Där LIGGER min nya Hayabusa.

Status
Ej öppen för fler svar.

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Om du har helförsäkring på bilen så ska det täcka det eftersom att släpet alltid går på bilens försäkring.

Lycka till med att reparera din dröm ;)

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Oj, fan va trist alltså.
Det är onekligen en lite knepig situation att reda ut exakt vems felet är, självfallet borde den som spänt fast hojen felaktigt ha en del av skulden, speciellt när det utger sig för att vara experter och visar och berättar hur en korrekt spänning ska vara, så har de ju en del av ansvaret,
känns ju då jävligt snopet då när man upptäcker att den fallit pga av att de slarvat.
Även om det är din hoj, ditt släp och dina remmar (remmar de prackat på dej)så är väl det inte pga av dessa som hojen ramlat, utan pga av att den blev dåligt spänd, dvs som något de utförde.
Hoppas det löser sig!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fast de kunde väl ha sagt att de inte vet ett skit om att surra hoj på släp och bett kunden att dra åt helvete (de har ju sålt hojen och fått betalat...) ? När jag köpte min 1098 och mitt Monster RS så hade firman surrat riktigt jävla bra. De tog sig tid och var verkligen engagerade så att det skulle bli bra. Det trots att jag redan hostat upp typ 400 papp för dessa två..så då kunde de ju bett mig att fara åt helvete.

Kunden ÄR kung speciellt i sådana tider. De säljare som inte fattar det kommer att försvinna. Det är bara att inse det. Säljare SKA ha viss kompetens kring hojar och surrning av hoj tillhör väl fan grundkompetensen. Väldigt få kunder kan det.

Fast frakta hoj utan försäkring ? Näää...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
För att förtydliga det jag sa tidigare.
Din transport = ditt ansvar

MEN: Det känns ju onekligen som du har överlåtit lastsäkringen till mc-firman. Den killen säger att han är expert och lastsäkrar åt dig, känns ju som dom har ett ansvar där moraliskt. Men juridiskt är det nog ingen tvekan om att det är ditt ansvar.

Palija

I 300 hör ingen dig skrika
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Hojen är försäkrad med halvförsäkring pga helförsäkring kostar runt 28-66 tusen, tyvär så täcker inte halvförsäkringen det som hände.
/// Palija

Fast de kunde väl ha sagt att de inte vet ett skit om att surra hoj på släp och bett kunden att dra åt helvete (de har ju sålt hojen och fått betalat...) ? När jag köpte min 1098 och mitt Monster RS så hade firman surrat riktigt jävla bra. De tog sig tid och var verkligen engagerade så att det skulle bli bra. Det trots att jag redan hostat upp typ 400 papp för dessa två..så då kunde de ju bett mig att fara åt helvete.

Kunden ÄR kung speciellt i sådana tider. De säljare som inte fattar det kommer att försvinna. Det är bara att inse det. Säljare SKA ha viss kompetens kring hojar och surrning av hoj tillhör väl fan grundkompetensen. Väldigt få kunder kan det.

Fast frakta hoj utan försäkring ? Näää...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Man bör alltid kolla surrningen efter några km när lasten har skakats om lite. Jag är säker på att oavsett hur ni surrat så kan ni alltid spänna lite till då.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Lider verkligen med dig! Om firman tar på sig det här så är det ren goodwill. Det är alltid förarens skyldighet att kolla så att lasten är säkrad.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hojen är försäkrad med halvförsäkring pga helförsäkring kostar runt 28-66 tusen, tyvär så täcker inte halvförsäkringen det som hände.
/// Palija

Har du kollat ? Tom vanliga garageförsäkringar täcker transportskador..

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Aj så jobbigt!
Har själv varit med om nått liknande när jag köpte min första hoj för några år sedan. Säljaren erbjöds sig spänna fast hojen. Han var lastbilschaffis och spände sin last varje dag.Bra tänkte jag... men efter 300 meter låg hojen ner på släpet. Som tur var klara den sig utan skador. Men vill man känna sig tryggare så skall man göra såna här grejjer själv.

Hade nu suzuki handlaren spännt lite hårdare, lite bättre så kanske du haft en rep fri hoj nu. Hade du kontrollerat och spännt lite extra så hade den antagligen också varit repri. Du har ju ansvar för din hoj.
Så jag tycker det känns som bådas fel ... Och man borde kanske då dela på reparations kostnaden också..?!

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Har själv jobbat i butik som säljer badrumsinredningar,Ömtåligt gods det med,
Så jag förstår ju hur firmor tänker ,

Nu vet ingen här egentligen vad som hänt då vi har hört endast köparens version. Det finns en massa scenarion som är tänkbara,

Har så svårt att tro att butiken som säkert haft liknande bekymmer förut surrar så dåligt,'

Skulle en mc handlare ta sådana risker är det ju dax o lära sig att hantera gods . Svårt att tro att det finns sådana gröngölingar.

Skulle bli debatt om mikroskopiska märken efter spännbanden skulle jag tro
även om hojen inte välter,

Mc handlare måste vara ganska trötta på kunder som letar fel o vill ha kompensation,

Summa sumarum Lycka till!

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Synd. Här är ett exempel där juridiskt ansvar och moraliskt ansvar inte matchar. Hoppas att butiken tar sitt moraliskt ansvar och hjälper dig med situationen.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Knepig situation . Hade det hänt en trafikolycka där anrdra traffikanter hade blivit drabade så hade det varit ditt fel , för du som förrare är alltid ansvarig för transporten . Men så är inte fallet nu utan nu är det butiken som har surrat hojen & sagt att detta står säkert & du behöver inte vara orolig . Så då tycker jag att skadorna på hojen faller på butikens ansvar .
Inget solklart fall men hoppas allt löser sig på ett bra sätt .

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Tråkigt det som hänt! Hoppas det löser sig till det bästa dock.
Min hoj välte när jag skulle transportera hem den efter köp. Det var säljaren som spände fast den men gaffeln tryckte ihop sig lite o den välte. Surt och irriterande men dock mitt ansvar för jag körde. Inga jätteskador så allt gick att fixa.

Så när jag skulle transportera den från V-ås till Karlskrona 50 mil på släp så tog jag mig tid o byggde ihop en sådanhär. Stabilt som tusingen blev det o tog max en timme att bygga.

//B

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har inte läst hela tråden men sett en del konstiga tips. Så här gör alla som brukar lasta hojar och köra långt.

Steg ett: Köp en sån grejsimojs som man sätter över styrhalvorna. 350- 400 kr.
2: Se till att framhjulet tar stopp mot något framåt.
3. Dra spännbanden utåt sidorna framåt.
4. Spänn hårt men kom ihåg att för hårt pajjar packboxarna.
5. Vill man vara tog säker drar man ett band genom bakhjulet och dra åt utan att "sträcka" ut hojen.

Alla andra metoder är sämre. Ett "cykelställ" för framhjulet är bra men inte nödvändigt.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Den enda försäkringen som kan täcka detta är om du har vagnskada på hojen.

Handlarens företagsförsäkring har förmodligen för hög självrisk.

En hoj säljs inte med leveransvillkoret "lastad på släp" om man inte specifikt köpt den med sådant leveransvillkor.

Det är ditt ansvar som förare att säkerställa lastsäkringen.

Men, klanten i butiken har ett moraliskt ansvar.
Att säga att man kan och sen inte gör det ordentligt, hmm. Jag har kört ett par tusen mil med surrad hoj/hojar, fördelat på minst 100 lastade hojar, och en enda gång har en hoj "lossnat". Det berodde på att spännbandet hade gått av då bandet gått emot en vass kant som jag inte observerat...

Butiken borde se sitt ansvar och då vore det väl smidigt av butiken att ge en BRA rabatt på att fixa hojen/delar.

/Stefan M

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag har inte läst hela tråden men sett en del konstiga tips. Så här gör alla som brukar lasta hojar och köra långt.

5. Vill man vara tog säker drar man ett band genom bakhjulet och dra åt utan att "sträcka" ut hojen.

Alla andra metoder är sämre. Ett "cykelställ" för framhjulet är bra men inte nödvändigt.

Jag har en sådan som spänner över styret, men jag använder den aldrig. Förr eller senare så har påfrestningarna mattat ut styrhalvorna som sedan ger med sig. Kim Jensen fick tex ena styrhalvan i handen ett race på Knudan, och hur hade det slutat om hojen stod i/på ett släp?
Jag spänner ett band på var sida i undre gaffelkronan, och jag har kört så många mil utan att något har hänt, så alla andra metoder är nog inte sämre.

Palija

I 300 hör ingen dig skrika
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Disskuterade med han om man skulle ha en sån där "grejsimojs!" som man sätter över styrhalvorna
-det går så bra utan så det är lungt.
jag ville spänna fast den i g.kronorna men nej gör inte det vi tar styret istället,
Fick vi till svar.
Det är pga de sakerna som jag startat tråden också,
Jag vet att det är mitt ansvar att få hem den ståendes osv, samt att jag vet hur man spänner en hoj, men ska man inte kunna lita på ett företag som säljer nästan mest hojar i hela landet o om de inte ska kunna spänna den vem fan kan det då.
Måste säga också att företaget har inte sagt än om hur vi ska göra med ersättning så vi ska inte buuuua.
///Palija

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM