Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
? Varför håna andra människor som försöker och tydligen har ett genuint intresse för hojåkning? Smaken är som baken och gissar att dessa personer inte sitter på fora och gnäller på andras byggen eller gör sig lustiga för detta. Oavsett vad deras slutresultat blir i pöbelns tycke så tror jag att dessa personer älskar hojåkning och med allt vad det innebär. Riktigt uselt och inte hedrande att göra detta i mitt tycke trycka ner entusiaster. Tack för ordet ?

View attachment 485842

pretentiös....:hjarta

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
? Varför håna andra människor som försöker och tydligen har ett genuint intresse för hojåkning? Smaken är som baken och gissar att dessa personer inte sitter på fora och gnäller på andras byggen eller gör sig lustiga för detta. Oavsett vad deras slutresultat blir i pöbelns tycke så tror jag att dessa personer älskar hojåkning och med allt vad det innebär. Riktigt uselt och inte hedrande att göra detta i mitt tycke trycka ner entusiaster. Tack för ordet ?

View attachment 485842

Du är så ödmjuk och fin Peter! :krama
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
? Varför håna andra människor som försöker och tydligen har ett genuint intresse för hojåkning? Smaken är som baken och gissar att dessa personer inte sitter på fora och gnäller på andras byggen eller gör sig lustiga för detta. Oavsett vad deras slutresultat blir i pöbelns tycke så tror jag att dessa personer älskar hojåkning och med allt vad det innebär. Riktigt uselt och inte hedrande att göra detta i mitt tycke trycka ner entusiaster. Tack för ordet ?

View attachment 485842



Biltemalyse.

Då är det open season. Bara att acceptera.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
? Varför håna andra människor som försöker och tydligen har ett genuint intresse för hojåkning? Smaken är som baken och gissar att dessa personer inte sitter på fora och gnäller på andras byggen eller gör sig lustiga för detta. Oavsett vad deras slutresultat blir i pöbelns tycke så tror jag att dessa personer älskar hojåkning och med allt vad det innebär. Riktigt uselt och inte hedrande att göra detta i mitt tycke trycka ner entusiaster. Tack för ordet ?

View attachment 485842
Eftersom jag inte bygger om hojar själv, och har insikten att jag inte har kunskap nog för det, så bryr jag mig inte om designen.
Men……varför gör man inte färdigt???
Fixa förgasarna, elsystemet, och det där lilla problemet för att dra den genom en besiktning!
Sedan kan du annonsera ut den som ett ombyggt fordon.
Före det så är det bara en oerhört märklig företeelse av någon som inte hade tänkt klart.
Tack för ordet ?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto

Bifogat

  • IMG_4299.jpeg
    IMG_4299.jpeg
    256.1 KB · Visningar: 78
  • IMG_4300.jpeg
    IMG_4300.jpeg
    687.3 KB · Visningar: 82

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Är "öhlinaren" lika äkta vara som "akrapovic"-ljuddämparen?
Dom där skitfula ”akrapovic”-rören som sitter på var och varannan hoj på blocket nu för tiden kostar typ 200:- från Kina och är byggda för dom små motorerna på 250-300cc som är väldigt vanliga där.
Folk är som vanligt inte kloka :)
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Förlåt en okunnig, men hur avgör ni om det är "akrapovic" eller Akrapovic? Mitt otränade öga har svårt att se..eller är det det hyfsat pluttiga utblåset på bilden tagen bakifrån som ni drar slutsatsen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förlåt en okunnig, men hur avgör ni om det är "akrapovic" eller Akrapovic? Mitt otränade öga har svårt att se..eller är det det hyfsat pluttiga utblåset på bilden tagen bakifrån som ni drar slutsatsen?
  • Nitförbanden - akra har mindre nitskallar, och kantiga stansade hål i banden och snyggare passning.
  • kolfiberkonen - Grovt och billigt kolfiber, ser exakt likadant ut på alla kinapipor. Akras kolfiber är flera nivårer över det där.
  • placering av klistermärket - brukar sitta längre bak och längre upp.
  • kvaliten på klistermärket - tycker det ser alldeles för matt ut, men det kan bara vara kameran
  • öglorna till fjädrarna - fula metallbläck istället för den runda metalltrådsöga som akra använder
  • kvalitén på svetsarna - har sett sämre, men akra brukar ha en nivå av ren svetsporr
  • formen - burken har den typiska formen av en kinapipa, inte formen av en riktig akra.
  • stålbandet som den hänger i - akra brukar ha kolfiberband, men de kan väl köra stämplat stål med kanske? Inte sett det ivf.
  • avsaknaden av gummi på fjädrarna - kan ju förvisso bara vara så att han sket i att montera det
Här har du något att jämföra med:
1687869061965.png
1687869135157.png
1687869169005.png

Sedan ser avgasrören som Akra säljer till Hornet 600 annorlunda ut med:
1687869273985.png

Edit;
Och biltema brukade sälja kinaavgasrör som såg ut exakt som de på blockethojen (förutom klibban). :hihi
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
  • Nitförbanden - akra har mindre nitskallar, och kantiga stansade hål i banden och snyggare passning.
  • kolfiberkonen - Grovt och billigt kolfiber, ser exakt likadant ut på alla kinapipor. Akras kolfiber är flera nivårer över det där.
  • placering av klistermärket - brukar sitta längre bak och längre upp.
  • kvaliten på klistermärket - tycker det ser alldeles för matt ut, men det kan bara vara kameran
  • öglorna till fjädrarna - fula metallbläck istället för den runda metalltrådsöga som akra använder
  • kvalitén på svetsarna - har sett sämre, men akra brukar ha en nivå av ren svetsporr
  • formen - burken har den typiska formen av en kinapipa, inte formen av en riktig akra.
  • stålbandet som den hänger i - akra brukar ha kolfiberband, men de kan väl köra stämplat stål med kanske? Inte sett det ivf.
  • avsaknaden av gummi på fjädrarna - kan ju förvisso bara vara så att han sket i att montera det
Här har du något att jämföra med:
View attachment 485954
View attachment 485955
View attachment 485956

Sedan ser avgasrören som Akra säljer till Hornet 600 annorlunda ut med:
View attachment 485957

Edit;
Och biltema brukade sälja kinaavgasrör som såg ut exakt som de på blockethojen (förutom klibban). :hihi
Det ser inte ens ut som klistermärke på blocket-annonsen. Har Akra något liknande alternativ?

1687870913887.png
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Förlåt en okunnig, men hur avgör ni om det är "akrapovic" eller Akrapovic? Mitt otränade öga har svårt att se..eller är det det hyfsat pluttiga utblåset på bilden tagen bakifrån som ni drar slutsatsen?
Detaljer och kvalite , kolfiberklämmor stegkonade rör ,tråd till avgasfjädrar som dessutom är gummiklädda -att öppna en kartong från dom är julafton ?IMG_2314.jpegIMG_2313.jpeg
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det inbyggd högtalare och en switch för att välja motortyp?

Ett schysst tvåtaktsljud skulle man ju vilja ha...

Om man nu köper ett kina-akra, varför skriver man inte det i annonsen då?
"Avgassystem är en Kina kopia på Akra, låter bra"
Fejk är alltid fejk, och aldrig ok.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fejk är alltid fejk, och aldrig ok.

Nu vet jag inte om det var elhojs-akra eller andra delen av mitt inlägg du besvarade.

Jo, dom fejkade motorljuden på elbilarna har ju bara varit pinsamma.

Men att köpa ett kina-akta är väl inget att skämmas över, är börsen tunn och man har lagt hojen så är det ju en ljuddämpare med någotlunda snyggt utseende det med.
Däremot skulle jag ju helst se att det kom med dekalerna separat så jag kunde skita i att montera dom.
Eller ett sånt där festligt kopia-nam, som min Rollex klocka eller mina RayHan solglasögon, dom lurade ingen, inte ens dom mest godtrogna, klockan hade jag på jobbet och solglasögonen i bilen.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om man nu köper ett kina-akra, varför skriver man inte det i annonsen då?
"Avgassystem är en Kina kopia på Akra, låter bra"
För att säljaren motiverade priset typ 1/3 acra 1/3 öhlins och 1/3 motogadget så isåfall tappar ju hojen 1/3 av värdet och även den dekalpimpade stötdämparen är tveksam
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu vet jag inte om det var elhojs-akra eller andra delen av mitt inlägg du besvarade.

Jo, dom fejkade motorljuden på elbilarna har ju bara varit pinsamma.

Men att köpa ett kina-akta är väl inget att skämmas över, är börsen tunn och man har lagt hojen så är det ju en ljuddämpare med någotlunda snyggt utseende det med.
Däremot skulle jag ju helst se att det kom med dekalerna separat så jag kunde skita i att montera dom.
Eller ett sånt där festligt kopia-nam, som min Rollex klocka eller mina RayHan solglasögon, dom lurade ingen, inte ens dom mest godtrogna, klockan hade jag på jobbet och solglasögonen i bilen.
Ja, elavgas & ljud syftade jag på.

Men visst, det hade kunnat vara pirat-akra också.
Visst kan jag leva med att någon köper ett billigt slippis, men rent fejk är tråkigt. Det skulle hellre få ha en egen logga och heta Beijing auspuff istället. Dra till med en egen idé istället för att göra dåliga kopior.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, elavgas & ljud syftade jag på.

Men visst, det hade kunnat vara pirat-akra också.
Visst kan jag leva med att någon köper ett billigt slippis, men rent fejk är tråkigt. Det skulle hellre få ha en egen logga och heta Beijing auspuff istället. Dra till med en egen idé istället för att göra dåliga kopior.

Ja det är ju uppenbart att dom har kopierat när loggan är kopierad också.

Men egen idé?

Hur mycket kan man variera ett auspuff?

Den ska ha en viss volym för att dämpa ljudet, det ska vara ett rör in och en öppning ut.
Man vill inte ha så lång ljuddämpare, så då gör man den grov istället, för att komma upp i volym, det får inte sticka ut så mycket, så då klämmer man det ovalt, fast det är viktigare för nerläggsvinklar att det är smalt nertill så kan man ta igen lite volym upptill så då gör man det typ trekantigt, sen ska man göra en avslutning på det som går att ta loss så man kan packa om, och sedan vill man ju att avgaserna ska blåsa bakåt och inte snett uppåt så då gör man gavelkoppen lite sned...

Gissa vad det kommer att se ut som?

Sen gör ju kineserna auspuff efter egen ide ibland, men vi vill inte ha auspuffs som ser ut som en gatlingkulspruta eller en fleshlight här, vi vill ha något som ser traditionellt ut...
Typ som ett Akra... Det säljer bra....
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ja jösses, det krävdes lite skills för att hitta detaljerna som avgör om det är äkta eller fejk, men när man vet om dem så syns det ju tydligt. Tack för alla tydliga förtydliganden, vilken nivå av detaljkunskap! :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top