Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Såg nu på arc.nu att det är träning för SP på lördagen också. Står dock inget pris för den men det kanske ingår i tävlingsavgiften.
Det står att besiktningen ska ske lördag från klockan 7.00 för SP och BOTT, är det allstå då inte möjligt att besikta den på söndagen?
Kanske finns dom som endast vill köra söndagen.
Någon som vet?
28. Tidsschema 12-13/5-07
Anmälningssekretariatet öppnar fredag 17:00 lördag 08:00
Lördag 12/5-07
Tidsträning
09:00-09:45 Nordic Endurance Challenge
09:55-10:20 Sport Production
10:30-10:50 Battle of the Twins
. Race 6 Tim.
11:00-17:00 Nordic Endurance Challenge

Söndag 13/5-07
Tidsträning
09:00-09:15 Sport Production
09:25-09:40 Battle of the Twins
09:50-10:05 Sport Production
10:15-10:30 Battle of the Twins
10:40-11:15 Rookie Endurance Challenge
Race
11:25-11:45 Sport Produktion
11:55-12:15 Battle of the Twins
12:15-13:00 Lunch
13:00-17:00 Rookie Endurance Challenge (4 timmar)

Träning lördag, söndag samt tävling ingår i startavg. om jag fattat rätt, annars kan man ju maila Brånalt och fråga.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag bönar verkligen inte om att få köra. Jag tittar bara på reglementet och ser om min hoj passar in. Gör den inte det så fine.

Nu är det skrivet i reglementet för -07:

3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
Endast fordon tillhörande kategori I, grupp A1, A2 och A3 resp grupp B1 och B2 tillåtes
delta i roadracingtävlingar. MC och Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass.

PS. Kom inte riktigt ihåg vem som sade vad i denna debatt så jag ber om ursäkt om jag citerat klumpigt, tog bara det första jag hittade i ämnet.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Endast fordon tillhörande kategori I, grupp A1, A2 och A3 resp grupp B1 och B2 tillåtes
delta i roadracingtävlingar. MC och Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass.

Tydligt och bra, inga supermototyper eller MC får framföras i RR. Det förklarar ju vad som hände på Sturup: Förarna försökte köra MC men blev lyckligtvis stoppade i besiktningen.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tydligt och bra, inga supermototyper eller MC får framföras i RR. Det förklarar ju vad som hände på Sturup: Förarna försökte köra MC men blev lyckligtvis stoppade i besiktningen.

Hehe, det står faktiskt så men det ska förstås vara "MC av Supermoto-typ..."

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.

Usch vad oproffsigt att göra så, att skriva en generell regel som kan tolkas godtyckligt från fall till fall känns verkligen inte proffsigt, det plockar man ur samma låda som småstadsmentalitet, förtryck av minoritetsgrupper, homonojja och rasism. Var går gränsen för svartingar? Vid Gibraltar? En så korkat formulerad regel är ju som gjord för någon envis typ att kringgå. Ta en Aprilia, sätt på helkåpa, justera fjädringen och anmäla sig till R600. Motorcyklarna blir snabbare för varje år men det finns inga pengar att bygga om banorna, för att bibehålla säkerheten måste toppfarterna sänkas och då finns inte längre utrymme för moderna sporthojar att få sträcka på benen. Det är ingen vits att ha tusen hästar och ett bergstadigt chassie på banor som Knutstorp, Sviestad, Gelleråsen och Härnösand. Det går snudd på lika fort att ta sig runt med en supermotard. Den här nykostruerade regeln känns som om den är tagen ur Ny Demokratis valprogram 1992. Tumme ner.

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Kan man se nånstans vilka som är anmälda till SP250 på Anderstorp i helgen?

På ERF.nu hittar jag bara startlistor för BoTT och jag är väldigt intresserad av att få veta om det är några ER6:eek:r som är med samt vilka de får möta.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

PS. Kom inte riktigt ihåg vem som sade vad i denna debatt så jag ber om ursäkt om jag citerat klumpigt, tog bara det första jag hittade i ämnet.
Citatet är helt ok ;)

Tänkte hoppa in i tråden för att kolla hur det gått och vad får man se... Den mest korkade regel jag nånsin läst. VEM avgör vad som är "MC av Supermototyp" ?? Vad är definitionen på en MC av supermototyp??
Fjädringsväg? Typ av fälgar? Typ av styre? Framskärmen placering? Sittställning? Längd på sadeln? Färg? Tillverkningsland? Könet på säljaren? Förarens årsinkomst? Civilstånd på besiktningsmannen eller kanske om han har hund eller ej....

Jag har redan gett upp mina försök (fast jag plockade ändå ut min RR-licens) att få köra SP men jag kan INTE hålla truten när nåt så här dumt dyker upp. Vad är det för superinskränkt person/er som hittat på en sån beskrivning?

Varför utelsuta folk på, enligt mig, korkade grunder istället för att främja mångfald och ge publiken mer intressanta rejs??
Detta gör ju även att man inte ens i Supermono kan ställa upp med en "MC av supermototyp" om det står som generell regel för RR.... *SUCK*

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Varför utelsuta folk på, enligt mig, korkade grunder istället för att främja mångfald och ge publiken mer intressanta rejs??
Detta gör ju även att man inte ens i Supermono kan ställa upp med en "MC av supermototyp" om det står som generell regel för RR.... *SUCK*

Lite märkligt då man bla i supermono länge har kört med motardcyklar och även denna säsongen rullar där någon. Så regeln verkar brukas när man känner för det.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Lite märkligt då man bla i supermono länge har kört med motardcyklar och även denna säsongen rullar där någon. Så regeln verkar brukas när man känner för det.
Neutral säger att det är nytt för 07 :)

Man undrar ju om ändringen kommit efter att nån inskränkt person agerat alldeles för hårt just pga rädslan att nån skulle anmäla sig i SP med en "icke RR-lik cykel" :skrämd

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Neutral säger att det är nytt för 07 :)

Man undrar ju om ändringen kommit efter att nån inskränkt person agerat alldeles för hårt just pga rädslan att nån skulle anmäla sig i SP med en "icke RR-lik cykel" :skrämd

Ja regeln är ny men i supermono har man länge kört med motardcyklar och så gör man även i år så efterlevandet av regeln verkar begränsat.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja regeln är ny men i supermono har man länge kört med motardcyklar och så gör man även i år så efterlevandet av regeln verkar begränsat.

Aha. Jag trodde du hade missuppfattat. Supermono lär ju köra efter RR-reglementet och jag tänkte att den nya regeln inte nått fram till alla ännu.

Men kör de SM då? När de besökte LMS i samband med årsracet så körde de EM, d v s efter UEM-regler.
En annan intressant synpunkt. Gällde regeln du visade endast SM eller RRs "grundreglemente" ??
SP är ju inte en SM-klass vad jag vet.....

Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Citatet är helt ok ;)

Tänkte hoppa in i tråden för att kolla hur det gått och vad får man se... Den mest korkade regel jag nånsin läst. VEM avgör vad som är "MC av Supermototyp" ?? Vad är definitionen på en MC av supermototyp??
Fjädringsväg? Typ av fälgar? Typ av styre? Framskärmen placering? Sittställning? Längd på sadeln? Färg? Tillverkningsland? Könet på säljaren? Förarens årsinkomst? Civilstånd på besiktningsmannen eller kanske om han har hund eller ej....

Jag har redan gett upp mina försök (fast jag plockade ändå ut min RR-licens) att få köra SP men jag kan INTE hålla truten när nåt så här dumt dyker upp. Vad är det för superinskränkt person/er som hittat på en sån beskrivning?

Du kan köra med i DM med din supermoto hoj. I brist på banor på Sjælland i Danmark så brukar dom hyra Knutstorp till 2 stk DM avdelningar varje år. I DM har man så få förare så att alla är välkomna. I f.ex. Rookie kan man köra med med en supermoto hoj. Dom kör ofta flera klasser samtidigt om det är få deltaagre. F.ex. första avdelningen av DM i år gick 28-29 april, och där körde 3 killar med supermoto MC. Ingen av dom andra rookie klagade, ingen blev påkörd och alla hade skitskoj. Dom han nog också en DM avdelning 14-15 september på Knutstorp. Du kan deltaga med svensk RR licens.

Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Förra året körde jag en av de danska tävlingarna på knutstorp med min Aprilia 250.
I en av klasserna var där 2 motarder, jag är ledsen men de hör inte hemma på en RR bana tillsammans med 250orna!!
Jag var mer än 2sekunder snabbare per varv men motarden som körde om mig på rakan och bromsade sent och sedan stod helt still i mitten av böjen!! var nästan helt omöjlig att köra om!
Jag höll på att köra över killen i varje böj!
Om ni börjar köra med knäskrap och behåller farten i böjarna så fine då är ni välkommna men annars är det för stor risk att det blir en FET olycka.
Lyckligtvis så kom jag iväg bättre på racet och behövde aldrig köra om motarderna, annars hade det nog blivit lite knuff,block pass om det behövts!

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Förra året körde jag en av de danska tävlingarna på knutstorp med min Aprilia 250.
I en av klasserna var där 2 motarder, jag är ledsen men de hör inte hemma på en RR bana tillsammans med 250orna!!
Jag var mer än 2sekunder snabbare per varv men motarden som körde om mig på rakan och bromsade sent och sedan stod helt still i mitten av böjen!! var nästan helt omöjlig att köra om!
Om ni börjar köra med knäskrap och behåller farten i böjarna så fine då är ni välkommna men annars är det för stor risk att det blir en FET olycka.
Lyckligtvis så kom jag iväg bättre på racet och behövde aldrig köra om motarderna, annars hade det nog blivit lite knuff,block pass om det behövts!

Aj då. Det låter inte bra. Jag kör inte själv motard. Dom tre motard killarna jag såg på Knutstorp 28-29 april för två veckor sen körda alle tre med fötterne på pinnanrna och knäskrap. Det antar jag är bästa sättet på en RR bana. Varför köra med innerfoten i backen. Om dom inte fattar det och kör som du beskrev, så förstår jag att man inte vill ha dom parkerade i svängen. Kan man inte bara runda dom på yttern, eller är jag bara naiv? Man borde också klara dom på rakan med en RS250? En 500 motard har ju bara 50 hk och mycket "luftbroms" (ingen kåpa). Men ja det låter kasst det bu beskrev. However, dom tre motardkillarna för två veckor sen körde med knäskrap och var inte i vägen. Bara en observation.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R

Jag tror snarare att din beskrivning beror på förarna än hojarna de satt på, jag är övertygad om att du kan hitta ett antal förare på tex RS250 som du också kan uppleva som att de står stilla i kurvorna och är två sekunder långsammare.
Normalfallet bör annars vara att de bromsar senare, är lika snabba i kurvorna men tappar på rakorna när vinden börjar ta emot.

Riktigt löjlig regel är det iaf att förbjuda motarder, körställning bör var liknande som ER-6 och andra med högt styre så det är inga problem åka med knäskrap om man känner för det, det enda som egentligen skiljer en motard från resten är framskärmens placering.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln