Dagens Blocket! (mc-relaterat)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125:eek:r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.

Jag hade en -71 å den gjorde utan problem 120 knyck... En klass kompis i gymnasiet hade en -72 å den gjorde oxå 120 utan problem... Några andra polare senare hade -73 på 17,6 hk gjorde klart mer...
Att du knappt fick upp din i 100 kan väl ha göra me att de va dax att byta kolv eller kolv ringar. .
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag hade en -71 å den gjorde utan problem 120 knyck... En klass kompis i gymnasiet hade en -72 å den gjorde oxå 120 utan problem... Några andra polare senare hade -73 på 17,6 hk gjorde klart mer...
Att du knappt fick upp din i 100 kan väl ha göra me att de va dax att byta kolv eller kolv ringar. .
Jag sa ju visserligen drygt 100km/t, om man låg på tanken och lite medvind så passerade mätaren 110, men inte var det mycket mer. Jag kanske väger tio kg mer än du, så stor skillnad är det inte på 110 och 120. Men visst kan motorn ha varit mer sliten eller förgasaren kanske behövde en rengöring. Men alla polarna hade liknande hojar, och toppfarten låg där. 1- eller tvåcylindriga japanska 125:eek:r med luftkylning var det vanligaste, motoreffekt ca 15hk.
73:an med sin 17 hk motor hade en toppfart på 120.

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20180811/nostalgi-alla-tiders-zundapp-ks125-sport/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog gjorde KS125 +130 km/h alltid.

CB125 med uppgivna 15 förgasarhästar gjorde nog 125 med varvräknaren på andra sidan 13000-strecket.

När RD125LC kom så startade ett annat rejs som inte slutade förrän det blev effektbegränsning någon gång på 90-talet.

För sakens skull så hade en 125 roadracing 45-47 hk i början-mitten av 1980-talet. Hållbarhet nolla visserligen men ändå.




Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag sa ju visserligen drygt 100km/t, om man låg på tanken och lite medvind så passerade mätaren 110, men inte var det mycket mer. Jag kanske väger tio kg mer än du, så stor skillnad är det inte på 110 och 120. Men visst kan motorn ha varit mer sliten eller förgasaren kanske behövde en rengöring. Men alla polarna hade liknande hojar, och toppfarten låg där. 1- eller tvåcylindriga japanska 125:eek:r med luftkylning var det vanligaste, motoreffekt ca 15hk.
73:an med sin 17 hk motor hade en toppfart på 120.

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20180811/nostalgi-alla-tiders-zundapp-ks125-sport/

Mätt med GPS så gör yngsta dotterns YBR125 med 9,7hk (OBS förgasarhästar) precis 100 km/h med mig på. 105 med henne. Som jag minns det när det begav sig så hade AR125/RD125LC/KS125 inga som helst problem att göra omkörningar på motorvägen. 140 såg man ofta på mätaren.


Buy quality, cry once
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nog gjorde KS125 +130 km/h alltid.

CB125 med uppgivna 15 förgasarhästar gjorde nog 125 med varvräknaren på andra sidan 13000-strecket.

Honda var ju det slöaste som fanns, ingen med självaktning körde en sån. 4-taktarna blev ohjälpligt frånåkta av tvåtaktarna. HONDA CB125 1973 hade en teoretisk toppfart på 105-110 km/t.

"Från broschyren: top speed (informed by Honda) 120 km/h...real top speed around 105-110 km/h"
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Mätt med GPS så gör yngsta dotterns YBR125 med 9,7hk (OBS förgasarhästar) precis 100 km/h med mig på. 105 med henne. Som jag minns det när det begav sig så hade AR125/RD125LC/KS125 inga som helst problem att göra omkörningar på motorvägen. 140 såg man ofta på mätaren.


Buy quality, cry once

Nä, några 140 såg jag aldrig på mätaren. Som sagt, kom man upp i 110-115 så var det bra, men då var det stopp där. Några resurser kvar för omkörningar fanns inte. Tyckt för min del att det var nätt och jämnt att man hängde med biltrafiken med en 125:a. Några år senare hade jag en Suzuki 250 på 27 hästar, och den var ingen raket heller. Tror inte jag var uppe i 140 med den heller. Jag måste ha varit extremt fet som ung, eftersom jag aldrig kom upp i de farter som vissa här gjorde.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns ett nummer av Classic Bike ( 10 år gammalt?) där de seriöst testar ett knippe av hojarna som det talas om här. Jag är nog ”för ung” för de fanns inte på min karta.

Men, iaf så är det ett seriöst test, ja ett slags facit. Någon som minns?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag trimmade aldrig nåt, dels kändes det som att trimningsgraden var rätt hög ändå när man plockade ut 15hk ur en luftkyld 125. Dels så var jag beroende av min hoj, både som transportmedel och för att åka med polarna, och ville inte riskera haveri genom nån misslyckad trimning.
Senare kom 125:eek:r med betydligt vassare motorer, tror de gav runt 30 hk och toppade 160-170. Till slut införde man några restriktioner, eller om det var frivilliga överenskommelser med handlarna. Myndigheterna gillade inte "lätt mc" som gjorde 170.

Vi pratade original 125 mot trimmad moped
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De olika 125orna var olika känsliga för syrehalten i luften. En av mina kompisar hade en AR125 och resten åkte RD125LC. Enda gången Kawasakin var snabbare var vissa kvällar på sensommaren när luften kändes "krispig".
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
https://www.blocket.se/vi/89870573.htm

6b06d053835526a94918638bbfdf082f.jpg


Fan nu blev man ju sugen, första BW200 som är ute i år på blocket
Han ville dock ha 17.000 som den står, startar ej och ser rätt risig ut , men skulle tro att den är såld rätt snabbt ändå
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag är antagligen en sjuk människa, men den den där gillade jag.
Hade en GL 1000 -75 och det var ju enl Honda en "Superbike"
En ombyggd GL1000 vore helgerån, men dessa 1100 har ju inget egenvärde så bygg på bara.

Jag förstår inte varför man väljer den modellen att utgå ifrån om man vill bygga något sportigt, men den kanske råkade finnas tillgänglig och tillfället gör som bekant byggaren.
Men det verkar vara ganska seriöst (eller i alla fall snyggt) byggt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det som talar mot det bygget är priset, att en hel del saker inte är utbytta utan ser slitet ut och att det är i mitt tycke överarbetat på andra ställen.
Jag har sett supersnygga byggen på GL1000 / 1100 detta är bara nästan bra.
Och, jag skulle inte vilja glida upp på tankatrappen vid ett plötsligt stopp.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det som talar mot det bygget är priset, att en hel del saker inte är utbytta utan ser slitet ut och att det är i mitt tycke överarbetat på andra ställen.
Jag har sett supersnygga byggen på GL1000 / 1100 detta är bara nästan bra.
Och, jag skulle inte vilja glida upp på tankatrappen vid ett plötsligt stopp.


"Bara nästan bra" är en god sammanfattning.

Tanken bakom var kul och rolig, och delar av utförandet är lyckat - det finns autentiska endurance-GWs att utgå från.
Baklampan passar dock inte in i någon stil alls, mer än kanske på en retro-HD, och nummerskylten vid sidan av hojen skämmer alltihop.
Riktigt pajjigt blir det när man skärskådar sponsordekalerna: Termignoni - Ha! det är det INTE på hojen.
Shoeiklibba på ena sidan, och AGV på andra...? Det ser ut som en barnunge fått fatt i ett ark med köpedekaler, och klistrat på dem utan någon relation till eller förståelse för vad de representerar.

Dessutom: Bridgestones båda olika loggor syns på kåpan, men hojen är skodd med MAXXIS Promaxx - och med framdäcket dessutom vänt åt fel håll.

Så seriöst var det bygget.


Finns det inget snällt att säga...?
Jodå! Det tog ett tag att spotta Biltemas standard 1A dubbelljuslampa fram.
Det var bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår inte varför man väljer den modellen att utgå ifrån om man vill bygga något sportigt, men den kanske råkade finnas tillgänglig och tillfället gör som bekant byggaren.
Men det verkar vara ganska seriöst (eller i alla fall snyggt) byggt.

En kompis har renoverat några Guldvingar och bla byggt en Scrambler. Förvånansvärt skojig att köra med lite ändrad körställning. Långt axelavstånd men låg tyngdpunkt och mumsig motor. Kom ihåg att Goldwing från början var avsedd som en "sporthoj"... (tänk BMW R90S) men rätt fort upptäckte man touringkvaliteterna, fokuserade på dem och resten är historia.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En kompis har renoverat några Guldvingar och bla byggt en Scrambler. Förvånansvärt skojig att köra med lite ändrad körställning. Långt axelavstånd men låg tyngdpunkt och mumsig motor. Kom ihåg att Goldwing från början var avsedd som en "sporthoj"... (tänk BMW R90S) men rätt fort upptäckte man touringkvaliteterna, fokuserade på dem och resten är historia.

Långt axelavstånd, och på bilden i annonsen ser man den exceptionella gaffelvinkeln också.

Mitten av sjuttiotalet dånade Rustan Jarnesand runt i Göteborg på en GL 1000 kittad som sport-/caféhoj.
Laverdastyre, bakflyttat (Raask hade färdiga satser), 4-1 som jag tror även det var Raask och en slags kombinerad solosadel med skjutsplats uppe på andra våningen.

Sportiga guldvingar är inget okänt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top