Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Ingen tvekan om att Rossi trivs bättre på Yamahan än Ducatin...

2012 Qatar Race.
Totaltid: 43.17.879
Varvtid: 1.57.144

2013 Qatar race.
Totaltid: 42.45.792
Varvtid: 1.55.756

Intressant jämförelse, men hände det något ovanligt ifjol? Han var efter Barbera, och körde långsammare än året innan på Ducati. 2010-2011 körde Rossi bara 5 sek långsammare på Ducati.

2010 Qatar race.
Rossi Yamaha
Totaltid: 42'50.099
Varvtid: 1'56.043
Dovizioso Honda
Totaltid: 42'51.964
Varvtid: 1'56.157
I det här loppet gick för övrigt Dovi om Rossi och körde i ledning ett varv. Kan det vara senaste gången Dovi körde i ledning?

2011 Qatar race.
Rossi Ducati
Totaltid: 42'55.000
Varvtid: 1'56.053
Dovizioso Honda
Totaltid: 42'44.511
Varvtid: 1'55.837

2012 Qatar Race.
Rossi Ducati
Totaltid: 43'17.879
Varvtid: 1'57.144
Dovizioso Tech 3
Totaltid: 43'01.634
Varvtid: 1'56.208

2013 Qatar race.
Rossi Yamaha
Totaltid: 42'45.792
Varvtid: 1'55.756
Dovizioso Ducati
Totaltid: 43'04.157
Varvtid: 1'56.494
 
Last edited:
http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/theres-no-doubt-rossi-is-a-contender/

True, Losail is more of a Yamaha circuit than a Honda circuit. It’s a desert serpentine: all corner speed, with one fast, flowing corner leading into the next fast, flowing corner and only one straight worthy of the name. As tradition demands, this should be where Honda horsepower tells. Last year the fastest factory Honda had a 4.6mph advantage over the fastest factory Yamaha at Losail. That’s a huge difference and a guaranteed easy overtake on the start-finish straight – it’s like one person standing still and another coming past at a fast walking rate.

This time the difference between the fastest factory Honda and Yamaha was just 1.6mph, which isn’t an easy overtake at all. With such a slim advantage the Hondas required a decent slipstream to make a pass on the main straight, and with the Yamahas exiting the final corner faster, that wasn’t such an easy thing for Marquez or Pedrosa to find. In other words, Yamaha have found a lot more engine over the winter, without losing any of their traditional chassis advantage.
 
Premiären är gjord och inget förvånar. Inte ens att MGP rookie M.Marquez tar pallen före fimpen förvånar. Fimpen som "orutinerat" körde slut på däcken! Jlo o Valentino blir paret att slå, de som inbillat sig något annat får redan nu börja tänka om.
 
Det stämmer. Som jag skrev i en tidigare tråd tar det tex 50 timmar för en kille att svetsa enbart ramen till en RC213V och vid vissa partier håller han andan (inget skämt). Att 50 timmars handarbete skulle bli identiskt varje gång är osannolikt och med tanke på att i princip alla delar byggs för hand får man förmoda att två på pappret identiska hojar faktiskt är olika på banan.

Att vi vanliga dödliga inte kan känna någon skillnad är en annan femma :)

Och en mölla senare så får de likt förbaskat byta ut sina "favoritdelar". Jag tror inte att ett hojbyte är en ursäkt till ett sämre resultat.

Lägg en länk till inlägget du hänvisar till. Det låter som rolig läsning. :tummenupp
 
Och en mölla senare så får de likt förbaskat byta ut sina "favoritdelar". Jag tror inte att ett hojbyte är en ursäkt till ett sämre resultat.

Lägg en länk till inlägget du hänvisar till. Det låter som rolig läsning. :tummenupp

Även fast det inte borde vara någon skillnad så är det en skillnad mentalt!
Vet att längdskidåkare som har bortåt 40par skidor likt förbannat har ett favoritpar. För att inte tala om golf...
 
Det var en uppriktigt menad fråga. Det är uppenbarligen så att GP-förare är lättare än män i genomsnitt. Jag är nyfiken på om Superbike-förare är mer lika genomsnittliga män (avseende vikt).

Jag tillhörde väll bland den sista generationen som fick mönstra i detta land. Av min årskull så var landets genomsnitt 178cm och 65kg för dom 18-åringarna som mönstrade. Jag var själv 1cm och 7kg under snittet då. Detta var 4 år innan jag själv började med rr så jag hade inte haft en tanke på att ha någon koll alls på min vikt då.

Att idrottsmän som från ung ålder har kunnat hålla sig i form både med träning och kost skulle kunna hålla kvar sin vikt från den åldern eller tom ligga lite under vad den kunde varit är väll inte så konstigt? Dessutom är vi i norra Europa både lägre och tyngre än syd-Europa och Asien bl.a. Så vad är "genomsnittet då?

Att 40+:are i tvsoffan som väger 3-siffrigt och sitter och tittar på MotoGP med en öl i ena handen och andra handen i chipspåsen skulle ta åt sig för att en Spansk 22-åring väger 60 kilo känns lite fel.. :)

Man skulle ta ett genomsnitt på aktiva idrottare isf minus sumobrottare och liknande. :P
 
Förare på fabriks- och satellithojar i MotoGP.

[table="width: 500"]
[tr]
[td]Förare[/td]
[td]Land[/td]
[td]Längd[/td]
[td]Genomsnitt[/td]
[td]+/-[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Andrea Dovizioso[/td]
[td]Italien[/td]
[td]168[/td]
[td]176[/td]
[td]-8[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Stefan Bradl[/td]
[td]Tyskland[/td]
[td]170[/td]
[td]178[/td]
[td]-8[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Ben Spies[/td]
[td]USA[/td]
[td]180[/td]
[td]176[/td]
[td]+4[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Alvaro Bautista[/td]
[td]Spanien[/td]
[td]167[/td]
[td]176[/td]
[td]-9[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Dani Pedrosa[/td]
[td]Spanien[/td]
[td]160[/td]
[td]176[/td]
[td]-16[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Andrea Iannone[/td]
[td]Italien[/td]
[td]178[/td]
[td]176[/td]
[td]+2[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Cal Crutchlow[/td]
[td]England[/td]
[td]168[/td]
[td]175[/td]
[td]-7[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Bradley Smith[/td]
[td]England[/td]
[td]179[/td]
[td]175[/td]
[td]+4[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Valentino Rossi[/td]
[td]Italien[/td]
[td]182[/td]
[td]176[/td]
[td]+6[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Nicky Hayden[/td]
[td]USA[/td]
[td]173[/td]
[td]176[/td]
[td]-3[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Mark Marquez[/td]
[td]Spanien[/td]
[td]168[/td]
[td]176[/td]
[td]-8[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Jorge Lorenzo[/td]
[td]Spanien[/td]
[td]172[/td]
[td]176[/td]
[td]-4[/td]
[/tr]

[/table]

Rossi är ensam fabriksförare med en längd över genomsnittet i sitt land.

Källor:
http://www.motogp.com/en/riders/MotoGP
http://sv.wikipedia.org/wiki/Längd_(människa)
 
Efter att ha tittat på racet igen, så tror jag att en längre förare med ungefär samma (plus minus några kg) vikt kommer att vinna över den kortare föraren alla ggr. För att han kan hänga in längre i böjjarna (spara däck). Så MM kommer komma före Pedrosa alla race iår förutom om han kraschar. Rossi kommer ta Lorenzo bara han inte gör bort sig.

Så när alla race är körda tror jag det kommer se ut så här:

1. Rossi
2. Lorenzo
3. Marquez
4. Crutchlow
5. Pedrosa

(om ingen gör sig illa.)
 
Man skulle ta ett genomsnitt på aktiva idrottare isf minus sumobrottare och liknande. :P
Därav min förenkling till fotbollspelarna ovan. Fotboll har en bred rekryteringsbas både nationellt och internationellt, och framför allt lätt att få statistik på. Hockey var också lätt att hitta men anser att det inte är relevant då tacklingar gynnar storvuxna busar :-)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top