Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Även om de senaste rekommendationerna kring D-vitamin som florerar är svåra att uppnå enbart genom maten, trots vitaminberikning, kan det vara värt att känna till att i en del andra länder sker ingen vitaminberikning på samma sätt som i Sverige. Den dos man behöver komplettera med via kosttillskott kan därför vara lägre i Sverige, beroende på vilka andra länder man jämför med och förstås hur mycket vitaminberikade livsmedel man konsumerar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På Zeta's rapsolja står det med stora bokstäver "Berikad med D-vitamin". En dl ger hela 19,5 µg, dvs 390% av DRI. Vintern-mjölken ger 1,0 µg/100g.

Citat: "Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna."
Nice, det visste jag inte. :)
Kanske finns fler livsmedel som berikar utan att man vet om det?
Det jag vet är typ fet fisk, ägg, kött och lever.

Allt, tom vatten, är farligt i för stor mängd.
De piller jag tar innehåller 62,5microgram (fick kolla).
Jag tar 3-5 stycken i veckan beroende på hur glömsk jag är just den veckan...
Sedan tror jag inte man tillgodogör sig hela dosen men orkar inte googla på det nu.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Drick 10 liter mjölk om dagen om ni vill. Håll koll på kalciumet bara. Bra källor till vitamin-d i naturen är i princip endast solen.

Artikeln i videon rekommenderar 125 nanomol/l(50 ng/ml). Det enda sättet att veta var man ligger är med blodprov. Medisera, blodkollen och werlabs finns tex som man kan boka hos.

Raderad medlem 51742

Guest
Nice, det visste jag inte. :)
Kanske finns fler livsmedel som berikar utan att man vet om det?
Det jag vet är typ fet fisk, ägg, kött och lever.

Nja, de du tar upp är väl snarare livsmedel som är naturligt rika på D-vitamin. Men om du läser på förpackningen till mjölk- och smörpaketen och andra mejeriprodukter (även t ex havrebaserade alternativ) kommer du se att tillsats av D-vitamin ingår bland ingredienserna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Artikeln i videon rekommenderar 125 nanomol/l(50 ng/ml). Det enda sättet att veta var man ligger är med blodprov. Medisera, blodkollen och werlabs finns tex som man kan boka hos.
...och hela världens befolkning skall medicinera sig enligt rekommendationer från en snubbes youtube-video? Hur vet DU att DU behöver "125 nanomol" eller är det one-size-fits-all?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nja, de du tar upp är väl snarare livsmedel som är naturligt rika på D-vitamin. Men om du läser på förpackningen till mjölk- och smörpaketen och andra mejeriprodukter (även t ex havrebaserade alternativ) kommer du se att tillsats av D-vitamin ingår bland ingredienserna.
Sant.
Taskigt formulerat av mig.
Dom jag räknar upp är dom jag vet innehållet D-vitamin naturligt.

Raderad medlem 51742

Guest
...och hela världens befolkning skall medicinera sig enligt rekommendationer från en snubbes youtube-video? Hur vet DU att DU behöver "125 nanomol" eller är det one-size-fits-all?
Det bygger på forskningsstudier där man undersökt bl.a. sjuklighet utifrån vilka nivåer av D-vitamin i blodet människor haft. Men naturligtvis inte one-size-fits-all när det gäller hur mycket extra D-vitamin man behöver få i sig eftersom nivåerna i blodet styrs av en mängd faktorer.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Zoda skriver ju att blodprov krävs och så är det. Fetma, ålder, hur man tar d-vitamin tex påverkar upptaget (ät med fett och måltid men även andra vitaminer påverkar upptaget). Även studier som inte är covidrelaterade visar även att dödlighet minskar med högre nivåer av d-vitamin. För övrigt verkar det vara väldigt ovanligt, rent av svårt att få hyperkalcemi.

