Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ser ut som att söderhipstersarna har tröttnat på motorcyklar och att de nu har hittat någon ny subkultur att annektera:
Byggkostnad ca 300 000 enligt annonsen! :1pajas

"Byggkostnad ca 100 000 så budgivningen startar där" :rofl

Ja, vad har dom förstört hittills?

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Den "billiga" Hondan är intressant.
Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!

Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!

Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.
Låt oss heller inte glömma cyklar med varken frihjulsnav eller bromsar.
När jag bodde utanför Stockholm för ett antal år sedan var det en artikel i DN om den senaste trenden bland överbetalda reklamare i innerstan (min formulering); FÅGELSKÅDNING!
Så inget intresse verkar vara för smalt för att ta upp i sin jakt på att vara unik och intressant.

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Har nu inte några garanterade uppgifter på vad dessa hojar kan ha kostat men det stämmer med prisuppgifter jag hört om PAALs byggen. Nu har han lagt ner firman sen några år tillbaka men det var siffror på åtminstone runt 200 papp som nämndes då. Sen om en andrahandsköpare är villig att betala det priset är en annan femma.
Förvånar mig inte alls, om man vill kunna leva på att bygga om motorcyklar så behöver man säkert ta ut de pengarna. Och nog ser de välgjorda ut, men som du skriver så har jag svårt att se hur någon skulle vara beredd att betala de pengarna på begagnatmarknaden. I synnerhet nu när caféracers inte ens verkar vara trendiga längre.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS

Sing-a-long, allihopa!

Att svart färg är så dyr det var något jag inte visste:3freak

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Låt oss heller inte glömma cyklar med varken frihjulsnav eller bromsar.
När jag bodde utanför Stockholm för ett antal år sedan var det en artikel i DN om den senaste trenden bland överbetalda reklamare i innerstan (min formulering); FÅGELSKÅDNING!
Så inget intresse verkar vara för smalt för att ta upp i sin jakt på att vara unik och intressant.

Fågelskådning är en underskattad företeelse som absolut kan kombineras med MC-körning (helst före och efter själva körningen dock).

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Fågelskådning är en underskattad företeelse som absolut kan kombineras med MC-körning (helst före och efter själva körningen dock).
Det här var nog en tie år sen, så nu är det fritt fram att skåda fåglar igen för den som vill!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Är inte det en senare årsmodell än 1982 btw?
Swingen är väl 1984 eller nått sånt?

Det är ingen vanlig XS 400. (Vaggram)

Det är en XS 400 Seca (R på vissa marknader)

Motorn ingår som bärande del, och den hade premiär som 1982-års modell.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Verkar inte som om Facebook Marketplace är något gångbart alternativ till Blocket...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är ingen vanlig XS 400. (Vaggram)

Det är en XS 400 Seca (R på vissa marknader)

Motorn ingår som bärande del, och den hade premiär som 1982-års modell.

Vad var Seca egentligen? Krångligt ändra ramen radikalt och varför. Var det liksom en modell för lite mer salta killar eller

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vad var Seca egentligen? Krångligt ändra ramen radikalt och varför. Var det liksom en modell för lite mer salta killar eller

Den var ett stickspår, som så många andra modeller under denna perioden.
En helt annan hoj, faktiskt - men kallades XS 400 K på vissa marknader, och R på andra.

Motorn hade dubbla överliggande kammar mot gamla med enkel, och - vill jag minnas: en balansaxel som den gamla saknade. Hursomhelst så varvade den bra mycket högre än den gamla tuff tuff-twinnen och kunde upplevas lite rejsig i motorgången.

Den stora skillnaden var singeldämparen bak - Yamahas gamla mono-shock under tanken med helt linjär aktion.

Konceptet fungerade inte här heller.
Jag hyrde en sådan på Gran Canaria typ -84 eller så och blev besviken både som solohoj i bergen och som sniffa på blommor med det som skulle bli min fru.

Är på resa just nu, men det finns en bra bild hemma som jag kan lägga upp någon gång när omdömet sviktar.

Ännuways: hojen pallade inte hårdkörning i bergen. Bakdämparen reagerade negativt på värmen som byggdes upp under tanken och den öppna ramen hade sannerligen behövt stagas upp genom att mötas under motorn.
Det blev ormigt och fladdrigt så man tappade precisionen i körningen.
Tänk TR1, men utan värdigheten från V-twinnen.

Cykeln var sleek och snygg om man lade en bag över fastbacken och såg förbi den rektangulära framlampan, men, tyvärr - en besvikelse.

...speciellt med tanke på namnet: jag kan tänka mig hur illa just det bygget skulle uppträtt i korkskruven på riktiga Laguna Seca där precis de egenskaper som behövs fullständigt saknades.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
...speciellt med tanke på namnet: jag kan tänka mig hur illa just det bygget skulle uppträtt i korkskruven på riktiga Laguna Seca där precis de egenskaper som behövs fullständigt saknades.

Det är ju nästan lika dumt som att använda kanske det mest legendariska muskelbilsnamnet genom tiderna på en dåligt ihopskruvad elektrisk SUV

Men det skulle väl ingen göra? Bränna ett varumärke bara sådär...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag