Dagens bild

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Träffade på den här liraren på en mack i Gävle idag.
Var på väg till Nordkap!
Gissa varifrån han kört? Hans hemland allstså.
 

Bifogat

  • FA21936F-0B38-4989-A21E-9D0D79D405E8.jpeg
    FA21936F-0B38-4989-A21E-9D0D79D405E8.jpeg
    838.1 KB · Visningar: 79
  • 220EE648-42C5-4EE2-BE4D-FB4A79362705.jpeg
    220EE648-42C5-4EE2-BE4D-FB4A79362705.jpeg
    1,020.8 KB · Visningar: 79

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
0002d343210a4f28910be43ed55631ad.jpg

Vi käkade frukost tillsammans i Uppsala…
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Chrome won't get you home.
Stainless will. :)

125 gram blev 125 igen efter en massa slipande. Rostfritt är betydligt hårdare än aluminium. Men är huvudet dumt får kroppen lida.
Hojen står ute under kapell. Ingen rost på gaffelbenen, ingen oxid på motorn. Jag tror att hojen klarar denna vinter också. ;)

image.jpeg
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    928.4 KB · Visningar: 26
  • image.jpeg
    image.jpeg
    831.9 KB · Visningar: 26

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Chrome won't get you home.
Stainless will. :)

125 gram blev 125 igen efter en massa slipande. Rostfritt är betydligt hårdare än aluminium. Men är huvudet dumt får kroppen lida.
Hojen står ute under kapell. Ingen rost på gaffelbenen, ingen oxid på motorn. Jag tror att hojen klarar denna vinter också. ;)

View attachment 468378
Du vet vad siffran i skruven står för?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har man en verkstadshandbok för aktuell modell så finns aktuellt moment
angivet. T.ex. för en skruv märkt med 7
Nu har jag kollat Clymer-boken för min andra Kawa 750, specarna för min DR 600 och service manualen för TDMen. Ingen hänvisning till en siffra på skruvskallen. Moment finns för alla skruvar och muttrar till alla tre hojar och i TDMens servicemanual fanns det även en generell tabell för olika storlekar på skruvar och muttrar.
Jag har inte använt momentnyckel sedan jag senast satte ihop en motor. Jag har det inbyggt i armbågen ;)
Det finns moment till sådant jag varit på t ex bromsskivorna, fram och bakdrev, framhjulsaxeln, bakhjulsmuttern, styret osv. Skivorna sitter med loc-tite. DRen har varit helt nedplockat utom motorn.
Skruvarna till motorfästet fettades in, utom gängorna. Drogs halvokej, det var -2,5 grader så armbågen tyckte att dessa skruvar ska efterdras i rumstemeratur.

Jag vet att några Ducati-ägare drar muttern med momentnyckel. De byter också låsmuttern med jämna mellanrum. Inte jag. Två hojar har låssprint och TDMen har klarat 11 000 mil med samma låsmutter.

Drog gängpaj på en m6a på båtmotorn som jag ersatte med helicoil. På hösten, alltså när jag lossade skruven.
Har inget minne av att jag tappat någon skruv eller dragit gängpaj sedan tonåren. Känslan är "obetalbar" när känner att det plötsligt går lätt när man drar åt. Eller när skruven går av jäms med.

Lite bilder.
image.jpegimage.jpegimage.jpeg
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nu har jag kollat Clymer-boken för min andra Kawa 750, spexarna för min DR 600 och service manualen för TDMen. Ingen hänvisning till en siffra på skruvskallen. Moment finns för alla skruvar och muttrar till alla tre hojar och i TDMens servicemanual fanns det även en generell tabell för olika storlekar på skruvar och muttrar.
Jag har inte använt momentnyckel sedan jag senast satte ihop en motor. Jag har det inbyggt i armbågen ;)
Det finns moment till sådant jag varit på t ex bromsskivorna, fram och bakdrev, framhjulsaxeln, bakhjulsmuttern, styret osv. Skivorna sitter med loc-tite. DRen har varit helt nedplockat utom motorn.
Skruvarna till motorfästet fettades in, utom gängorna. Drogs halvokej, det var -2,5 grader så armbågen tyckte att dessa skruvar ska efterdras i rumstemeratur.

Jag vet att några Ducati-ägare drar muttern med momentnyckel. De byter också låsmuttern med jämna mellanrum. Inte jag. Två hojar har låssprint och TDMen har klarat 11 000 mil med samma låsmutter.

Drog gängpaj på en m6a på båtmotorn som jag ersatte med helicoil. På hösten, alltså när jag lossade skruven.
Har inget minne av att jag tappat någon skruv eller dragit gängpaj sedan tonåren. Känslan är "obetalbar" när känner att det plötsligt går lätt när man drar åt. Eller när skruven går av jäms med.

Lite bilder.
View attachment 468433View attachment 468434View attachment 468435
Clymer är inte någon verkstadshanbok
Det är den bok som är utgiven av tillverkaren!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top