Först måste vi lära oss skillnaden på DRI och RDI så att de inte förväxlas. DRI (EU), RDI (Sverige) Tänk på att dessa rekommendationer är satta så att man inte får symtom vid brist, däremot kan fördelar finnas vid högre doser. EU rekommenderar tex 5 mikrogram (µg) medan 10-20 µg beroende på ålder gäller i Sverige vilket är flera ggr högre och helt plötsligt blev den där dl rapsolja inte flera hundra procent högre än rekommenderat.
EFSA satte en gräns på 100 µg/dag men i underlaget finns studier där doser på 234-275 µg/dag togs utan hyperkalcemi. 100 mikrogram till gravida kvinnor var säkert men över 200 långvarigt kan leda till hyperkalcemi för vissa grupper tex om man äter stora doser kalcium samtidigt.
Doser som underskrider 10000 IE/dag (det vill säga 250µg) uppvisar normalt inget samband med toxiska effekter medan doser på 50000 IE/dag (1250µg) eller högre under längre tid gör det.
Edit: förresten, jag är inte det minsta rädd att överdosera med mina tabletter på 62,5µg plus det jag får i mig via mat, tvärtom tror jag det finns fördelar. Glöm heller inte bort zink och höga doser c-vitamin.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Zoda skriver ju att blodprov krävs och så är det. Fetma, ålder, hur man tar d-vitamin tex påverkar upptaget (ät med fett och måltid men även andra vitaminer påverkar upptaget). Även studier som inte är covidrelaterade visar även att dödlighet minskar med högre nivåer av d-vitamin. För övrigt verkar det vara väldigt ovanligt, rent av svårt att få hyperkalcemi.

Först måste vi lära oss skillnaden på DRI och RDI så att de inte förväxlas. DRI (EU), RDI (Sverige) Tänk på att dessa rekommendationer är satta så att man inte får symtom vid brist, däremot kan fördelar finnas vid högre doser. EU rekommenderar tex 5 mikrogram (µg) medan 10-20 µg beroende på ålder gäller i Sverige vilket är flera ggr högre och helt plötsligt blev den där dl rapsolja inte flera hundra procent högre än rekommenderat.
EFSA satte en gräns på 100 µg/dag men i underlaget finns studier där doser på 234-275 µg/dag togs utan hyperkalcemi. 100 mikrogram till gravida kvinnor var säkert men över 200 långvarigt kan leda till hyperkalcemi för vissa grupper tex om man äter stora doser kalcium samtidigt.
Doser som underskrider 10000 IE/dag (det vill säga 250µg) uppvisar normalt inget samband med toxiska effekter medan doser på 50000 IE/dag (1250µg) eller högre under längre tid gör det.
Edit: förresten, jag är inte det minsta rädd att överdosera med mina tabletter på 62,5µg plus det jag får i mig via mat, tvärtom tror jag det finns fördelar. Glöm heller inte bort zink och höga doser c-vitamin.
Tack för förklaring! :tummenupp
Jag tar också zink men mer "försiktigt" än D-vitamin.
Du får gärna ange dosen du tar av zink. :)

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@Kratoz
10-25mg som tillskott. Olika om jag har sport multivitaminer eller annat när jag tränar. Jag är inte jättepåläst om zink och ser mest till att jag har säkerställt att jag får i mig det men det finns olika typer som absorberas bättre än andra. C-vitamin tar jag 2 till 6 gram och här finns också en skonsammare variant om man får magproblem med askorbinsyra. Värt att nämna är att jag inte har någon övertro till dessa vitaminer även om jag tror på de fördelar jag läst om och det är inte särskilt dyrt eller skadligt som jag ser det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
@Kratoz
10-25mg som tillskott. Olika om jag har sport multivitaminer eller annat när jag tränar. Jag är inte jättepåläst om zink och ser mest till att jag har säkerställt att jag får i mig det men det finns olika typer som absorberas bättre än andra. C-vitamin tar jag 2 till 6 gram och här finns också en skonsammare variant om man får magproblem med askorbinsyra. Värt att nämna är att jag inte har någon övertro till dessa vitaminer även om jag tror på de fördelar jag läst om och det är inte särskilt dyrt eller skadligt som jag ser det.
Jag har 15mg tabletter men jag tar dem bara 2-3 ggr per vecka.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
The FDA has asked a federal judge to make the public wait until the year 2076 to disclose all of the data and information it relied upon to license Pfizer’s COVID-19 vaccine.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

antalet smittade ökar​

• Utrikes
  • 17 november 2021
    kl. 22.00
På Gibraltar är 100 procent av den vuxna befolkningen vaccinerade. Trots detta ställer man nu in årets julfirande efter att en kraftig ökning av antalet smittade skett.
Gibraltar är känt som den mest vaccinerade platsen på jorden. Detta har dock hjälpt föga för att förhindra att landet nu fått en kraftig uppgång i antalet smittade med covid-19. Under de senaste sju dagarna har man i genomsnitt haft 56 nya fall per dag, jämfört med under tio per dag i september.
Som ett svar på uppgången har myndigheterna gått ut med en skarp rekommendation att folk inte ska hålla privata fester samtidigt som man ställt in allt officiellt julfirande och liknande samlingar.

Hela Gibraltars befolkning har varit vaccinerade sedan nästan sex månader tillbaka och munskydd har varit obligatoriskt på kollektivtrafik, i butiker och andra slags verksamheter.
Även i andra länder med hög vaccinationsgrad, som Singapore och Irland, sker nu en liknande utveckling.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@moddlaren men hur många vaccinerade blir inlagda på sjukhus?
Tror Tvåtaktaren var ute tidigt med att vaccinerade blir infekterade och sprider viruset så det vet vi sedan en tid tillbaka. Vi vet också att antikroppar minskar med tiden men det är inte hela immunförsvaret.
Själv vill jag se större fokus på cellmedierat immunförsvar av vaccinerna (t-celler) eftersom det tyder på att vi får mycket långvarigt skydd av det.
Tidigare nämndes att vissa virusvarianter kringgick vaccin/antikroppar men lite fokus på att det cellmedierade immunförsvaret fortsatt var effektivt mot viruset.

Fråga till forumet: Hur går era tankar om en tredje spruta?
Det är väl aktuellt för vissa grupper men själv är det inget jag anser mig behöva i nuläget.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tror på att det blir av en säsongsgrej med Covid och jag anser nog det är riskgruppen som ska ta extrasprutan, såväl som den vanliga 2-dosiga vaccinationen.

Dessa vågor av utbrott behöver man ju inte vara raketforskare för att se att de kommer fortgå. Så det var nog rätt korkat att säga det inte blir en 3e och 4e osv våg. Det lär svalla länge, men det blir mindre med tiden såvida det inte just muterar till något värre och mer smittosamt.

Sedan har jag också förstått det som så om virus muterar till att enklare spridas, kan de även bli mildare i symtomen.

Tror annars världen inte helt kommer komma över pandemin förrän vi globalt sett vaccinerar så många det går, och för resor accepterar jag lätt att man ska ha vaccinerat sig för att få resa. Att bära mask borde nästan vara ett krav även om det inte vore pandemi då det minskar risken att bli sådär typiskt sjuk man nästan alltid blir efter att ha flugit och tränger sig med massa människor i timtals med taskig ventilation och återanvänd luft som duschas över alla.

Att vaccinera sig är som man enkelt förstår inte ett 100%-igt skydd.
Och du kan fortfarande bära och sprida det vidare.
Är det verkligen någon som förnekat det? Om så, är det väl tyvärr så hysteri och konspiration fungerar, det blir viralt och fler går på det.

Se bara på alla dessa "perfekta basketskott som sätts från 100 meter eller studsar 5 gånger och sedan i nätet. Av en hund, med 3 ben.". Folk på Facebook sväljer det med hull och hår och kan inte se (för de inte har erfarenhet) att bollen blurras från kast till "i nätet". CGI, och mycket på nätet är samma sak. Påhitt för att få läsare och uppmärksamhet. Tröttsamt.

Raderad medlem 51742

Guest
@moddlaren men hur många vaccinerade blir inlagda på sjukhus?
Tror Twintorsken var ute tidigt med att vaccinerade blir infekterade och sprider viruset så det vet vi sedan en tid tillbaka. Vi vet också att antikroppar minskar med tiden men det är inte hela immunförsvaret.
Själv vill jag se större fokus på cellmedierat immunförsvar av vaccinerna (t-celler) eftersom det tyder på att vi får mycket långvarigt skydd av det.
Tidigare nämndes att vissa virusvarianter kringgick vaccin/antikroppar men lite fokus på att det cellmedierade immunförsvaret fortsatt var effektivt mot viruset.

Fråga till forumet: Hur går era tankar om en tredje spruta?
Det är väl aktuellt för vissa grupper men själv är det inget jag anser mig behöva i nuläget.

Jag tycker det är svårbedömt ang. en tredje spruta. Jag skulle behöva mer kunskap. Exempelvis skulle jag, som du också är inne på, vilja veta hur starkt det långsiktiga skyddet är efter två sprutor inte enbart avseende antikroppar utan också när det gäller t-cellsimmunitet. Det jag framför allt skulle vilja kunna bedöma är skyddet mot allvarlig sjukdom.

Jag skulle också vilja ha mer underlag ang. de potentiella långsiktiga risker som lyfts upp med RNA-vaccinen. Förhoppningsvis är det inget att oroa sig för överhuvudtaget, men jag skulle vilja se resultatet av fler studier.

På populationsnivå för att minska smittspridning och undvika allvarliga sjukdomsfall är det antagligen en stor nytta med att så många som möjligt tar en tredje dos, men jag tycker det är en aning svårbedömt på individnivå, särskilt om man inte är äldre eller tillhör en riskgrupp.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om FHM rekommenderar det, varför skulle man inte ta den tredje(eller den n:te) jabben?
Exempelvis skulle jag, som du också är inne på, vilja veta hur starkt det långsiktiga skyddet är efter två sprutor inte enbart avseende antikroppar utan också när det gäller t-cellsimmunitet. Det jag framför allt skulle vilja kunna bedöma är skyddet mot allvarlig sjukdom.
Tänkte du inte samma sak mellan första och andra sprutan?
Jag skulle också vilja ha mer underlag ang. de potentiella långsiktiga risker som lyfts upp med RNA-vaccinen. Förhoppningsvis är det inget att oroa sig för överhuvudtaget, men jag skulle vilja se resultatet av fler studier.
Hur mycket underlag hade du innan du tog första respektive innan du tog den andra sprutan? Hur kommer det sig att du inte hade samma reservation då som nu?

Jag tänker att det lär väl funnits ännu mindre underlag på långsiktiga risker innan du tog första mot andra och mot nu tredje(eller så är vi i samma läge)och du tog sprutorna 1 och 2. Har det kommit något nytt som ser illavarslande ut eller varför vill du ha mer underlag nu(men inte innan tidigare sprutor)?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Om FHM rekommenderar det, varför skulle man inte ta den tredje(eller den n:te) jabben?

Tänkte du inte samma sak mellan första och andra sprutan?

Hur mycket underlag hade du innan du tog första respektive innan du tog den andra sprutan?
FHM har väl ännu inte gått ut med någon rekommendation ang. tredje spruta för den breda allmänheten?

Beslutet för första och andra sprutan byggde på den kunskap som fanns tillgänglig då och framför allt att upplägget för de aktuella vaccinen byggde på att man tog två doser, byggt på de studier som låg till grund för godkännandet av vaccinen.

Nu har vi mer data, där vi dels ser att smittspridningen inte avtagit så mycket som man kanske skulle förväntat sig. Antikropparna går ned snabbare än förväntat, men samtidigt verkar det fortfarande vara så att skyddet mot allvarlig sjukdom är starkt.

Men jag skulle framför allt vilja veta ifall det skulle vara nödvändigt att ta en tredje spruta för att minska risken för allvarlig sjukdom eller död i mitt fall. I såna fall tar jag den.

Sedan tycker jag det har varit märkligt tyst om vidareutvecklingen av vaccinen för att vara effektiva mot nya virusvarianter eller så har jag bara missat det.

Sammantaget tycker jag informationen från myndigheterna är för knapphändig för att ta ställning just nu. För att ta en tredje spruta vill jag veta att det har en tydlig nytta för mig som individ.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende