I just denna fråga är det ju rätt svårt eftersom det inte finns eller fanns vedertagen vetenskap.
Munskydd sågs ju helt olika på av vetenskapen, beroende på hur tätt knuten man var till regimen som kunde eller inte kunde tillhandahålla munskydd.
Handsprit, det var ju jätteviktigt och det sitter kvar klistermärken överallt, men sedan sades det att ingen har smittats via virus på händer, har vetenskapen bestämt sig?
Vaccinen var olika och rekommenderades ibland till vissa grupper, ibland inte, vetenskapen var helt osynkad.
Osv.
Sedan är det väl generellt sett bra att erkänna när man har haft helt fel, för egen del ångrar jag att jag tog två sprutor men det är ingen stor fråga för mig.
Nu pratar du om riktig vetenskap.
I den här debatten handlare det ju snarare om de pseudovetenskaper som gång på gång presenterats som fakta av SVT och FoHM, följt av nyttiga idioter som varje gång trott sig stå för vetenskapen.
Denna vetenskap har ju vanligtvis bara varit frånvaro av bevis för motsatsen(I bästa fall).
Sedan har FoHM listigt nog varje gång hänvisat till frånvaro av evidens, så ingen kan ju klandra dem.
Media har i sin tur varje gång lika naivt tolkat budskapet som att frånvaro av falsifiering betyder att det är sant och det är ju inte olagligt att vara korkad.
Sen när SVT kört ut budskapet så har den okritiska pöbeln bräkt ut att den som ifrågasätter är vetenskapsförnekare, foliehattar etc
Det gäller tex även ifall man frågat varför FoHM säger annorlunda än WHO, då har fårket direkt börjat skrika foliehatt.
Nu när det här med vaccinen kommer fram blir det tydligt att FoHM och WHO verkar inte ha varit första steget i kedjan.
FoHM har ju nu visat sig vara en myndighet som bara översätter industrins reklambroschyr till svenska och dessutom putsar bort eventuella obehagliga saker.
Jag tycker ju någonstans att uppgiften för FoHM är att vara ett filter som granskar och levererar granskad vetenskaplig fakta till folket. Reklambroschyrer kan jag läsa själv.
Varför de misslyckats så fatalt med den uppgiften kan man väl grunna på, dumhet? Koruption? Lathet?
Lustigt nog är jag nog den som låter argast här men det är ju alla de som blivit lurade som verkligen borde vara arga.
Jag är egentligen inte argare än vanligt även om det kanske se ut så. Upprördheten över samhället är ju snarare ett normaltillstånd för mig.