Crutchlows besatthet av en "factory ride"?

Han är ju en riktig tuffing och nöjer sig inte med annat än det bästa. Så länge han presterar bra så lär han inte sitta utan hoj om inte Tech 3 förlänger. Men risken är ju att han sitter utan hoj nästa år när alla kort ligger på bordet.

\Masonit
 
http://www.motomatters.com/analysis/2013/05/30/2013_mugello_thursday_round_up_rossi_s_c.html

Rätt lång passage mot slutet om Cals situation och valmöjligheter.

Inget lätt val mellan Ducati och Suzuki. Ducati verkar ju vara på rätt väg och om Audi/VAG har gett sin välsignelse att spendera pengar så finns det ju resurser. Suzuki är å andra sidan ett helt oprövat kort och senast var det ju blandade framgångar, om man väljer att se det positivt. Frågan är om ens t.ex. Yamaha skulle vara konkurrenskraftiga om de började om från scratch med nuvarande budget. Det krävs nog en j*vla massa pengar i början och ett par år för att komma igång med tanke på att både Honda och Yamaha redan är uppe i full fart och spenderar en j*vla massa pengar samtidigt som Ducati verkar öka farten och kan potentiellt också spendera en j*vla massa pengar. Är Suzuki nog engagerade och villiga/kapabla att spendera de pengar som behövs? Att komma inom en par sekunder från täten verkar ju vara möjligt att uppnå för till och med CRT-team men att gå därifrån till att på allvar utmana täten mer än enstaka gånger när Jupiter och Mars är i rätt läge verkar vara en helt annan femma.

Frågan är ju också hur Ducati ser på det hela. Hayden har ju en större köpkraft i ryggen i form av den amerikanska marknaden jämfört med Cal och den engelska marknaden. Är Cal så mycket bättre att han hjälper till att öka marknadsföringsvärdet av Ducatis MotoGP-projekt så pass mycket att det lönar sig att ta in honom?

Vore jag Yamaha skulle jag nog skrapa ihop till en tredje satellithoj med samma spec/support som befintliga och antingen köra den i Tech3-färger eller som ett separat team som Honda gör. Med tanke på tidsramen är det nog enklast att köra det i Tech3. Då kan man satsa på Espargaro och hedga det med Cal som fallback för fullfabrikare 2014 ifall Pol inte fungerar som man tänkt sig. Jag räknar kallt med att Smith försvinner till 2014 så då klarar man sig med fyra hojar, kanske till och med får man en ledig styrning om Rossi slutar då.
 
Last edited:
OT!

Avd: "at the end of the day"

Vad tror Ni att ett fabrikat/team önskar sig under en hel karriärs satsning över X antal år ( hur lång nu en satsning i MGP må vara) En uppsjö race vinster, pole positions, snabbaste varv etc etc fast utan någon slutlig VM Pokal eller VM Pokal i tyngsta klassen? Jag kan bara gissa .. !

Efter 2006 gav Honda "Fimpen" en räkmacka fast han har än i dag inte levererat mer än "enstaka segrar" och annat skräp som snabbaste varv etc som i det långa perspektivet inte betyder ett skit.
 
http://www.motomatters.com/news/2013/06/10/mugello_meeting_helped_clear_the_air_bet.html

Cal/Herve har träffat högdjuren inom Yamaha under Mugello för att diskutera framtiden och det verkar ha varit positivt om man vill ha kvar Cal i Yamaha. Det nämns dock inget om Espargaro.

...

The meeting had been an opportunity for both sides to express their commitment to each other. "Cal understands more and more the world he is in," Poncharal said, "And he knows he needs to be a bit more careful. But Yamaha also understand Cal's potential." It had been an opportunity for Crutchlow to make it very clear to Yamaha that what he wants most is to remain with Yamaha. He had spoken with some passion about his commitment, and that had convinced Yamaha bosses of his sincerity. "Nakajima was quite touched by what Cal said about Yamaha," Poncharal said.

...

Crutchlow is still keen to have a factory contract, but his situation is complicated by the fact that the only rides in factory teams available next year are with Ducati and the new Suzuki team. Both moves would be a gamble, Ducati showing clear signs of improvement, but still behind the Honda and the Yamaha, while Suzuki is an unknown quantity at the moment. Remaining in Yamaha would probably be Crutchlow's best option, especially if he can persuade the factory to give him more direct support. That would require a change in Yamaha policy, which is not something they have been prepared to do so far. The prospect of losing Crutchlow - at fourth in the championship, and with two podiums, Crutchlow is the second best Yamaha rider at the moment, 24 points ahead of second Factory Yamaha rider Valentino Rossi - may be sufficient to persuade Yamaha to do just that.

The issue of Crutchlow could become moot if Valentino Rossi decides to retire early, of course. Rossi came back to Yamaha with the stated objective of fighting for wins and podiums, but so far, he has failed to make the impact he had hoped for. That is in part due to the time he has needed to adapt to a changed Yamaha M1, but also due to misfortune, of his own and others' making. Rossi has had two crashes so far this season, falling at Le Mans after making a mistake in the wet, and then being involved in a clash with Alvaro Bautista at Mugello. If Rossi cannot manage to start scoring regular podiums, there is a possibility that he could decide to retire from MotoGP before the end of his two-year contract. If he did call it a day at the end of this year, that would open up a seat in the factory Yamaha team. Given his current run of form, Crutchlow would be the perfect candidate to take that seat. That would solve the problem for Yamaha and Crutchlow, but it would leave Hervé Poncharal with empty hands.
 
Last edited:
Crutchlow ryktas skriva under för Ducati på nästa race på Sachsenring och blir då teampolare med Dovizioso. :P

tweetter.jpg
 
Last edited:
Fattar inte hur någon frisk människa ens kan fundera på att skriva på för Ducati med tanke på hur "svår" hojen verkar vara. Ja, förutom om det är pengarna man är ute efter och skiter i det sportsliga förstås.

Man måste nog lida av total hybris för att tro att man ska vinna race med GP13 eller GP14.
 
Man kan tycka mycket om Yamaha men de är i alla fall pionjärer och solklar världsledare på detta område.

Vad tycker man om Yamaha? Jag är nyfiken :) Skriv gärna om dina personliga erfarenheter (om du får) och hur snacket går rent allmänt om de olika märkena, både i MotoGP och SBK, etc.

Har för mig att du skrev att Suzuki tex brukar ha lite sämre finish på sina racehojar jämfört med Honda och Yamaha men att senaste prototypen såg bättre ut. Hur går snacket om Kawa, Ducce, Aprilia, etc?

Det enda jag brukar höra är att Honda är duktiga på motorer och Yamaha på chassin. Yamaha verkar lite mer avslappnade än Honda och känns mer familjära på något sätt med sina roliga videos som de producerar årligen och det faktum att Rossi ville byta från Honda till Yamaha för att han kände sig som en fånge (om det nu verkligen var anledningen).
 
Grejen är att "crapbike" inte blir bra, den blir tyvärr för killarna som ska köra mögget bara sämre och sämre :fakta
 
Crutchlow ryktas skriva under för Ducati på nästa race på Sachsenring och blir då teampolare med Dovizioso. :P

Cal har flera gånger dementerat Bennets och sagt att dom är inkompetenta och bör hålla sig till försäkringar. Det här har han skrivit idag:
@calcrutchlow: Just to confirm !!! I have not signed a deal to ride with any team for next season & @bennetts_bike are not my sponsor & unreliable source

Hoppas verkligen inte han hamnar hos ducce, jag tror inte det blir ordning på den hojen på länge.
 
Tyvärr är det inte bara den sportsliga biten att tänka på för CC. Som tidigare påpekats finns det rejäla inkomstökningar att vinna på ett fabrikskontrakt. Ponera att gode CC får signaler att det finns inga alternativa fabrikscyklar lediga förutom hos Ducati! Att säkra sin framtid ekonomiskt på den sport man älskar kan bidraga till att ibland ta ett ruttet äpple för att sedan kunna äta gåslever eller i CC:s fall omättat med fish and chips livet ut!
 
Last edited:
Men är det verkligen så mycket pengar det handlar om? Hur mycket får tex Dovi? Jag vill tro att reklamintäkter från sponsorer blir högre iom bättre resultat och att det skulle väga upp IAF en del om han stannar där han är, där han bevisligen presterar. Hans eget marknadsvärde som reklampelare sjunker ju med sämre resultat.
 
Men den där listan bekräftar ju min teori. Bautista på en Mille och Simoncelli, Capirossi och Dovizioso på 1,5-2. Visst, 50-100% upp är en hel del men Bautista var ju också den minst meriterande av dem.
 
Men den där listan bekräftar ju min teori. Bautista på en Mille och Simoncelli, Capirossi och Dovizioso på 1,5-2. Visst, 50-100% upp är en hel del men Bautista var ju också den minst meriterande av dem.
Dessutom körde varken Simoncelli eller Capirossi för något fabriksteam 2011.
 
Here are the rankings for the MotoGP rider salaries, calculated based on their wages for this year ( 2010 ) and in light of their 2011 earnings prospects.

Ok ?

Jo visst, men vissa av siffrorna verkar vara tagna enbart från 2010, t.ex. Capirossi med 1.5M € måste vara menat då han körde för Rizla Suzuki och inte från Pramac Racing 2011. Där emot ligger Ben Spies på 1-2M € vilket måste vara tänkt för 2011 då han körde för Fiat Yamaha och inte Tech3 2010.

Alltså det är svårt att använda just dessa siffror för att jämföra olika förare i olika team då man inte vet vilken säsong dessa siffror syftar på. (troligen för att alla team inte var klara i Juli 2010?)
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top