Dagens Blocket! (mc-relaterat)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
F1 är ju till och med årsmodellbeteckningen inget annat, så en Honda CB 750 F1 är inte mer speciell än att det är en -76:a. Men F0 för -75 låter ju inte lika fränt och inte K2 för en -72a heller...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
F1 är ju till och med årsmodellbeteckningen inget annat, så en Honda CB 750 F1 är inte mer speciell än att det är en -76:a. Men F0 för -75 låter ju inte lika fränt och inte K2 för en -72a heller...

Jodå, F1 är speciell. F1 och K7 har samma motor som ser likadan ut som tidigare men är inte det.
T.ex. är kolvringarna 0,1 mm tynnre än på tidigare K6! :fakta Gissa hur jag vet det? :hihi
Nu är jag mer tänkande än våldsam så jag mätte när de var svåra att få dit. ;)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

F1 har annan tank, 4-1-system, annan sadel, Skiva bak, kuts, en del ändringar i motorn och något som jag säkert glömt.
Sen kom F2 -78 med Comstar-hjul, några hk till och småändringar.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Laverda CB750:yoparty är det gubben som är 72? :banana
PRECIS, det finns inte många fyrcylindriga Laverda! Och det roliga är ju det att det är MÅNGA som kommit fram och sagt att "Ja FIFAN, italienska hojar är något HELT annat än japansk skit!"
Och då svarar man "Okay, du kan hojar märker jag?"
Och så är det igång....
KUL! :tummenupp :tummenupp:tummenupp

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Exempel annonsen...
Fattar inte hur en 14 år gammal hoj kan ha gått så lite. Okey, förr på 70/80 -talet så skruvade vi nästan alla ut vajern till hastighetsmätaren då hojarna nästan var osäljbara om det stod mer än 1.5K mil på mätaren. Hur gör folk idag? Kör dom mindre eller kopplar ur elektroniken? Milen hojen här i exemplet har på mätaren kör jag på en halv säsong. Sett så många hojar med så få mil på mätaren i annonser. Okey, även hojar med många mil vilket inte var vanligt förr. Tankar?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Exempel annonsen...
Fattar inte hur en 14 år gammal hoj kan ha gått så lite. Okey, förr på 70/80 -talet så skruvade vi nästan alla ut vajern till hastighetsmätaren då hojarna nästan var osäljbara om det stod mer än 1.5K mil på mätaren. Hur gör folk idag? Kör dom mindre eller kopplar ur elektroniken? Milen hojen här i exemplet har på mätaren kör jag på en halv säsong. Sett så många hojar med så få mil på mätaren i annonser. Okey, även hojar med många mil vilket inte var vanligt förr. Tankar?

Den genomsnittliga körsträckan per år för MC ligger väl på runt 200 mil, den där bara väger upp alla som kör 2000 mil per år med hojen.

Bifogat

• Screenshot_20210318-164700.png
    Screenshot_20210318-164700.png
    114.8 KB · Visningar: 38
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Exempel annonsen...

Återigen utgår du från dig själv. Men ägaren kanske hade ett antal äldre motorcyklar och behövde något som garanterat alltid rullade. Nyköp men gamlingarna var roligare och rullade på utan att gå sönder så det blev inte många mil på den tråkiga,men pålitliga, brukshojen...

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det var inte förrän på senare delen av 80-talet som motoroljorna började göra skäl för sin benämning. I mitten av 70-talet (jobbade kvällar på Texaco-mack) hade man börjat sälja Fuchs olja. Vilket skräp. Koksade för minsta lilla.
Jag minns bara den här oljan...

7831968136ea035b8416f4b32d441a37.jpg

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Återigen utgår du från dig själv. Men ägaren kanske hade ett antal äldre motorcyklar och behövde något som garanterat alltid rullade. Nyköp men gamlingarna var roligare och rullade på utan att gå sönder så det blev inte många mil på den tråkiga,men pålitliga, brukshojen...
Nä, ser fortfarande väldigt många MC med förvånansvärt låga mil...

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Den genomsnittliga körsträckan per år för MC ligger väl på runt 200 mil, den där bara väger upp alla som kör 2000 mil per år med hojen.
Jösses. Har så svårt tro på den där grafen. Ursäkta... Men är den tagen vad som står på mätaren tex. vid besiktningen? När vi skruvade ur vajern så fick ju egentligen inte besiktningen se "riktiga" mil...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jösses. Har så svårt tro på den där grafen. Ursäkta... Men är den tagen vad som står på mätaren tex. vid besiktningen? När vi skruvade ur vajern så fick ju egentligen inte besiktningen se "riktiga" mil...
Jag körde mindre än 30 mil förra året. Året innan lyckades jag skrapa ihop ca 300 mil, varav ca, 250 av dem kördes på en dryg vecka och de sista 50 under resten av sommaren.
Många av oss gillar att köra hoj, men vi gillar att göra andra saker också.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept