Dagens Blocket! (mc-relaterat)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nja en rd125 original är inte speciellt vass..

Vad jämför du då med? Jag hade själv en 83a på 80-talet när det begav sig och 145 km/h mätarfart gjorde den, dvs ca 130 i verklig fart. Den var då inte ens "lagom preppad" utan helt stock, dvs otrimmad och med backspeglar och blinkers på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om moddlaren syftar på de gamla luftkylda 70-talarna så håller jag med, de är i originalutförande som trimmade mopeder.
Men de vätskekylda krävs det ganska extrem trimning av moped för att matcha.

Och så får man ju inte glömma att även 125or kan trimmas.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vad jämför du då med? Jag hade själv en 83a på 80-talet när det begav sig och 145 km/h mätarfart gjorde den, dvs ca 130 i verklig fart. Den var då inte ens "lagom preppad" utan helt stock, dvs otrimmad och med backspeglar och blinkers på.

När det begav sig, under det tidiga 90-talet, då var föraren inte lika mycket luftmotstånd / barlast...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om moddlaren syftar på de gamla luftkylda 70-talarna så håller jag med, de är i originalutförande som trimmade mopeder.
Men de vätskekylda krävs det ganska extrem trimning av moped för att matcha.

Och så får man ju inte glömma att även 125or kan trimmas.

Jag skall meddela när första sm tävlingen i norrland går i moped dragracing. Då är det extremt trimmat 90cc med nitro eller lustgas har ca 40-45hp PÅ bakhjulet. 69cc ligger runt 25-27hp på bensin o runt 32-35hp med gas-nitro.

Så en zundapp på åkvänliga 18-20hp vid 11,000rpm håller länge på full rulle längs landsvägar och är inte på något sätt extrem.

Sm mästaren i 90cc åker 3 växlad zyndapp med gas o en bit över 40hp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag höll på med mopeder skulle de vara på 50 cc sas det.
Jag tror dessutom att en 90 cc Zündapp som ger 40 hp med gas har ganska kort brinntid.

För ett antal år sen var jag med i ett Cannonballrace på moped (Nynäshamn till Norrtälje, sea to shining sea) och då stod det i reglerna att det var fri trimning och så påpekades det att driftsäkerheten var omvänt proportionell mot trimningsgraden.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Om moddlaren syftar på de gamla luftkylda 70-talarna så håller jag med, de är i originalutförande som trimmade mopeder.
Men de vätskekylda krävs det ganska extrem trimning av moped för att matcha.

Och så får man ju inte glömma att även 125or kan trimmas.

Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125:eek:r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125:eek:r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.



https://youtu.be/TFuvrlLJDdg


https://youtu.be/cBtMrDxAH_E
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För ett antal år sen var jag med i ett Cannonballrace på moped (Nynäshamn till Norrtälje, sea to shining sea) och då stod det i reglerna att det var fri trimning och så påpekades det att driftsäkerheten var omvänt proportionell mot trimningsgraden.


Finns en halvtimmes lång rockumentär om evenemanget.




14 stycken till start, då, när seklet var ungt.
Lite vacker nummerologi inbäddad där: "inte ens femton..."

The second comming utav moppehypen gick mig alldeles förbi - jag är mer en 125a-kille.
Men, ett sådant run - no limit och eget ansvar skulle kunna få mig att tänka om... :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skall meddela när första sm tävlingen i norrland går i moped dragracing. Då är det extremt trimmat 90cc med nitro eller lustgas har ca 40-45hp PÅ bakhjulet. 69cc ligger runt 25-27hp på bensin o runt 32-35hp med gas-nitro.

Så en zundapp på åkvänliga 18-20hp vid 11,000rpm håller länge på full rulle längs landsvägar och är inte på något sätt extrem.

Sm mästaren i 90cc åker 3 växlad zyndapp med gas o en bit över 40hp

Som jag sa, ganska extrem trimning för att matcha en LC.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125:eek:r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.

Där skiljer sig min erfarenhet en aning mot din.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    37.8 KB · Visningar: 31

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Finns en halvtimmes lång rockumentär om evenemanget.




14 stycken till start, då, när seklet var ungt.
Lite vacker nummerologi inbäddad där: "inte ens femton..."

The second comming utav moppehypen gick mig alldeles förbi - jag är mer en 125a-kille.
Men, ett sådant run - no limit och eget ansvar skulle kunna få mig att tänka om... :yoparty
Det där kan jag knappast förneka medverkan i. Jag halkade in i det på ett bananskal. Gunnar skulle plötsligt köra en lånad moppe och jag fick låna hans. Tyvärr kom jag inte så långt.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125:eek:r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.

Där skiljer sig min erfarenhet en aning mot din.

Där får jag nog hålla med dig - redan utan slipstift.

KS 125 hade från -73 och den brytarlösa tändningen 17 hästar angivna. Var det inte 17,3...?

DIN, hur som helst.
D.I.N - broschyrerna var mycket noga med den angivelsen.

AS 3an hade väl 16, samma som angiven effekt på GT 125an.
Men Suzukisarna var ojämna. En del gick som satan, andra sämre än K5 och B6 som var rejtade till 15 häst. Det var väl här någonstans som Zündapps emfas på det där med DIN kickade in...

Hondas twinnar måste hur sin helst stämplas som opålitliga. För att vara Hondor. Det var en hel del ras på dem. Självklart föranledda av tonåringars brutala (över)varvande för att försöka hänga med tvåtaktarna.

Tillbaka till KS 125. Den var helt enkelt snabbast, utan trim, rätt ur kartongen. Som dom ändå inte kom i.

Du har helt enkelt fel, Tammer.
Antingen minns du fel, eller också var det något vaj på din KåEss.
Kolla på denna samtida, autentiska bild:

18XQvi8.jpg


Cheyen trillar ju nästan av!
Bilder ljuger inte.

Kolla även in kombinationen med förstudien till SMC-overallen, parad med chica, ankelhöga beatnikboots i rustik naturmocka.

(Här är det tänkt att ni skall höra Ingrid Schrewelius och Lilla Journalen från en obestämd plats i rummet...)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Där skiljer sig min erfarenhet en aning mot din.

Jag trimmade aldrig nåt, dels kändes det som att trimningsgraden var rätt hög ändå när man plockade ut 15hk ur en luftkyld 125. Dels så var jag beroende av min hoj, både som transportmedel och för att åka med polarna, och ville inte riskera haveri genom nån misslyckad trimning.
Senare kom 125:eek:r med betydligt vassare motorer, tror de gav runt 30 hk och toppade 160-170. Till slut införde man några restriktioner, eller om det var frivilliga överenskommelser med handlarna. Myndigheterna gillade inte "lätt mc" som gjorde 170.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min KS 125 från -73 hade 17,6 hk DIN och gjorde 145 blås om man lutade sig lite framåt.
Den på bilden ovan är en -73a; små mätare och de svarta fälten på tank och sidokåpor går längre ned än på senare modeller. En sprayburk med original Racing Rot fixade det. Sidokåporna var i plåt. Blinkers ute på styrändarna hatade jag. Bytte till fyra normala från en senare modell. Sommaren -77 var KS 125 fortfarande den snabbaste 125an. Vad jag minns i alla fall.

Jag körde en trött K5a som gjorde 110 tror jag. Fyrtaktare med elstart, det var lite skönt iofs men såå seg. Idag skulle jag hellre välja K5an före Zundappen men jag är inte sugen på någon 125a alls. Vi har ju en DT50 som gjorde 55 blås senast.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Där får jag nog hålla med dig - redan utan slipstift.

KS 125 hade från -73 och den brytarlösa tändningen 17 hästar angivna. Var det inte 17,3...?

DIN, hur som helst.
D.I.N - broschyrerna var mycket noga med den angivelsen.

AS 3an hade väl 16, samma som angiven effekt på GT 125an.
Men Suzukisarna var ojämna. En del gick som satan, andra sämre än K5 och B6 som var rejtade till 15 häst. Det var väl här någonstans som Zündapps emfas på det där med DIN kickade in...

Hondas twinnar måste hur sin helst stämplas som opålitliga. För att vara Hondor. Det var en hel del ras på dem. Självklart föranledda av tonåringars brutala (över)varvande för att försöka hänga med tvåtaktarna.

Tillbaka till KS 125. Den var helt enkelt snabbast, utan trim, rätt ur kartongen. Som dom ändå inte kom i.

Du har helt enkelt fel, Tammer.
Antingen minns du fel, eller också var det något vaj på din KåEss.
Kolla på denna samtida, autentiska bild:
Inte har jag fel inte, utan vi talar om olika cyklar. Jag hade en -71:a, den hade 15 hk. Den du menar kom -73 och hade 17hk och var rena raketen. Jag fick prova en sån en gång, och den var mer lik en 250 i accet. Otroligt vad dessa 2 extra hästar kunde göra. Dock både lät och vibrerade den kopiöst, vet inte hur det var med hållbarheten. Ryktet sa att motorn kom från deras tävlingshojar.
zundapp_ks_125_sport_1971.php


https://bikez.com/motorcycles/zundapp_ks_125_sport_1971.php
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top