Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag måste säga att dagens siffror låg under det intervall jag förväntat mig och utan att jag kan se det förklaras av helger och liknande. Men vill ha fler såna dagar innan jag köper att vi har fått en trendvändning.
Ja till sist går det väl ner, det är väl som roulette, till sist får man sitt nummer.
Hur länge har Tegnell haft fel, 90 dagar ca?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Jag måste säga att dagens siffror låg under det intervall jag förväntat mig och utan att jag kan se det förklaras av helger och liknande. Men vill ha fler såna dagar innan jag köper att vi har fått en trendvändning.

Kollar man på Adam Altmejds graf ser det ut som att det nu visserligen ligger någorlunda stabilt, men går inte heller att utesluta en något uppåtgående trend, beroende på hur eftersläpande fall kommer fördela sig. Går inte heller att utesluta att vi har en ännu större ökning framför oss, med tanke på att antalet smittade i Stockholm verkar ha tagit fart.

deaths_lag_sweden_2020-04-23.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt

I slutet av mars kom nya riktlinjer för prioriteringar inom intensivvården under coronapandemin. Sedan dess har andelen covidpatienter över 70 år mer än halverats i region Stockholm. SVT Nyheter har pratat med oroade läkare som menar att det hänger ihop.

Först kom instruktioner från Region Stockholm om att intensivvård inte ska ges till covidpatienter med en eller flera allvarliga systemsjukdomar som KOL, BMI över 40, missbruk eller pacemakerberoende. Riktlinjerna innehöll också en övre åldersgräns på 80 år.

En annan läkare menar att när regionen flaggar för att de har så pass många lediga IVA-platser kvar beror det på att man har selekterat för hårt.

Enligt Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm, har regionen varit tydliga med att prioriteringar bara ska ske om det är slut på IVA-platser.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, det funderadee jag ju kring tidigt i den här tråden, hur man prioriterade IVA platser.

Så länge det finns platser kan man ju vara frikostig med bedömningarna, men någon gång tar dom slut.

Har man då gett en plats åt Agda 79 för en vecka sedan och in kommer Lisa 27 och behöver en plats måste man börja dra ur slangar ur Agda, även om hon kanske visar tecken på att vara på bättringsvägen.

Dom besluten vill inte jag ta, jag tror nog inte att någon ställer sig upp och erbjuder sig att ta dom besluten.

Fy fan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det funderadee jag ju kring tidigt i den här tråden, hur man prioriterade IVA platser.

Så länge det finns platser kan man ju vara frikostig med bedömningarna, men någon gång tar dom slut.

Har man då gett en plats åt Agda 79 för en vecka sedan och in kommer Lisa 27 och behöver en plats måste man börja dra ur slangar ur Agda, även om hon kanske visar tecken på att vara på bättringsvägen.

Dom besluten vill inte jag ta, jag tror nog inte att någon ställer sig upp och erbjuder sig att ta dom besluten.

Fy fan.

Antagligen just precis för att slippa det som dom är mer selektiva nu trots att de finns platser lediga. Med så många nya patienter varje dag finns det nog inte utrymme att vara generös med vårdplatserna.
Notera hur antalet fall ökar för varje dag samtidigt som antalet vårdade ligger konstant.

Bägge är samma graf både men den ena är logaritmisk och den andra linjär.
https://c19.se/Sweden/Stockholm

Bifogat

• Stockholm_23mars.png
    Stockholm_23mars.png
    37 KB · Visningar: 34
  • Screenshot_2020-04-23 C19 SE - Coronavirus i Sverige.png
    Screenshot_2020-04-23 C19 SE - Coronavirus i Sverige.png
    36.4 KB · Visningar: 34

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu såg jag att vi fått 751 nya smittade, det är nytt rekord så det är väl fortfarande så att en svala gör ingen sommar.
Undrar vilka dessa smittade är, eftersom man bara testar ett fåtal. Kan alla verkligen vara på äldreboende/vårdhem?

Enligt den kommunikation som varit så är det inte "gemene man". Inte heller kan alla vara inlagda på intensivvård. Är det människor som vårdas men inte så intensivt?

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar vilka dessa smittade är, eftersom man bara testar ett fåtal. Kan alla verkligen vara på äldreboende/vårdhem?

Enligt den kommunikation som varit så är det inte "gemene man". Inte heller kan alla vara inlagda på intensivvård. Är det människor som vårdas men inte så intensivt?

Om jag har förstått det rätt testas (sedan man slutade med smittspårning av alla fall) huvudsakligen de som läggs in på sjukhus (även äldreboenden, men där har man ofta inte kunnat testa så många som man velat), men också slumpvis utvalda som söker med influensasymptom via den s.k. sentinelprovtagningen. Nyligen har man även börjat testa sjukvårdspersonal och detta verkar nu ha kommit igång på många ställen. Det har även talats om att testa personal i annan samhällsviktig verksamhet, men vet inte om det har kommit igång ännu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om jag har förstått det rätt testas (sedan man slutade med smittspårning av alla fall) huvudsakligen de som läggs in på sjukhus, men också slumpvis utvalda som söker med influensasymptom via den s.k. sentinelprovtagningen. Nyligen har man även börjat testa sjukvårdspersonal och detta verkar nu ha kommit igång på många ställen. Det har även talats om att testa personal i annan samhällsviktig verksamhet, men vet inte om det har kommit igång ännu.
Låter som många med 750 då.
Det är helt fullt på Stockholms uteserveringar i alla fall, gick förbi tex Cliff Barnes nyss

Raderad medlem 51742

Guest
Låter som många med 750 då.
Det är helt fullt på Stockholms uteserveringar i alla fall, gick förbi tex Cliff Barnes nyss

Ja, de pratade om detta på presskonferensen idag, att uppgången kanske inte enbart kunde förklaras med att det tillkommit tester för sjukvårdspersonal m.fl. Stockholms smittskyddsläkare (tror jag att det var) gick väl även ut nyligen med ett budskap till folk med den ungefärliga betydelsen: "se för f-n till att skärpa er nu!". Skulle tro att de är oroliga för att Stockholm får en väldigt besvärlig sjukvårdssituation om nu folk börjar tro att de kan ta lite lättare på restriktionerna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, de pratade om detta på presskonferensen idag, att uppgången kanske inte enbart kunde förklaras med att det tillkommit tester för sjukvårdspersonal m.fl. Stockholms smittskyddsläkare (tror jag att det var) gick väl även ut nyligen med ett budskap till folk med den ungefärliga betydelsen: "se för f-n till att skärpa er nu!". Skulle tro att de är oroliga för att Stockholm får en väldigt besvärlig sjukvårdssituation om nu folk börjar tro att de kan ta lite lättare på restriktionerna.
Allt är som vanligt här, Corona är inget som syns överhuvudtaget

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
I dagsläget prioriteras ingen bort pga platsbrist. Det finns ivaplats i alla regioner och regionerna hjälper varandra vid behov. Vi hade ett gäng från Sörmland här förra veckan. Så i dagsläget väljer man respirator eller inte baserat på samma parametrar som vanligt. Tror jag att patienten framför mig har en ärlig chans att vända sitt tillstånd och överleva?

Den trista situationen är ju att man skall maximera överlevnaden och samtidigt försöka minimera lidandet. Så att stoppa 100% i respirator och utsätta de för lidandet att långsamt tyna bort medan organsystemen stänger ner är en dålig deal även om några mirakulöst överlever och putsar till överlevnads-statistiken.

Att många har blivit mindre frikostiga med bedömningarna är sannolikt för att man får större erfarenhet av hur sjukdomen ter sig. Medelvårdtiden i respirator är lång och komplikationerna till ARDS många så man behöver ha rätt schyst organfunktion från början för att ha en chans att manglas i respirator i 10 dygn och i andra ändan skrivas ut till någon mer munter typ än begravingsenteprenören.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I dagsläget prioriteras ingen bort pga platsbrist. Det finns ivaplats i alla regioner och regionerna hjälper varandra vid behov. Vi hade ett gäng från Sörmland här förra veckan. Så i dagsläget väljer man respirator eller inte baserat på samma parametrar som vanligt. Tror jag att patienten framför mig har en ärlig chans att vända sitt tillstånd och överleva?

Den trista situationen är ju att man skall maximera överlevnaden och samtidigt försöka minimera lidandet. Så att stoppa 100% i respirator och utsätta de för lidandet att långsamt tyna bort medan organsystemen stänger ner är en dålig deal även om några mirakulöst överlever och putsar till överlevnads-statistiken.

Att många har blivit mindre frikostiga med bedömningarna är sannolikt för att man får större erfarenhet av hur sjukdomen ter sig. Medelvårdtiden i respirator är lång och komplikationerna till ARDS många så man behöver ha rätt schyst organfunktion från början för att ha en chans att manglas i respirator i 10 dygn och i andra ändan skrivas ut till någon mer munter typ än begravingsenteprenören.

Vet du hur mycket patienter som flyttas omkring?

Det är väl 2 veckor sedan man "corona-anpassade" en av ambulansflygen här, och dom flyger rätt mycket har jag sett och hört.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
...

Fy fan.

Ja, beslutet att tillåta räcken som räddar bilisters liv på bekostnad av motorcyklister är inte trevlig men finns sedan 20 år tillbaka. :(
Dessa räcken är förbjudna i länder med trafiksäkerhet för samtliga trafikantgrupper men vi har Noll Vision... :(

Tragikvärket tror inte på information så det är en dj..la tur att de inte är involverade i detta. :crash

:felämne
En semesterresa på motorcykel måste inte vara långt utanför Sverige för att vara intressant. Strängnäs Domkyrka är ganska stor och hyfsat gammal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Strängnäs_domkyrka
Näs och Ness är samma ord så Eff yure tåkin to ei scott etts Strengness! :)

20200423_15.jpg
20200423_145139.jpg
Nu är det svårt att se på bilden men tanterna på gräsmattan har inte tvåmeterslucka.
Ingen såg direkt anorektisk ut heller så samtliga måste nog anses tillhöra riskgruppen...

20200423_11.PNG
20200423_150137.jpg

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jävlar. Det är att "ta en för laget" på riktigt.
Tack för mycket intressanta poster fö Wunder.
Själv hade jag nog inte tvekat att låta mej infekteras. Riskfritt är det såklart inte, jag kan ju dö på kuppen.
Men eftersom risken för mej att få allvarliga komplikationer av Corona troligen är mindre än risken att dö i trafiken ser jag det hela som ett lätt val.

Det är ju inte direkt så att man tvekar att ta bilen på grund av dödsrisken.
Jag läste något delat facebookinlägg (bara för att göra klart att jag inte vet hur trovärdigt det är) av någon vältränad 29 åring som hade blivit så dålig att dom hade tvingats hålla honom sövd och i respirator i 12 dagar.

Någon elitskidåkare hade också drabbats jäkligt hårt, om folk med dom förutsättningarna nästan stryker med så är ju chansen stor att en soffpotatis som mig tar ner skylten nästintill 100%, så jag ser gärna att vi plattar ut puckeln så det finns en respirator ledig när jag kommer in.
Tyvärr är det sånt här som skräpmedia (och många privatpersoner) gärna sprider.
Man framhäver undantagen, istället för att betrakta dem som just undantag.

Vipps tror många att de kommer dö i Covid-19, trots att de inte är i riskgrupp.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Själv hade jag nog inte tvekat att låta mej infekteras. Riskfritt är det såklart inte, jag kan ju dö på kuppen.
Men eftersom risken för mej att få allvarliga komplikationer av Corona troligen är mindre än risken att dö i trafiken ser jag det hela som ett lätt val.

Det är ju inte direkt så att man tvekar att ta bilen på grund av dödsrisken.
Tyvärr är det sånt här som skräpmedia (och många privatpersoner) gärna sprider.
Man framhäver undantagen, istället för att betrakta dem som just undantag.

Vipps tror många att de kommer dö i Covid-19, trots att de inte är i riskgrupp.

Var källkritisk och sprid inte rykten
Tänk på

•Sprid inte rykten
•Var källkritisk
•Använd sunt förnuft i sociala medier

https://www.hudiksvall.se/Arkiv/Nyh...13-Var-kallkritisk-och-sprid-inte-rykten.html

:felämne
Vad som är sunt förnuft är naturligtvis personligt. Men här är ett inlägg som jag tycker är bra! :tummenupp
https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6458173&viewfull=1#post6458173

20200423_145139.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...