Däck från Tyskland!

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
69:an skrev:
Detta är det mest fascinerande av allt, hur det kan ta sådan tid att "överföra pengar" mellan banker. Om man undantar överföringar mellan konton i samma bank går det nästan undantagslöst snabbare att skicka kontanter i kuvert med post än att göra en banköverföring. Vid ett par tillfällen har jag ruttnat helt, och försökt få klarhet i *vad* det är som tar sån evinnerlig tid. Dödsdömt förstås. :huvet Det är nämligen ingen som vet.
Jag är van vid att söka information på olika sätt, och brukar finna det jag söker - men banker existerar i ett helt annat universum, separerat från verkligheten. De man får tala med antingen vet inte, vill inte uttala sig eller hänvisar till någon diffus sekretess. Det pratas om "körningar" hit och dit, tydligen sker saker inte löpande utan batchas några gånger per dag. Möjligen sker det i 4-5 led, överföringen skall än hit - än dit - än via bankgirocentralen - eller postgirot - och slutligen till mottagarens bank. Kanske, för ingen vet egentligen.

Finns det någon här som *vet* om sådana saker? :confused:

Jag *vet* inte men det skulle inte förvåna mig om dom skickar databand manuellt via långtradare. :näsblod

Vad säger ni om däck som är 1 år gamla? Jag skulle nog känna mig lite lurad :4skrika

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
KawaChris skrev:
Jag *vet* inte men det skulle inte förvåna mig om dom skickar databand manuellt via långtradare. :näsblod

Tror jag vet, men inte säker... Ponera att du för över stålar som betalning. Dag 1 tar banken dessa pengar från ditt konto (det går alltid blixtsnabbt, eller hur?), sen dröjer det 3 dagar innan mottagaren får sina stålar. "Vems" är pengarna under tiden???
Jo, banken lånar dessa stålar av oss... Tänk alla transaktioner som genomförs, bankerna har massor av "korttidslån". Vad kan man göra med pengar, jo generera avkastning, dvs de bankerna låter pengarna förränta sig. Det blir rätt mycket stålar som banken har "inlånat", dvs rätt mycket pengar för banken att generera vinst med, men lite för varje överförare/transaktion. De har inget större intresse av att dra upp tempot på överföringar tyvärr...
/Hasse

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ok, nu har mina däck kommit. Servicen har varit mycket god och det tog bara ca 10 dagar från min betalning tills däcken anlände.

Hur ser jag hur gamla däcken är? Det finns en märkning "/004" på dem är det tillverkningsår?

Edit: Pirelli och Metzeler slicks och regndäck alltså.

Last edited:

Race ace

Killen med de röda stövlarna
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
GSX750R -97
De första två siffrorna motsvarar väl vecko nr, och de två sista siffrorna visar året om inte jag har helt fel.

så 1004 skulle alltså vara tillverkade vecka tio (10) 2004.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Race ace skrev:
De första två siffrorna motsvarar väl vecko nr, och de två sista siffrorna visar året om inte jag har helt fel.

så 1004 skulle alltså vara tillverkade vecka tio (10) 2004.
Det står "Slash004" på dem (ej tryckt utan gjutet i gummit).

Tryckt på sidan står t ex 12.12 /C och 12.04 /A

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
HansJ skrev:
Tror jag vet, men inte säker... Ponera att du för över stålar som betalning. Dag 1 tar banken dessa pengar från ditt konto (det går alltid blixtsnabbt, eller hur?), sen dröjer det 3 dagar innan mottagaren får sina stålar. "Vems" är pengarna under tiden???
Jo, banken lånar dessa stålar av oss... Tänk alla transaktioner som genomförs, bankerna har massor av "korttidslån". Vad kan man göra med pengar, jo generera avkastning, dvs de bankerna låter pengarna förränta sig. Det blir rätt mycket stålar som banken har "inlånat", dvs rätt mycket pengar för banken att generera vinst med, men lite för varje överförare/transaktion. De har inget större intresse av att dra upp tempot på överföringar tyvärr...
/Hasse

Du har så rätt så, precis sådär är det. Rent tekniskt går det fortfarande inte att göra sekundsnabba överföringar mellan banker pga olika datasystem och att de "kör över" alla data några gånger per dygn. Men längre tid än några timmar ska det rent tekniskt aldrig behöva ta. När det tar 2, 3 dagar beror det på att bankerna medvetet håller på pengarna för att få avkastning på dem. Jag tycker att det borde vara självklart att de olika systemen var hopkopplade så överföringarna vara omedelbara.

Det märkliga är att inte politikerna tvingar bankerna att sluta upp med de här stölderna från sina kunder. Bankerna är precis som 69:an skriver tydligen friställda från den verklighet vi andra lever i. Häromdagen stod det i ekonominyheterna att Handelsbanken tjänade 3 500 000 000 kronor bara de tre första månaderna i år. Känns som att de borde överleva ekonomiskt även om de överförde pengarna omedelbart åt oss, eller va säger ni?

