Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Aningen OT men ändå intressant: http://thedanplan.com/

Dan decided in April 2010 to quit his job and, with zero previous experience in the game, dedicate 10,000 hours of practice to golf. Follow his journey as he discovers how practice translates into success.

Ska bli spännande att se hur långt han kan nå och om teorin att man kan bli bra på allt med 10.000 timmars träning stämmer.`

Har man sett Tiger Woods, Bubba Watson mfl leka med en boll inser man ganska fort att de ha en talang utöver det vanliga så jag tror Dan kommer att få det svårt.
 
Last edited:
P€RRA;5780057 skrev:
Aningen OT men ändå intressant: http://thedanplan.com/

Dan decided in April 2010 to quit his job and, with zero previous experience in the game, dedicate 10,000 hours of practice to golf. Follow his journey as he discovers how practice translates into success.

Ska bli spännande att se hur långt han kan nå och om teorin att man kan bli bra på allt med 10.000 timmars träning stämmer.`

Har man sett Tiger Woods, Bubba Watson mfl leka med en boll inser man ganska fort att de ha en talang utöver det vanliga så jag tror Dan kommer att få det svårt.

Jo, ett problem är ju att man behöver "nertid" för att tillgodogöra sig nya lärdomar med. Plus att man behöver en mentor eller tränare, annars tar det ~3 ggr längre tid att lära sig. :död
Sedan, när det kommer till fysiska prestationer, har man ett ganska kort fönster där man verkligen kan vara på topp och det fönstret stängs pga kroppens förfall när man åldras. Hinner man inte klämma in sina 10k timmar träning innan dess missar man fönstret.
Förutsatt att 10k timmar ger mästerskap är en korrekt teori då...

Neeej, back on topic nu tror jag. :crash
 
Einstein och Newton vrider sig i sina gravar. Överskottet på 10–20 kg innebär ju att den tyngre förare inte bara gör av med mer energi, utan att han också producerar mer energi.

Ja, och efter ditt uttalande vred de sig rätt igen eftersom man inte kan producera energi.
 
Eftersom tyngdpunkten är högre och cykeln lutar i svängen tänkte jag men fysik är inte direkt mitt kärnämne.
Fäster man en flaggstång på tanklocket och sätter en ICA-kasse M6-muttrar på knoppen är väl den hojen inte direkt ett knäskrapsämne? Eller tänker jag fel?

Ifall däcket är tunt, blir det inte någon skillnad. Gravitationens nedåtriktade kraft på muttrarna ger samma moment runt däckets kontaktyta, som centrifugalkraften. Men eftersom att däcken har en bredd, flyttas ju kontaktpunkten bort från hojens centerlinje i svängen. Det gör att muttrarna i flaggstången hjälper. De gör att däckbredden inte har så stor inverkan. Hojens normala tyngdpunkt gör att hojen måste luta typ 10° extra i kurvan p.g.a däckbredden.

Så ifall man sitter rakt upp, som på en motard, borde det ge en liten fördel att vara lång. Då blir nedlägget mindre trots att man inte hänger alls. Men om man, som MotoGP-förarna, ligger mot tanken, borde det inte spela så stor roll. Fast kanske lite ändå. Jag hade inte tänkt på det tidigare.
 
Jorå, men hur var det vem hoppa högst?. ;)
Jorge vann i Qatar utan att vara snabbast genom tiderna på den banan, bara snabbare än aktuell konkurrens. Ser du det ur den synvinkeln så presterade Holm och Sjöberg ungefär liknande resultat i sina respektive VM/OS.
 
Jorge vann i Qatar utan att vara snabbast genom tiderna på den banan, bara snabbare än aktuell konkurrens. Ser du det ur den synvinkeln så presterade Holm och Sjöberg ungefär liknande resultat i sina respektive VM/OS.

Snacka om helt irrelevant jämförelse.
MotoGP har ett ständigt föränderligt reglemente där du aktivt kan begränsa prestationerna.
I höjdhopp ska du bara hoppa så högt du kan, möjligtvis att man kan ta underlaget och skor med i beräkningen, men det borde rimligtvis bara gynna framtidens idrottare att hoppa högre (bättre utrustning).
 
