Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ingen tvekan om att Rossi trivs bättre på Yamahan än Ducatin...

2012 Qatar Race.
Totaltid: 43.17.879
Varvtid: 1.57.144

2013 Qatar race.
Totaltid: 42.45.792
Varvtid: 1.55.756

Intressant jämförelse, men hände det något ovanligt ifjol? Han var efter Barbera, och körde långsammare än året innan på Ducati. 2010-2011 körde Rossi bara 5 sek långsammare på Ducati.

2010 Qatar race.
Rossi Yamaha
Totaltid: 42'50.099
Varvtid: 1'56.043
Dovizioso Honda
Totaltid: 42'51.964
Varvtid: 1'56.157
I det här loppet gick för övrigt Dovi om Rossi och körde i ledning ett varv. Kan det vara senaste gången Dovi körde i ledning?

2011 Qatar race.
Rossi Ducati
Totaltid: 42'55.000
Varvtid: 1'56.053
Dovizioso Honda
Totaltid: 42'44.511
Varvtid: 1'55.837

2012 Qatar Race.
Rossi Ducati
Totaltid: 43'17.879
Varvtid: 1'57.144
Dovizioso Tech 3
Totaltid: 43'01.634
Varvtid: 1'56.208

2013 Qatar race.
Rossi Yamaha
Totaltid: 42'45.792
Varvtid: 1'55.756
Dovizioso Ducati
Totaltid: 43'04.157
Varvtid: 1'56.494

Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/theres-no-doubt-rossi-is-a-contender/

True, Losail is more of a Yamaha circuit than a Honda circuit. It’s a desert serpentine: all corner speed, with one fast, flowing corner leading into the next fast, flowing corner and only one straight worthy of the name. As tradition demands, this should be where Honda horsepower tells. Last year the fastest factory Honda had a 4.6mph advantage over the fastest factory Yamaha at Losail. That’s a huge difference and a guaranteed easy overtake on the start-finish straight – it’s like one person standing still and another coming past at a fast walking rate.

This time the difference between the fastest factory Honda and Yamaha was just 1.6mph, which isn’t an easy overtake at all. With such a slim advantage the Hondas required a decent slipstream to make a pass on the main straight, and with the Yamahas exiting the final corner faster, that wasn’t such an easy thing for Marquez or Pedrosa to find. In other words, Yamaha have found a lot more engine over the winter, without losing any of their traditional chassis advantage.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Premiären är gjord och inget förvånar. Inte ens att MGP rookie M.Marquez tar pallen före fimpen förvånar. Fimpen som "orutinerat" körde slut på däcken! Jlo o Valentino blir paret att slå, de som inbillat sig något annat får redan nu börja tänka om.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Det stämmer. Som jag skrev i en tidigare tråd tar det tex 50 timmar för en kille att svetsa enbart ramen till en RC213V och vid vissa partier håller han andan (inget skämt). Att 50 timmars handarbete skulle bli identiskt varje gång är osannolikt och med tanke på att i princip alla delar byggs för hand får man förmoda att två på pappret identiska hojar faktiskt är olika på banan.

Att vi vanliga dödliga inte kan känna någon skillnad är en annan femma :)

Och en mölla senare så får de likt förbaskat byta ut sina "favoritdelar". Jag tror inte att ett hojbyte är en ursäkt till ett sämre resultat.

Lägg en länk till inlägget du hänvisar till. Det låter som rolig läsning. :tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Och en mölla senare så får de likt förbaskat byta ut sina "favoritdelar". Jag tror inte att ett hojbyte är en ursäkt till ett sämre resultat.

Lägg en länk till inlägget du hänvisar till. Det låter som rolig läsning. :tummenupp

Även fast det inte borde vara någon skillnad så är det en skillnad mentalt!
Vet att längdskidåkare som har bortåt 40par skidor likt förbannat har ett favoritpar. För att inte tala om golf...

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det var en uppriktigt menad fråga. Det är uppenbarligen så att GP-förare är lättare än män i genomsnitt. Jag är nyfiken på om Superbike-förare är mer lika genomsnittliga män (avseende vikt).

Jag tillhörde väll bland den sista generationen som fick mönstra i detta land. Av min årskull så var landets genomsnitt 178cm och 65kg för dom 18-åringarna som mönstrade. Jag var själv 1cm och 7kg under snittet då. Detta var 4 år innan jag själv började med rr så jag hade inte haft en tanke på att ha någon koll alls på min vikt då.

Att idrottsmän som från ung ålder har kunnat hålla sig i form både med träning och kost skulle kunna hålla kvar sin vikt från den åldern eller tom ligga lite under vad den kunde varit är väll inte så konstigt? Dessutom är vi i norra Europa både lägre och tyngre än syd-Europa och Asien bl.a. Så vad är "genomsnittet då?

Att 40+:are i tvsoffan som väger 3-siffrigt och sitter och tittar på MotoGP med en öl i ena handen och andra handen i chipspåsen skulle ta åt sig för att en Spansk 22-åring väger 60 kilo känns lite fel.. :)

Man skulle ta ett genomsnitt på aktiva idrottare isf minus sumobrottare och liknande. :p

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Förare på fabriks- och satellithojar i MotoGP.

FörareLandLängdGenomsnitt+/-
Andrea DoviziosoItalien168176-8
Stefan BradlTyskland170178-8
Ben SpiesUSA180176+4
Alvaro BautistaSpanien167176-9
Dani PedrosaSpanien160176-16
Andrea IannoneItalien178176+2
Cal CrutchlowEngland168175-7
Bradley SmithEngland179175+4
Valentino RossiItalien182176+6
Nicky HaydenUSA173176-3
Mark MarquezSpanien168176-8
Jorge LorenzoSpanien172176-4

Rossi är ensam fabriksförare med en längd över genomsnittet i sitt land.

Källor:
http://www.motogp.com/en/riders/MotoGP
http://sv.wikipedia.org/wiki/Längd_(människa)

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Efter att ha tittat på racet igen, så tror jag att en längre förare med ungefär samma (plus minus några kg) vikt kommer att vinna över den kortare föraren alla ggr. För att han kan hänga in längre i böjjarna (spara däck). Så MM kommer komma före Pedrosa alla race iår förutom om han kraschar. Rossi kommer ta Lorenzo bara han inte gör bort sig.

Så när alla race är körda tror jag det kommer se ut så här:

1. Rossi
2. Lorenzo
3. Marquez
4. Crutchlow
5. Pedrosa

(om ingen gör sig illa.)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Man skulle ta ett genomsnitt på aktiva idrottare isf minus sumobrottare och liknande. :p
Därav min förenkling till fotbollspelarna ovan. Fotboll har en bred rekryteringsbas både nationellt och internationellt, och framför allt lätt att få statistik på. Hockey var också lätt att hitta men anser att det inte är relevant då tacklingar gynnar storvuxna busar :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO