Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Som en fyrbåk i becksvart natt lyser du upp vår tillvaro med knivskarp analys. Ja, t o m i själva ordet anar man ljuset.
Med allt tal om "samlarhojar" så tänkte jag att det var bäst att reda ut begreppen. Köp gärna denna gamla Honda, men max 20000kr är den värd, och framförallt: någon samlarhoj blir den aldrig.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tömmer man den på vätskor och batteri
borde återbruket kunna ta emot den. Dock är den ju rätt tung så det är nog bra om ni är två som kan lyfta i den i containern, märkt med metall.
Jag skulle kunna tänka mig den som kul grej, men då med en prislapp kring 5500:- det är mer rimligt.
Om säljaren läser detta, OBS Max 5500:- :cool:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag skulle kunna tänka mig den som kul grej, men då med en prislapp kring 5500:- det är mer rimligt.
Om säljaren läser detta, OBS Max 5500:- :cool:
Den där hojen och "kul" kan man inte ha i samma mening...

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag tror inte säljaren har nämnvärt behov av pengarna egentligen, med tanke på vilka andra fordon han äger. 🙂
Frågan är varför han lagt ut just den till försäljning?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En riktigt lyckad caféracer - om priset är rätt kan jag inte uttala mig om
View attachment 499458

Verkligt lyckad! Riktiga rear-sets, dubbelstötar, nummerskylten sitter där den skall, excenterinfästningen kommer fram ordentligt och ser dyr ut, kamhusen är en snygg blinkning bak mot Z1. Hojen ser snabb ut, och har lite humor i temat - som dessutom råkar vara Kawas färg.
Probably the best bike in the world!

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Byta durkplåten mot något annat och på med ekerfälgar så hade den varit 👌
(Med det sagt så är den inte ful nu heller)
Kan hålla med, gjuta upp något i kolfiber som nästa steg, men spana in hur han har jobbat fram öronen för durkplåtens skruvar - här har vi en kille med sinne för detaljer!!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En riktigt lyckad caféracer - om priset är rätt kan jag inte uttala mig om
View attachment 499458

Durkplåten skulle jag byta mot nån slät variant, ekerhjul fattas, backspegeln skulle jagbockså byta till nån rund klassisk variant, sen gillar jag inte heller baklyset heller, ett Lucas skulle sitta fint. Men på det stora hela ser den ut som ett bra genomtänkt bygge.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inte Blocket, men inte var dag en sån här är/var till salu.

View attachment 499536
Gick en sån hemma i byn. Glömmer aldrig ljudet men känner inte igen motorn. Stora flänsar, javisst, men jag minns den som rundare. Som en Sachsmoppemotor på anabola. Användes som brukshoj utan någon större respekt, som sig bör. Gick bra och fort.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Gick en sån hemma i byn. Glömmer aldrig ljudet men känner inte igen motorn. Stora flänsar, javisst, men jag minns den som rundare. Som en Sachsmoppemotor på anabola. Användes som brukshoj utan någon större respekt, som sig bör. Gick bra och fort.

Monark TTS var utrustad med Sachs 125 och kunde mäta sig med Zündapp i effekt. Sachsmotorn var 6-växlad.

unnamed (1).jpg

TSen med Freako Morini var en citron.
Den var bara 5-växlad och redigt opålitlig. Ryktena kring Varberg säger att inköparen fick sluta. Inte bara för att motorn var en dålig produkt i sig, utan även för att han påstods ha berikat sig själv på MCBs bekostnad.

Men, reklammässigt vann TSen!

monark125ts_.jpg

Mer Monarkhistoria på http://igro.se/

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Monark TTS var utrustad med Sachs 125 och kunde mäta sig med Zündapp i effekt. Sachsmotorn var 6-växlad.

View attachment 499566

TSen med Freako Morini var en citron.
Den var bara 5-växlad och redigt opålitlig. Ryktena kring Varberg säger att inköparen fick sluta. Inte bara för att motorn var en dålig produkt i sig, utan även för att han påstods ha berikat sig själv på MCBs bekostnad.

Men, reklammässigt vann TSen!

View attachment 499565

Mer Monarkhistoria på http://igro.se/
Puh, tack!
Minnet är alltså ok här och var. Förklarar varför jag inte kände igen ljuddämparen heller, eller flänsarna.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Puh, tack!
Minnet är alltså ok här och var. Förklarar varför jag inte kände igen ljuddämparen heller, eller flänsarna.

Var på kundbesök hos en firma här i Halland för ett par år sedan, och sprang in i denna - på hedersplats med lite spotar på sig:

Screenshot_20240610-111253~2.png

Nyfiken som man är var jag tvungen att nosa kring historien bakom hojen - hade firman varit underleverantör till MCB back in the days?

Nej, det var en hoj som hade funnits i släkten sedan den var ny. En omgång bröder och systrar hade haft den i tur och ordning som tonårshoj, men nu stod den bara. Så fattade jag det, och jag som jag förstod så var den inte helt kry i maskin längre.

Nå, vad jag vill ha sagt är att det finns cyklar ståendes lite här och var. Rätt vad det är så kommer dom ut till salu, och jag köper hellre något sådant här: komplett och välskött, än ett ladugårdsras med saknade delar och konstiga modifieringar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Känd som en av få 125-or som passar vuxna, OCH den har en fin V-twin med två trimmade mopedcylindrar. En riktigt bra hoj om man gillar småkubikare. En sådan skulle jag kunna försöka mig på en IBA-körning med.
Jag hänger på och hämtar den i veckan?
Högre ruta, handtagsvärmare och rack för väskor - då är det klart!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år