Då blev man av med körkortet!

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Maverick_ou812 skrev:
Har Goooglat men kan inte hitta nåt om detta, du får allt hitta den där paragrafen för att jag ska tro dig.

Du är antingen lat eller kass på att googla. ;)

http://lagen.nu/1998:488#K5

5:e kapitlet handlar om "Körkortsingripande".

3:e paragrafen talar om när det är dags att dra in ett körkort.

4:e paragrafen säger följande:
"Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter."

Frågor på det? ;)

/Lucky9
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
GixxerJensa skrev:
Snarare som en medelålders man(färdas ofta i tjänstebil i mörk kulör) som är på väg till fjällen med familjen eller försenad till morgonmötet på kontoret. Det är dom som gör riktigt impulsiva och korkade manövrar i trafiken.

Sant!

Sen hur folk antar att en mötande ser en och är snäll nog att lämna plats för att rädda ens liv. Känns för mig riktigt avlägset.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Lucky9 skrev:
Du är antingen lat eller kass på att googla. ;)

http://lagen.nu/1998:488#K5

5:e kapitlet handlar om "Körkortsingripande".

3:e paragrafen talar om när det är dags att dra in ett körkort.

4:e paragrafen säger följande:
"Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter."

Frågor på det? ;)

/Lucky9
Det var som fan...

Jag är beviserligen kass på att Googla, lat är jag inte.
Böjer mig för din visdom (och lagtexterna du hänvisar till :hihi ) och ber om ursäkt för mitt syrliga uttalande till er alla. Man kan alltså bli av med A- behörigheten men inte B. Kan va bra att veta ju.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
I mitt fall så blev jag av med både bil och mc-kortet. 4 månaders spärrtid gäller från och med den dagen du löser ut delgivningen från posten. Men jag har heller aldrig hört att dom bara kan ta vilken behörighet dom vill under spärrtiden :confused: Trodde att dom alltid tog alla behörigheter under spärrtiden. Men men det står ju i körkortslagen att dom har rätt att välja :3freak
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Man kan särskilja de olika behörigheterna om det exempelvis gäller A/B å ena sidan och C/D å andra sidan. Man kan av olika skäl ha blivit olämplig att framföra en tung buss med passagerare trots att man ändå bedöms klara av att köra bil (vissa typer av handikapp/sjukdom etc.).

Har man blivit dömd för exempelvis vårdslöshet i trafik är det inte aktuellt att särskilja körkortsbehörigheter. Det är ett beteende som är oönskat i trafiken som ligger till grund för tillbakadragandet av körkortet - dvs ett tillkortakommande hos föraren.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
GixxerJensa skrev:
Snarare som en medelålders man(färdas ofta i tjänstebil i mörk kulör) som är på väg till fjällen med familjen eller försenad till morgonmötet på kontoret. Det är dom som gör riktigt impulsiva och korkade manövrar i trafiken.



En vän till mig som precis hade tagit bilkörkort omkom i en bilolycka utanför hjo http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45248&page=1&pp=20då en förare av en jeep kom över på fel sida. Föraren var en man i 50 års åldern som hade varit i tyskland. Somnat (ett brott som jämnställs med att köra drog och/eller alkholholpåverkad), något som han sedan tog tillbaka. Han blev av med körkortet i ett halvår :4skrika

Naturligtvis skrevs det i tidningarna så som att det var den 20 åriga killen med nytaget körkort som varit vållande. Man börjar ju undra om journalisterna ens hade varit på olycksplatsen :3freak
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2Wheeldrive skrev:
I mitt fall så blev jag av med både bil och mc-kortet. 4 månaders spärrtid gäller från och med den dagen du löser ut delgivningen från posten. Men jag har heller aldrig hört att dom bara kan ta vilken behörighet dom vill under spärrtiden :confused: Trodde att dom alltid tog alla behörigheter under spärrtiden. Men men det står ju i körkortslagen att dom har rätt att välja :3freak
Du kan inte ta ut delgivningen först i höst då hojsäsongen är över då? I så fall är det ju "bara" bil du inte kan köra under tiden.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu får man åka på den här i ett inhängnat område ett tag :rolleyes:
 

Bifogat

  • phet.JPG
    phet.JPG
    27.6 KB · Visningar: 64
Last edited:

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
?

MackeNo1 skrev:
Seriöst? Det va ett jävligt hårt straff... Själv körde jag mot stopplikt natten till julafton och fick bara en varning. Haft körkortet i 9år och har inga anmärkningar sen tidigare.

Till mitt försvar ska sägas att jag va i Söderfors, ett litet samhälle med 2000 invånare. Ligger mitt ute i skogen mellan Uppsala och Gävle. Fanns inte en käft ute på gatorna och klockan va 23.30...




I Söderfors, då SKA du köra lungt.
Så du lyckades att köra mot stopplikt i ett samhälle där det endast finns 3st stopp, och så ser polisen dig :banana
Det brukar vara folktomt på gatorna mycket mycket tidigare iaf när jag bodde där.
S-fors är en Ö mitt i skogen:)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top