Då blev man av med körkortet!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Picco skrev:
Varför erkänna..? Jag har legat i diket ca fyra gånger nu, och varje gång har anledningen varit en vejning för djur.. fullt naturligt att man vejer för något som uppkommeri ens synfält...

sagt är sagt, och gjort är gjort.. mer tid för tjejen nu då, det lär hon ju uppskatta... :pannkyss
Hoppas jag aldrig möter dig på vägen!!!
Om man har varit i diket ca fyra gånger hur många gånger är det då egentligen? Fyra, fem, tre, sex?
Borde du inte först ta en kurs i svenska och sen ta om ditt körkort?

@ 2Wheeldrive, hoppas det löser sig med överklagandet, fyra månaders indraget kk verkar vara ett onödigt hårt straff i förhållande till misstaget. Att du skall ha ett straff för vårdslöshet i trafik är solklart men straffsatsen borde varit mildare.
 

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Ankan skrev:
Ibland varar ärlighet längst...

För 15 år sen lyckades jag somna i bilen och gjorde naturligtvis totalmos av den och nästan av mig själv också. Inne på sjukan två timmar senare kommer två konstaplar och frågar vad som hänt. Jag säger precis som det är att jag tog en liten tupplur, varpå en av konstaplarna replikerar; Det fattar du väl att jag inte kan skriva så i rapporten. Jag skriver att du är för chockad för att kunna höras nu. Tänk ut en bättre historia, så hör vi av oss om några veckor.

Det blev inget indraget körkort. :)

Fyra månader var ändå jäkligt tufft. Lider med dig, 2Wheeldrive
Jävligt bra poliser må jag säga,Hurra för snutar som har medkänsla o empati
 

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
non-stop skrev:
byt FB,trodde jag skulle råka ut för samma sak när jag blev av med kortet.Ringde kollade med TH,de sa att det inte skulle påverka,mumlade något om nya regler.Blev av med kortet förra hösten.

Efter att pratat med L-styrelse, vägverk och f-bolag så har både IF och Länsförsäkringar sänkt premierna! :tummenupp
L-styrelsen var helt med på mitt spår vad gäller f-bolagens ansvar att kolla upp orsak till fråntagande av körkort iom att de skriver avtal med en ny kund.

Så nu går både IF och Länsförsäkringar efter det ursprungliga datum då mitt körkort förvärvdes, dvs 1992 istället för 2003. 11 år och åtskilliga tusenlappar billigare på både bil och mc.

Så nu pröjsar jag 1400:-/mån hel/helår (avställningsbar) för hojen (999:a -03) och 400:-/mån hel/helår för en 320 -02:a hos IF.
Sparar ca 6500:- på ett år!!! Snacka om att det lönar sig att forska lite och ringa runt innan man tecknar försäkring.

Fick också reda på att Länsförsäkringar (Östgöta Brandstodsbolag i Linköping) också kan sänka premierna ytterligare med 15% om man flyttar dit sitt lönekonto, pensionfond och övrigt som fondspar/lån.

Det var hugget som stucket mellan IF och Östgöta...1500:- mer på Östgöta fast då kan jag ha hojen på hela året istället för 6 mån som jag räknat med (högt räknat eftersom jag kommer att ställa av den vissa perioder) på IF.
Så skillnaden blir lite större i praktiken.

Lycka till med era försäkringar och håll för fn i kortet!!!! :)

Nu längtar man bara efter torr fin asfalt!! :banana
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Rash skrev:
Farlig omkörning låter ju som att man är en fjunig 18-åring.
Snarare som en medelålders man(färdas ofta i tjänstebil i mörk kulör) som är på väg till fjällen med familjen eller försenad till morgonmötet på kontoret. Det är dom som gör riktigt impulsiva och korkade manövrar i trafiken.
 

HeBBa

www.tycon.se
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
KTM 525 -03 Yamaha 250F -02
Fan vad jag tycker synd om dig!

Vart du av med hojkort också?
 
Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Maverick_ou812 skrev:
Nej dom tog bara hans bilkörkort, det andra, det han har när han kör hoj, fick han behålla.... :rolleyes:

:dummer

Det är faktiskt ingen dum fråga.

Om du läser lagtexten angående körkort (minns inte vart jag hittade den och vilken paragraf osv...) så står det faktiskt att man kan bli av med enskillda behörigheter!

Jag har aldrig hört att detta skett men tycker att det borde praktiseras.

Jag kör inte bil som jag kör hoj.
Skulle jag åka dit för "bus" med hojen och faktiskt behöver bilen i tjänsten eller motsvarande tycker jag dom kan dra in min hoj-behörighet och låta mig framföra min bil lugnt och fint.

Släng på en månad extra på indragningen och låt mig köra bil istället.

Eller nåt mer genomtänkt system... Men ni fattar principen.

/Lucky9
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Maverick_ou812 skrev:
Nej dom tog bara hans bilkörkort, det andra, det han har när han kör hoj, fick han behålla.... :rolleyes:

:dummer

Det är så att man kan få körkortet indraget med olika lång tid på de olika behörigheterna. En kompis blev tagen för fortkörning i bil och blev av med B i 3 mån A i 6 mån och C får han ta om igen. (hade prövotid på C).
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Maverick_ou812 skrev:
Nej dom tog bara hans bilkörkort, det andra, det han har när han kör hoj, fick han behålla.... :rolleyes:

:dummer

Han var vårdslös för att han svarade i mobilen.. det är lite svårare att göra samma sak när han kör hoj. KAN vara en anledning :va
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
2Wheeldrive skrev:
Någon gång i oktober så åkte jag ner i diket pga jag skulle svara i mobiltelefonen :kocko Har kört prickfritt i tio år men det tog inte länsrätten någon hänsyn till! Det handlar om en singel olycka då ingen blev skadad. Det klassades som vårdslöshet i trafik pga medvetet risktagande när jag svarade i mobilen. Jag vet det var klumpigt av mig men ändå :död 4 månaders indragning :huvet Får tillbaka kortet den 20:e juni.

Din avatar förhindrar mig från att läsa ditt inlägg :banana

Jag skulle överklaga. :tummenupp
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Mitra skrev:
Det är så att man kan få körkortet indraget med olika lång tid på de olika behörigheterna. En kompis blev tagen för fortkörning i bil och blev av med B i 3 mån A i 6 mån och C får han ta om igen. (hade prövotid på C).
Hmmm... Låter skumt, är inte alls säker eller så men känns skruvat tycker jag. Är det inte så att det är prövotid exempelvis på B-behörigheten i två år från man tar den, är den över så är den slut. Tar man C-behörighet efter prövotidens slut så är det ingen prövotid för den, var det inte för mig iaf. Tar man C under B:s prövotid (får man ens det :va ) så borde ju B ryka oxå vid återkallelse under prövotiden...
Känner en del som fått indraget kort med diverse behörigheter men aldrig att dom skulle varit indragna olika långt.
Som sagt, säger inte att det är så men det är vad jag tror!

Edit: Om kompisen åkte för fort i bil varför blev hojkortet indraget dubbelt så länge som bilkortet...? :rolleyes:
 
Last edited:

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Det här med att bli av med körkortet får mig tänka vilken tur jag hade själv. Blev av med körtkortet helt och hållet under min prövotid då jag körde 140 på 90-väg (som tur var hade jag inte fått mitt A-kort då). Körkortstillståndet blev också indraget en månad (september). Under den månaden sökte jag teoriprov och fick en tid i Eskilstuna under oktober, likaså uppkörning i Borlänge början av november. Fick tillbaks körkortet efter två månader. :D Sen, så dum som man är, lyckades man få fortkörningsböter veckan efter uppkörningen. Körde då en skåpbil och det var in mot natten så det var mörkt ute. Den här gången låg jag också 140 på en 90-väg och jag såg att det blinkade blått bakom mig. Trodde att det var ambulansen så jag saktade ner lite till 130 och körde ut mot grenen då det var god sikt framför. Men "ambulansen" körde inte om, väldigt konstigt tyckte jag. Så jag forsatte köra i 140. :hihi Efter några minuter körde bilen om mig och det visade sig vara farbror Haffa. :( När jag satte mig på biträdessidan i polisbilen fick jag det förklarat för mig att jag körde 72 på 50-väg genom ett samhälle. Trodde jag skulle åka dit ordentligt, men polisen förbisåg den "lilla biljakten" på 90-vägen, och var allmänt trevlig. :hihi
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
när jag precis tog bilkort för snart 10 år sen så klappa jag ner i diket med min bil(240 som tur var) var på väg till sthlm och klockan var runt 0500 och i princip dött på e4 efter uppsala,hade känt mig trött lite före så jag beslutade mig för att svänga av vid knivsta avfarten och vila lite,men innan jag han dit så somnade jag vid ratten :mad: kvaddade bilen totalt men kom undan jäkligt bra då jag bara fick nått skrapsår,precis efter landningen i diket så var man ju totalt borta och funderade vart fan man var nånstans,kändes precis som man drömde..kuslig känsla som fan.Men iallafall så när polisen kom så sa jag precis som det var att jag somnat,hade jag inte vart så pass chockad så hade jag säkert dragit till med väjt för nått rådjur eller nått,tänkte sen att det var :hej till körkortet eftersom jag hade prövotid och att somna vid ratten räknas väl som grov vårdslöshet i trafik,men jag hade sån tur att jag fick behålla kortet och hörde fan inget från länsstyrelsen heller :)
sen hade jag tur 2gånger till under prövotiden,körde långt över tillåtna 50km/h en gång när klockan var runt 03-0400 och fick blåvita efter mig ända hem till parkeringen,som tur var så hade dom inte kunnat mäta hastigheten då dom kommit ut från en sidoväg,sen vart jag stoppad på 50 sträcka när jag körde runt 70 och fick en tillsägelse bara.
 
Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Finns en hel del dubbelmoral hos folk här på SH. Tycka att det du gjort är vårdslöst! Förvisso kanske, men då måste det också påpekas att folk som kör sporthoj (alltså folk på SH) kör vårdslöst så har alltid varit och kommer alltid förbli.

Är ateist och således ingen religiös förespråkare, men var det inte Jesus som sa: Den som är utan synd kastar första stenen.

Har alltid hatat förmyndare och predikare. Förtsätt med dina dikeskörningar enbart för att jävlas med dom :tummenupp

Edit: Är på dåligt humör idag :mad:
 
Last edited:

Sir_Börje

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Avesta
Hoj
CRF 450 -08
Ang lämlighet till körkort

Har åkt hoj me dej när du wheelat ca 200m i ca 150 knyck på 50 sträcka.. :lol
Men visst är du lämplig till körkort. :banana
:yoparty :yoparty :yoparty :fyllisar :fyllisar
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mitra skrev:
Det är så att man kan få körkortet indraget med olika lång tid på de olika behörigheterna. En kompis blev tagen för fortkörning i bil och blev av med B i 3 mån A i 6 mån och C får han ta om igen. (hade prövotid på C).
Ehhhhh... va? Jag tog mitt A- körkort 04, har haft B- körkort sen 87, C- körkort sen 90 och jag fick inte nån prövotid på mitt A- kort. Så vitt jag vet så förlorar man körkortet inte nån behörighet. Pungt.

Lucky9 skrev:
Det är faktiskt ingen dum fråga.

Om du läser lagtexten angående körkort (minns inte vart jag hittade den och vilken paragraf osv...) så står det faktiskt att man kan bli av med enskillda behörigheter!

Jag har aldrig hört att detta skett men tycker att det borde praktiseras
Har Goooglat men kan inte hitta nåt om detta, du får allt hitta den där paragrafen för att jag ska tro dig.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ogre skrev:
Han var vårdslös för att han svarade i mobilen.. det är lite svårare att göra samma sak när han kör hoj. KAN vara en anledning :va
Som sagt, upp till bevis, jag kan inte hitta något om detta. Förlorat KK är förlorat oavsett vilken behörighet det gäller, skulle iofs vara praktiskt för mig. :banana Först kör jag som en galning på hojen och åker dit på 6 mån. Vem bryr sig? Jag tar bilen istället och kör som jag brukar, åker dit och förlorar B- behörigheten på 3 mån. Fine... hyr mig en lasbil och fortsätter köra.

Troligen inte ett sannolikt scenario va?
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Mitra skrev:
Det är så att man kan få körkortet indraget med olika lång tid på de olika behörigheterna. En kompis blev tagen för fortkörning i bil och blev av med B i 3 mån A i 6 mån och C får han ta om igen. (hade prövotid på C).

Man har bara prövotid på den första behörigheten man har,
måste varit annan orsak till att han blev av med C helt.

Säker på att det bara var fortkörning och inte vårdslöshet inblandad?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top