Då blev man av med körkortet!

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Någon gång i oktober så körde jag ner i diket pga jag skulle svara i mobiltelefonen :kocko Har kört prickfritt i tio år men det tog inte länsrätten någon hänsyn till! Det handlar om en singel olycka då ingen blev skadad. Det klassades som vårdslöshet i trafik pga medvetet risktagande när jag svarade i mobilen. Jag vet det var klumpigt av mig men ändå :död 4 månaders indragning :huvet Får tillbaka kortet den 20:e juni.

Last edited:

Linda`n

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Yamaha R6
Men, kan du förklara?? du försökte väl ändå inte svara i mobilen när du körde hoj? De må väl ha skett i en bil i allafall. :confused:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
2Wheeldrive skrev:
Någon gång i oktober så åkte jag ner i diket pga jag skulle svara i mobiltelefonen :kocko Har kört prickfritt i tio år men det tog inte länsrätten någon hänsyn till! Det handlar om en singel olycka då ingen blev skadad. Det klassades som vårdslöshet i trafik pga medvetet risktagande när jag svarade i mobilen. Jag vet det var klumpigt av mig men ändå :död 4 månaders indragning :huvet Får tillbaka kortet den 20:e juni.

Det klumpiga var ju att berätta att du svarade i telefon, snaran dras åt kring detta, förbjudet i Danmark & ett gäng fler länder. Ljug nästa gång.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ja det skedde i en bil, Men jag trodde att ärlighet skulle rädda en, Istället så blev det ens fall! Hade jag ljugit och sagt att jag hade väjat för ett rådjur så hade jag gått fri!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Seriöst? Det va ett jävligt hårt straff... Själv körde jag mot stopplikt natten till julafton och fick bara en varning. Haft körkortet i 9år och har inga anmärkningar sen tidigare.

Till mitt försvar ska sägas att jag va i Söderfors, ett litet samhälle med 2000 invånare. Ligger mitt ute i skogen mellan Uppsala och Gävle. Fanns inte en käft ute på gatorna och klockan va 23.30...

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Aj då .. det lät som en väldigt hård dom, men även jag skulle ha dragit en vals och inte sagt något om mobiltele.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
MackeNo1 skrev:
Seriöst? Det va ett jävligt hårt straff... Själv körde jag mot stopplikt natten till julafton och fick bara en varning. Haft körkortet i 9år och har inga anmärkningar sen tidigare.

Till mitt försvar ska sägas att jag va i Söderfors, ett litet samhälle med 2000 invånare. Ligger mitt ute i skogen mellan Uppsala och Gävle. Fanns inte en käft ute på gatorna och klockan va 23.30...
Avkörningen skedde på en lång raksträcka med god sikt! Inte en käft så långt ögat kunde nå. Har ALDRIG kunnat tro att detta skulle hända mig, Det var så oskyldigt! Dom gjorde en höna av en fjäder! Mår skitdåligt över detta. Att man ska förlora körkortet pga en dikeskörning hade jag aldrig kunnat tänka mig!

Gabor

Guest
2Wheeldrive skrev:
Avkörningen skedde på en lång raksträcka med god sikt! Inte en käft så långt ögat kunde nå. Har ALDRIG kunnat tro att detta skulle hända mig, Det var så oskyldigt! Dom gjorde en höna av en fjäder! Mår skitdåligt över detta. Att man ska förlora körkortet pga en dikeskörning hade jag aldrig kunnat tänka mig!

Du fattar inte poängen va, det var inte dikeskörningen du fick straff för, utan för att du var vårdslös i trafiken, :fatta!

Nästa gång kör du inte i diket utan på ett barn som går upp på vägkanten....

Last edited:

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
MackeNo1 skrev:

:mattias Polisen då?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Gabor skrev:
Du fattar inte poängen va, det var inte dikeskörningen du fick straff för, utan för att du var vårdslös i trafiken, :fatta!

Nästa gång kör du inte i diket utan på ett barn som går upp på vägkanten....
Jag fattar väl! Vårdslöshet pga att jag svarade i telefon! Men det är inte olagligt att att prata i mobilen. Och hade du läst dom tidigare inläggen i tråden så hade du sett att det skedde på en lång raksträcka med bra sikt. Fanns inte ens flugor i närheten :fatta!

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Du får väl överklaga beslutet, det brukar kunna förkorta straffet något. Men se till att du får hjälp av någon som kan det, tex en trafik jurist.

Lycka till!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
2Wheeldrive skrev:

Men herregud, lugna ner sig lite.
Blev själv av med kortet för två år sedan. Jag visste att det var en mc-snut efter mig, civil. Körde på i lugn tempo i någon mil men han gav sig inte.
Tog mig för något som jag inte trodde var någon fara, farlig omkörning..
God sikt, bred väg, jag kör om en timmerbil, svänger in i min fil och någon s senare möter en bil som också lämnar gott om utrymme för mig på motsatt körfält. Snutjäveln filmar detta och påstår att det var en farlig omkörning..

Då kan han inte ha sett många omkörningar i trafiken. För det är så alla går till... Är dum nog att godkänna böterna på 600kr. Får hem ett brev några månader senare för att förklara situationen. Är ärlig och tycker att det inte var så farligt. Men det var både onödigt och dumt gjort, blir av med kortet för en månad..

Det lönar sig inte alltid att vara ärlig tyvärr..

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ibland varar ärlighet längst...

För 15 år sen lyckades jag somna i bilen och gjorde naturligtvis totalmos av den och nästan av mig själv också. Inne på sjukan två timmar senare kommer två konstaplar och frågar vad som hänt. Jag säger precis som det är att jag tog en liten tupplur, varpå en av konstaplarna replikerar; Det fattar du väl att jag inte kan skriva så i rapporten. Jag skriver att du är för chockad för att kunna höras nu. Tänk ut en bättre historia, så hör vi av oss om några veckor.

Det blev inget indraget körkort. :)

Fyra månader var ändå jäkligt tufft. Lider med dig, 2Wheeldrive

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Inget att snacka om, du gjorde fel och får betala priset för det.
Personligen tycker jag att alla jävlar som kör i stadstrafik och snackar i mobilen samtidigt ska få kortet draget direkt. :fatta! Jag har varit extremt nära flera gånger, både på hojen och som gångtrafikant, att bli klippt av folk i bil med moblien i örat.

Edit: man alltid ska ljuga till sin fördel när man torskar, går det så går det. Aldrig ge myndigheterna något gratis!

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
MDM skrev:
Man blir fan mörkrädd av läsningen... 195 på 70 väg och frikänns??? :kocko
Frikänd till vårdslöshet jag. Inte fortkörningen. 195 på rätt ställe brukar väl inte anses som vårdslöshet.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Bandido skrev:
Inget att snacka om, du gjorde fel och får betala priset för det.
Personligen tycker jag att alla jävlar som kör i stadstrafik och snackar i mobilen samtidigt ska få kortet draget direkt. :fatta! Jag har varit extremt nära flera gånger, både på hojen och som gångtrafikant, att bli klippt av folk i bil med moblien i örat.

Edit: man alltid ska ljuga till sin fördel när man torskar, går det så går det. Aldrig ge myndigheterna något gratis!

Det roliga är att i din Avatar står det "ett hjul räcker". Hur klassar du det? Som säker körning eller? Näe, alla som kör på bakhjulet borde utvisas från planeten i all framtid! (OBS: Ironi eftersom jag själv kör på bakhjulet på MIN avatar för er som inte hajjade...)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln