Du bjöd alltså på tre hojar som ägdes av folk som inte ville sänka priset. Sådana som hellre väntar.
Följer man hojmarknaden så kan man hitta många fynd på hösten och vinter som man kan sälja 30-50% dyrare i maj-juni. Det betyder inte att du ska hitta just din drömhoj billigt på hösten. Man måste vara flexibel och acceptera alla sorters hojar för att göra fynd.
Den som verkligen vill sälja på hösten måste helt enkelt ge ett attraktivt pris. Eller så använder man sig av auktioner där folk hetsar varandra till idioti.
Det gjorde jag varje vinter när jag bodde i Stockholm och Skåne, längre norrut är det svårare eftersom omsättningen är så låg. Det är inte säkert att man får sålt den där hojen i Norr trots att man är med råge billigast i Sverige.
Ja det är klart.
Jag vill ändå påstå att jag hållit ganska bra koll på utbudet både i Sverige och i Finland de senaste månaderna. Och någon egentlig nedgång har jag inte sett, snarare på marknadsnivå så har det skett en prishöjning iom att det som var mer rimligt prissatt såldes i Juli/Augusti, och det dyra övervintrar. I många fall en andra eller till och med tredje vinter.
Men du har helt rätt, jag har inte kompilerat data och tagit fram statistik på samtliga annonser, och absolut inte på köpslut (vilket blir svårt att göra ändå gällande privataffärer). Så något o-omkullrunkeligt faktum kan jag inte påvisa.
Tillika så tittar jag inte på alla modeller heller och kan så vara att priserna på Honda Hornet eller något annat fullkomligt ointressant har gått ner något.
Enstaka fynd kan ju finnas, men enstaka fall kan ju komma upp när som helst, och känns knappast vara vanligare i Oktober än i Juni. De är undantagsfall oberoende.