inte alla förare är av medellängd och vikt :7peta

Alla som slåss i toppen har något extra.

Skulle gissa på att när man slåss i det mindre klasserna så sållas de tunga förarna ut, men när man når MotoGP så har det ingen faktisk betydelse.

När man infört ekipagevikt i Moto2 så vinner ändå Pol Espargaro över Scott Redding, så det är ändå skicklighet och vinnarskalle som avgör i slutändan och med dubbla motoreffekten så inser man att i MotoGP så är det bara gnälligt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Alla som slåss i toppen har något extra.

Skulle gissa på att när man slåss i det mindre klasserna så sållas de tunga förarna ut, men när man når MotoGP så har det ingen faktisk betydelse.

När man infört ekipagevikt i Moto2 så vinner ändå Pol Espargaro över Scott Redding, så det är ändå skicklighet och vinnarskalle som avgör i slutändan och med dubbla motoreffekten så inser man att i MotoGP så är det bara gnälligt.
Men trots allt handlar mycket om effekt/vikt-förhållandet inom motorsport och ingen skulle tacka nej till ett par kilo mindre vikt :)
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top