Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Som ren kuriosa och för att piffa upp debatten så kan jag berätta att nedanstående hoj uppfyller reglementet. Men det var kanske inte andemeningen med klassen att de skulle vara med. Skulle någon mot förmodan dyka upp med en XVS650 så skulle nog reglerna ändras snabbt. Spårvalen skulle förmodligen oxå klassas som lätt oortodoxa. Får man ställa upp med en Aprulla 250SP i Supermoto 450 förresten ? Nej ! Varför inte ? Därför att reglementet säger att de inte är tillåtna. Go figure...

xvs650-negra-G.jpg

Om det finns en RR-modell med helkåpa enkelcuts är jag dock lite osäker på...

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Jag tror ni missuppfattar mig.
En motard stil är: bromsa löjligt sent, sladda in(brett som fan=omöjligt att passera) stå still i böjen, svänga snabbt gasa brett med sladd ut.
Den stilen passar INTE med andra RRhojar.
Vissa danskar har genom åren kört med knäskrap och utan sladd in i böjarna och med bra fart inne i böjen, det funkar perfekt med andra.

Ja just det, om en annan RRförare kör ca 10 sekunder saktare per varv men med "normal" stil så är det mindre farligt än en som är 2 sekunder söligare men med "motard" stil!!

RSen var snabbare på rakan men motarden bromsade så sent att det var nästan omöjligt att komma om på en så kort raka som knutstorp, skiter du i kurvhastigheten kan du bromsa senare.

Det är inte hojen som sådan jag inte gillar utan körstilen.
Förrästen kör jag en fighterblade på bana som instruktör, dock med "RR-stil""

Vad åker en 250SP runt knutstorp på?
Supermoto 450 med en skaplig förare åker 1.07 -1.09.
Stefan

De riktigt snabba kör låga sexor.
I år kommer det vara minst 3 förare som har kört 7 blankt förr i alla fall.

Enligt Brånalt är det OK med en aprilia 550 motard i SP, gränsen är 650cc och 2 cylindrar.

Enligt honom fick vi visst inte köra med regndäck vilket vi får!!
Han godkände dessutom 2 A-förare i våran B-klass!!

Brånalt är bra men inte på SP-regelementet.

Last edited:

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Jag tror ni missuppfattar mig.
En motard stil är: bromsa löjligt sent, sladda in(brett som fan=omöjligt att passera) stå still i böjen, svänga snabbt gasa brett med sladd ut.
Den stilen passar INTE med andra RRhojar.
Vissa danskar har genom åren kört med knäskrap och utan sladd in i böjarna och med bra fart inne i böjen, det funkar perfekt med andra.

Låter som MotoGP :)

Varför vill ni köra Supermotarden utan att köra med supermotostil (benet ut)?

Saxat ur reglementet för roadracing:
"6.7.1 Förares placering på motorcykel
Förare måste under hela tävlingen hålla fötterna på fotstöd placerade enligt 3.1.5. Brott mot denna bestämmelse kan medföra uteslutning."

Stefan

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2942021 Om man kör sin supermoto-hoj som en rr-hoj försvinner ju problemet, förutom att den är lite långsammare på rakorna. En ER-6a är ju knappast någon raket rakt fram heller.

Jag vet att du själv kör både rr och sm men har du deltagit i något race/tävlingsliknande situation själv där du blivit hindrad av supermoto-förare? På bandagar har jag snarare upplevt (vissa) andra sporthojar som problematiskt långsamma, snarare än de motarder som deltagit. Framförallt har jag inte upplevt spårvalet som något problem med motarderna.
Ja, jag har erfarenhet av där supermoto-förare har så pass felaktiga spår att omkörningen inte blir normal på något sätt. jag står fast vid att spårvalet för supermoto och för rr-hojar är markant annorlunda.

2942195 Vad åker en 250SP runt knutstorp på?
Supermoto 450 med en skaplig förare åker 1.07 -1.09.
Stefan
RR = finlir. Får du "blockering" i en kurva så tappar du hela varvet.

Supermoto = blockering är vad det handlar om. Du kan komma in med vilket spår somhelst näst intill.

De två maskinklasserna hindrar varandra, fast Supermoto hindrar mer än den andra. Klasserna passar inte ihop. Punkt slut.

2942377 Låter som MotoGP :)

Saxat ur reglementet för roadracing:
"6.7.1 Förares placering på motorcykel
Förare måste under hela tävlingen hålla fötterna på fotstöd placerade enligt 3.1.5. Brott mot denna bestämmelse kan medföra uteslutning."

Stefan
Det var inte svar på frågan. Varför vill Supermotoförare köra med Supermotohoj i en RR-klass där hojen inte körs som den ska? Kommer varken vara kul för supermotoföraren eller för rr-föraren. Kommer endast skapa irritation.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Även om nu 250SP / SP behövde tas bort från SM-serien. Så behövde man ju inte döda den genom att ta bort möjligheten för flera förare att fortsätta köra i den.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Så reglementet gäller inte då?

Jodå, det gör det säkert, det är bara det att Aprilian inte var av "supermototyp" just i det ögonblicket Humlan pratade med Brånalt i telefonen. Men det gäller att se upp, när som hellst kan den helt plösligt vara av "Supermototyp" och då är det bara att packa väskan och åka hem.

Grattis alla nybörjare! Den världsomspännande konspirationen och deras Master Plan för att ta livet av svensk RR's instegsklass närmar sig sin fullbordan, snart är den död och begraven. Först bort med SM-statusen, sen ut med serien till ERF med ett tramsigt tvådagarsupplägg, sen hejdå till A-förarna och slutligen stänger man dörren framför näsan på de som vill in med hänvisning till "Den livsfarliga körstilen som automatiskt framkallas när man kör en hoj av Supermototyp". Jösses vad är det med folk nuförtiden?

Ingen annanstans än i SP, bland oskolade nybörjare, finner man väl mer skilda körstilar, trots att alla kör hoj av "Roadracingtyp". Jag var träningsansvarig igår på LMS tisdagsträning och satte västar på förare som körde hoj av "Roadracingtyp" då deras framfart var av fara för dem själva och andra.

Och ingen annanstans än i SP finner man väl större hastighetsskillnader och om hastighetsskillnader är en sådan het potatis, hur kan man då tillåta förare som kör 1:50 runt Anderstorp dela bana med totala nybörjare som leder runt sina hojar på 2:20?

Jag har själv delat bana med hojar av "Supermototyp" på RR-träningar och det har aldrig varit några problem, vare sig i kurvor eller på raksträckor. I kurvorna var de snabbare än de flesta RR-hojar och på rakorna var de som en 250 SP med en felinställd avgasventil. Vilken omkörningssituation är egentligen mest riskabel? Att köra om en nybörjare på en hoj av "Roadracingtyp" i ytterspår mitt i en kurva eller att köra om en hoj av "Supermototyp" på en raksträcka?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jodå, det gör det säkert, det är bara det att Aprilian inte var av "supermototyp" just i det ögonblicket Humlan pratade med Brånalt i telefonen. Men det gäller att se upp, när som hellst kan den helt plösligt vara av "Supermototyp" och då är det bara att packa väskan och åka hem.

För att förtydliga så har jag ingen direkt personlig åsikt i frågan, jag hittade bara en rad i årets reglemente som i högsta grad berör den här frågan som har varit het i månader nu och då tyckte jag att jag skulle posta den här.

Förutom att de lyckades skriva fel (och i stället för av) så tycker jag regeln är tydlig. Vem här kan inte avgöra om en hoj är av "supermototyp"? Det kan knappast ställa till problem i sig. Regeln som sådan kan man sedan tycka vad man vill om.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det intressantaste är väl attd et ska finans en lista på godkända hojar. Publicera den istälelt för en regel som kan tolkas på olika vis.

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
VIlken "typ" av mc

borde väl inte spela roll, mer vem som kör den?
Om en förare som genomgått gällande licenskurs och har en godkänd licens skall han/hon väl få köra en mc som uppfyller gällande reglemente angående säkerhet?

Det finns nog förare med en RR model på motorcykel som kör spår som inte uppskattas av alla, samtidigt som det finns förare av "Supermoto" modell som kör spår som är ok.

Det är föraren som är farlig inte hojen (om den uppfyller kraven)

Stefan
som kör en KTM 690 SuperMONO :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mycket snack men ingen verkstad, i dagsläget så är det endast en person som visat intresse och seriöst kan tänka sig att köra med Aprilias 550 i denna klass, Brånalt har sagt att det är ok så varför tuggas det fortfarande?

Man måste dock köra RR style och ha fötterna på pinnarna.

Om någon kör SM style så blir det svartflagg för denne.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Får man ställa upp med en Aprulla 250SP i Supermoto 450 förresten ? Nej ! Varför inte ? Därför att reglementet säger att de inte är tillåtna. Go figure...
[/SIZE]
Jadå du får åka med en Rs250 i SM450 möjligen med reservation för att reglementet kräver större markfrigång

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jadå du får åka med en Rs250 i SM450 möjligen med reservation för att reglementet kräver större markfrigång

Högre markfrigång, framåtflyttade fotpinnar, kåpor och cuts borttagna...

Inte riktigt samma hoj då längre.

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Mycket snack men ingen verkstad, i dagsläget så är det endast en person som visat intresse och seriöst kan tänka sig att köra med Aprilias 550 i denna klass, Brånalt har sagt att det är ok så varför tuggas det fortfarande?

Man måste dock köra RR style och ha fötterna på pinnarna.

Om någon kör SM style så blir det svartflagg för denne.

Inse att Brånalt inte skriver regelementet utan måste bara följa det!!

Det verkar som den enda som fattar vad jag menar är SWEDE, det handlar inte om spår!!
Håller du fötterna på fotpinnarna och farten i kurvorna så är du välkommen annars inte!!

De som säger annat har inte fattat skillnaden och faran i de olika körstilarna.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024