Det är liksom inget tvivel om att Tech3 är långsammast om man utesluter CRT. Närmast ovanför hittar vi Lorenzo, och han slipstreamade inte en enda meter igår. Cal hade hjälp av två dragstarka Hondor. Man ser också att Honda och Ducati har bra tryck i motorerna även hos privatstallen. Så ett visst fog för hans kritik tycker jag nog att det kan finnas. Som sagt tidigare är han inte nöjd med det material han har, och han visar ju tydligt att han inte kommer nöja sig med det om Yamaha/Tech3 vill ha kvar honom nästa år.
http://resources.motogp.com/files/results/2013/QAT/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_c46750ba
Fast Rossi har ju en uppenbar outlier i den där data som inte verkar vara representativ för hans hastighet i övrigt;
342.0
338.9
338.7
338.6
338.2
Om vi rensar datan för den engångseffekten (och inte lägger till någon ny lägre notering ut använder endast de fyra snabbaste noteringarna) är hans snitt 338.6.
Då ser det ut såhär;
Rossi 338.6
Crutchlow 336.8
Lorenzo 336.5
Att bara använda de fem bästa tiderna tycker jag ger en lite snäv bild av verkligheten. Jag tänker därför ta mig förmånen att göra om analysen lite och för att rensa för engångseffekter (förarmisstag och ovanligt effektiv slipstreaming) tar jag bort de två högsta och två lägsta noteringarna för varje förare, jag räknar inte heller med första varvet utan endast flygande varv, och räknar ut ett oviktat genomsnitt på resterande tider (alltså totalt 17 varv).
Med den metoden får jag följande resultat;
Marquez 340.5
Pedrosa 339.8
Rossi 336.3
Crutchlow 335.1
Lorenzo 335.0
Visst går Crutchlows hoj uppenbart långsammare än fabrikarna men ett snitt på 1.2km/h eller 0.35% jämfört med Rossi. Kan det göra så himla stor skillnad?
Om vi jämför Pedrosa och Lorenzo, som bägge körde större delen av racet utan slipstreaming, skiljer det 4.8km/h eller 1.4%. Det är ju ändå en viss skillnad på den här nivån.
Jag gjorde ett högst ovetenskapligt test; det är ungefär 10sek mellan det vita sträcket i början på rakan och tills dess de bromsar. Om vi antar att skillnaden i hastighet är konstant, dvs. 0.35%, kommer det göra 0.035 sekunders skillnad för Crutchlow på rakan jämfört med Rossi medans mellan Pedrosa och Lorenzo skiljer det 0.14 sekunder.
Eller har jag tänkt helt galet?