Det vet jag inte för jag har fortfarande inte fått någon vettig förklaring till det uttryckets betydelse, eller till vad som faktiskt är vetenskap till skillnad från åsikter och löst prat i den lära som någon kallar genusvetenskap.
Annars kan man nog tycka åt båda håll.
Jag har spenderat en del tid i norra Finland och kan därför konstatera att man har en betydligt mindre knapsu variant av snöröjning jämfört med den svenska feminina snöröjningen (= att ploga gångvägar före bilvägar) eller den mer stockholmska varianten (= att ploga varken gångvägar eller bilvägar).
Finland har däremot haft kvinnor på betydligt mer framträdande positioner inom racing väldigt långt före Sverige. Taru Rinne har till exempel blivit finsk mästare i gokart före Mika Häkkinen och sedan den första kvinnan någonsin att ta VM-poäng i roadracing. Mot män och inte i någon fjantig tjejklass.
Var glad om du sluppit genustramset.
I Lund fick vi en ny kvinnlig doktorandkollega(inte den första) men eftersom vi var en avdelning dit mest män söker sig var det ju på den nivån att varenda kvinna som sökte doktorandtjänst blev av kvoteringsskäl antagen. Inga problem egentligen då nog de flesta gjort bra ifrån sig.
Tills då denna kvinna, hon var väldigt frispråkig och grov i munnen så hon drog ju med sig andra till att skämta på ett sätt som är utöver(under) det normala i en akademisk miljö.
Till allas förvåning gick hon till personalavdelningen och anmälde oss i hela avdelningen för sexuella trakasserier. Eller vad det nu benämndes som minns jag inte helt säkert men vi fick i alla fall samlas för en allmän uppläxning från personalavdelningen.
Och det räckte ju inte med det utan sen följde en rad genuskurser som inte alls handlade om jämställdhet utan mer om positiv särbehandling av kvinnor.
Det första jag fick lära mig var definitionen på sexuella trakasserier. Det är nämligen allt som en kvinna blir kränkt av.
En man kan alltså per definition inte bli sexuellt kränkt, enligt genusforskarna på Lunds Universitet.