Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
@Tammer Här har du ett klipp utan bud:
Borde kunna gå att sälja om något år för 30-40 papp ?
En raritet. En 87a måste vara en av de första modellerna, extra eftertraktade av samlare. Synd att det var långt från Stockholm bara.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är höst nu, och det verkar inte bli några höstpriser på den där auktionen. Sista minuterna drar det väl dessutom iväg ännu mer.
Det där med höstpriser är ett hittepå.
Har budat på 3 hojar nu i september/ oktober som jag tyckte var för dyra förra hösten, nu när de inte sålts för det priset hela våren och sommaren, så vill de fortfarande inte gå ner, utan har hellre samma annons ute ett år till...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har budat på 3 hojar nu i september/ oktober som jag tyckte var för dyra förra hösten, nu när de inte sålts för det priset hela våren och sommaren, så vill de fortfarande inte gå ner, utan har hellre samma annons ute ett år till...

Du bjöd alltså på tre hojar som ägdes av folk som inte ville sänka priset. Sådana som hellre väntar.

Följer man hojmarknaden så kan man hitta många fynd på hösten och vinter som man kan sälja 30-50% dyrare i maj-juni. Det betyder inte att du ska hitta just din drömhoj billigt på hösten. Man måste vara flexibel och acceptera alla sorters hojar för att göra fynd.
Den som verkligen vill sälja på hösten måste helt enkelt ge ett attraktivt pris. Eller så använder man sig av auktioner där folk hetsar varandra till idioti.

Det gjorde jag varje vinter när jag bodde i Stockholm och Skåne, längre norrut är det svårare eftersom omsättningen är så låg. Det är inte säkert att man får sålt den där hojen i Norr trots att man är med råge billigast i Sverige.

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med tanke på hur många snudd på oanvända Virago 535 som finns till salu undrar jag hur försäljningsprocessen gick till från början. Fick man med en på köpet när man ville ha ett kg mjöl?
Det undrar jag med. Likaså dräller det med XV1100 som bara gått 1500 mil, för att idag sättas ut för runt 15-20000. Mycket hoj för pengarna, bara de inte såg så puttinutt-gulliga ut!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Du bjöd alltså på tre hojar som ägdes av folk som inte ville sänka priset. Sådana som hellre väntar.

Följer man hojmarknaden så kan man hitta många fynd på hösten och vinter som man kan sälja 30-50% dyrare i maj-juni. Det betyder inte att du ska hitta just din drömhoj billigt på hösten. Man måste vara flexibel och acceptera alla sorters hojar för att göra fynd.
Den som verkligen vill sälja på hösten måste helt enkelt ge ett attraktivt pris. Eller så använder man sig av auktioner där folk hetsar varandra till idioti.

Det gjorde jag varje vinter när jag bodde i Stockholm och Skåne, längre norrut är det svårare eftersom omsättningen är så låg. Det är inte säkert att man får sålt den där hojen i Norr trots att man är med råge billigast i Sverige.
Ja det är klart.

Jag vill ändå påstå att jag hållit ganska bra koll på utbudet både i Sverige och i Finland de senaste månaderna. Och någon egentlig nedgång har jag inte sett, snarare på marknadsnivå så har det skett en prishöjning iom att det som var mer rimligt prissatt såldes i Juli/Augusti, och det dyra övervintrar. I många fall en andra eller till och med tredje vinter.

Men du har helt rätt, jag har inte kompilerat data och tagit fram statistik på samtliga annonser, och absolut inte på köpslut (vilket blir svårt att göra ändå gällande privataffärer). Så något o-omkullrunkeligt faktum kan jag inte påvisa.

Tillika så tittar jag inte på alla modeller heller och kan så vara att priserna på Honda Hornet eller något annat fullkomligt ointressant har gått ner något.

Enstaka fynd kan ju finnas, men enstaka fall kan ju komma upp när som helst, och känns knappast vara vanligare i Oktober än i Juni. De är undantagsfall oberoende.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Många fynd som du kan sälja 50% dyrare ett halvår senare? Låter väldigt bra . Är det hojar för 4 tkr som du servar o säjer för 6 tkr? Blir lite nyfiken på detta som folk ibland pratar om. Hojen blir ju dessutom äldre över vintern = priset sjunker normalt sett.
Ja lite så tänker jag också.
Framförallt när vi pratar om hojar som stått sedan sensommaren 2022 på någon firma så lär det ju inte vara mer värda i Maj 24? En hoj som är 10 år istället för 8 till exempel.

