Dagens bild

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror att säsongen för snöskoter är längre än hojsäsongen i vårt avlånga land. Nån som vet vilken snöskoter man ska skaffa om man är ute efter samma charm och utstrålning som en Yamaha SR250?

Yamaha BR250 borde väl vara nåt motsvarande fast den känns lite modern, annars är väl Ski Doo Elan, Aktiv 290, Ockelbo 300 bra alternativ.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
både klx:en och din Ktm kan väl förses med dubbdäck?
Dubbar vore ju kul. Men här omkring Stockholm sprutas det salt på vägarna, och jag vill inte ha det på mina älsklingar, dom rostar då. Och när det är minusgrader vill jag inte stå ute och spola vatten på hojen, det blir kallt både om fingrarna och på hojen som ska in i vardagsrummet varje kväll (jag bor i lägenhet ?). Den är en av mina roligaste leksaker dessa dagar men dessvärre endast ett exklusivt sommarnöje.

IMG_7875.JPG
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dubbar vore ju kul. Men här omkring Stockholm sprutas det salt på vägarna, och jag vill inte ha det på mina älsklingar, dom rostar då. Och när det är minusgrader vill jag inte stå ute och spola vatten på hojen, det blir kallt både om fingrarna och på hojen som ska in i vardagsrummet varje kväll (jag bor i lägenhet ?). Den är en av mina roligaste leksaker dessa dagar men dessvärre endast ett exklusivt sommarnöje.

View attachment 478846
Nä man vill inte att dubbarna gör märken i parketten.
Inget skydd under framdäcket? Gummi färgar av sig på golven har jag märkt. Från cykeln, motorcyklarna och bilen (lösa hjul som putsas, bilen går inte in i hissen).
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Min "nya" hoj hämtad tidigare idag
60e1df6b26acc0a523cf70d2dcf61398.jpg
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Plus 1, kallt, blött men 2 underbara mil runt i Stropphult med fika på ett gubbdagis för motorcyklister,
 

Bifogat

  • EC41644D-3774-400D-BFE2-8A9F373470FF.jpeg
    EC41644D-3774-400D-BFE2-8A9F373470FF.jpeg
    916.6 KB · Visningar: 17

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Idag firade jag Första Advent med en liten tur och tände första ljuset (= blinkade med helljuset) i södra Bohuslän. Andra talar om julen och Jesus och sådant men jag ser det mer som väntan på vårens ankomst och kommande års hojsäsong. ?

Det blev en tur från västra Göteborg ut på Hisingen, längs Nordre älv och Göta älv, samt inte minst Svartedalen strax norr om Kungälv. Ett härligt område med sköna vägar och fin natur. Och dessutom ganska så nära stan.

11 mil blev det bara, men det var en typiskt höst-/vinterdag på västkusten. +7, rått och blåsigt, dis och fukt i luften. Inget väder för en mespropp. ? Hade fem lager på överkroppen och det räckte, men bara två-tre lager (fodrad höstbyxa + merino-underställ) nedtill och det räckte inte helt.

Bensträckare i Svartedalen. Det var ju lite kyligt så jag fick stanna till och jogga i gång lite värme då och då.
1669574145569.png

Träffade varken tomtar eller troll i skogen, men väl ett par Drakar längs vägen. Inga fåniga fantasy-drakar à la Harry Potter så utan riktiga Drakar. Den ena antar jag är lite äldre, med öppningar för två akan. Den andra något yngre med endast en akan (= automatkanon, för er som inte gjort militärtjänst). Dessvärre var samtliga demonterade så jag kunde inte provskjuta. ?
1669574866045.png
1669574350405.png

Ena Draken hade en kompis i form av en Saab J29, den alltid lika coola Flygande Tunnan. Inga öppningar för akan! Skall ha 4 x 20 mm. Ombyggd? Spaningsversion? Målbogserarare?
EDIT: har nu googlat. Det är mycket riktigt ett spaningsplan, S29C med nummer 29945, och inte en J29 (jaktversion) som jag först trodde. Låter dock ursprungliga texten stå kvar.

1669574472847.png

På vägen hemåt gick färden förbi Mariebergs gård som ligger alldeles väster om Göta älv. Fin gård med urgamla anor. Det talas om någon form av fornborg redan från vendeltid på platsen och en sorts borg på berget som skulle fungera som larm och skydd för det gamla Lödöse som ligger några mil uppströms (vikingatid, tidig medeltid).
1669574551940.png

Nästa stopp blev en bensträckare vid Bohus fästning i Kungälv. Käckt med mc-parkering. Den fanns nog inte när den ursprungliga fästningen anlades år 1308.
1669574639190.png
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Dubbar vore ju kul. Men här omkring Stockholm sprutas det salt på vägarna, och jag vill inte ha det på mina älsklingar, dom rostar då. Och när det är minusgrader vill jag inte stå ute och spola vatten på hojen, det blir kallt både om fingrarna och på hojen som ska in i vardagsrummet varje kväll (jag bor i lägenhet ?). Den är en av mina roligaste leksaker dessa dagar men dessvärre endast ett exklusivt sommarnöje.

View attachment 478846
Cool man cave (y) Vad är det för arkadspel?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Provade en sådan här på elfordonsmässa idag (eCarExpo):
1669997521625.png

Svårt att bilda sig någon uppfattning på en liten, liten bana inomhus.
Var inte imponerad av provkörningsteamet.
- Vad kan du berätta om prestandan?
- De går som en 125:a. Toppar 45 km/t.
- En 125:a som toppar 45? Det låter inte rätt....
- Asså, den finns i 125-utförande. Den här toppar 45.
- Jaha, och prestandan på "125:an" då (samma fråga igen...), klarar den en 90-väg?
- Jag skall kolla, vänta.... ....det gör den nog. Fast inte så länge.
- *suckar djupt*

Nästa bild, Don't sit. Är det för att sadeln är helt kass? :) För övrigt tycker jag är de är rätt så fräcka. Verkligen inte klassiskt vackra, men "utanför boxen" designmässigt.1669998441666.png

Nästa elhojsmonter, RGNT, som gör en rätt så oblyg Triumphkopia. Men det gör ju inget, det är ju en vacker förlaga. :)
Här hade man en helt annan koll på grejorna. RGNT tillverkas i Anneberg, i Kungsbacka kommun. Jag frågade om rostbeständighet (svårt att undvika det ämnet här på västkusten) och fick svaret att de brukar lägga komponenter utomhus i ur och skur för att testa att de klarar ett svenskt saltbemängt västkustklimat. Bra så!
1669998764760.png

Man jobbar mycket med estetiken. T. o. m. "Lucas wannabe"-baklampa! ?
1669998850293.png
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad är det för arkadspel?
? .. dom där, jag har samlat arkadspel sedan jag var 14 år. Just nu har jag uppe två NNC-kabinett, ett naomi-netboot konfigurerat för samtliga spel för joystick och knappar, samt det andra JVS-kabinettet som jag jamma-konverterat och just nu kör Jroks multi-williams (Defender är favvisen).

Sen kör jag Golden Tee Golf 2016 på stor-TVn med en modifierad kontrollpanel från 2004 på min hembyggda pulpet. Har några fler paneler till denna för andra spel.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top