JAg som läst ett flertal rapporter på ämnet om talang som alla kommit fram till att talang inte är speciellt betydelsefullt efter det första tiotalet timmars utövande av vad det nu är man har talang för. Sålänge man inte har brister som direkt hindrar effektivt utövande så är det tid spenderad på att bli bättre som spelar roll för hur bra man är.
Hade varit intressant att läsa något som motsäger det, så har du något namn på en idrottsforskare som skrivit någon forskarrapport på ämnet?

Det var nog mer på föreläsningar på idrottmedicinska institutet Umeå dit Zlatan och hans gelikar vänder sig när de har gått sönder....

Vi ska inte starta en diskussion om talang men du kan ju försöka göra en bra långdistanslöpare av någon med för mkt felaktiga typ2 muskelfibrer. Det är en myt att du enbart kan träna dig till framgång i en idrott!
 
när det kommer till fysiska prestationer, har man ett ganska kort fönster där man verkligen kan vara på topp och det fönstret stängs pga kroppens förfall när man åldras
Roger de Coster - crossvärldsmästare - hävdar att man har ca 15 år under vilka man kan kan vara på topp. Handlar mest om mental förmåga att satsa 'allt' och mindre om när i en människas liv denna period råkar inträffa.
 
Einstein och Newton vrider sig i sina gravar. Överskottet på 10–20 kg innebär ju att den tyngre förare inte bara gör av med mer energi, utan att han också producerar mer energi.

Producera energi?

"Energiprincipen, eller lagen om energins bevarande går ut på att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen
 
Snacka om helt irrelevant jämförelse.
MotoGP har ett ständigt föränderligt reglemente där du aktivt kan begränsa prestationerna.
I höjdhopp ska du bara hoppa så högt du kan, möjligtvis att man kan ta underlaget och skor med i beräkningen, men det borde rimligtvis bara gynna framtidens idrottare att hoppa högre (bättre utrustning).
Prova att gå in på Wikipedia och kika på SM, EM och VM rekorden i höjdhopp och när de gjordes. Jämför sedan vad man vinner på i SM och VM idag. Läs sedan om ditt inlägg och sätt "irrelevant" i sitt rätta kontext. Som kuriosa kan nämnas att världsmästaren i motsvarigheten till MotoGP hette Wayne Gardner på den tiden.
 
Last edited:
Ska vi sluta tjafsa om vem som är bäst i teorin och istället kolla vem som är bäst i verkligheten? För sist jag kollade på MotoGP avgjordes det på banan och inte på pappret :)
 
Ska vi sluta tjafsa om vem som är bäst i teorin och istället kolla vem som är bäst i verkligheten? För sist jag kollade på MotoGP avgjordes det på banan och inte på pappret :)
Men satan vilken skittråd detta utvecklats till!!!
En annan som har ett jobb att sköta blir ju nästan mållös när man bläddrar här!!!!
Som Rockoholic säger: MotoGP avgörs på banan!
Fysikens lagar gäller inte där! (bara för oss dödliga)!
 
Det är väl ingen som tvingar er att läsa eller delta i tråden? Om några vill diskutera lackens inverkan på toppfarten eller om gula däck hade gett bättre varvtider borde det stå dem fritt att göra det.
 
P€RRA;5780653 skrev:
Det är väl ingen som tvingar er att läsa eller delta i tråden? Om några vill diskutera lackens inverkan på toppfarten eller om gula däck hade gett bättre varvtider borde det stå dem fritt att göra det.

Fast då kan ni starta en tråd som handlar om det. Denna tråden skulle ju handla om Commercial Bank Grand Prix of Qatar. Jag tycker att ni är seriöst off topic. För oss som vill följa / delta i diskussionen kring Qatar och som inte loggar in 511ggr/dag så är detta bara störigt. Håll er till ämnet...
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top