Då blev man av med körkortet!

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som vanligt förhärskar dubbelmoralen i tråden. Hur många har inte sladdat runt oansvarigt med bilen i vinter och därmed riskerat att köra på både barn som grävt ner sig i snödrivor oich skogsigelkottar som tagit diket som sin tillflykt?
 

Gabor

Guest
2Wheeldrive skrev:
Vårdslöshet pga att jag svarade i Och hade du läst dom tidigare inläggen i tråden så hade du sett att det skedde på en lång raksträcka med bra sikt. Fanns inte ens flugor i närheten :fatta!

Å så kör du i diket.. :kocko .. :fatta! .Ouppmärksam i trafiken, fy fan...
klart j gläst tråden, men jag är bara så less på gnäll när någon har gjort ett uppenbart fel,, hur fan kan du tycka att det är ok , bara kört ner i diket; va sysslade du med på raksträckan??....uppmärksam som fan på vad som händer.? Ja tjen, var glad att det gick så bra som det gick.
 

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Varför?

Varför erkänna..? Jag har legat i diket ca fyra gånger nu, och varje gång har anledningen varit en vejning för djur.. fullt naturligt att man vejer för något som uppkommeri ens synfält...

sagt är sagt, och gjort är gjort.. mer tid för tjejen nu då, det lär hon ju uppskatta... :pannkyss
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
zilog skrev:
Som vanligt förhärskar dubbelmoralen i tråden. Hur många har inte sladdat runt oansvarigt med bilen i vinter och därmed riskerat att köra på både barn som grävt ner sig i snödrivor oich skogsigelkottar som tagit diket som sin tillflykt?
Bristande uppmärksamhet är nog det värsta trafikbrottet man kan göra. Personligen tror jag nästan att jag skulle skada mindre människor om jag körde smått onykter varenda dag ett helt liv än om jag körde omkring och tänkte på annat.

För något år sedan kom jag åkandes inne i stan och ser att en kärring inte verkar stanna fast hon har väjningsplikt, jag får stopp på hojen och hon drar rakt över vägen och självklart ser jag henne vara långt nere i handsfacket och leta efter något. Personligen tycker jag det är ett lika allvarligt brott som att slumpvis sitta och kasta vassa knivar från en balkong i centrala stan.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
2Wheeldrive skrev:
Avkörningen skedde på en lång raksträcka med god sikt! Inte en käft så långt ögat kunde nå. Har ALDRIG kunnat tro att detta skulle hända mig, Det var så oskyldigt! Dom gjorde en höna av en fjäder! Mår skitdåligt över detta. Att man ska förlora körkortet pga en dikeskörning hade jag aldrig kunnat tänka mig!
Va...kan man förlora kortet för att man kör i diket? Verkar ju inte klokt....visst om man riskerar andras liv så men inte om man är själv.

Kan iofs förstå om FB hade tjafsat när det gäller ersättningar osv. men att andra myndigheter bryr sig fattar jag inte.

Fan de rullar ju fylltrattar runt hela landet, sätt dit dom i stället!

Kanske sent att överklara(?), men då vet du till nästa gång....i dessa fall är det bara att ljuga...tyvärr! :brinnerup
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Picco skrev:
Varför erkänna..? Jag har legat i diket ca fyra gånger nu, och varje gång har anledningen varit en vejning för djur.. fullt naturligt att man vejer för något som uppkommeri ens synfält...

sagt är sagt, och gjort är gjort.. mer tid för tjejen nu då, det lär hon ju uppskatta... :pannkyss
Körkort i flingpaketet eller :va
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
2Wheeldrive skrev:
Jag fattar väl! Vårdslöshet pga att jag svarade i telefon! Men det är inte olagligt att att prata i mobilen. Och hade du läst dom tidigare inläggen i tråden så hade du sett att det skedde på en lång raksträcka med bra sikt. Fanns inte ens flugor i närheten :fatta!

En fråga bara. Om du inte ens såg diket hur kan du då veta att det inte var någon eller något annat i närheten?
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
2Wheeldrive skrev:
Ja det skedde i en bil, Men jag trodde att ärlighet skulle rädda en, Istället så blev det ens fall! Hade jag ljugit och sagt att jag hade väjat för ett rådjur så hade jag gått fri!



ljug nästa gång... aldrig vara ärlig. det lönar sej
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bandido skrev:
Inget att snacka om, du gjorde fel och får betala priset för det.
Personligen tycker jag att alla jävlar som kör i stadstrafik och snackar i mobilen samtidigt ska få kortet draget direkt. :fatta! Jag har varit extremt nära flera gånger, både på hojen och som gångtrafikant, att bli klippt av folk i bil med moblien i örat.

Edit: man alltid ska ljuga till sin fördel när man torskar, går det så går det. Aldrig ge myndigheterna något gratis!
Många länder har förbud mot prat i mobil när du kör, väntar på en
lag här också. Finns idioter som sitter och snickrar på SMS när de kör :kocko
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Trist!!

Lite väl hårt om du inte skadat någon tycker jag men du har mycket säsong kvar efter du får tillbaka kortet.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
2fast4hjo skrev:
Överklaga!

Var glad för att det inte hände i norge, där det för övrigt är förbund att använda mobiltelefon i bilen, kan t om ge fängelse.


http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1677370&postcount=242

127 km på 80 väg.

Du menar att det är förbud va? Isf är det inte alls speciellt ovanligt att det är det i andra länder. Jag tycket ett förbut mot mobilsnack utan HF borde gälla i sverige också!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
BMW R90s skrev:
Finns idioter som sitter och snickrar på SMS när de kör :kocko

..och knappar på radion, spanar på den fräcka navigationsdisplayen, pillar på rattarna till stolsvärmare och annat. Var går gränsen till idioti tycker du? Är det OK om man knappar med utrustning som bilen har levererats med, eller måste man stanna för att byta radiokanal också?
 

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Isåfall tyckte jag att jag såg något.. det är bara du som kan svara på frågan. Ingen kan säga till dig vad du såg/ tycktes se...
Hoppas det löser sig för dig..
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Sandstrom skrev:
Tyvärr? Utveckla gärna lite. Jag förstår att du gärna ville ha en gott och blandat-påse istället för ett straff, men vill du verkligen generellt att ärlighet från den som begår brott ska löna sig?

Har man begått ett brott så ska man få sitt straff. Men om man kan med att ljuga hade man ju kunnat komma undan med det.. Alltså lönar det sig inte alltid att vara ärlig..
Angående mitt fall så tyckte jag att det inte vart värt att få böterna för något så löjligt. Men säger en konstapel åt mig att jag gjort något fel så tar jag ju mitt straff. Vilket jag lärt mig att man inte ska göra. Man ska alltid neka... Men jag tog då mitt straff genom att betala boten.
Men jag tyckte att det var i överkant att bli av med kortet för något så löjligt..

Farlig omkörning låter ju som att man är en fjunig 18-åring. Men alla människor jag åkt med har gjort liknande omkörningar. Det kallas vett i trafiken att lämna plats åt någon som kör om.
Och eftersom timmerbilen körde i ca 80-85 och jag körde om i ca 95-100 som mest så var det ju i mina ögon iallafall inget farligt. Det var 90-väg dvs..
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
surt sa räven :(

Handlar nog mest om att du faktiskt körde i diket på en lång o rak vägsträcka med fri sikt, inte trots det.

Att det var för att du svarade i mobilen är bara en av många saker som kan orsaka olyckor....o alla klassas som vårdslöshet i trafik, samma sak om jag skulle sitta o läsa tidningen i en bilkö som rör sig framåt ( har faktiskt sett detta hända, i Stockholm var annnars :rolleyes: )

99% av trafikanter i dag är så invuxna med bilar/fordon att ingen ens skänker en tanke på hur jä**la farligt det egentligen är. Såg en dokumentär för något år sedan om dagens bilar o det faktum att olyckor ökar "trots" att bilar är så mycket säkrare nu. Forskare anser att det beror på att människor har övertro på bilens kapasitet, " har ju ABS så det är bara att fräsa på". Bilar är så bekväma o tysta att 150 km/h är ingen skillnad på 50 km/h. Ett förslag en forskare hade ( på skämt så klart ) vara att fabriksmontera en halvmeter lång järn spett i ratt centrumet " Det kanske skulle få folk att ta det lugnare" typ.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har nu överklagat, Ett spott i ansiktet på er som tycker att det är rätt åt mig för det straffet jag fick, Inte en anmärkning på tio år i trafiken är inte värt ett skit men så fort man gör ett mänskligt misstag så smutskastas man :mad: 2 månaders indragning hade jag lätt kunnat att acceptera men 4 för en oskyldig dikeskörning är helt sjukt! Vi får se hur det blir med min överklagan! En ros till er alla som förstår min sits och det hårda domet jag fick :smasha
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
körkort

2Wheeldrive skrev:
Jag har nu överklagat, Ett spott i ansiktet på er som tycker att det är rätt åt mig för det straffet jag fick, Inte en anmärkning på tio år i trafiken är inte värt ett skit men så fort man gör ett mänskligt misstag så smutskastas man :mad: 2 månaders indragning hade jag lätt kunnat att acceptera men 4 för en oskyldig dikeskörning är helt sjukt! Vi får se hur det blir med min överklagan! En ros till er alla som förstår min sits och det hårda domet jag fick :smasha
tat lungt du kan få låna ett pnr me ab**** tills vidare :tummenupp
nästa gång vet du oberopa rådrum innan du skriver på nogot. ps om du ej skickar in delgivelsen så kan du köra vidare tills du blir stoppad och då blir du delgiven på plats ja tycker alla vinglar me sina bilar i dagens läge har kamera i bilen va fan folk kör dåligt och mot rött :mad: ska ma våga köra hoj i sommar :tuttar tur att man e vaken men va fan dom andra halvsover ju i sina fordon :finger åt dom
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Nu är jag visserligen ateist och suger på bibliska citat...

Men ett som ligger nära till hands är väl:

"Den utan synd kastar första stenen..."

Lycka till med överklagan. Lyckas du med överklagan så bevisar det ju att första domen var felaktig. Misslyckas du är det väl bara att köpa läget att det straffet är det korrekta. Om man har en gnutta tro på vårt nuvarande rättsystem vill säga.

/Lucky9
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top