Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När det gäller fotbollen så skulle man kunna hävda att det är en fördel att vara liten och lätt med tanke på vem som anses vara världens bäste spelare de senaste åren, kanske genom tiderna.

Messi: 169 cm och 67 kg.

:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
När det gäller fotbollen så skulle man kunna hävda att det är en fördel att vara liten och lätt med tanke på vem som anses vara världens bäste spelare de senaste åren, kanske genom tiderna. Messi: 169 cm och 67 kg. :)
Det går bra att hitta point guards i NBA som är under 1.80 och det skulle då bevisa att det inte är någon nackdel att vara kort i basket ;)

Att plocka enskilda individer ur ett lag för att jämföra med enmanssporter känns ganska intetsägande.

Kan vi iaf vara överens om att en förare som väger 10-20 Kg mer än en annan förare kommer att göra av med mer bränsle under ett race, allt annat lika?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5779458 skrev:
Kan vi iaf vara överens om att en förare som väger 10-20 Kg mer än en annan förare kommer att göra av med mer bränsle under ett race, allt annat lika?
Einstein och Newton vrider sig i sina gravar. Överskottet på 10–20 kg innebär ju att den tyngre förare inte bara gör av med mer energi, utan att han också producerar mer energi.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
När det gäller fotbollen så skulle man kunna hävda att det är en fördel att vara liten och lätt med tanke på vem som anses vara världens bäste spelare de senaste åren, kanske genom tiderna.

Messi: 169 cm och 67 kg.

:)

Samtidigt som killen som Sveriges kanske genom tiderna bäste är typ 190 lång å väger 100 pannor... Samt att Ronaldo (portugisen) är byggd på ett liknande vis. Man kan väl säga att i just fotboll spelar det ingen större roll hur stor du är.

Nog tror jag det är en fördel att inte vara allt för stor som roadracing förare. Annars hade väl Sverige haft en massa förare i Moto GP?:crash:3freak :glömdet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Lägg en länk till inlägget du hänvisar till. Det låter som rolig läsning. :tummenupp
P€RRA;5779132 skrev:
Tog upp det i en annan tråd för någon vecka sedan och Bearing hittade länken. Hoppas han läser det här och kan klistra in den igen :)

Ja, ja, ja, ja, ja, ja, jag hör, jag hör... :D

Eftersom att jag skriver så få inlägg hittade jag inlägget med länken bland senaste skrivna inlägg. Varsågoda:
http://world.honda.com/RC-V/RC212V/report-body02/page3/
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Att dra paraller till andra idrotter är väl rätt så knäppt?. Stefan Holm tog ju aldrig Patrik Sjöberg, förmodligen pga längden. Jag fortsätter att tro att längden har en avgörande faktor, pga att man kan flytta in mer vikt i böjjarna.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Fast om det vore så viktigt att få ut vikten, skulle inte alla GP-förare hänga ut mycket mer än de gör?

Lorenzo ser inte ut att hänga ut så extremt. Han flyttar sig antagligen mindre än vad som ger maximal däckyta. Och jag tror det beror på att mjukare rörelser ger mindre krafter i hojen. De krafterna tar sig ju ned till däckytan, och orsakar onödiga krafter. Så, mjukare rörelser gör att man kan ha mindre marginal till gränsen, tror jag.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fast om det vore så viktigt att få ut vikten, skulle inte alla GP-förare hänga ut mycket mer än de gör?

Lorenzo ser inte ut att hänga ut så extremt. Han flyttar sig antagligen mindre än vad som ger maximal däckyta. Och jag tror det beror på att mjukare rörelser ger mindre krafter i hojen. De krafterna tar sig ju ned till däckytan, och orsakar onödiga krafter. Så, mjukare rörelser gör att man kan ha mindre marginal till gränsen, tror jag.

Är man längre borde väl det i sig göra att du behöver lägga ner mindre?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Är man längre borde väl det i sig göra att du behöver lägga ner mindre?

Nja, jag hänger inte med i det resonemanget, varför det?

Om man är lång är det enklare att få ut kroppen långt ifrån mitten på hojen, eftersom att lårbenet och armarna är längre. Det flyttar ut total tyngdpunken, så att hojen inte behöver luta så mycket. Och det borde störa hojen mer än om en liten förare gör samma sak. Men att längden i sig skulle påverka ser jag inte.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Att dra paraller till andra idrotter är väl rätt så knäppt?. Stefan Holm tog ju aldrig Patrik Sjöberg, förmodligen pga längden. Jag fortsätter att tro att längden har en avgörande faktor, pga att man kan flytta in mer vikt i böjjarna.
men bägge kom till VM och OS trots den stora skillnaden i storlek. Resultatmässigt var ändå skillnaden liten eller hur?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att dra paraller till andra idrotter är väl rätt så knäppt?. Stefan Holm tog ju aldrig Patrik Sjöberg, förmodligen pga längden. Jag fortsätter att tro att längden har en avgörande faktor, pga att man kan flytta in mer vikt i böjjarna.

Lite fel att bara prata om att Holm inte tog Sjöberg då ingen i världseliten gjort det sen han och Sotomayor var aktiva.

Spies väger ju lite mer och det går ju inte skitbra....
Han har ju sagt själv att Lorenzo rör sig mkt mindre och inte "bråkar" med hojen så mkt vilket väl även stämmer in på Vale. Sen så beror det väl på vilken cykel de kör, då hondan verkar behöva lite mer häng än Yamma!

Sen finns det faktiskt en sak som idrottsforskarna är helt eniga om att det har störst betydelse och det är talang. Har du det så är inte din storlek lika avgörande oavsett idrott!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sen finns det faktiskt en sak som idrottsforskarna är helt eniga om att det har störst betydelse och det är talang. Har du det så är inte din storlek lika avgörande oavsett idrott!
Inom rimliga gränser. En talangfull 12-åring i tennis som inte blir längre än 1.55 lär få problem, likaså en lovande fotbollsmålvakt som blir 1.60 eller en 13-årig RR-förare som blir 2.10 :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5779900 skrev:
Inom rimliga gränser. En talangfull 12-åring i tennis som inte blir längre än 1.55 lär få problem, likaså en lovande fotbollsmålvakt som blir 1.60 eller en 13-årig RR-förare som blir 2.10 :)
Förklara nu också vattnets betydelse för sjöfarten för oss.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Förklara nu också vattnets betydelse för sjöfarten för oss.
Jag tycker nog att jag var ungefär lika övertydlig som Aryey eftersom du aldrig kan nå toppen utan talang.

Men jag måste säga att dina inlägg från hästryggen ofta är underhållande och jag hoppas att de skänker dig tillfredsställelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sen finns det faktiskt en sak som idrottsforskarna är helt eniga om att det har störst betydelse och det är talang. Har du det så är inte din storlek lika avgörande oavsett idrott!

JAg som läst ett flertal rapporter på ämnet om talang som alla kommit fram till att talang inte är speciellt betydelsefullt efter det första tiotalet timmars utövande av vad det nu är man har talang för. Sålänge man inte har brister som direkt hindrar effektivt utövande så är det tid spenderad på att bli bättre som spelar roll för hur bra man är.
Hade varit intressant att läsa något som motsäger det, så har du något namn på en idrottsforskare som skrivit någon forskarrapport på ämnet?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nja, jag hänger inte med i det resonemanget, varför det?

Eftersom tyngdpunkten är högre och cykeln lutar i svängen tänkte jag men fysik är inte direkt mitt kärnämne.
Fäster man en flaggstång på tanklocket och sätter en ICA-kasse M6-muttrar på knoppen är väl den hojen inte direkt ett knäskrapsämne? Eller tänker jag fel?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top