Kanske de väntar på inflationen, eller en eventuell värdeökning när nostalgivågen kommer om 30 år? :va

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Om man tar Hayabusa 2022 som det finns ett gäng nya av för runt 170-180,000:-
så blir dom ganska billiga om man jämför med den nya jubileumsmodellen 2024 som säkerligen kommer att landa på norr om 215,000:- samma hoj men orangea.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Många verkar tro att en hoj i garaget är bättre än pengar på banken. När mat, hyra och energi stiger med 30% om året så gör hojar det också. Man kan tjäna stora pengar på att låta hojen stå kvar i garaget till våren, eller ett år till. Eller hur...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Många verkar tro att en hoj i garaget är bättre än pengar på banken. När mat, hyra och energi stiger med 30% om året så gör hojar det också. Man kan tjäna stora pengar på att låta hojen stå kvar i garaget till våren, eller ett år till. Eller hur...
Jag har en hoj som stått i stort sett oanvänd de senaste åren. Jag har funderat på att sälja den, men jag orkar inte med processen med alla jobbiga köpare* och man kan dessutom ge sig fan på att sekunden efter att garaget blir tomt så hör någon av sig och frågar om man ska med på långresa på motorcykel. Då måste man gå igenom processen att hitta en ny hoj och hantera alla jobbiga säljare* istället.

Eftersom jag läst grundskolematematik så handlar det alltså inte om att jag tror att den är bättre än pengar på banken.

(*Alla säljare och köpare är per definition jobbiga jävlar och själv är jag såklart helt ofelbar.)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många fynd som du kan sälja 50% dyrare ett halvår senare? Låter väldigt bra . Är det hojar för 4 tkr som du servar o säjer för 6 tkr? Blir lite nyfiken på detta som folk ibland pratar om. Hojen blir ju dessutom äldre över vintern = priset sjunker normalt sett.

Det är hojar för 10-30 kkr som man kan göra sådana procentuella vinster på. Nyare hojar blir den procentuella vinsten mindre men mer i kronor och ören.
Och hojar man köper för ca 10kkr vill man nog räkna med att få runt 20 kkr för. Så jag var väl nästan lite blysam när jag skrev 30%.

Din fråga om att inte inkludera eventuell service i kostnaderna är bara dum.
Och att du diskuterar hojar i prisklassen 4kkr och tror hojar i prisklassen skulle vara så nya att dom faller i värde pga att de blir några månader äldre är ännu tramsigare.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enstaka fynd kan ju finnas, men enstaka fall kan ju komma upp när som helst, och känns knappast vara vanligare i Oktober än i Juni. De är undantagsfall oberoende.

Lycka till med att hinna köpa fynden som dyker upp i juni. Det är upptaget i telefonen när du ringer och annonsen är borta en timme senare. Ska du vara med i den matchen måste du hänga på blocket och uppdatera sidan varenda sekund. Lycka till med att sköta ett annat jobb.

Då i juni handlar det vanligtvis om att säljaren blivit bjudna x kkr i inbyte hos någon handlare och så sätter de istället ut hojen på annons någon tusenlapp dyrare.

De som vill sälja på hösten istället för att vänta måste helt enkelt sälja billigt. De stora flertalet väljer istället att låta hojen stå istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

En stor anledning till att det är mindre höstrea norrut är att folk har plats att låta den stå kvar till nästa sommar.

Måste man hyra ett förråd i någon industriförort att vinterförvara i så är man nog beredd att gå ner vad förrådshyran är och lite till.

Jämför det med att köra ut snöskotern och ställa in motorcykeln i lagårdsgaraget...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En stor anledning till att det är mindre höstrea norrut är att folk har plats att låta den stå kvar till nästa sommar.

Måste man hyra ett förråd i någon industriförort att vinterförvara i så är man nog beredd att gå ner vad förrådshyran är och lite till.

Jämför det med att köra ut snöskotern och ställa in motorcykeln i lagårdsgaraget...

Ja du har en poäng men det är inte svårt hitta billiga hojar uppe i norr, även mitt i säsongen kan det hända. Problemet är snarare att det inte är lika självklart att man får sålt dom under säsongen.

När jag bodde i Stockholm lät jag hojarna stå ute hela vintern. Nere i Skåne nyttjade jag ett cykelförråd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Somliga vill helt enkelt inte sälja om de inte får vad de begär. Spelar ingen roll om det är ett rent objektivt överpris de försöker sälja för, får de inte vad de vill ha så har de hellre kvar skitet. Och visst, man kan ju göra så också. Har man råd/plats att låta skiten stå och förfalla eller om man helt enkelt bara inte är i akut säljbehov så står det en fritt att göra som man vill med sina prylar, man kan ju alltid hoppas att någon dåre som inte sett annonsen under det gångna året får syn på den och faller pladask... Men vissa är onekligen lite väl hoppfulla, alternativt så vill de verkligen inte sälja men lägger upp en annons till överpris för att kärringen tvingar dem att sälja. Så kan de åtminstone påstå att de försöker, och kommer det någon dumjävel som ger vad överpris de nu begär så har de iallafall gått med god vinst.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Somliga vill helt enkelt inte sälja om de inte får vad de begär. Spelar ingen roll om det är ett rent objektivt överpris de försöker sälja för, får de inte vad de vill ha så har de hellre kvar skitet. Och visst, man kan ju göra så också. Har man råd/plats att låta skiten stå och förfalla eller om man helt enkelt bara inte är i akut säljbehov så står det en fritt att göra som man vill med sina prylar, man kan ju alltid hoppas att någon dåre som inte sett annonsen under det gångna året får syn på den och faller pladask... Men vissa är onekligen lite väl hoppfulla, alternativt så vill de verkligen inte sälja men lägger upp en annons till överpris för att kärringen tvingar dem att sälja. Så kan de åtminstone påstå att de försöker, och kommer det någon dumjävel som ger vad överpris de nu begär så har de iallafall gått med god vinst.
Ja, i de fallen jag nämner är det företag vars affärsidé är att sälja fordon, som värderat fel* när de bytt in något och inte vill ta smällen.

*Nåja tycker jag då, men efter 15 månader+ så känns det som att kanske marknaden håller med.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Lycka till med att hinna köpa fynden som dyker upp i juni. Det är upptaget i telefonen när du ringer och annonsen är borta en timme senare. Ska du vara med i den matchen måste du hänga på blocket och uppdatera sidan varenda sekund. Lycka till med att sköta ett annat jobb.

Då i juni handlar det vanligtvis om att säljaren blivit bjudna x kkr i inbyte hos någon handlare och så sätter de istället ut hojen på annons någon tusenlapp dyrare.

De som vill sälja på hösten istället för att vänta måste helt enkelt sälja billigt. De stora flertalet väljer istället att låta hojen stå istället.
Vad jag gör med min arbetstid är mellan mig och hr. :6surkart

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Back to topic

En WR200 för 6500 kr. Förvisso till synes väldigt förfallen och det är svårt hitta nya kåpor till en sån men dom är inte så vanliga.
Bortsett från det så är ju bara motorn är ju värd den pengen så den hojen skulle jag nog köpt ifall den stod närmare mig och om jag inte redan hade fullt i ladorna.
Det finns ju gott om rasade WRF 250/450 som man kan sätta motorn i fast man önskar ju att någon originalrenoverade 200an.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har en hoj som stått i stort sett oanvänd de senaste åren. Jag har funderat på att sälja den, men jag orkar inte med processen med alla jobbiga köpare* och man kan dessutom ge sig fan på att sekunden efter att garaget blir tomt så hör någon av sig och frågar om man ska med på långresa på motorcykel. Då måste man gå igenom processen att hitta en ny hoj och hantera alla jobbiga säljare* istället.

Eftersom jag läst grundskolematematik så handlar det alltså inte om att jag tror att den är bättre än pengar på banken.

(*Alla säljare och köpare är per definition jobbiga jävlar och själv är jag såklart helt ofelbar.)
Jag är nog ensam om min metod att sälja hojar: kolla vad snittpriset är på Blocket, och sätt sen ett pris ett par tusenlappar under detta. (Nu handlar det om hojar för max 15000kr) Man får 5-6 seriösa svar redan samma kväll, hojen är såld någon dag senare, man har fått sina pengar och kan gå vidare i livet. Men det är jag det. Usel på affärer, men slipper mycket bekymmer, prutande, väntade och jobbiga köpare.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Man kan undra över motivet där. Är det någon sorts princip, eller ren stolthet: man känner att man måste vara en affärsman och tjäna pengar på allt man gör. (Hojåkande är väl ändå för de flesta en ren förlustaffär?). Eller är det en oförmåga att ta in vad värdet på ens "pärla" egentligen är? Det finns garanterat ingen som är så sugen på en hoj att man betalar ett fett överpris på den. Det kommer alltid nya annonser, det är bara att vänta.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0