När vi ändå är igång kan vi ju ta Vattenfall och de andra energibolagen med. Vattenfall redovisade nästan 7 Miljarder i vinst första tre månaderna i år, man kan ju fråga sig om det ska vara nödvändigt för ett statligt elbolag? :kocko

Angående däcken så tackar jag för tipsen, inte dags för däck än men när det blir dags så kommer de att vara värdefulla! :Bugar

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tänkte höra med er som beställt från mynetmoto. Hur betalar man :va

Jag valde vorkasse som betalningsätt vad det nu betyder :hihi , min tyska är inte vad den en gång var (dvs ganska kass, nu är den urusel)

Såg att FZ1 fick en faktura, det har inte jag fått

mvh Jörgen

Edit: kan det vara så att fakturan kommer först på måndag? Beställde Lördag natt kl 02.35 :gnissla

Last edited:

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -06
Om det är första gången du handlar därifrån så måste du betala i förskott.

Du kommer att få en orderbekräftelse på din beställning där det framgår div. referensnummer du ska ange vid betalning.

/Daniel

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
fogerty skrev:
Tänkte höra med er som beställt från mynetmoto. Hur betalar man :va

Jag valde vorkasse som betalningsätt vad det nu betyder :hihi , min tyska är inte vad den en gång var (dvs ganska kass, nu är den urusel)

Såg att FZ1 fick en faktura, det har inte jag fått

mvh Jörgen

Vorkasse = förskottsbetalning.
Du beställer,
får faktura,
betalar,
När mottagaren fått pengarna - och sett detpå sitt konto,
Skickar de prylarna..

Jag har handlat i Tyskland i 30 år och det funkar bara bättre och bättre. Nu kan jag beställa på söndag via mail och ha grejorna hemma hos mig på onsdag.
Ofta till 30-50% av svenska priset. (Det iofs inte mc-prylar..)
Kanske hjälper en smula att ha momsreggade firmor som jag..:rolleyes:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kahobe skrev:
Vorkasse = förskottsbetalning.
Du beställer,
får faktura,
betalar,
När mottagaren fått pengarna - och sett detpå sitt konto,
Skickar de prylarna..

Jag har handlat i Tyskland i 30 år och det funkar bara bättre och bättre. Nu kan jag beställa på söndag via mail och ha grejorna hemma hos mig på onsdag.
Ofta till 30-50% av svenska priset. (Det iofs inte mc-prylar..)
Kanske hjälper en smula att ha momsreggade firmor som jag..:rolleyes:

Ok så då får jag vänta på fakturan då alltså, har bara fått en orderbekräftelse än så länge, tack för hjälpen :Bugar

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Beställde D208, 1503 -dvs 1 år gammalt. Men däcket känns extremt fräscht ändå måste jag säga...

/J

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Duger det inte bra med beg ban däck?

Duger det inte bra med beg ban däck?,kring 1500 kr för ett set men går säkert o fynda billigare oxå.Sist jag köpte var de som nya o nabbarna/piggarna var kvar på mitten av framdäcket,även sidorna på fram/bak
var inte nämvärt slitna o duger fint för både aktiv körning o bana.
1500 kr för fram/bak däck + montering på lös fälg o balansering (med rabatt på monteringen iförsig,125 kr per hjul) så blir det 1750 kr för ett däck byte fram o bak.Blir ju ganska humant pris,sen kan man ju iförsig vrida o vända på det hur länge mjuka ban däck håller men det är upp till var o en hur man trär på gasen.
Ska man bara köpa ett beg bak ban däck så ligger de väl kring 1000 lappen
o blir ju oxå billigare byte då ju.Nackdelen är iförsig att det är svårare o köpa loss bara bakdäck men finns säkerliggen o fynda.

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
R1 racer skrev:
Duger det inte bra med beg ban däck?,kring 1500 kr för ett set men går säkert o fynda billigare oxå.Sist jag köpte var de som nya o nabbarna/piggarna var kvar på mitten av framdäcket,även sidorna på fram/bak
var inte nämvärt slitna o duger fint för både aktiv körning o bana.
1500 kr för fram/bak däck + montering på lös fälg o balansering (med rabatt på monteringen iförsig,125 kr per hjul) så blir det 1750 kr för ett däck byte fram o bak.Blir ju ganska humant pris,sen kan man ju iförsig vrida o vända på det hur länge mjuka ban däck håller men det är upp till var o en hur man trär på gasen.
Ska man bara köpa ett beg bak ban däck så ligger de väl kring 1000 lappen
o blir ju oxå billigare byte då ju.Nackdelen är iförsig att det är svårare o köpa loss bara bakdäck men finns säkerliggen o fynda.

Jovisst funkar det bra med beggade bandäck men problemet för mig är att få tag på sådana, känner inga som kör bana direkt, sen så brukar de däcken gå åt väldigt fort (säljes fort alltså), nästa gång så ska jag försöka få tag på några :tummenupp

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
fogerty skrev:
Jovisst funkar det bra med beggade bandäck men problemet för mig är att få tag på sådana, känner inga som kör bana direkt, sen så brukar de däcken gå åt väldigt fort (säljes fort alltså), nästa gång så ska jag försöka få tag på några :tummenupp

Kör du med hoj gänget i Göteborg? hör efter lite med dem,säkert nån vänlig själv som hjälper till.Kolla annars bland annonser runtomkring dina trakter.
Själv köpt på annons samt hört med folk vart dom köper o på så viss har de ordnat till en.
Lycka till! du ska se det löser sej.
Mvh R1 racer.
Ps hör kanske med Ravetrancer i dina trakter,han har nog endel bra kontakter skulle jag gissa på.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha