Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Vikten har betydelse...
- En lättare förare har en fördel vid acceleration och bromsning.
Vid acceleration= mindre massa totalt att få fart på för hojen.
Vid bromsning= mindre massa totalt att bromsa in
- En lättare förare kan ha vissa nackdelar vid fysiskt krävande banor.
- För förare på nationell nivå har vikten inte så stor betydelse utan då kan
körskickligheten avgöra.
Men då förarna i MotoGP är så pass skickliga så är vikten avgörande, inte kanske
1kg men börjar det bli 5kg och däröver så är det en fördel dvs om förarskickligheten är ungefär samma och man sitter på samma material vill säga. Det är ju bla därför man har viktgränser i lägre klasser....är väl det i Moto2 detta år..?
 
Det är ju bla därför man har viktgränser i lägre klasser....är väl det i Moto2 detta år..?

Skillnaden är, tror jag, att i lägre klasser är motoreffekten relativt låg, vilket gör att accelerationen ut ur nästan varje kurva begränsas av motoreffekten. Och då har massan betydelse. Accelerationen är omvänt proportionell med massan.

Men i största klassen har motorerna så hög effekt, att det är friktion eller framhjulslyft som begränsar accelerationen. Det är först uppe i över 220km/h, eller däromkring, som de kan använda full effekt, vilket betyder att massan börjar få betydelse. Kanske är det till och med senare, 260-270. Det beror på hur mycket lättare framänden blir av luftmotståndet i de där farterna. Luftmotståndet verkar ju typ en halvmeter ovanför asfalten, vilket ger ett moment som lyfter framhjulet. Gör att hjulet lyfter vid lägre acceleration än i låg fart, men hjälper vid bromsning.

Hur stor del av varvet accelererar de fullt i över 220 km/h? Hur mycket kan det påverka varvtiden?

En annan sak som det inte pratats om, nu när vi kommit in på parametrar med tveksam betydelse, är ju att med större totalmassa, då får ju den ofjädrade vikten mindre påverkan. Hojen borde alltså gå jämnare över ojämnheter, och därmed få mer grepp.

På tal om det, så kom det fram i en annan tråd, att förare som Rossi och Lorenzo, som gillar hög kurvhastighet och att bromsa sent/djupt in i kurvor, kör med mjuka fjädrar. Hojen går jämnare över ojämnheter, och får bättre grepp. Förare som Stoner och Spies, gillar att använda hårdare fjädrar, för att kunna köra mer aggressivt i utgången.
 
Last edited:
Visst finns det väl lite likheter mellan tidigare och nuvarande hänghjältarna?

Elias

image.jpg

Marquez

image.jpg
 
Last edited:
Det är skillnader i vikt mellan olika MotoGP-förare vi diskuterar, inte skillnader i vikt mellan MotoGP-förare och fotbollsspelare. Eller hur tänkte du...? :confused:
Diskussionen handlar om fördelar/nackdelar med att vara lätt/tung och då borde det vara öppet att göra de jämförelser man tycker är relevanta utan att bli idiotförklarad av dig. Kom med lite åsikter istället för att ständigt hoppa på den som skrivit något.

Tycker det har varit en väldigt intressant diskussion hittills :tummenupp
 
Just inverkan av ekipagevikt diskuterades ju en hel del under helgens Moto2-race, helt plötsligt och med de nya reglerna kunde Redding göra sig gällande ända in i mål utan att hans däck "tog slut" på samma sätt som när han haft tätkänning under tidigare säsonger...
Nu har jag inte följt Moto2 slaviskt men jag gjorde samma reflektion. För ovanlighetens skull hängde Redding med hela racet. Kommentatorerna på motogp.com berättade att Scott jobbat hela vintern på att ändra sin körning och jag tyckte det syntes rätt tydligt att han var mycket "mjukare" in och ut ur kurvorna jämfört med tidigare år.

Ska bli spännande att se om han kan stå på pallen lite mer kontinuerligt i år.
 
Ett MotoGP? Finns det flera olika?

Om Pedrosa kommer vinna mästerskapet eller inte har väl varit en lika aktuell fråga varje säsong sedan han kom till MotoGP. Vem skulle Honda ersätta honom med som ser snabbare ut?

Det finns ETT varje år..? Sluta hacka på mitt val av ord, du fattar ju vad jag menar..
 
P€RRA;5778598 skrev:
Kom med lite åsikter istället...
Från föregående sida:

Och hur väl bekräftas din ”teori” i verkligheten? Doohan, Criville, Roberts, Rossi, Hayden, Lorenzo och Stoner. Är den egenskap som förenar dessa förare deras låga vikt jämfört med andra? Svaret är nej och därmed vore det rimligt att överge hypotesen om den låga viktens stora fördel och söka efter andra hypoteser som gör att vissa förare är snabbare än andra. Kan det vara så att talang och andra mer svåridentifierade variabler är väsentligt starkare prediktorer?

Vilka är bevisen i verkligheten för att det finns ett samband mellan ”lägre vikt” och ”snabbare förare”?
 
Det är skillnader i vikt mellan olika MotoGP-förare vi diskuterar, inte skillnader i vikt mellan MotoGP-förare och fotbollsspelare. Eller hur tänkte du...?

:confused:
Jag tänkte att om MotoGP förare generellt sett är lätta så kan det tyda på att vikten spelar stor roll, och att lättare då är bättre.
Fotboll var ingen klockren jämförelse men det var lätt att hitta data på dessa spelare. Fotbollen har betydligt större spridning på längd/vikt på sina idrottsmän i toppen än MotoGP. Se t.ex. Zlatan och Messi.
 
Jo, fast friktionen ökar ju med ökad massa:

Ff = μ*N
N = m*g
a = μ*m*g / m
a = μ*g

Jag hoppar över mattelektionen. Eftersom det aldrig var mitt ämne i skolan. :brinnerup

Men det är klart att vikten spelar roll vid acceleration. Om man tittar på totalvikten för ekipaget. Sen kanske det inte spelar en avgörande roll.

Ibland är det dock fördel att vara lite tyngre. När man ska bängla runt med tunga motorfordon som styrs lite av kroppsmassan oxå. Inte bara av en ratt eller styre.
 
Haha! De är nog "tillräckligt" identiska för att de själva inte ska anse att den ena hojen är bättre än den andra.

Vill inte störa men visst brukar det väl talas om att förarna alltid upplever en av hojarna som bättre även om de teoretiskt är lika, eller?
Det pratas om förstahojen som den som är förarens favorit, som han är lite mer nöjd med och lite snabbare på, och andrahojen som den som man tar när "finhojen" gått sönder på ett eller annat sätt.
Om Dovi däremot skulle fått en bättre placering i racet med förstacykeln kan man ju bara spekulera om :) (vilket iofs. är det vi håller på med här :tungan )



Edit: Hittade detta som visar att inte heller >Dovi själv trodde på så mycket bättre.

“Before we came here, this would have been the best result we could have thought about,” the Italian told motogp.com in a video interview. “This is what we expected. After qualifying everybody thought we could have a really good race, but this is the reality. I knew from my experience that the race is always different – and it was. This is the reality and we have to start from here. You can learn much more on race weekends than in winter tests, so this is our base.”

Från motogp.com
 
Last edited:
Vill inte störa men visst brukar det väl talas om att förarna alltid upplever en av hojarna som bättre även om de teoretiskt är lika, eller? Det pratas om förstahojen som den som är förarens favorit, som han är lite mer nöjd med och lite snabbare på, och andrahojen som den som man tar när "finhojen" gått sönder på ett eller annat sätt.
Det stämmer. Som jag skrev i en tidigare tråd tar det tex 50 timmar för en kille att svetsa enbart ramen till en RC213V och vid vissa partier håller han andan (inget skämt). Att 50 timmars handarbete skulle bli identiskt varje gång är osannolikt och med tanke på att i princip alla delar byggs för hand får man förmoda att två på pappret identiska hojar faktiskt är olika på banan.

Att vi vanliga dödliga inte kan känna någon skillnad är en annan femma :)
 
Ingen tvekan om att Rossi trivs bättre på Yamahan än Ducatin...

2012 Qatar Race.
Totaltid: 43.17.879
Varvtid: 1.57.144

2013 Qatar race.
Totaltid: 42.45.792
Varvtid: 1.55.756
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top