Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Rossi verkade inte ha några problem att hänga på Hondorna på rakorna.

Kan ju vara så att den ena är skickligare, mer rutinerade och mer precis i sin placering och hastighet ur kurvan. CC tappar ofta slipstreamen redan innan det var fullt pådrag ur kurvan.
 
Kan ju vara så att den ena är skickligare, mer rutinerade och mer precis i sin placering och hastighet ur kurvan. CC tappar ofta slipstreamen redan innan det var fullt pådrag ur kurvan.

Absolut, så kan det vara. MM visade ju vid flera tillfällen förra året att utgångshastighet is da shit. Han såg ju ibland ut att ha 10 hk extra på likvärdigt material. Och då menar jag inte bara mot stoooora Redding.
 

En ljusblå gubbe... ja, det funkade inte direkt som startskott till ett svar. Du ville antagligen inte ha ett svar, utan ville endast göra ett larvigt "statement", i twitter-/facebook-/smartphone-anda.

Det var ju flera omständigheter som gjorde att Lorenzo kunde segla iväg ohotad efter starten. De största är såklart att han stod längst fram och körde fortast de första varven. I andra scenarier kommer han inte ha det lika enkelt. Andra förare har kapacitet att hålla hans tempo. Så jag tror att hans bekymrade min inte bara innehöll allmänna bekymmer, utan även specifika bekymmer.
 
Kan ju vara så att den ena är skickligare, mer rutinerade och mer precis i sin placering och hastighet ur kurvan. CC tappar ofta slipstreamen redan innan det var fullt pådrag ur kurvan.
Ja, och vid första testerna i år pratades det om att Yamaha slet en del för att hitta fäste just i utgångarna där Hondan hade en stor fördel. Både Rossi och Lorenzo framhöll detta om jag kommer ihåg rätt, kanske detta botemedel som Cal råmar efter?

Toppfarten verkar ju i paritet med i varje fall vad Rossi lyckades prestera i slipstream efter samma Hondor?
 
Underhållande race vad gäller pos 2 till 5 typ.
Rossi var attackvillig och det bådar gott för rästen av säsongen!
Vore kul om Cal & co kunde få tag i Yamma's uppdateringar så att vi
kan få med han i toppen! Tyvärr är det ju endast Yamma och Honda som kommer
att fajtas om det är.
Ser redan fram emot nästa race!
 
Tänk att det krävs en Rossi för att skapa spännande rejs. Ta bort honom och rejset hade inte varit något speciellt alls. Nu satt man istället med gåshud och andnöd nästan hela tiden. Tack Rossi!

Crutchlow sade i en intervju efter loppet att anledningen till att han bromsade på sig var att han fick slipstreamsug från Rossi när han kom förbi vilket gjorde att han missbedömde bromsningen.
 
Så jag tror att hans bekymrade min inte bara innehöll allmänna bekymmer, utan även specifika bekymmer.
När de väntade på prisutdelningen såg det inte ut som att han vunnit racet. MM och VR skrattade och pratade om sin fajt (får man förmoda) medan Lorenzo stod en bit bort och tittade nästan lite avundsjukt.
 
Crutchlow sade i en intervju efter loppet att anledningen till att han bromsade på sig var att han fick slipstreamsug från Rossi när han kom förbi vilket gjorde att han missbedömde bromsningen.
Låter som en dålig bortförklaring om man ser var Rossi låg i förhållande till Cal vid inbromsningen och att han inte nådde sin högsta toppfart de varvet.

Rossis högsta toppfartsnotering kom när han höll på att köra över DP.
 
P€RRA;5777457 skrev:
När de väntade på prisutdelningen såg det inte ut som att han vunnit racet. MM och VR skrattade och pratade om sin fajt (får man förmoda) medan Lorenzo stod en bit bort och tittade nästan lite avundsjukt.

Lorenzo är en fantom men han är också lite av roadracingens Stefan Edberg
 
P€RRA;5777457 skrev:
När de väntade på prisutdelningen såg det inte ut som att han vunnit racet. MM och VR skrattade och pratade om sin fajt (får man förmoda) medan Lorenzo stod en bit bort och tittade nästan lite avundsjukt.

Jag tror vi kommer få se en växande, ofrivillig avundsjuka hos Lorenzo gentemot en Rossi som kommer stjäla uppmärksamheten oavsett om Lorenzo vinner. Det kan säkert vara svårt att värja sig mot.
 
Kul med ett riktigt race i MotoGP för ovanlighetens skull.
Det är väl Valentino man får tacka för underhållningen denna gång.

Förhoppningsvis är det slut på "köra perfekta spåret i procession" framöver. Detta har ju annars varit standard när Lorre, Pedrosa och Stoner "race":at tidigare. Varken Vale eller MM är vana vid detta utan gillar att fightas och störa rytmen. Vi vet ju i och för sig att både Lorre, Pedrosa och Stoner också kan/kunde fightas men de gjorde det alldeles för sällan. Att ligga och bevaka och vänta på att framförvarande gör misstag kanske är smart, men inte särskilt underhållande.
 
Det är liksom inget tvivel om att Tech3 är långsammast om man utesluter CRT. Närmast ovanför hittar vi Lorenzo, och han slipstreamade inte en enda meter igår. Cal hade hjälp av två dragstarka Hondor. Man ser också att Honda och Ducati har bra tryck i motorerna även hos privatstallen. Så ett visst fog för hans kritik tycker jag nog att det kan finnas. Som sagt tidigare är han inte nöjd med det material han har, och han visar ju tydligt att han inte kommer nöja sig med det om Yamaha/Tech3 vill ha kvar honom nästa år.

http://resources.motogp.com/files/results/2013/QAT/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_c46750ba
 
Det verkar som Ducati/Stoner fortfarande har rekordet i Qatar för ett helt lopp. Satt 2008. 42 minuter, 36,587 sek
Lorenzo i år 42minuter 39,802sek, drygt 3 sekunder långsammare än Ducati/Stoner.
Rossi är en mästare.:tummenupp
Vad är Stoner?:va
 
En ljusblå gubbe... ja, det funkade inte direkt som startskott till ett svar. Du ville antagligen inte ha ett svar, utan ville endast göra ett larvigt "statement", i twitter-/facebook-/smartphone-anda.

Det var ju flera omständigheter som gjorde att Lorenzo kunde segla iväg ohotad efter starten. De största är såklart att han stod längst fram och körde fortast de första varven. I andra scenarier kommer han inte ha det lika enkelt. Andra förare har kapacitet att hålla hans tempo. Så jag tror att hans bekymrade min inte bara innehöll allmänna bekymmer, utan även specifika bekymmer.
Jag undrade var du sett denna bekymrade min för det var inte mycket av det som jag såg men jag kan mycket väl missat det.
Självklart håller han koll på sina konkurrenter och har god koll på vad som hänt, Austin gick ju inte så bra för Yamaha på det enda test som varit hittills tex. Men jag har svårt att tro att Lorenzo var den av toppförarna som lämnade Qatar med mest bekymrad min.

Ledsen om den lilla blåa gubben var så anstötlig, du får en gul nu istället. :)
 
så jävla gott att se #46 "rossifiera" både gnällspiken crutchlow och den frejdige weiss wurst ätaren Bradl.
Länge sedan man fick njuta av rossifiering. Forza Vale
 
P€RRA;5777563 skrev:
2008 fanns det varken enhetsdäck eller någon begränsning på antal motorer. Banans skick varierar också en hel del från år till år beroende på hur mycket sand som blåser in.

Jag vet inte hur Stoners race såg ut 2008 men Lorre blev ju aldrig riktigt pressad och kunde därför bevaka sin ledning snarare än att pressa varvtider. Jag tror att han hade kört fortare om någon hade flämtat honom i nacken
 
Det är liksom inget tvivel om att Tech3 är långsammast om man utesluter CRT. Närmast ovanför hittar vi Lorenzo, och han slipstreamade inte en enda meter igår. Cal hade hjälp av två dragstarka Hondor. Man ser också att Honda och Ducati har bra tryck i motorerna även hos privatstallen. Så ett visst fog för hans kritik tycker jag nog att det kan finnas. Som sagt tidigare är han inte nöjd med det material han har, och han visar ju tydligt att han inte kommer nöja sig med det om Yamaha/Tech3 vill ha kvar honom nästa år.

http://resources.motogp.com/files/results/2013/QAT/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_c46750ba

Fast Rossi har ju en uppenbar outlier i den där data som inte verkar vara representativ för hans hastighet i övrigt;
342.0
338.9
338.7
338.6
338.2

Om vi rensar datan för den engångseffekten (och inte lägger till någon ny lägre notering ut använder endast de fyra snabbaste noteringarna) är hans snitt 338.6.

Då ser det ut såhär;
Rossi 338.6
Crutchlow 336.8
Lorenzo 336.5

Att bara använda de fem bästa tiderna tycker jag ger en lite snäv bild av verkligheten. Jag tänker därför ta mig förmånen att göra om analysen lite och för att rensa för engångseffekter (förarmisstag och ovanligt effektiv slipstreaming) tar jag bort de två högsta och två lägsta noteringarna för varje förare, jag räknar inte heller med första varvet utan endast flygande varv, och räknar ut ett oviktat genomsnitt på resterande tider (alltså totalt 17 varv).

Med den metoden får jag följande resultat;
Marquez 340.5
Pedrosa 339.8
Rossi 336.3
Crutchlow 335.1
Lorenzo 335.0

Visst går Crutchlows hoj uppenbart långsammare än fabrikarna men ett snitt på 1.2km/h eller 0.35% jämfört med Rossi. Kan det göra så himla stor skillnad?

Om vi jämför Pedrosa och Lorenzo, som bägge körde större delen av racet utan slipstreaming, skiljer det 4.8km/h eller 1.4%. Det är ju ändå en viss skillnad på den här nivån.

Jag gjorde ett högst ovetenskapligt test; det är ungefär 10sek mellan det vita sträcket i början på rakan och tills dess de bromsar. Om vi antar att skillnaden i hastighet är konstant, dvs. 0.35%, kommer det göra 0.035 sekunders skillnad för Crutchlow på rakan jämfört med Rossi medans mellan Pedrosa och Lorenzo skiljer det 0.14 sekunder.

Eller har jag tänkt helt galet? :)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top