Dagens Blocket! (mc-relaterat)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Men "samlarskick"? Vem är intresserad av att betala 20.000kr mer för en hoj i samlarskick om man nu inte just ska ha den som samlarobjekt i ett framtida hojmuseum? Så fort man tar ut den i skogen och har åkt några hundra mil så är den inte i samlarskick utan en vanlig storstånka och värd kanske 20000kr.
Så tänker jag också.
Jag hade betalat mer för den om det var rätt färgsättning mm (enligt mitt tycke) bara för att ha den.
Men som ett objekt att bruka så blir det lite väl i överkant med det där priset.
Visst är skicket avgörande, men inte till vilket pris som helst, efter något år i skogen så är den ändå som du säger "bara en vanlig storstånka".

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men "samlarskick"? Vem är intresserad av att betala 20.000kr mer för en hoj i samlarskick om man nu inte just ska ha den som samlarobjekt i ett framtida hojmuseum? Så fort man tar ut den i skogen och har åkt några hundra mil så är den inte i samlarskick utan en vanlig storstånka och värd kanske 20000kr.
Varför ska man ta ut just den hojen i skogen? Det finns andra hojar för det syftet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Grymt fin, den där. Fattar inte hur en hoj bara kan ha gått 1000 mil på trettiofem år? Och den röd-svarta är väl mest sällsynta av färgerna? Kanske inte den kulören man vill ha på en dammig, skitig grushoj, men snygg så länge den är ren.
Kompisen har en sådan som han köpte för 20 år sedan för dom pengarna, den har stått i garaget i 19,7 år sedan köpet o vill minnas ca 700 mil på mätaren. Har biggbore högkomp större ventiler portad o stage3 trim kam mikuni 38mm o gör mätaren ut fortare än vad man kan tro hissar framhjulet vildsint på flera växlar.

Men kör gör han inte o säljer gör han inte den skall eldas upp?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad ska man annars ha den till?
Mystur till nån tjärn med fiskespö och termos funkar det nog prima , en Puch Dakota är ju dyrare idag och jag åker hellre en Fintur på en sån här
Som kuriosa såldes den Puch Dakota jag hade som 14-åring för 800:- och samma ägare sålde den i fjol för 34000 ? det är skrämmande om nåt

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Vad ska man annars ha den till?

Vardagsrummet, sovrummet, köket...
Precis hannuse, delar din åsikt.

En del hojar har klarat sig från vardagsslitage som kommer av massor av mil och en del personer (kalla dem samlare, samariter eller vad ni vill) har både viljan och möjligheter att spara dessa guldklimpar åt eftervärlden.
Jag säger inte att det är fel att använda sin hoj, men kan inte pärlorna få vara ifred?

Säg att jag går på ett motormuseum för att jag fått veta att en likadan knarr som jag körde i ungdomen finns där, så vill iallafall jag se en fin, obefläckad juvel när inträdet är betalt. Inte vill man se spår av att nån annan varit där och kladdat?
Tror tex inte att perjul förväntar sig att hans 8000-mila 660R hamnat på något museum, hur många glada mil den än burit honom.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Kompisen har en sådan som han köpte för 20 år sedan för dom pengarna, den har stått i garaget i 19,7 år sedan köpet o vill minnas ca 700 mil på mätaren. Har biggbore högkomp större ventiler portad o stage3 trim kam mikuni 38mm o gör mätaren ut fortare än vad man kan tro hissar framhjulet vildsint på flera växlar.

Men kör gör han inte o säljer gör han inte den skall eldas upp?
Jag förstår honom till fullo! :tummenupp

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Varför ska man ta ut just den hojen i skogen? Det finns andra hojar för det syftet.
Inte just skogen, men så fort man använder den är det ju inte i "samlarskick" längre. Ska man använda en hoj är det bättre att köpa en i bruksskick än en i samlarskick för 20000kr mer. Ska man bygga ett eget hojmuseum är det förstås en annan sak.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Säg att jag går på ett motormuseum för att jag fått veta att en likadan knarr som jag körde i ungdomen finns där, så vill iallafall jag se en fin, obefläckad juvel när inträdet är betalt. Inte vill man se spår av att nån annan varit där och kladdat?
Där är vi definitivt olika, hellre ser jag fordon som faktiskt fått användas. Saker med en historia är roligare än något som tillverkats och bara blivit stående.
Ett tävlingsfordon ska givetvis visas i det skick det hade vid målgång.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men då kan man ju använda en hoj i bruksskick för ett par tiotusenlappar mindre?
Jo det är klart Tammer , men handen på hjärtat så köper man väl hellre en fin hoj för den pengen än en moppe ?
är i den sitsen att jag har bara hojar jag använder men jag förstår dom som samlar om man har det intresset och en fin hoj är i mina ögon mer värd om man letar en sån .
skabbhäckar och diverse äckligt fula byggen både billiga och dyra finns gott om liksom brukshojar så det är bara att välja när man letar.
La faktiskt undan ett nytt kit plast inkl tant till min Xr650r för många år sen när det var billigt och dollarkursen låg så jag sliter min gris med glädje ?
Bruksskick nu -fin när miljömuppar fått som dom vill och den är parkerad för gott i garaget :(

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jo det är klart Tammer , men handen på hjärtat så köper man väl hellre en fin hoj för den pengen än en moppe ?
är i den sitsen att jag har bara hojar jag använder men jag förstår dom som samlar om man har det intresset och en fin hoj är i mina ögon mer värd om man letar en sån .
skabbhäckar och diverse äckligt fula byggen både billiga och dyra finns gott om liksom brukshojar så det är bara att välja när man letar.
La faktiskt undan ett nytt kit plast inkl tant till min Xr650r för många år sen när det var billigt och dollarkursen låg så jag sliter min gris med glädje ?
Bruksskick nu -fin när miljömuppar fått som dom vill och den är parkerad för gott i garaget :(
Vem vill inte ha ett eget hojmuseum med samlade klassiker? Dock är det få förunnat att ha detta, både beroende av ekonomiska faktorer och utrymmesskäl. Min dröm är att japanska hojar från 70-talet, det skulle sitta att dregla över dessa läckerbitar istället för att sitta på "Dobidoo" , "Postkodmiljonären" på helgerna...

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vem vill inte ha ett eget hojmuseum med samlade klassiker? Dock är det få förunnat att ha detta, både beroende av ekonomiska faktorer och utrymmesskäl. Min dröm är att japanska hojar från 70-talet, det skulle sitta att dregla över dessa läckerbitar istället för att sitta på "Dobidoo" , "Postkodmiljonären" på helgerna...
?Drömmar är till för att förverkligas ,flyttade ut i skogen 2012 och började med att bygga stort garage , överge Stockholm då får du både plats i garaget pengar över och livskvalité på köpet ?
?är i tokholm och jobbar ibland och då är det bra skönt att ”hemma” är 40mil därifrån

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Där är vi definitivt olika, hellre ser jag fordon som faktiskt fått användas. Saker med en historia är roligare än något som tillverkats och bara blivit stående.
Ett tävlingsfordon ska givetvis visas i det skick det hade vid målgång.
Inte så olika verkar det som. Skulle ge massor för Scott Russels VM-Kawa -93. Eller dubbel-Anders OW01, eller Hagas OW02, eller...

Niklas_W

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2021
Hoj
Yamaha Xt 600
Grymt fin, den där. Fattar inte hur en hoj bara kan ha gått 1000 mil på trettiofem år? Och den röd-svarta är väl mest sällsynta av färgerna? Kanske inte den kulören man vill ha på en dammig, skitig grushoj, men snygg så länge den är ren.
Det var jag som annonserade ut xt’n, den var helt i originalskick, helt sjuk fin.
Fick många förslag om export till Norge/Danmark men den gick till Stockholm.
D3E04966-05D2-48FD-AC02-3E8E29C76991.jpeg

Bifogat

• B081459F-9BE7-4E24-A9E5-9B897E9B246B.jpeg
    B081459F-9BE7-4E24-A9E5-9B897E9B246B.jpeg
    5.5 MB · Visningar: 34
  • BBD601CF-0B63-46AD-8B16-A1A4D22D07F5.jpeg
    BBD601CF-0B63-46AD-8B16-A1A4D22D07F5.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 34

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Det var jag som annonserade ut xt’n, den var helt i originalskick, helt sjuk fin.
Fick många förslag om export till Norge/Danmark men den gick till Stockholm.
View attachment 465264
Skönt att den blev kvar i Sverige! Berätta historien bakom det låga miltalet och gick den till en samlare?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati